MY.UAНовини
Ірина Цілик: «У моїй сім'ї культура перегляду кіно — одна з базових речей»
Ірина Цілик: «У моїй сім'ї культура перегляду кіно — одна з базових речей»

Ірина Цілик: «У моїй сім'ї культура перегляду кіно — одна з базових речей»

Ім’я української режисерки Ірини Цілик прогриміло на всю країну після виходу її дебютної повнометражної документальної стрічки «Земля блакитна, ніби апельсин» про життя в прифронтовій зоні, а саме – після низки відзнак на міжнародних кінофестивалях (серед них «Санденс», SIFF, Artdocfest/Riga) і в Україні. З героїнями фільму режисерка познайомилася під час майстеркласу в дитячому кінотаборі. Нині Ірина Цілик дебютує в журі Восьмого «Чілдрен Кінофесту», що стартував 28 травня, оцінюватиме короткометражні фільми, зняті дітьми для дітей. Режисерка розповідає, що хвилюється, адже вперше співпрацює з фестивалем і взагалі — оцінює роботи дітей.

«Детектор медіа» скористався нагодою і поговорив із Іриною Цілик про її проєкти, роботу з дітьми, сімейні традиції кіноперегляду та інше.

— Пані Ірино, конкурс дитячих фільмів у рамках фестивалю проводять уп'яте, ви в журі — вперше. Які передчуття від нової ролі?

— Ти не можеш оцінювати чиїсь твори об'єктивно — це факт, оскільки я сама знаю, що це таке, коли твоя робота опиняється під прицілом різних людей, які дивляться на неї з критичною оптикою. З висоти певного досвіду дорослої людини, яка теж неодноразово брала участь у конкурсах, хочу поділитися з молодшими конкурсантами тим, що будь-який результат — річ відносна. Це значною мірою і лотерея, і просто сукупність різних факторів, смаків людей, які по-різному дивляться на одні й ті ж речі. Дуже важливо пам'ятати, що члени журі — живі люди і вони мать свої уподобання. Ніколи не можна складати руки, якщо твою роботу не відзначили.

Трейлер «Чілдрен Кінофесту 2021»

Взагалі, я не так давно почала погоджуватися брати участь у журі кінофестивалів. І це вперше оцінюватиму роботи саме дітей. Тут відповідальність ще більша, ніж із дорослими. Пам'ятаю себе в ніжному віці: наскільки я була вразлива, залежала від чужих оцінок. Це непростий досвід і тим важче приймати правильні рішення.

Незабаром з колегами по журі будемо дивитися й обговорювати фільми. Звісно, ми керуватимемося особистими поглядами на те, що добре і що ні, намагатимемося бути максимально об'єктивними. Мультиплікатор Анатолій Лавренішин і режисер Наріман Алієв — чудові талановиті люди, у їхній компанії я почуваюся впевнено й захищено, але задача непроста.

Ще страшенно цікаво, де межа, яка відділяє фільми, зроблені власне дітьми, від стрічок, зроблених дітьми за допомогою дорослих. Часом ти відчуваєш, що тут втручалися дорослі. При оцінюванні робіт я звертатиму на це увагу.

— У журі — також усі дорослі. Чи зможете глянути на роботи очима сучасної дитини, а не лиш оптикою професіонала?

— У цьому і складність. На жаль, подивитися очима тієї дитини, якою я колись була, не зовсім просто, тому що за останні 20–30 років правила гри змінилися. Ми не мали подібного досвіду, коли були дітьми. Це зараз сучасні діти народжуються з гаджетами у руках, почуваються з технікою супервпевнено і, в принципі, мають усі інструменти для того, щоби знімати себе, світ довкола, робити це по-різному. Для самовираження є майже все. Коли я була студенткою, ми були обмежені технікою і мали дуже мало практики. Зараз виходить так: було би бажання — і можна знімати. Хай це будуть непрофесійні аматорські відосики, але все залежить від авторського погляду - як показати глядачам те, що ти хочеш сказати.

Звісно, діти зараз безкінечно підключені до тік-тока, ютьюба, і вони теж мають перед собою певні приклади. Мій син Андрій, наприклад, постійно дивиться блогерів. Їхні відео, а також всі ці жарти з тік-току часто здаються мені примітивними, мене це все чомусь дратує (посміхається). З іншого боку, я розумію, що це одне з вікон у сучасний світ. Я не хочу перетворюватися на маму, з якої пісок сиплеться, тому намагаюся філософськи ставитися до цього. Зрештою, у цих потоках і хвилях треба вирізняти хороші зерна. Виходить, що з технічного боку, світ дуже змінився і люди отримали багато нових можливостей, зокрема для знімального процесу. А з іншого боку, деякі речі лишаються незмінними і вічними: усе впирається в авторський погляд. І неважливо, десять тобі років чи сорок, — все одно питання в тому, як ти зі своєї точки зору, зі своїм «я» можеш розказати щось іншим людям.

— Поряд із новими технічними можливостями, стартують ініціативи, які розвінчують «кіномагію» і показують дітям індустрію зсередини. Наприклад, волонтерський проєкт «Жовтий автобус», якому виповнилося 5 років. Саме так мав називатися ваш дебютний повнометражний документальний фільм. Розкажіть, про що ця ініціатива для вас.

— «Жовтий автобус» — прекрасний проєкт з різних точок зору. По-перше, це була волонтерська ініціатива професійних кінематографістів, які запитали себе в перші роки війни, що вони можуть зробити для людей, які опинилися в скрутному становищі. З моєї точки зору, вони знайшли одну з найкращих відповідей. Звісно, можна возити в прифронтову зону гроші, іграшки, їжу. А можна — знання.

Ірина Цілик і «Жовтий Автобус», Авдіївка

Я не проводила в Жовтому Автобусі різних майстер-класів, як колеги, але бачила, як це працює та дає плоди. Наприклад, можна так — упродовж тижня-двох проводиться кінотабір для підлітків, які живуть у прифронтовій зоні. У перший день приходять різношерсті, колючі звичайні підлітки, нічим не об'єднані між собою, часом дуже закриті, насторожені. Але на твоїх очах ці молоді люди поступово перетворюються на команду однодумців. Спочатку вони слухають лекції професійних кінематографістів, потім ділять між собою ролі — хто пише сценарій, хто буде режисером, хто зніматиме, хто буде в кадрі — і перетворюються на знімальну групу, яка встигає зняти короткометражний фільм, змонтувати його, презентувати в своєму місті для друзів і батьків.

У такому експрес-режимі дітям стає трохи зрозумілим, що таке кінознімальний процес, але, насправді, за цим стоїть значно більше. Сила, що об'єднувала їх у команду, — це не тільки про те, щоб погратися в кіно, зняти його і забути. Це значно більше. Такі ініціативи відкривають дітям двері в інші світи. Знаю, що багато з цих дітей потім вирішили вступати у виші на кіноспеціальності. Дітям розказали, що так буває, їх трішки познайомили з альтернативою, а також забезпечили послідовною підтримкою професійних кінематографістів. Пам'ятаю, якою «голодною» я була в свої чотирнадцять-п'ятнадцять; нічого подібного і близько не могла уявити. Я випадково дізналася, що десь вчать людей отримувати творчі професії, для мене це було відкриттям, адже в моїй сім'ї ніхто не займався нічим подібним.

Проєкт «Жовтий автобус»

«Жовтий автобус» — прекрасний не тільки тому, що заряджає магічним світом кіно дітей, втомлених від буднів війни. Із коротких таборів ініціатива переросла в системний освітній проєкт. Завдяки інструментам нового часу, коли ти можеш підключитися до будь-якої людини в світі через ті ж зуми, ділитися знаннями стало простіше. А в Україні біда з професійною кіноосвітою. Я сама така трохи «покалічена» на старті. Ми вчилися, отримували дипломи, але виходили з інституту, мало що знаючи про свої професії й не отримавши майже ніяких практичних уроків. Є певне пояснення, чому так відбулося. Український кінематограф в 1990-ті роки переживав період стагнації, і зв'язок поколінь частково був перерваний. Наші старші майстри втратили можливість плідно знімати й не могли нас навчити цього як слід. Тому багато хто зі студентів був вимушений вчитися навпомацки. Але ці люди (вже мого покоління) повиростали, а тим часом щось змінилося і в українській кіноіндустрії. Тепер ці кінематографісти знімають фільми, з кожним новим проєктом нарощують м'язи, стають більш впевненими в собі професіоналами і вже готові ділитися знаннями з молодшими. І це дуже круто, що такі люди як Ярослав Пілунський та його однодумці зрештою вирішили робити це системно, що вони придумали «Жовтий автобус». З навчанням у профільних кіновишах в Україні досі все складно, значить, треба шукати інші шляхи. І вони є.

— Тобто зараз зв'язок між поколіннями кінематографістів відновлюється?

— Як доросла людина, що почувається дуже недовченою, зараз я розумію, що найголовніше для кінорежисера — безкінечно отримувати інформацію з різних джерел. Тепер це може бути не тільки виш, а всі можливі майстерні, відкритий доступ до світових кіноосвітніх програм. Було би бажання. Друге — це практика. Ніщо так не вчить тебе, як можливість бути на знімальному майданчику, спостерігати за старшими колегами. Проєкти як «Жовтий автобус» також це дають. При бажанні учасники можуть брати участь у кінозйомках, спочатку спостерігати і потім працювати. Тільки так, мені здається, це й працює. Принаймні, в умовах сучасної України.

 Ця ініціатива познайомила вас із майбутніми героїнями стрічки «Земля блакитна, ніби апельсин» — сестрами Трофимчук. У фільмі показано як Мирослава вступає у виш на кінооператорку. Ще цікаво, що фільм Анастасії пройшов у фінал «Чілдрен Кінофесту» у 2017 році. Вона зараз ніби закінчує школу і теж планує вступати за режисерку?

 Настя в ці дні складає ЗНО, тому бажаю їй успіхів.

Так, ми познайомилася тоді, коли вперше «Жовтий автобус» запросив мене в гості. Я приїхала поспілкуватися з дітьми, показати свій короткий метр «Помин». До мене підійшли двоє сестер. Вони, як виявилося, знали пісню, слова до якої я написала, і хотіли познайомитися. Так я їх запам'ятала.

Пізніше я планувала зняти документальний фільм про проєкт «Жовтий автобус», і на моменті розробки ми їздили в кінотабори з моєю групою, придивлялися до дітей. Потім ідея фільму змінилася. Я усвідомила, що не знаю, як краще зняти цей груповий портрет, як об'єднати всі лінії, розказати про проєкт.

Натомість, нас занесло в Красногорівку, в гості до родини цих двох сестер Трофимчук. Мама і четверо дітей живуть самі в червоній зоні, мають будинок з особливою атмосферою. Там усе виглядало настільки кінематографічно — у цьому домі, їхніх буднях, — що зразу стало зрозуміло: якщо ми проведемо час тільки з ними, то маємо шанс відзняти значно глибший і інтимніший портрет.

Трейлер фільму «Земля блакитна, ніби апельсин» Ірини Цілик, 2020

Але якоюсь мірою первинна ідея збереглася, тому що сестри, які їздили в кінотабори, привезли цю пристрасть додому і вся родина захопилася знімальним процесом. Вони знімали відео, ділили між собою ролі. Мама-одиначка, яка виховувала на той момент четверо, а зараз уже п'ятеро дітей, сама освоїла монтажну програму, почала шукати інформацію, як пишуться сценарії. Звісно, мене все це зачепило за живе, і ми вирішили знімати фільм про цю сім'ю. Тим паче, Мирослава, старша донька, вирішила вступати в кіновиш і це теж була дуже цікава лінія нашого фільму. Ми стежили за цим, згадували себе в її віці. Тільки в її випадку все було ще гостріше, тому що вона їхала вчитися з прифронтової Красногорівки у великий мирний Київ. У цьому був особливий контраст. Ну, а до «Жовтого автобуса», про який я так, на жаль, і не зняла фільм, я маю найніжніше ставлення.

Ірина Цілик і «Жовтий Автобус», Авдіївка

— Є бажання чи плани все ж зняти фільм про проєкт?

— Мене понесло в іншому напрямку, але ми пропонували колегам поділитися матеріалом. Поки ми вивчали тему, наш талановитий оператор В'ячеслав Цвєтков круто зафільмував купу класних епізодів про навчання в проєкті. Тому мені шкода, що ці кадри «лежать». Але так склалося життя, що я зараз займаюся іншими проєктами.

Ірина Цілик і оператор В’ячеслав Цвєтков

— Над чим працюєте зараз?

— Завершую роботу над своїм уже ігровим повнометражним дебютом. Сценарій написаний за мотивами роману українського письменника Артема Чеха (це також мій чоловік). Це автобіографічна книжка про його дитинство, сім'ю. Вона має вийти восени і піде до людей паралельно з екранізацією. Робоча назва проєкту — «Я і Фелікс», але зараз розглядаємо варіант «Камінь, ножиці, граната». Поки ми ніби з такою назвою йдемо вперед, якщо раптово знову не вирішимо її змінити (посміхається).

Тизер фільму «Я і Фелікс» Ірини Цілик

Історія для мене дуже цікава тим, що, по-перше, вона розповідає про хлопця, який росте в 90-ті роки. Атмосфера його сім'ї — дуже впізнавана: усе це больові точки наших 90-х з точки зору тодішніх підлітків. Але також однією з найцікавіших ліній фільму є стосунки головного героя з дуже непростим чоловіком — це, скажімо так, бойфренд його бабусі, якого вона в якийсь момент привела в дім. Фелікс - ветеран афганської війни, колишній контррозвідник, людина цікава, але водночас дуже поламана. З одного боку, це інтелігент, який приніс у життя хлопця багато нового — любов до музики, цікаві розмови про життя і мистецтво. З іншого – ця людина має жорсткий посттравматичний синдром. Цього персонажа зіграв письменник Юрій Іздрик, неймовірно харизматична особистість. Він прекрасно зробив свою роль, з моєї точки зору.

Цікаво було озирнутися назад, на наші дитинство-юність, і поговорити в такий спосіб і про наше сьогодні також. Довкола я бачу багато сімей, у які повертаються поламані війною дорослі. Зв'язок дітей і дорослих, які зблизька бачили війну, — одна з тем, які мене не відпускають. Виходить, що цей фільм ніби не про війну, але він і про війну також. Хоча, маю відзначити, стрічка вийшла досить світлою. Зараз ми її завершуємо: закінчили монтаж, попереду ще звук і так далі. Думаю, скоро глядачі зможуть фільм подивитися.

До речі, роль головного героя в дитинстві зіграв наш з Чехом син. Фактично Андрій грав свого батька, це особливий досвід для всієї сім'ї.

— Це його акторський дебют? Як йому працюється в кадрі?

— Зараз Андрію 11 років, а коли він знявся, було 10. До цього він уже пробував зніматися в кіно, у короткому метрі. Андрій доволі спокійно ставиться до цих творчих задач - як до якоїсь рутини. Тобто він росте в сім'ї досить творчій і, на відміну від багатьох дітей, які далекі від світу кіно, для нього це просто робота. Цікаво порівнювати, бо для мене в його віці кінематограф був чарівним світом, так само як для дітей, яких я зустрічала в «Жовтому автобусі». Андрій більш скептично на це дивиться.

Знову ж таки, якщо говорити про оточення та досвіди, що формують особистість, — мій син дивиться зі мною багато різного кіно: дорослого, авторського, документального, різного. У його віці я й приблизно не мала такого глядацького багажу. Я почала цікавитися кіно, коли надумала вступати в інститут. До цього у мене був мізерний глядацький досвід. Що я могла дивитися? Радянське кіно — усе, що дитина 90-х на той момент могла побачити. А мій син має настільки інший досвід, що мені страшенно цікаво: чи це вплине на нього в майбутньому, чи навпаки — все це буде таким звичним і нецікавим, що він обере геть не творчу професію. Я цьому не здивуюся (посміхається).

Ірина Цілик і син Андрій

— Ми поговорили, як сьогодні росте покоління режисерів. А як змінюється глядач?

— Іноді виходячи за межі своєї «бульбашки», свого оточення — творчих людей, кінематографічного світу, відвідувачів кінофестивалів, — я усвідомлюю, що переважно вся Україна від цього відрізана. Часто люди поняття не мають про існування певних проєктів, фільмів і доступу до них. Але світ змінюється, і правила гри разом із ним. Наприклад, багато фестивалів переходять в онлайн-формат. З одного боку, я до цього ставлюся іноді болісно, бо ми ніби знімаємо фільми для великих екранів. З іншого, усвідомлюю, що цих великих екранів недостатньо, щоби покрити українську аудиторію. Культура кінотеатрального перегляду поступово тане, на жаль. Водночас, на передній план виходять інші варіанти – всеможливі платформи, онлайн-покази. Скажімо, українська прем'єра фільму «Земля блакитна, ніби апельсин» відбувалася онлайн, і впродовж однієї доби, поки він був доступний, стрічку подивилися чотири тисячі глядачів.

Я потім багато про це думала. Фільм подивилися люди з маленьких містечок і сіл. Одна людина з інвалідністю написала мені, що за інших умов вона не змогла би відвідати прем'єру в кінотеатрі. Тому, з одного боку, режисерка у мені трохи крутить носом і хоче тільки в кінотеатр на великий екран. З іншого боку, мені подобається думка про те, що мій фільм можуть подивитися значно більше охочих. Але тут уже наступна задача – донести інформацію до широкої аудиторії про існування цього фільму. Це питання нашої кооперації з вами, журналістами. Медіа мають підтримувати, більше розповідати про нас. І ми самі маємо більше про себе розповідати. Сьогодні це особливе вміння, мистецтво, наука — розказати про свої твори іншим так, щоб вони подивилися. Хоча, якщо говорити щиро, я не дуже люблю цей бік своєї роботи.

Нещодавно спілкувалася зі своєю давньою приятелькою із Чернігівщини, вчителькою сільської школи. Вона розповіла, що дивиться фільми фестивалю Docudays UA і звернулася до організаторів щодо можливості відкрити доступ до різного кіно для дитячої студії у своїй школі. Це теж певна можлива система стосунків, у цьому разі — шкіл і кінофестивалів. Так кіно може бути більш доступним. Інакше діти з цього села, можливо, ніколи не подивляться фільми фестивалю Docudays. Треба шукати нові шляхи, як розширювати мережу, щоб кіно більше доходило до глядача.

— Цікаво згадати про культуру сімейного кіноперегляду. Її збереження бачить своєю місією «Чілдрен Кінофест». Чи є така у вашій творчій родині і яка вона?

— У моїй сім'ї культура перегляду кіно — одна з базових речей. Так було завжди. Ми дивимося дуже багато кіно. Знаю, що є сім'ї, у яких зовсім інші розваги, інші способи проводити час разом. У нашій сім'ї склалося так, і це очевидно, тому що я працюю в кіно, чоловік також значною мірою в це включений. Тому для моєї дитини — це щось абсолютно звичне, як чистити зуби. Він читає зараз менше, а кіно дивиться багато. І слава богу, хоч це.

— Що ви родиною переглядали разом нещодавно і що порадили б для перегляду в колі родини?

— У нас же родина трошки того… (посміхається). Наприклад, нещодавно вдома була невеличка ретроспектива: дивилися разом фільми Альфреда Хічкока. Я їх для себе заново відкривала, син вперше дивився. Найбільше його вразив фільм “Вертіго”. Але також зачепили “Птахи”. Ми сиділи втрьох — я, моя мама, мій син, — дивилися фільм «Птахи» і кожен сприймав його по-різному. Я дивилася з режисерської точки зору, свіжим поглядом, як змінилися технології: тоді, в 1960-ті, перед режисером стояли дуже складні задачі, адже там величезна кількість птахів у кадрі. Вони частково використовували опудала, частково — живих дресированих птахів. Син більше оцінював історію. Мама — просто була відкритою до всього глядачкою.

Трейлер фільму «Птахи» Альфреда Хічкока, 1963

Це, мабуть, буде банальною порадою — передивлятися класику, але в класиці кіно ще стільки всього можна для себе відкрити. Мені дуже подобається, що останнім часом почали перевипускати класичні фільми на великі екрани. Це фільми не для сімейного перегляду — маю на увазі «Любовний настрій» (Вонг Карвай, 2000), «Малголленд Драйв» (Девід Лінч, 2001) та інші, які зараз демонструються в українських кінотеатрах, але я дуже тішуся, що їх можна подивитися на великому екрані знову. А щодо порад — так одразу на думку нічого не спадає. Мабуть, було би дивно — радити переглядати Хічкока, а з іншого боку — чому ні? (посміхається).

— Чим особливі ваші сімейні перегляди? Обговорюєте фільми після перегляду?

— Мені цікаво спостерігати за тим, як глядацький досвід сина переходить із кількості в якість. Скажімо, він уже має тонку «чуйку» щодо драматургічних рішень: часто вгадує наперед, як розвиватимуться різні лінії різних персонажів. Страшенно заворожує, коли 11-річний глядач досить по-дорослому оцінює драматургічний матеріал.

Звісно, кіно потрібно обговорювати. Добрі фільми, як і книжки, збурюють бажання говорити – це чудово, якщо ти їх у собі носиш, і це провокує дискусії. У нас вдома заведено обговорювати фільми, які ми дивимося. Але це все ситуативно.

Ірина Цілик з акторами Андрієм Чередником та Андрієм Ісаєнком

— Як розвивати культуру сімейних переглядів в Україні?

— Думаю, загалом поступово росте рівень українського кіно, і український глядач потроху починає йти на українські фільми. Авжеж, ще рано говорити про серйозні успіхи. Як правило, на жаль, фільми навіть не відбивають вкладені в них кошти. Є поодинокі винятки, як наприклад «Мої думки тихі» Антоніо Лукіча. Їм вдалося глядача привести в кінотеатри. І, скажімо, як ми ходили на цей фільм? Це був справді сімейний перегляд: пішли я, мама, хрещена, мої чоловік і син. Підозрюю, що в інших родинах було приблизно так само. Цей фільм позиціонується як сімейний: він про маму і сина, про стосунки в родині. І, водночас, це доволі інтелігентне розумне місцями смішне кіно. Таких українських фільмів небагато. Але їхня кількість росте, з кожним роком усе більше й більше на ринку з'являється фільмів, за які не соромно і які створені для широкої глядацької аудиторії.

Нам потрібно більше якісних глядацьких стрічок, тому що саме вони приводять глядача в кінотеатри. Але авторські стрічки — інша не менш важлива категорія. Вони мають їздити на фестивалі, вигравати призи і розповідати світу про Україну. Хоча, будемо відверті, у кінотеатри людей приводять інші фільми. Тому все має бути збалансовано. Має бути потужна здорова кіноіндустрія, яка створює ніші для різного кіно і авторів. Потихеньку ми якось до цього йдемо. Хотілося би просто, щоб цей процес був постійним, щоб не було падінь у ями невпевненості, як часто буває з нашою кіноіндустрією.

— Продовжімо тему — як Ви вважаєте, чи правильний вектор у держави щодо розвитку індустрії, зокрема для входу дитячої аудиторії в світ кіно? Прибічникам позиції «мистецтво поза політикою» дедалі важче триматися її з огляду на ситуацію з Українським культурним фондом чи Держкіно, наприклад.  

— Боюся, не можу бути об'єктивною, адже лише частково включена в те, що відбувається нині. Загалом, тенденції тривожні. Усі варяться в ситуації непевності, коли ніхто з кінематографістів не може чітко розуміти, чого чекати в найближчому майбутньому. Деякі ситуації вибивають ґрунт із-під ніг: скажімо, непрозорі і не до кінця зрозумілі критерії оцінювання різних проєктів. Наприклад, те, що просто зараз відбувається з оцінюванням проєктів в УКФ: з дистанції раптом злітають проєкти-переможці, вперед виходять інші, з меншою кількістю балів, і всім учасникам вже незрозуміло, за якими правилами ми взагалі граємо. 

Я говорила про баланс глядацького й авторського кіно. Дуже важливо, аби не було серйозних перекосів в один чи інший бік. Наприклад, якщо будуть підтримуватися суто глядацькі телевізійні проєкти, але при цьому обрізатимуться крила авторським стрічкам, анімаційним, дитячим фільмам. Як це було минулого року на пітчингу, коли не підтримали жодного повнометражного анімаційного проєкту.

Звісно, все це не дуже надихає. Важливо вчасно реагувати, об'єднуватися і висловлюватися «за» або «проти» того, що відбувається. Тому що іноді кінематографічна спільнота досить пасивна, а тим часом змінюються течії, до влади приходять некомпетентні люди.

— Який вихід для митців у ситуаціях непевності?

 Це питання без простих відповідей. Якщо чесно, я відчула якусь нашу безсилість, коли на конкурсі на посаду голови Держкіно Юлія Сінькевич вийшла переможницею, але результати потім скасували. Ми всі вийшли на мітинг, вкотре ніби поборотися проти несправедливості. На результат це ніяк не вплинуло. Потім було багато інших ситуацій, коли відбувалися якісь некрасиві речі, а ми не знали, які важелі влади маємо, щоби постояти за свої права. Це стосується, мабуть, не тільки того, що відбувається в сучасній кіноіндустрії, це стосується України загалом. В останні пару років стало гостріше — думаю, це відчувається в різних сферах. Є відчуття певного спустошення і втоми.

Я, на жаль, не маю простої відповіді на питання, як саме ми маємо боротися за свої права. Просто очевидно, що завжди в усьому є певна точка кипіння. Так було в нашій недалекій історії з тим же Майданом, це трохи інша розмова. Але зараз період змін і не до кінця зрозуміло, у який бік перехиляться ваги.  

***

Нагадаємо, 8-й «Чілдрен кінофесит» відбувається в гібридному форматі (і онлайн, і офлайн). Конкурсна програма традиційно складається з двох частин. Перша — міжнародна; глядачі 23 міст оцінять 7 повнометражних стрічок для дитячої аудиторії, знятих дорослими з різних країн Європи. Друга частина — конкурс короткого метру, знятих дітьми для дітей. Переможців оголосять під час закриття фестивалю, 6 червня.

Фото надані Іриною Цілик

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Степан Казанин резко высказался об исчезновении Елены Кравец из "Квартал 95": "Мы ее научили..."
Знай
2025-05-10T09:51:08Z
Старшая дочь Пугачева попала в большие проблемы: что произошло
Comments UA
2025-05-02T19:57:23Z
От КВН до Банковой: что известно о дружбе Елены Кравец и Елены Зеленской
Telegraf
2025-04-29T14:03:43Z
Вячеслав Соломка после публичной ссоры с Камалией раскрыл правду об их отношениях
TSN
2025-04-26T20:46:39Z
"Это в голливудском стиле": кардинал-украинец рассказал, чем реальный конклав отличается от голливудского фильма
ZN UA
2025-05-10T11:36:41Z
Український режиссер сняла новый клип-манифест для нидерландской певицы
Апостроф
2025-05-10T10:48:02Z
Старый костюм Зеленского изжил себя: специалист по этикету назвала причину
Telegraf
2025-04-28T16:04:40Z
"Мисс Украина 2023" оконфузилась заявлением о селе
Comments UA
2025-05-05T15:48:59Z
"Это слезы...": жена Виктора Павлика внезапно заговорила о втором ребенке
Знай
2025-05-04T16:51:38Z
МИД РФ сделал заявление о "возвращении" Украины в границы 1991 года
Comments UA
2025-05-01T15:30:25Z
Когда россияне смогут захватить всю Украину — эксперты назвали дату
TSN
2025-05-02T17:28:37Z
Кадыров попросил, чтобы его уволили с должности главы Чечни
Comments UA
2025-05-06T15:15:29Z
Трамп сделал заявление по поводу войны в Украине
Корреспондент
2025-05-07T20:39:26Z
НАБУ второй день проводит обыски у чиновников Нацгвардии - источники
ZN UA
2025-05-10T11:40:32Z
​Мерц из Киева пригрозил Путину новыми санкциями
Апостроф
2025-05-10T11:36:44Z
В Кремле заявили, при каких условиях могут прекратить огонь в Украине
Comments UA
2025-04-27T18:27:28Z
"Одноразовые исполнители": как Москва дистанционно управляет поджогом и дестабилизацией Запада
TSN
2025-05-04T17:19:27Z
Россия сразу поддержала 30-дневное перемирие в Украине, — Песков
Фокус
2025-05-09T22:00:15Z
Украинки не планируют возвращаться домой после войны: результаты опроса
Comments UA
2025-05-07T22:27:31Z
Пенсионерам выплатят специальные надбавки: какие суммы обещают
Знай
2025-05-03T15:30:37Z
Делал селфи: Зеленский вышел в центр Киева и фотографировался с людьми, — соцсети
Фокус
2025-05-07T18:18:33Z
На каком расстоянии от забора можно сажать дерево в Украине
UAToday
2025-04-29T17:27:25Z
Лишь кирпич и обломки бетона: военные показали фото Волчанска через год после наступления РФ
Comments UA
2025-05-10T11:46:23Z
Жених за полчаса до свадьбы отправился на рыбалку: что сделала жена
Фокус
2025-05-10T11:31:51Z
Жители российского города дрались за кашу возле «поезда победы»
Корреспондент
2025-05-03T17:18:22Z
Военный учет 17-летних: с чем у юношей могут возникнуть проблемы
TSN
2025-05-04T10:48:54Z
Зачем нужно ходить спиной вперед 27 апреля и где нельзя оставлять алкоголь сегодня: приметы и запреты на Стефана
Знай
2025-04-27T02:03:32Z
Завтрак для женщин: что должно быть в рационе каждой
Gazeta UA
2025-05-09T21:39:52Z
7 важных открытий о том, как алкоголь влияет на наше тело
UAToday
2025-05-06T17:28:03Z
Ночные перекусы: почему возникает голод после позднего ужина
Gazeta UA
2025-04-27T17:51:43Z
Что лучше для здоровья — горчица или кетчуп: врач дала окончательный ответ
UAToday
2025-05-04T12:03:37Z
Болезнь, уничтожающая сады: как не дать курчавости листьев испортить персик
Gazeta UA
2025-05-10T00:00:02Z
Травмы при беге останутся в прошлом: ученые нашли возможное спасение для бегунов
Фокус
2025-05-09T17:45:12Z
Будущее, окутанное дымом: ученые выяснили, как каннабис влияет на мужскую фертильность
Фокус
2025-05-09T17:15:37Z
Ученые разработали технологию 3D-печати внутри тела с помощью звука
Корреспондент
2025-05-09T15:57:59Z
Этот сезонный овощ может быть опасным: что известно о редиске
Comments UA
2025-05-09T15:27:56Z
Учительница физики из Прикарпатья получила десять лет заключения за распространение наркотиков
Апостроф
2025-05-07T15:33:41Z
Над Москвой гремят взрывы
Корреспондент
2025-05-07T09:07:24Z
В Запорожье возросло число травмированных. В ГСЧС показали последствия атаки 6 мая
ZN UA
2025-05-07T04:45:58Z
Массированная атака РФ на Запорожье: количество раненых резко возросло
Comments UA
2025-05-02T04:27:11Z
В Полтавской области взорвался боеприпас: есть жертва
ZN UA
2025-05-10T09:36:11Z
В Одессе вспыхнул пожар в многоэтажке
Telegraf
2025-05-10T09:12:10Z
Россияне во время «перемирия» убили человека в Херсоне
ZN UA
2025-05-10T07:43:49Z
”Я только что счастьем остался жив”: журналист Логвиненко попал в ДТП в Киеве
Апостроф
2025-05-10T06:06:56Z
Фанаты Metallica вызвали землетрясение в США
Корреспондент
2025-05-09T21:00:44Z
"Добрый вечер, мы из ПриватБанка": украинцев заставляют добровольно перечислять деньги в россию - новая мошенническая схема
Знай
2025-04-27T12:12:52Z
Пенсии заморожены, но не навсегда: власти назвали условия для повышения
Знай
2025-05-03T14:30:07Z
Бычки, сардины и шпроты переходят в категорию деликатесов: как изменились цены
Знай
2025-04-28T03:52:35Z
Внешняя разведка назвала "маловероятным" укрепление рубля
Корреспондент
2025-04-27T16:01:15Z
НБУ ввел изменения в действующие валютные ограничения: как это скажется на рынке
Апостроф
2025-05-10T11:48:19Z
Украина получила еще миллиард евро от ЕС в рамках помощи за счет замороженных активов врага
Известия Киев
2025-05-10T11:36:31Z
У магазинах Білорусі зникла картопля
AgroNews
2025-05-10T11:34:12Z
"Привоз" ошеломил: в Одессе продают "золотую" черешню
Telegraf
2025-05-10T11:21:36Z
Готовьте кошельки: Vodafone нашел способ дополнительного заработка на абонентах
Знай
2025-05-10T11:12:43Z
На складе Tesla накоплено более 10 тысяч непроданных пикапов Cybertruck
Корреспондент
2025-05-07T17:39:20Z
Водителям объяснили, чем грозит авто добавление спирта в бензин
Хвиля
2025-05-04T09:15:41Z
Шлем пилота Формулы 1 продан за рекордную сумму
Корреспондент
2025-04-29T20:45:46Z
Гонщики Формулы-1 проехались по Майами на машинках из LEGO: строили более 20 тысячи часов
Знай
2025-05-10T10:51:39Z
В Китае производят дешевые электрифицированные копии Bentley Bentayga за $2500
Фокус
2025-05-10T09:51:20Z
Уже в 2026 году на рынке появится летающий автомобиль: за столько можно приобрести
Comments UA
2025-05-10T07:45:45Z
Полезная функция Google Maps, которая позволяет избежать штрафов для водителей
Gazeta UA
2025-05-10T02:24:01Z
Как подкачать шину без насоса: практические советы для водителей
Gazeta UA
2025-05-10T00:33:39Z
Спортивный жеребец из 90-х: американец сделал из легендарного Mercedes мощную "конфетку"
Знай
2025-05-09T18:51:44Z
В Киеве прохладно и сыро: синоптики обновили прогноз на субботу
Gazeta UA
2025-05-10T03:24:36Z
В России жалуются на массированную атаку БПЛА
Корреспондент
2025-05-06T06:39:54Z
Владелец украинских издательств "Кредо" и "Беби Бук" торгует детскими книгами в рф: теперь еще и бизнесмен в "ДНР"
Знай
2025-04-28T07:00:08Z
Бойцы Азова захватили троих россиян на самокатах
Корреспондент
2025-04-27T18:06:09Z
Атака на оптоволоконный завод в России: в ВСУ рассказали о последствиях для оккупантов
ZN UA
2025-05-10T11:36:30Z
Сколько украинских солдат казнили российские военные преступники - раскрыты реальные цифры
Известия Киев
2025-05-10T10:34:21Z
Новое наступление ВСУ? Бои в Курской области
Корреспондент
2025-05-05T19:10:27Z
БЕБ викрило масштабне виробництво фальшивих пестицидів
AgroNews
2025-05-10T10:07:49Z
Зима не отступает: Карпаты накрыл майский снегопад
Gazeta UA
2025-05-10T10:06:28Z
Муравьи исчезнут с участка раз и навсегда: просто смешайте сахар с этим средством
Telegraf
2025-04-29T18:51:11Z
Покупка ранних овощей: что нужно знать, чтобы не принести домой "нитратную бомбу"
Знай
2025-05-01T19:51:29Z
Китайский гороскоп на май 2025 года: время перемен и внутреннего роста, кому из знаков нужно готовиться
Знай
2025-05-01T19:30:32Z
Туристы случайно нашли 7-килограммовый клад золота и серебра в горах Чехии
Апостроф
2025-05-01T14:21:11Z
Полнолуние 12 мая 2025 года: чего ожидать и что нельзя делать
Фокус
2025-05-10T10:51:49Z
Сорт винограду Одеський чорний витримує посухи та морози
AgroNews
2025-05-10T09:19:32Z
Редиска, которая не потеряет хруст: как правильно хранить популярный овощ
Знай
2025-04-27T13:51:25Z
Когда высевать арбузы, чтобы получить сладкий урожай: идеальное время
Gazeta UA
2025-05-10T08:34:03Z
"Золото", а не рецепт: как приготовить куриную печень, чтобы было 100% вкусно
TSN
2025-05-10T08:33:02Z
В Кривом Роге задержали известного украинского боксера: подробности
Telegraf
2025-04-26T15:27:45Z
Усик – Дюбуа: букмекеры определили фаворита боя за звание абсолютного чемпиона мира
Comments UA
2025-05-10T11:48:04Z
"Барселона" – "Реал": букмекеры сделали прогноз на последний Эль-Класико в сезоне
ZN UA
2025-05-10T11:46:58Z
Отец Фьюри дал свой прогноз на реванш Усика против Дюбуа
Корреспондент
2025-05-10T11:15:25Z
Легенда сборной Англии может возглавить один из ведущих шотландских клубов
Корреспондент
2025-05-10T10:06:50Z
Салах выразил свое мнение о том, чем Слот напоминает ему Клоппа
Корреспондент
2025-05-10T09:24:28Z
Левченко лишили награды на соревнованиях в Дохе
Корреспондент
2025-05-10T08:45:04Z
Манчестер Сити проявляет интерес к бразильскому защитнику
Корреспондент
2025-05-10T08:27:17Z
"Золотарчук" помог Милану переломить ход игры и одолеть Болонью
Корреспондент
2025-05-10T08:03:08Z
Microsoft объяснила подорожание новых игр для Xbox Series X|S
GameMag
2025-05-04T17:16:09Z
В Индийский океан упал космический аппарат СССР, запущенный в 1972 году
Корреспондент
2025-05-10T11:31:38Z
Бактерии, питающиеся нефтью, производят «органическое моющее средство»
ZN UA
2025-05-10T11:01:37Z
Женщина извинилась перед соседями после того, как узнала, что ее кот постоянно ворует
Фокус
2025-05-10T06:00:40Z
Стимпанк, дирижабли и путешествия во времени от создателей Fallout: что мы знаем про Clockwork Revolution
Знай
2025-05-10T04:51:51Z
Дата-центры ИИ истощают водные ресурсы и ведут планету к экологической катастрофе
Знай
2025-05-10T03:51:59Z
Новая игра - новая консоль? Фанаты GTA уверены, что Rockstar засветили PlayStation 6
Знай
2025-05-10T02:51:17Z
СМИ: Zenless Zone Zero не оправдала ожиданий miHoYo — создатели Genshin Impact делают свою Grand Theft Auto
GameMag
2025-05-09T22:22:52Z
Мрачное фэнтези по мотивам легенд о короле Артуре: Трейлер предзаказов Tainted Grail: The Fall of Avalon на Xbox Series X|S
GameMag
2025-05-09T22:16:44Z