Ринок пального в Україні став гострою темою, при чому саме завдяки державним регуляціям.
Вперше за останні багато років ціни на бензин і дизпаливо стали предметом регулювання та набули статусу соціально значущих.
Державне регулювання це не кращий варіант. Ринок звичайно проти, але поки рівень регулювання в "задовільних" цінових межах, АЗС працюють.
При чому ефективність цього механізму насправді не в захисті від збільшення ціни, а навпаки в її зменшенні при зменшенні базової (закупівельної) вартості. Оскільки прив’язуючись до бази європейських котирувань тримати високу роздрібну ціну і високу маржу продавцям вже не так просто.
Українці в основному споживають три види пального і на стелах АЗС в Україні ви побачите три головні позиції: дизельне пальне (63% в споживанні), бензин (18%) і скраплений газ (19%).
Скраплений газ опинився "поза зоною досяжності"
Але якщо ви заглянете в постанову Уряду про соціально значущі товари, то побачите там лише два. Скраплений газ опинився "поза зоною досяжності".
Очевидно, що це зовсім не логічно, адже товар позиціонують як "соціальний", як найдешевший. Хіба цінове регулювання не має забезпечити т.з. "вразливі верстви"?
Припускаю, що оскільки ціна на автогаз є меншою майже вдвічі за ціну бензину і дизелю то урядовці вирішили ії не захищати, начебто і так все добре.
Звичайно у співвідношенні до бензину чи дизелю вона буде соціальною. За рахунок "соціального акцизу", що вчетверо менший за бензиновий акциз і в два з половиною рази за дизельний .
Але піклуючись про зниження зловживань в основі роздрібної ціни має бути ціна закупівельна, а не податки і решта витрат.
Проте, саме завдяки такій різниці скрапленому газу вдається бути непомітним в коливанні цін, на відміну від бензину і дизелю, базову вартість яких обчислює НАК "Нафтогаз" та Мінекономіки.
Де докази спитаєте ви? Аналізуємо дані: за котируваннями DAF Brest автогаз(пропан) коштував 1 березня - 560 дол./т, а станом на 1 червня – 440 дол./т, курс долара (НБУ) відповідно становив 27,9456 грн. та 27,4674 грн.
Середня ціна на автогаз становила на 2 березня 2021 р. - 15,39 грн., а станом на 02 червня 2021 р. -15,70 грн.
Чи бачили автовласники подібне зниження на стелі?
Тепер рахуємо: зниження за рахунок курсу можливе на 47-48 коп., за рахунок зміни котирувань – до 1,92 грн., загалом маємо до 2,39 грн.-2,40 грн.
Чи бачили автовласники подібне зниження на стелі?
От вам і відповідь, як непомітно можливо заробляти на "соціалці", бути "вразливим" завдяки акцизу, і відповідати трендам тільки при підвищенні цін.
Чому урядовці цього не помічають, чи помічають, але не втручаються - питання відкрите. Якщо Уряд взявся регулювати ринок, то напевно і умови мають бути однаковими для учасників, і відповідати вони мають в першу чергу інтересам українців.
Член Правління Української енергетичної асоціації
Читайте всі статті автора
Читайте останні новини України та світу на каналі УНІАН в Telegram