MY.UAНовини
Турборежим Великого будівництва: головні питання до законопроекту про примусове відчуження землі
Турборежим Великого будівництва: головні питання до законопроекту про примусове відчуження землі

Турборежим Великого будівництва: головні питання до законопроекту про примусове відчуження землі

У Верховній Раді зареєстрували законопроект, який передбачає прискорену та спрощену процедуру відчуження земельних ділянок на користь суспільних потреб.

Ідеться про законопроект №6422. Ініціатор – прем’єр-міністр Денис Шмигаль і, відповідно, Міністерство інфраструктури України.

Документ вносить зміни до Закону Про відчуження земельних ділянок, інших об’єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, зокрема для будівництва автомобільних доріг та інших інфраструктурних об’єктів.

Зміни потрібні для втілення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року. Зміни також вносяться до Кодексу адміністративного судочинства України.

Отже, якщо з власником земельної ділянки та нерухомості, що перебуває на ній, протягом одного місяця не досягається згода про викуп, орган виконавчої влади чи профільне відомство звертається до адміністративного суду з позовом про платне примусове відчуження зазначених об’єктів.

На це мають витратити місяць. Якщо згоди не дійшли, протягом місяця рішення має ухвалити суд. Після адміністративного суду можна подати апеляцію, але одразу до Верховного суду, який теж матиме лише два місяці на розгляд.

Таким чином законопроект встановлює чіткі терміни та спрощені процедури розгляду. Рішення Верховного суду набудуть чинності з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені. Хіба що в Європейському суді з прав людини.

Якщо ж під час судової тяганини буде доведено, що власник землі отримав її незаконним шляхом, то ділянка відчужується без викупу.

Читайте
В Раді зареєстрували закон про прискорення відчуження земель для будівництва доріг

Громадські активісти, експерти з транспортного моделювання та містобудування схвально відгукуються про законопроект і одразу називають найвідоміші такі проблемні ділянки: прокладання Київської обхідної дороги, Подільсько-Воскресенського мосту в Києві (що проходить через Русанівські сади), Харківської дороги, хоча насправді такі є в кожному населеному пункті.

– От наприклад, дорогу навколо Києва неможливо добудувати, тому що там треба викупити від 80 до 120 ділянок. А якщо один зі 120 власників не захоче продавати, то що, не будувати? Ідея правильна. В усьому світі так і роблять.

У держави є пріоритет для придбання землі з метою розвитку інфраструктурних об’єктів. Це нормальна практика, але в нас поки що це все заплутано, на жаль. Розробники закладали думку, щоб хоч якось формалізувати процес викупу землі в Україні, – говорить голова ГО Розвиток інфраструктури Станіслав Гвоздіков.

Ще один приклад – будівництво Подільсько-Воскресенського мосту, який зводять уже три десятки років.

– Там така історія, що траса мосту йде фактично по земельних ділянках садових товариств. І щоб побудувати міст за тим проектом, який затвердили раніше (міст довго будується, люди справді встигли освоїти деякі ділянки, побудувати якусь нерухомість), довелося викуповувати окремі ділянки і будинки, і досі це не закінчено, є певні конфлікти.

Це не нова проблема. Це проблема всіх країн із ринковою економікою, де є приватна власність. Розвиток держави, розвиток країни потребує будівництва певної інфраструктури. Якщо багато земель перебуває в приватній власності, доводиться викуповувати ці ділянки. Тому в таких країнах, де будують інфраструктуру і де є приватна власність, як правило, є закони, які дозволяють примусовий викуп земельних ділянок.

Бо інтереси однієї людини і навіть кількох людей не можуть важити більше, ніж інтереси суспільства. Хоча навіть коли є судові рішення, все одно знаходяться люди, які, як то кажуть, кістьми ляжуть, але не поступляться. У практиці є такі приклади, які на жаль, не вирішуються, – наголошує експерт у сфері транспортного планування Дмитро Беспалов.

Йдеться про викуп. Ніхто не каже, що людині не дадуть гроші за це майно. Це ж не націоналізація. Примусовий – це такий поганий відтінок. Правильніше, це викуп для суспільних потреб.

У всіх країнах є подібне законодавство, тому що дороги, залізницю, іншу інфраструктуру будують в усіх країнах і в цих країнах є власність, і хтось не захоче її продавати.

Цей законопроект є пріоритетним, і в ідеалі його варто ухвалити найближчим часом, щоб уже з початком 2022 року він набув чинності, наголошує радник голови Укравтодору, президент Української Асоціації проектних організацій Вадим Олійник.

Він наголошує, що процедура вилучення ділянок за справедливу оплату на користь суспільних потреб є і сьогодні. Але новий законопроект врегульовує норми пришвидшення відчуження цих ділянок під час ведення дорожніх робіт, облаштування шляхопроводів, мостів, будівництва нових доріг, концесійних доріг чи капітального ремонту наявних.

– Сучасна процедура, визначена законодавством, досить розтягнута в часі і заважає стрімкому розвитку транспортних мереж нашої держави. З чим це пов’язано? З тим, що під час проектування, під час планування розвитку мережі доріг інколи інформація про майбутні об’єкти будівництва стає загальновідомою, і не дуже добросовісні власники цих земельних ділянок або розпорядники цієї землі намагаються зробити наділи на території, де в майбутньому має бути дорога.

Це стосується і проекту КОД (Київська обхідна дорога), й інших великих проектів, наприклад, навколо міста Харкова, а також тих проектів, які плануються. Через такі випадки до нас не йдуть інвестори, оскільки невідома майбутня доля того об’єкта, в який інвестори вкладатимуть кошти, – наголошує Вадим Олійник.

Олійник додає, що люди (власники ділянок) думають, що вони таким чином примножать свої статки. Однак це не так. Є експертиза, і вартість майна визначатиметься згідно з нормативними документами, а не відповідно до бажань власників цих земельних ділянок.

За нинішньою законодавчою базою такі позови розглядаються в загальному судовому порядку. Вони можуть затягуватися через апеляції, касації, повертатися на новий розгляд, і це може тривати десятки років.

– А такі великі інфраструктурні і соціально-економічні об’єкти, як обхідна навколо Києва, в яку вкладається понад 80 млрд грн державного бюджету за останні роки, – це флагманський об’єкт, побудувавши який, ми реалізуємо плани, про які говорили десятки років.

Його можна реалізувати за два роки, тобто будівельники можуть реалізувати, проектанти можуть реалізувати, але все впирається у власників ділянок, які заволоділи цим майном. Якщо будуть прецеденти, що попри все власники не зійдуть, коштів вистачить, щоб побудувати в обхід, але чи буде це раціонально? Суспільний інтерес все ж має переважати над чиїмось особистим інтересом, – наголошує пан Олійник.

Новий законопроект передбачає, що час розгляду на вилучення ділянок скоротиться щонайменше втричі, і такі питання будуть вирішуватися не роками, як зараз, а місяцями.

Радник Укравтодору зазначив, що є декілька рішень, які оскаржуються в судах Харківської області, які затягуються вже рік-півтора, а кошти були виділені, проведено проектно-кошторисні роботи, розпочалися будівельні роботи, і на жаль, об’єкт впирається в чиюсь ділянку (законно чи незаконно отриману, це доводиться в суді).

– Але, наприклад, під час інспектування маршруту Київської обхідної дороги було виявлено 27 об’єктів забудови без містобудівельних документів, тобто без дозволу забудували ділянки на місці прокладення майбутньої окружної дороги.

Це неприпустимо, такі об’єкти потрібно зносити, ці земельні ділянки потрібно вилучати, а щодо тих, хто ухвалював  рішення про виділення ділянок, моя позиція чітка: їх потрібно притягати до відповідальності. Оскільки, знаючи про важливість цього об’єкта, вони виділяли земельні ділянки, а отже – зловживали службовим становищем. А люди, які їх отримували, теж, певно, мали свою зацікавленість, – каже Вадим Олійник.

Олійник додає, що загалом для користувачів доріг це позитивний ефект, позитивний соціально-економічний ефект, для перевізників – це швидший логічний маршрут і менше витрачання часу в заторах.

– Через Київ, через Львів ідуть щодня вантажівки, які створюють затори, а їх треба пускати в обхід.  Наскільки це допоможе розвитку дорожньої мережі? Я думаю, що чіткі терміни, безапеляційність рішень Верховного суду, який визначається головним в ухваленні остаточних рішень, відіграють свою роль. За два-три місяці питання щодо вилучення ділянки або іншого об’єкта у зв’язку з суспільними потребами буде вирішено.

Отже, це розв’яже руки як Укравтодору та Мінінфраструктури, так і повноцінним інвесторам, які готові інвестувати в приватно-державне партнерство, в концесійні об’єкти. І згодом через зовсім невеликий період часу ми оновимо дорожню мережу і вирішимо проблему з транзитними потоками, оскільки ми сьогодні втратили автомобільний транзитний потенціал через події на Сході України, – зазначає радник голови Укравтодору.

Ще законом 2010 року було передбачено примусове вилучення земельної ділянки на користь суспільних потреб, наголошує адвокат юридичної компанії Investment Service Ukraine Володимир Пищида.

У цьому законі прописані два терміни: викуп, коли власник не заперечує щодо передачі земельної ділянки у власність влади і примусовий порядок – це робиться в тому разі, коли власник не зацікавлений у відчуженні земельної ділянки, однак його земельна ділянка вкрай необхідна для загальних соціальних потреб.

– Чинний закон передбачає і саму процедуру примусового відчуження, і оцінку. Оцінку проводить власним коштом орган виконавчої влади, який і ініціює відчуження. Якщо власник земельної ділянки не згоден із ціною, яка зазначена органом виконавчої влади, він може провести повторну оцінку, але вже за власний кошт.

Новий законопроект – лише про процесуальні моменти, які стосуються розгляду справи в суді та термінів. Він прискорить усі процеси, бо раніше якщо власник відмовлявся відчужувати добровільно земельну ділянку, орган виконавчої влади звертався до суду першої інстанції – до адмінсуду, а власник міг звернутися зі скаргою до апеляційного суду, а потім уже,  якщо апеляційний суд залишить рішення без змін, звернутися з касаційною скаргою на постанову апеляційного суду. Тепер же апеляційною установою одразу визначений лише Верховний суд, – говорить Володимир Пищида.

За власниками залишається право подати заяву до Європейського суду з прав людини, оскільки конвенція про основоположні права гарантує право власності. Однак юристи не передбачають масових позовів.

– Масових позовів до ЄСПЛ не буде, оскільки в пояснювальній записці, яка йде разом із законопроектом, чітко пояснюється, навіщо цей законопроект, на що він спрямований, які суспільні відносини він регулюватиме, – зазначає юрист.

Водночас більшість експертів наголошують і на відвертих корупційних ризиках, неточностях у законодавстві.

– Наприклад, якщо власник земельної ділянки буде категорично не згоден із запропонованою ціною викупу. То як? То виходить, того, хто прийматиме рішення про вартість треба буде якось мотивувати? Немає прозорого механізму оцінки.

От ви, наприклад,  володієте будинком на Святошині. Вам кажуть: ваш будинок вартує 10 тис. грн. Що робити ? Судитися? Чому я маю судитися, якщо до мене прийшли. Для забезпечення прозорості ухвалення рішень необхідно продумати механізм, наприклад проводити процедури викупу через систему Prozoro, – каже голова ГО Розвиток інфраструктури Станіслав Гвоздіков.

Гвоздіков додає, це потрібно для того, щоб усі все бачили, щоб двоє сусідів з однієї вулиці, чиї земельні ділянки потрапили на шляху прокладання того чи іншого інфраструктурного об’єкта, могли знати, за які гроші викупили їхні земельні ділянки. Бо перший продасть за 5, другий за 10 тис.

– Механізм треба вибудовувати. Будь-який судовий процес за бажання можна затягнути. Затягування процесу – це крайній захід будь-якої сторони, яка не може знайти правду. Головна проблема – забезпечити оцінку. Хто її робить і як, за яким порядком роблять оцінку, хто і як її може оскаржити. Бо так можна ламати через коліно і казати, що оцінка вашої ділянки 7 тис. 560 грн за ринкової вартості $200 тис.

Законопроект у такому вигляді ще доволі сирий. Його треба доопрацьовувати, слухання проводити, депутатам треба радитися. Не думаю, що це швидка історія, але вважаю, що це дуже потрібна історія, – каже голова ГО Розвиток інфраструктури Станіслав Гвоздіков.

Що прозорості потребує процедура експертизи, переконаний і радник голови Укравтодору Вадим Олійник.

– У питанні експертизи вбачаю пересторогу, і на виконання цього закону ще має бути врегульовано підзаконні нормативно-правові акти: постанови Кабміну, накази міністерств, де слід чітко визначити порядок проведення експертизи в максимально наближеній до реальності ситуації.

Щоб експертизи були прозорими, щоб фахівці  відповідали перед законом у разі порушення норм, щоб їх не можна було підкупити чи залякати на користь тих чи інших осіб, – наголошує Вадим Олійник.

Олійник також наголосив, що ці фахівці мають бути висококваліфікованими, незалежними, а також підконтрольними. Тобто новостворена ДІАМ замість корумпованої ДАБІ має таких людей атестувати.

– У нас є багато законів, що суперечать один одному, і тоді рішення за суддею, він каже А або Б. Це не дуже правильно, тому що закони мають бути впорядковані і без суперечностей. На практиці, я думаю, це будуть судові історії, а судові історії – це довго, – додає транспортний планувальник Дмитро Беспалов.

Також він наполягає на тому, що варто закладати вартість викупу землі в сам проект будівництва, бо є випадки, коли вартість землі зашкалює, і сам проект того не вартує.

– Викуповувати землю сільськогосподарського призначення і міську – це різні речі. Земля коштує різних грошей. До речі, тоді власне вартість землі, яку викуповують, треба вкладати у фактичну  вартість проекту, коли робиться його техніко-економічне обґрунтування.

Що я маю на увазі, що якщо викуповувати землю коштує дуже дорого, то, можливо, і проект в такому вигляді виконувати немає сенсу. Я зараз натякаю на Шулявську розв’язку, тому що якщо її реалізувати в повному обсязі, треба викуповувати достатньо великий шматок землі, з нерухомістю, потім все це зносити, і це дуже дорого, і тоді, можливо, не варто робити проект у такому вигляді, якщо треба викуповувати такі обсяги,  – говорить експерт.

Ухвалення цього законопроекту однозначно стане поштовхом до розбудови українських доріг, а це, відповідно, підвищить конкурентоспроможність транспортної мережі, збільшить кількість транзитних перевезень i туристичних поїздок.

Важливо, щоб у підсумку державу не закидали позовами до Європейського суду з прав людини. А для цього слід упорядкувати не лише терміни судочинства, а й забезпечити справедливу оцінку землі.

Читайте
За рік в Україні відремонтували близько 5 тис. кілометрів доріг - Укравтодор
Теги за темою
Строительство
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Жена Виктора Павлика оказалась под капельницами и напугала своим состоянием: "Может, я умираю"
TSN
2025-12-10T11:06:08Z
"Звездочка Дворец"! Анна Тринчер анонсировала первый Дворец Спорта
Комсомольская правда
2025-12-10T10:39:18Z
Звезда "Чужого" Сигурни Уивер может получить роль в сериале по Tomb Raider от Amazon
GameMag
2025-12-10T10:30:50Z
Оксана Билозир впервые раскрыла причину развода после 33 лет брака: "Это была одна секунда"
TSN
2025-12-10T09:21:04Z
"Все отрицаем": Киркоров впервые рассказал, что случилось с его дочерью
GlavRed
2025-12-10T08:51:10Z
Долг и ссора с Олей Поляковой: Олег Винник снова дал скандальное интервью
Фокус
2025-12-10T08:30:26Z
Могилевская похвасталась спортивным достижением 13-летней дочери и показала подарок для нее
TSN
2025-12-10T08:18:22Z
Потап и Настя Каменских терпят неудачи за границей: раскрыта неожиданная причина
Comments UA
2025-12-10T07:18:08Z
"Сохнешь по мне": Безуглая неожиданно отреагировала на заявления украинского певца
Comments UA
2025-12-10T07:09:18Z
Пенсии в Украине вырастут: какие доплаты и кому предусматривает госбюджет-2026
TSN
2025-12-10T11:06:05Z
НДС для ФОПов: кому выгодна реформа и почему эксперты бьют тревогу
Comments UA
2025-12-10T10:48:33Z
Конкурс на IDS набирает обороты: юристы срочно бьют тревогу
Comments UA
2025-12-10T10:21:30Z
Вместе с квартирой – чужие долги: как украинцев заставляют платить за предыдущих владельцев
Знай
2025-12-10T10:12:22Z
Действительно ли Украина продает свет в Молдову: в ДТЭК ответили
TSN
2025-12-10T09:54:45Z
Экспортный прорыв: в какие страны Украина увеличила поставки зерна по железной дороге
Хвиля
2025-12-10T09:30:28Z
Метинвест Ахметова получил наивысшее отличие на HR Pro Awards 2025
TSN
2025-12-10T09:21:45Z
Близится ли криптозима. Почему дешевеют криптовалюты и как долго продлится падение рынка
Лига
2025-12-10T09:03:44Z
Курс валют на 10 декабря: сколько стоят доллар, евро и злотый
UAToday
2025-12-10T07:15:44Z
Санкции Трампа закончились: кому Путин снова активно продает нефть
Comments UA
2025-12-10T11:06:29Z
Сенатор США советует Трампу сменить посланников, потому что Уиткофф и Кушнер, "кажется, на стороне России"
Европейская правда
2025-12-10T10:56:54Z
У Путина окончательно закончились деньги: стало известно, почему его фанатам будет несладко
Comments UA
2025-12-10T10:51:24Z
Томенко о выборах во время войны: "Если завтра мир, какой должна быть логика?"
Знай
2025-12-10T10:42:45Z
Стали известны 6 ключевых пунктов мирного соглашения, которое США предлагают Украине
Comments UA
2025-12-10T10:36:00Z
Путин это использует: Европу жестко раскритиковали за слабость перед Трампом в отношении Украины
Comments UA
2025-12-10T10:27:20Z
"Приоритет Москвы": в Кремле резко прокомментировали идею энергетического перемирия
GlavRed
2025-12-10T10:21:53Z
Роспропаганда распространяет фейки о «полном контроле» над Купянском
Новости Украины
2025-12-10T10:03:59Z
Возможно ли проведение выборов в Украине во время войны: в чем состоит план Трампа
Comments UA
2025-12-10T10:00:41Z
Заводи накопичили на складах двомісячний запас вершкового масла
AgroNews
2025-12-10T10:06:07Z
Дерзкая спецоперация "Паутина" могла провалиться: WSJ раскрыло новые подробности
TSN
2025-12-10T09:51:11Z
Смерть сына Каденюка: действительно ли причастен родственник и что говорит полиция
TSN
2025-12-10T08:48:12Z
В Чехии нашли тело 22-летней украинки: полиция раскрыла жуткие детали о ее гибели
TSN
2025-12-10T07:45:56Z
Повреждено оборудование электросетей: что известно о последствиях атак на Николаевскую область
Новости Украины
2025-12-10T06:24:41Z
В Судане разбился российский транспортный самолет ИЛ-76: СМИ раскрыли причины крушения
Фокус
2025-12-10T05:45:27Z
Во Львовской области мужчина с топором напал на военного ТЦК
Комсомольская правда
2025-12-10T04:33:04Z
Опасный сигнал: новое нападение на ТЦК
Comments UA
2025-12-09T23:03:46Z
На Херсонщине из-за российского обстрела пострадали пятеро гражданских
Украинская правда
2025-12-09T22:33:58Z
Человек летает более 4000 км на работу: как польская пара живет между Марокко и Польшей
TSN
2025-12-10T11:06:05Z
ВСУ доведены до полного отчаяния из-за неожиданной измены: раскрыт крайне тревожный сценарий
Comments UA
2025-12-10T10:45:42Z
Германия готовит планы по подготовке обороны воздушного пространства
Европейская правда
2025-12-10T09:57:48Z
ТЦК ужесточили охоту за "уклонистами"
Знай
2025-12-10T09:36:49Z
Несмотря на работу сил ПВО: стало известно об очередном поразительном ударе РФ по Одесщине
Comments UA
2025-12-10T09:12:44Z
"Зимняя тысяча": куда украинцы тратят деньги и где это можно сделать
TSN
2025-12-10T09:06:52Z
Как правильно выбрать вино на праздники: эксперт объяснил
TSN
2025-12-10T09:06:23Z
Мобилизуют ли инвалидов III группы в декабре: адвокат разъяснила детали громкого законопроекта
Хвиля
2025-12-10T08:42:30Z
Артиллерия отошла на второй план: дроны сжигают 60% огневой мощи – Сырский
Лига
2025-12-10T08:09:35Z
Скандальные заявления о вакцинах: новый глава комитета CDC сравнил COVID-прививку с Холокостом и говорил о «80% выкидышей»
Comments UA
2025-12-10T11:00:29Z
Деменция навсегда уйдет в прошлое: вы будете удивлены, как мало нужно сделать
Comments UA
2025-12-10T10:21:24Z
В питьевой воде найдены опасные частицы: связаны с риском для новорожденных
Фокус
2025-12-10T10:15:13Z
В Украине будут вакцинировать по-новому: что нужно знать
UAToday
2025-12-10T10:03:01Z
Раскрыта неожиданная связь между деменцией и количеством шагов: это касается каждого
Comments UA
2025-12-10T10:00:23Z
Не делайте этого зимой: средства, от которых ваша кожа страдает — проверьте, что вы используете
TSN
2025-12-10T09:36:00Z
Вы ежедневно держите в руках питомник бактерий: эксперты сообщили об опасности
TSN
2025-12-10T08:48:25Z
Выпив этот витамин с утра, вы получите заряд энергии на весь день и крепкий сон ночью
Comments UA
2025-12-10T06:45:40Z
Дефицит магния приводит к трем наиболее опасным болезням: медики забили тревогу
Comments UA
2025-12-10T06:30:07Z
Ремонт, штрафы и страхование: во сколько обойдется содержание авто в 2025 году
Знай
2025-12-09T18:51:30Z
Как продать авто с пробегом дороже: эксперт назвал основные факторы, влияющие на цену
Фокус
2025-12-09T15:51:48Z
Привычка, которая убивает двигатель и может ударить по кошельку: каждому водителю это стоит знать
Comments UA
2025-12-09T14:33:16Z
ШІ ввела прихильників Toyota в оману, надавши хибну інформацію про витік даних щодо суперкара GR GT
Топ Жир
2025-12-03T16:57:04Z
Никакие проблемы с авто не страшны: правило "FORCES" спасает водителей в мороз
GlavRed
2025-12-03T16:03:49Z
На европейский рынок выходит стильный и недорогой корейский электропикап
Фокус
2025-12-03T14:36:46Z
Тест-драйв Peugeot 5008: самый доступный семейный кроссовер в Украине
Фокус
2025-12-03T12:06:53Z
Знакомый незнакомец: доступный кроссовер Nissan Kait рассекретили на официальных фото
Фокус
2025-12-03T11:15:39Z
Эксперт посоветовал водителям возить в авто зимой свежий огурец — для чего он нужен
Фокус
2025-12-03T10:15:13Z
Бои за Покровск: сколько россиян сейчас в городе и их жуткая тактика — воины ВСУ откровенно о ситуации
TSN
2025-12-10T11:06:23Z
В Сумах пропала вода из-за проблем со светом
Новости Украины
2025-12-10T11:03:38Z
Деградация сетей: в Киеве и прифронтовых регионах подстанции ломаются "каскадом"
Хвиля
2025-12-10T09:57:51Z
Одесщина не может прийти в себя после сокрушительного обстрела: власти обратились с срочным призывом
Comments UA
2025-12-10T09:30:00Z
Россияне пытаются прорвать оборону в районе Гуляйполя: бои усилились
Новости Украины
2025-12-10T09:21:55Z
Путинские воины продолжают уничтожать целый регион: последствия новой атаки шокируют
Comments UA
2025-12-10T09:21:36Z
Більше 100 ділянок від Нацбанку можна купити на майданчику УУБ
AgroNews
2025-12-10T09:21:14Z
Что происходит на Харьковском направлении: военный откровенно рассказал о ситуации
TSN
2025-12-10T09:06:05Z
Між переробниками та експортерами посилилась конкуренція за сою
AgroNews
2025-12-10T09:01:49Z
Большинство людей в мире не знают, из чего делают душистый перец: кстати, это фрукт
Фокус
2025-12-10T11:00:33Z
Сливочные моти - вкус, от которого невозможно оторваться: готовим за 5 минут, рецепт
Знай
2025-12-10T10:51:15Z
Почему мудрые люди, особенно пожилые люди перестают праздновать дни рождения
TSN
2025-12-10T08:18:45Z
Тест на внимательность, сбивающий с толку: найдите ошибку на изображении
Comments UA
2025-12-10T05:30:18Z
Седина исчезнет за час: простые рецепты, которые работают с волосами лучше краски
Знай
2025-12-10T04:51:25Z
Где нельзя хранить деньги: три худших места в доме
UAToday
2025-12-09T19:57:03Z
Они вредят здоровью: какие свечи категорически запрещено покупать
TSN
2025-12-09T18:36:38Z
Психологический тест: выберите котенка и узнайте о вашем темпераменте и как вас воспринимают другие
TSN
2025-12-09T18:21:45Z
Как превратить каникулы в увлекательное приключение с детьми: топ идей для семейных развлечений в праздник
TSN
2025-12-09T17:09:53Z
Шахрайство під виглядом інвестицій в аграрний сектор: повідомлено про підозру організаторам схеми
AgroNews
2025-12-10T11:06:01Z
СБУ представила боевого робота с автоматом, который заменит людей во многих рискованных операциях
UAToday
2025-12-10T11:00:41Z
Обошли iPhone, Galaxy и Pixel: эксперт рассказал, какие смартфоны лучше купить в 2026 году
Фокус
2025-12-10T10:30:55Z
Внебрачный детеныш змеи, ящерицы и червя: необычное существо обитает в тропических лесах
Фокус
2025-12-10T10:30:29Z
Столкновение прошлого и будущего: Релизный трейлер Terminator 2D: No Fate
GameMag
2025-12-10T10:30:28Z
Где категорически нельзя устанавливать солнечные панели: эксперты назвали 5 причин
Фокус
2025-12-10T10:00:14Z
Школа в эпоху перемен: Искусственный интеллект и цифровая грамотность учеников
Лига
2025-12-10T09:33:16Z
В Норвегии нашли лодку с телом женщины-викинга и ее собакой — захоронение удивило археологов
TSN
2025-12-10T09:21:59Z
Магнитная буря 10 декабря: чего ожидать от солнечной активности
UAToday
2025-12-10T09:00:17Z
Челсі зазнав поразки від Аталанти через гол та асист Де Кетеларе
Football.ua
2025-12-09T22:12:21Z
Дубль Кунде приніс Барселоні вольову перемогу над Айнтрахтом Ф
Football.ua
2025-12-09T22:09:44Z
Молоко с собственной фермы, цифровая аналитика и чемпионы будущего: эксклюзив из Академии Григория Козловского
Знай
2025-12-09T11:21:41Z
Украинская чемпионка публично отреклась от гражданства и присягнула на верность России
Comments UA
2025-12-03T20:27:20Z
Барселона здобула вольову перемогу над Атлетіко
Football.ua
2025-12-02T22:12:13Z
Лыжники из России и Беларуси смогут выступать на Олимпиаде-2026 под нейтральным флагом
Лига
2025-12-02T15:55:27Z
«Очень известный парень»: Усик сказал, с кем хочет выйти на ринг
Comments UA
2025-12-02T15:21:03Z
Известный украинский футболист «Динамо» ушел из жизни
Comments UA
2025-12-01T16:27:32Z
Усик назвал соперника, с которым хочет выйти на ринг. Спойлер: это не Фьюри
Комсомольская правда
2025-12-01T16:03:23Z