Жан-Поль Готьє та іспанська акторка Россі де Пальма з'явилися на обкладинці іспанського видання Vanity Fair за липень 2021 року. Випуск присвячено всесвітньому місяцю прайду, який вшановує різноманіття в суспільстві, і відзначається кожного червня.
Французький модельєр, якого вважають іконою світу моди, відповів на запитання іспанської режисерки Ісабель Койшет, чия фільмографія відома такими стрічками як "Елегія" із Пенелопою Крус в головній ролі, "Таємне життя слів", яку спродюсували брати Альмодовари та "Еліса і Марчела" — ЛГБТ-драма про перший в Іспанії одностатевий шлюб.
Жан-Поль Готьє і Россі де Пальма — близькі друзі. Як і Педро Альмодовар, він називає її своєю музою та захоплюється сміливами ролями в кіно, які обирає акторка.
У відвертій та невимушеній розмові з Vanity Fair Жан-Поль Готьє розповів, чому він вирішив піти зі світу моди і водночас там залишитися, про тих, хто мав на нього найбільший вплив у житті, і якими повинні бути стосунки між людьми сьогодні.
Готьє приваблює все, що кидає виклик стереотипам: "Сильні жінки. Вразливі чоловіки. Андрогіни. Змішувати. Люди низькі, товсті, стрункі. Кольори? Всі. Сексуальна орієнтація? Будь-яка. Навіть та, яка ще не вигадана!".
Для модельєра справжній шик — це далеко не конвенційне розуміння елегантності. Модельєр згадує, що коли познайомився з Россі де Пальма і Бланкою Лі — це була любов з першого погляду, й обидві жінки стали для нього великим джерелом натхнення. Відтоді він називає Россі своєю музою, а Бланку — соратницею.
Про світ моди
Готьє зізнається, що завжди хотів належати до світу шоу-бізнесу. В дитинстві бабуся часто водила його у кіно та в театр. Цей світ змалечку здавався йому чимось магічним. "Це позначило моє життя. Це те, про що я завжди мріяв — належати до світу спектаклю, лаштунків і світла. Так зародилося моє сприйняття моди", — згадує модельєр.
Жан-Поль Готьє розповідає, що він пішов не зі світу моди як такого, а ймовірніше з певної системи. У якийсь момент він перестав бачити потребу в обов'язковому створенні нових колекцій для споживача, про якого сьогодні важко сказати, ким він є насправді. Готьє іронізує, що живе в паризькому районі Le Marais, де повно бутіків, але всі вони, за його словами, є "копіями одне одного".
"Моє бажання перестати створювати prêt-à-porter у 2014 році полягає саме в цьому. Я хочу творити, але не бути ні для кого вампіром. Не копіювати самого себе, а мати свободу. В мене привілей. Мене не цікавить влада, мені подобаються покази мод і процес творіння. Мені пощастило працювати у сфері, яку я люблю і хочу робити це з радістю, тому що інакше я просто не можу", — каже Жан-Поль Готьє.
У своїй професії модельєр вважає себе самоуком, проте підкреслює величезний вплив, який на нього мав П'єр Карден. Готьє називає Кардена "великим модельєром", який заохочував його малювати і показав, як це — творити, будучи вільним. "Він був людиною з великим баченням майбутнього. Моду він розглядав як публічний трамплін. Вже тоді він був свідомий того, що показ мод повинен бути справжнім шоу", — розповідає Готьє.
Про відмінності між англійцями та французами
Ісабель Койшет згадує, що в лондонському музеї Madame Tussaud є воскова фігура Жана-Поля Готьє.
Він дуже цим пишається і зазначає, що завжди мав велику повагу до англійців за їхню ексцентричність, нахабність, відмінне почуття гумору та любов до моди. "Панк-течія на мене дуже сильно вплинула. Я так добре почувався у Лондоні, що іноді думав переїхати туди жити. Молоді митці шили свої вироби прямо на вулиці, у Портобелло. Їхня позитивна енергія завжди була для мене стимулом", — каже модельєр.
За словами Койшет, у сьогоднішній Франції подібні настрої менше зустрічаються і вона завжди ставить Жана-Поля Готьє у приклад людини, яка є представником французької культури і водночас ніколи не скаржиться. І Готьє погоджується, що у Франції є своєрідна "культура бідкання", мовляв, "якщо ти не нарікаєш, ти поганий громадянин". Але він вірить, що ситуація може мінитися тепер, коли після тривалих локдаунів у Франції нарешті відкрили тераси кав'ярень і це дуже піднімає настрій. "Для мене склянка завжди наполовину повна", — стверджує Готьє.
Про стосунки між людьми сьогодні
Відповідаючи на запитання про стосунки між сучасними людьми, коли поняття гендеру є флюїдним та поступово стає менш табуйованим, Жан-Поль Готьє зазначає, що для нього "єдиний правильний шлях — це повага до будь-якого вибору. (...) Як на мене, це абсолютно природньо — андрогінні жінки та чоловіки, ультражіночні чи ультрамаскулінні трансексуали і все, що вони хочуть, відчувають, вигадують".
На думку Ісабель Койшет, життя надто коротке, щоб бути лише чоловіком, жінкою або трансексуалом. Творчість Жана-Поля Готьє завжди була тому підтвердженням. Модельєр погоджується, що прагнув долучати до своїх колекцій людей різної зовнішності, етнічності та з різним вибором.
"Люди завжди будуть пам'ятати мої корсети; мої моряцькі сорочки, натхненні фільмом Querelle Райнера Вернера Фассбендера; спідниці, які я завжди використовував в андрогінній чоловічій моді", — каже Готьє. І додає, що зараз його натхненням є більш людські речі, пов'язані з природою та питаннями екології. Він переконаний, що мода є надважливим вектором, напряму пов'язаним із проблемами довкілля та великим відображенням епохи, у якій ми живемо.
Чому ж французький модельєр продовжує творити моду? "Щоб мене любили", — лаконічно відповідає Готьє.
Дивіться також:
Дизайнер Алекс де Бетак перетворив старовинний маєток у Парижі на дім для своєї сім'ї.
Как кризис в модной индустрии влияет на экономику стран третьего мира.