Випуск за лютий 2021 року тут, за січень тут.
Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та Першому незалежному новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.
У лютому у вибірці моніторингу сталася зміна: телеканал «112», який потрапив під санкції, спершу припинив самостійне мовлення і протягом трьох тижнів транслював спільний ефір із NewsOne і ZIKом, а в кінці місяця всі три канали Медведчука почали транслювати Перший незалежний. Формат новин каналу дещо змінився (побільшало коротких повідомлень, поменшало ексклюзивів). Хоча Перший незалежний транслюється лише в інтернеті, «Детектор медіа» вирішив зберегти його у вибірці.
Тематична структура
Загалом картина не надто змінилась у порівнянні з лютим. Політична тематика домінує в загальному масиві аналізованих новин, а соціальних матеріалів у березні побільшало — у країні невпинно зростала захворюваність на COVID-19. Дещо зріс відсоток міжнародно-політичних новин, дещо поменшала частка новин про війну на Донбасі та про культуру. Новий канал Віктора Медведчука — Перший незалежний — приділяв найбільше уваги надзвичайним подіям, «1+1» — соціальним темам, 5 канал — політиці. Найбільша частка новин про війну — на 5 каналі та ICTV. Тема Криму залишається майже не висвітленою в українських теленовинах.
Популярність політичних сил у новинах
Коли галас через санкції вщух, «Слуга народу» відвоювала перше місце в рейтингу кількості згадок, витіснивши «Опозиційну платформу — За життя» на друге. Побільшало й новин про «Європейську солідарність». Абсолютна більшість новин про «Слугу народу» — нейтральні. По дві позитивні новини про партію влади вийшли на «Інтері» та «Україні», дві негативні — на 5 каналі.
У масиві новин зі згадками про «Опозиційну платформу — За життя» відновилася звична пропорція, дещо порушена надмірною увагою до партії через санкції. Дві третини новин зі згадками про «ОПЗЖ» — позитивні. Більшість із них вийшла на Першому незалежному, який практично не згадує «ОПЗЖ» інакше, ніж у позитивному контексті. Крім Першого незалежного, партію свого власника Сергія Льовочкіна піарив «Інтер» (тут уже третина згадок — нейтральні, а дві третини позитивні). Інші канали згадували про «ОПЗЖ» набагато рідше. Канали Пінчука вкотре вже показали майстер-клас із ігнорування проросійської опозиції: лише одна згадка на СТБ та дві згадки на ICTV протягом місяця.
Більшість позитивних згадок про «Європейську солідарність» традиційно зосереджена на 5 каналі, який належить лідерові партії Петру Порошенку. Два позитивні матеріали про «ЄС» вийшли на «Україні», один — на «Інтері».
Кількість згадок про «Голос» зросла несуттєво. Усі позитивні згадки про цю партію вже традиційно — на каналах Віктора Пінчука.
Кількість згадок про «Батьківщину» майже не змінилась, а ось позитивних згадок побільшало. Більшість із них — на «Україні», але є одна навіть на Першому незалежному.
І різко зросла кількість згадок про партію «За майбутнє». Це можна пов’язати, окрім пожвавлення парламентського життя, із просуванням кандидата в депутати Олександра Шевченка, який змагався за округ у Надвірній. Усі п’ять позитивних згадок про партію — на каналі «1+1», пов’язаному з партією та Шевченком через політично-бізнесові зв’язки свого власника Ігоря Коломойського.
Матеріали з ознаками замовності
Ознаки замовності зафіксовані у 197 із 3184 проаналізованих матеріалів — це 6,1%. Практично той самий відсотковий показник, що в лютому, однак відчутне зростання кількісного показника.
У лютому ми виділяли в окремого «замовника» у рейтингу «канали Медведчука». Якщо скласти докупи лютневі показники «каналів Медведчука» та «ОПЗЖ», вийде 74 матеріали з ознаками замовності — цей самий показник зафіксував моніторинг і в цьому місяці. Як і в лютому, на першому місці за кількістю матеріалів з ознаками замовності — канал Медведчука Перший незалежний.
На другому місці — канал «Україна», далі йде «Інтер», який активно піарив «ОПЗЖ». Решта каналів далеко відстали від «лідерів» за кількістю підозрілих матеріалів. На «1+1» їх зафіксовано 16, на 5 каналі — 13, на ICTV — 11, на СТБ — 5, а Суспільне обійшлося без замовних матеріалів.
Друге місце у рейтингу гаданих замовників тримає Рінат Ахметов із майже незмінним результатом. Свою норму — приблизно один матеріал на день — сумлінно виконав канал «Україна».
Володимир Зеленський повернувся на третє місце: на його користь у новинах вийшло 14 матеріалів. Піарили Зеленського «Україна», «Інтер» та канали Пінчука.
«Європейська солідарність» показала той самий результат, що в лютому (якщо додати цифри ЄС та Петра Порошенка) — 13 матеріалів, і всі вони вийшли на 5 каналі.
В окрему категорію у березні ми виділили матеріали, що просували російську вакцину від коронавірусу Sputnik-V. Шість таких матеріалів вийшли в новинах Першого незалежного.
Серед менш активних замовників піару в новинах — Арсеній Яценюк, «За майбутнє», «Голос», Сергій Каплін та інші.
Дотримання стандартів
«Середня температура по палаті» дещо змінилася: частка матеріалів із порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів зросла із 34% до 42%, що можна пов’язати із численними матеріалами про посилення коронавірусної епідемії. Показник порушень стандартів достовірності, балансу і повноти зріс несуттєво. Вже традиційно грубих порушень стандартів точності і оперативності моніторинг майже не фіксує.
Зростання кількості порушень стандарту відокремлення фактів від коментарів помітне в новинах «України», «Інтера», «1+1» і СТБ. Ситуація з балансом погіршилась на «Інтері» та «Україні». Гіршою стає картина дотримання стандартів на Першому незалежному. Тут зросли показники кількості порушень усіх стандартів, крім точності. Балансу серед комерційних каналів найкраще дотримуються «1+1» та СТБ, на джерела посилається найсумлінніше 5 канал. Дещо погіршилась ситуація з дотриманням стандартів відокремлення фактів від коментарів та повноти у Суспільного, втім воно залишається зразковим на тлі комерційних телеканалів.
Географія
Співвідношення українських і неукраїнських новин не змінилось у порівнянні з лютим. Російських новин поменшало, адже після ув’язнення Олексія Навального поменшало інформаційних приводів із Росії. Серед українських регіонів, окрім Донецької — традиційно «найпопулярнішої» — багато говорили про події у Харківській області, де в березні була вкрай тяжка епідемічна ситуація. З цієї ж причини в новинах було багато новин з Івано-Франківщини (натомість про вибори тут говорили менше, ніж можна було би сподіватися). Популярними були також Львівщина і Дніпропетровщина. Про Херсонщину говорили переважно в контексті вбивства маленької дівчинки. «Білі плями» на телемапі України — Полтавщина, Хмельниччина, Тернопільщина й Чернігівщина. А також Крим — про події на півострові за місяць зробили лише вісімнадцять новин.
Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.
Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».