Ми зустрілися з Валентином Васяновичем напередодні Київського тижня критики і ще до офіційного оголошення про чергову нагороду – Гран-прі кінофесту в Монреалі.
Вклинитися у графік режисера, який зараз одночасно має і дякувати на всі боки за нові й нові нагороди за фільм «Атлантида», і працювати над своєю наступною картиною «Відблиск», було не так уже й легко.
Але «хвіст» в «Атлантиди» довгий – попереду змагання з конкурентами за потрапляння в шортлист «Оскара» та «Золотого глобуса».
– Валентине, ми вже знаємо, що для того, щоби стати номінантом на «Оскар», недостатньо просто зняти талановите кіно.
Треба працювати із просуванням.
Розкажете, як справи в цьому напрямку?.
– Якщо порівнювати цьогорічну ситуацію з «Атлантидою» й те, що колись було з «Рівнем чорного» (стрічка була претенденткою від України на висунення на «Оскар» у 2017 році.
– ДМ), то зараз шансів у нас набагато більше.
По-перше, в нас є перемога на фестивалі класу «А», у Венеції – це must-have, друге – це позитивні відгуки професійної іноземної преси, наприклад, Hollywood Reporter, Variety.
І третє – американський дистриб’ютор.
Тут нам навіть довелось обирати з трьох охочих.
Зазвичай, якщо хоч однієї з цих умов немає, то шансів нуль.
Хоч їх і так не надто багато.
Ну, і завдяки «Рівню чорного» мене вже трохи знають.
Бо тоді були схвальні відгуки від президента Американської кіноакадемії.
Він мене зробив просто щасливим своїми дифірамбами.
Сказав щось типу: «вам не пощастило, бо ваш фільм показали ввечері, коли всі вже були стомлені.
Якби вранці, на свіжу голову, то потрапили би в шортлист».
Зважаючи на все це, ми ще подумуємо податися і на операторський «Оскар».
– На «Золотий глобус» теж подалися?.
– Так.
І там в нас навіть є невеличка фора.
Нас відібрали для серії показів – там усього 16 фільмів.
Онлайн-показ для членів Press Assosiation, після якого була сесія запитань і відповідей.
Тобто нас вже знають, бачили.
Це величезний плюс.
– Судячи з попередніх інтерв’ю, Венеція для вас цінніша, ніж Канни.
Як із «Оскаром»? Це важливо? Включився азарт?.
– Звісно ж, що Венеція краще за Канни.
Бо у Венецію нас взяли, а в Канни – ні (сміється).
Як же могло бути по-іншому? Щодо «Оскара» так скажу: хочу, хочу, як і всі режисери хочуть.
І з першого разу, і на всі премії, і на всі топові фестивалі.
Але ж реальність інша.
Все це працює по власних законах.
– Заліковка важлива?.
– Звісно.
Хоча в мене не так багато досвіду в тому.
Навіть досвідчені продюсери не до кінця розуміють, як це працює.
Єдине, що очевидно: для успіху треба бути в Лос-Анджелесі весь час – спілкуватися, знайомитися, інтегруватися в це середовище, щоб воно про тебе дізналося.
Там, якщо тебе не знають люди, то тебе немає.
Для цього влаштовуються безкінечні тусовки, зустрічі.
У грудні минулого року я місяць просидів по гранту в Лос Анджелесі.
Це грант, який надають після виграшу в конкурсі у Венеції.
Тоді прийшов лист-запрошення «ось вам гроші, ось вам компанія, яка буде вами опікуватися.
Film Independent».
А гроші на все це дає Hollywood Press Assosiation – організація, яка вручає «Золотий глобус», вона має такий грант, який дозволяє з фестивалів у Торонто і Венеції запросити по три переможці.
– Тобто це навіть не ваша ініціатива? Ви не подавались на цей грант на конкурсній основі?.
– Ні, не подавалися.
Я думаю, що вони таким чином просто шукають нові обличчя, які можна було би гіпотетично інтегрувати в американську кіноіндустрію.
Вони нас там зібрали, почали знайомити з різними людьми, розповідали, як там у них все це працює, як знайти фінансування, як кастинги проходять, хто кому там бос, а хто ще головніше.
Пропонують також знайти місцевого агента.
Я все це слухав-слухав і зрозумів, що допоки є можливість працювати вдома і знімати тут кіно таке, як ти хочеш, туди їхати не треба.
По-перше, там ти точно зніматимеш виключно те, що хоче продюсер.
По-друге, це досить довгий шлях пошуку фінансування.
А йти в серіали – це кінець, там на перших місцях сценарист-шоураннер, продюсер і потім уже ледь помітний режисер.
– На якій за рахунком нагороді зникає ефект «вау»?.
– У Венеції точно був.
Там же оголошувати починають із маленьких призів.
І ти сидиш, як на голках.
Але в мене був спойлер: на червоній доріжці Альберто Барбера, директор Венеціанського кінофестивалю, зустрічаючи всіх учасників, так виразно тиснув мені руку і активно підморгував, що я зрозумів – щось має бути.
Єдине, що було неясно, на скільки тягне той знак – диплом чи всі призи одразу, але я вже чекав.
Ну, і виходити на публіку, коли ти не дуже це звик робити – це завжди травматично.
Треба ще якісь три речення придумати.
І ще ж бажано, щоби не банально було.
Бо ти ж креативний наче.
Слава богу, тоді випустили якраз Олега Сенцова, то мені було про що сказати.
Ще трохи хвилювався в Токіо.
Бо там дуже серйозна публіка, плюс у них власна війна з Росією, яка досі триває, офіційно не закінчена.
Вони дуже уважно дивилися слухали, ставили питання.
Ну, і звісно, що вдома отримувати призи – це дуже емоційно.
В Одесі, коли за «Присмерк» отримував, дуже переживав.
А зараз все в онлайні.
Тут вже по-іншому.
Ти за день знаєш, що завтра приз.
Я так для Монреалю записував «відеоподяки», наприклад.
– Після успішного проєкту за ним тягнеться хвіст перемог, фестивалів, нагород, інтерв’ю.
А ви вже, скажімо, живете в іншій історії, в іншій реальності.
– Погано вони уживаються, якщо чесно.
Часом доводиться розставляти пріоритети.
Для мене все ж таки новий проєкт завжди вагоміший за «хвіст» попереднього.
Це безкінечна війна між дистриб’юторами і мною.
Мені шкода часу, але я розумію, що це потрібно.
– Тому, напевно, у «Атлантиди» троє продюсерів?.
– Ія Мислицька і я – ми разом знімаємо всі мої фільми.
А Володимир Яценко – це продюсер, який підсилює нашу з Ією слабку сторону: просування, дистрибуцію та міжнародні зв’язки.
Нам з Ією легко розрулювати виробництво, а у цих питаннях ми не дуже прокачані.
Володя ж у цьому найкращий.
– Але у вас є історія продюсування інших режисерів.
– Було таке.
Але я одразу скажу, що мене щасливим це не робило.
Скоріше я би назвав це не продюсуванням, а бажанням допомогти хорошій людині.
Я бачу, що проєкт класний, але не щастить.
А мені це не дуже важко.
Хоча, з іншого боку, це точно не моє.
Відносно себе я ще можу піти на ці жертви, а от інших продюсувати ми з Ією заріклися.
Це краде наш час.
– Ми говорили про заліковку і авторитет.
Ви – чи не єдиний режисер, що може собі дозволити сказати: «Я зніматиму без сценарію, це мій метод».
Решті такого не дозволять.
– Так, я розповідаю, що начебто знімаю без сценаріїв.
Але насправді це було лише один раз.
З «Рівнем чорного».
Але ж я тоді не просив фінансування, просто взяв і зняв.
Мені було цікаво, чи такий шлях можливий взагалі.
Виявилось – так, все можливо.
Але цей шлях не дає жодної гарантії того, що ти взагалі до кінця дійдеш.
Як досвід це було суперцінно.
– Якщо є небезпека, що можна недоробити, то напевно є і шанс вчасно не зупинитися?.
– О, так.
Тут мусять або гроші скінчитися, або сили.
У мене з «Рівнем чорного» було так: зняв 95% матеріалу – немає кіна.
Переставив декілька сцен місцями – о, з’явилося.
Тільки заповнити одну дірку – і складається історія.
Тоді вже дознімаєш.
З «Атлантидою» теж так само було.
Відзняв, змонтував – не працює.
Дозняв ще 5 сцен, але за деякий час.
Спочатку треба було оговтатись від того, що «не вийшло кіно, все пропало, кар’єра згоріла і взагалі навіщо далі жити».
– А скільки часу на поновлення треба?.
– По-різному.
Тут головне в цілому не здаватися.
І прислухатися, що люди кажуть.
Бо якщо досить часто в різних людей думки повторюються, то може це і є правда.
Не завжди тобі це хочеться приймати, але треба.
В мене пішло три місяці на те, щоб пережити-передумати і потім ще три, щоб дозняти те, чого не вистачало.
Дуже не хотілося би, щоб так кожен фільм відбувалося (сміється).
– Наступне кіно має шанси так не виснажувати творця?.
– Я вже знімаю.
Але тут я найскладніші питання драматургії вирішую від самого початку.
Розумію, що під кінець може знов щось не скластися, і все одно доведеться шукати, але, скажімо так, до підготовки в цьому випадку я підійшов більш ретельно.
– А на рівні сценарію можна сказати, вийде хороше кіно чи ні?.
– Не можна.
Сценарій – це література.
Кіно – це візуальний твір.
І від того, як ти перекладеш одну мову на іншу, дуже залежить кінцевий результат.
Звісно, можна побачити якісну драматургію, унікальні обставини.
Це все плюси для вдалої історії, але зовсім не гарантія.
– Хоча у вашому випадку це зовсім інша схема роботи: ви і сценарист, і режисер, і оператор.
– Ну, так, я тут «триєдиний».
Коли пишу, то просто описую те, що планую зняти.
Я цей «балет» бачу.
По суті це мануал.
Жодних метафор, поезії.
Виключно дієслова: «встав, підійшов, навис, напружився» і таке інше.
– І ще один цікавий принцип, який ви декларували в одному з інтерв’ю, – знімати в головних ролях непрофесійних акторів.
– Та все.
Бувальщина це тепер.
Знімаю у «Відблиску» акторів.
В новому проєкті у мене абсолютно професійні артисти.
Я б навіть сказав, медійні.
Не скажу поки, хто.
Час змінюється, я змінююсь, робота змінюється, всі міняються.
Тому будь-які декларації мають право завершити своє існування.
І ще доньку свою знімаю, до речі.
Але це тому, що я точно знаю, як саме нею можна зманіпулювати.
І вона дозволяє це і не ображається.
– Розкажете, як працюється над «Відблиском»?.
– Ой, зараз цікава штука відбувається.
Я часом розробляю мізансцени і ловлю себе на тому, що вони повторюють те саме, що було в «Атлантиді».
Навіть жартуємо всі, що знімаємо пріквел.
Важко і цікаво.
Виклик такий.
Історія теж трохи торкається війни.
Там цивільна людина, волонтер, повертається з зони бойових дій зі страшною травмою, з якою не кожна людина могла би далі жити.
Він намагається в мирному житті знайти сенс.
А з’явилась ця історія давно.
Я подумав, що класно було би дослідити сприйняття дітьми смерті в цілому.
Як вони в ігровій формі намагаються прожити цей досвід.
Далі я додав туди дорослого героя.
– Десь чула, що цей дорослий – політтехнолог.
– Ні, відмовився від цієї лінії.
Не хочу.
Жодної політики.
Переписав трохи.
– У вас в кіно майже немає музики.
– Так, в останніх фільмах у мене немає саундтреків.
Бо музика – це такий потужний інструмент, який сам по собі кіно.
Що б ти не назнімав, дві-три ноти, і у глядача виникає потрібна автору емоція.
Я вважаю, що це трохи халтура.
Музика – це взагалі найпотужніший вид мистецтва.
А без неї – це те обмеження, яке змушує тебе шукати.
Так само, як і нерухома камера.
Статика неодмінно народжує напругу в кадрі.
Взагалі, чим більше обмежень, тим цікавіше працювати.
Так знаходяться неочікувані рішення.
– Режисери часто відмовляються артикулювати меседж свого фільму.
Мовляв, нехай глядачі самі шукають те, що їм відгукнеться.
– А я просто не закладаю в свої фільми якихось складних посилів.
Всі меседжі елементарно зчитуються.
В «Атлантиді»: війни закінчуються завжди смертю, ексгумаціями і зруйнованою інфраструктурою, хоч і починаються з різних причин.
Другий меседж: смерть зможе перемогти тільки любов.
Теж такий універсальний, усім зрозумілий.
Плюс популярна на сьогодні теза про те, що чоловіки руйнують світ, а жінки його відроджують.
Про «Відблиск» поки що не можу нічого сказати, бо мені легше це формулювати, коли кіно вже готове.
Я завжди розвиваюся разом із фільмом.
Ідея кристалізується і вербалізується пропорційно відзнятому матеріалу.
Тому як тільки зніму, як тільки буде кіно, то розкажу і про що воно.