MY.UAНовини
«Принаймні частина громадян потребує не заспокійливого, а точної інформації». Медіаексперти про виправданий оптимізм і пропаганду під час війни. Частина перша
«Принаймні частина громадян потребує не заспокійливого, а точної інформації». Медіаексперти про виправданий оптимізм і пропаганду під час війни. Частина перша

«Принаймні частина громадян потребує не заспокійливого, а точної інформації». Медіаексперти про виправданий оптимізм і пропаганду під час війни. Частина перша

Відповідають Олександр Мартиненко, Дмитро Золотухін, Оксана Романюк, Сергій Гармаш, Дмитро Литвин, Віктор Трегубов та Юлія Каздобіна.

Під час війни влада має законне право контролювати, модерувати й обмежувати інформаційні потоки. Україна після повномасштабного вторгнення Росії не пішла шляхом формального запровадження військової цензури (що рекомендували зробити деякі експерти), однак звела значну частину телебачення й радіомовлення до спільних інформаційних марафонів. У межах яких представники військового та військово-політичного керівництва держави, принаймні, прагнуть мовити єдиним голосом. Водночас у журналістів і медіа залишається нехай не повна свобода, але досить широкі рамки для виконання свого головного обов’язку — інформування аудиторії та пояснення, що відбувається. 

Втім в експертних колах часто можна почути нарікання і на добір спікерів, які від імені держави озвучують ключові меседжі про перебіг бойових дій і ситуацію в країні, і на зміст та тональність їхніх заяв. У суспільстві може скластися враження, що Україна якщо не перемогла вже, то за крок від перемоги. Натомість насправді бойові дії можуть тривати ще довго і принести українцям чимало прикрих новин. Чи не доречніше було б готувати суспільство до гіршого?

Водночас представники Міністерства оборони та командування армії вже не раз застерігали блогерів і медійників від необачного коментування та висвітлення подій на фронті, а також наслідків російських ударів. Журналістів раз у раз закликають користуватися передусім офіційною інформацією. Проте медійники підкорюються своєму професійному інстинкту — шукати факти з різних джерел та прагнути з’ясувати й повідомити більше. Чи можна й чи варто їх у цьому ще суворіше обмежувати? 

«Детектор медіа» поставив медіаекспертам, фахівцям з інформаційної політики та комунікацій такі запитання: 

1. Під час повномасштабної війни держава докладає чималих зусиль для підвищення патріотизму та бойового духу, заохочення спротиву й навіювання українському суспільству оптимістичних очікувань щодо перемоги. Як ви оцінюєте ефективність цієї роботи? Чи вважаєте ви це пропагандою? Якщо так, чи вважаєте її виправданою під час війни?

2. Часто лунають застереження, що надмірний оптимізм та перебільшення українських успіхів на фронті становлять небезпеку: заколисане суспільство може врешті-решт не прийняти певні компроміси для досягнення миру, завищені очікування можуть стати причиною надмірного розчарування в дійсності та стати поштовхом для конфлікту між суспільством та владою вже всередині України. На ваш погляд, чи є підстави для таких застережень?

3. Як ви оцінюєте рішення українського військового командування обмежити інформацію про кількість загиблих захисників України?

4. Що б ви змінили або покращили в підході української держави до єдиної інформаційної політики, пов’язаної зі спротивом російській агресії?

Відповідають Дмитро Золотухін, Олександр Мартиненко, Оксана Романюк, Сергій Гармаш, Дмитро Литвин, Віктор Трегубов та Юлія Каздобіна.

Олександр Мартиненко, генеральний директор інформагентства «Інтерфакс-Україна»:

1. Безумовно, це пропаганда, й іншого під час війни очікувати не слід. Головне, щоб ця пропаганда повністю не відривалась від реальності. Найкраще, що можна зробити під час війни, – показувати приклади мужності та відваги, волонтерів, добровольців. Бажано, щоб це було цікаво та професійно зроблено й не нагадувало «телеплакати». Разом із тим, це не скасовує журналістики фактів та емоцій, — звичайно, з урахуванням обмежень воєнного часу.  Головні вимоги для будь-якого телепродукту не змінились із довоєнних часів: це має бути цікаво та корисно.

2. Ця проблема існує й суспільство має зрозуміти, що ми не виграли цю війну фізично, а моральні перемоги оцінюються, як правило, нащадками.  Ми не перші. Ось цитата з книжки колишнього президента Фінляндії Юго Паасіківі, у якій ідеться про радянсько-фінську війну 1940 року: 

«Газета Uusi Suomi в передовиці, опублікованій 14 лютого, тобто наступного дня після вклинювання ворога в оборонні позиції в районі Суми, писала про героїчну боротьбу на цій ділянці фронту, що “немає жодних причин сумніватися, що ці атаки будуть відбиватися і сьогодні, і в наступні дні та ночі, доки сили супротивника не вичерпаються”. 18 лютого з приводу відведення військ на проміжні позиції газета повідомила про свою беззастережну впевненість у тому, що велику визвольну боротьбу Фінляндії буде доведено до переможного кінця. Ворог ніколи не зможе прорвати цю систему оборони. Ще 21 лютого Uusi Suomi завершила передовицю словами: “Ми вистоїмо і переможемо”. Тому не дивно, що громадська думка була приголомшена ударом, завданим умовами миру. Це стало блискавкою посеред ясного неба". Повторюся, для підбадьорення громадської думки під час війни такий стиль роботи вважався за необхідне, тому й інші газети чинили так само, як і Uusi Suomi, яку я просто взяв для прикладу. Складається враження, що сучасна техніка виготовлення газет вимагає заголовків, що впадають в око, їх люди прочитують насамперед. Це має далеко не останнє значення».

Олександр Мартиненко 

3. Це було політичне рішення. В тих умовах, в яких ми опинились, вважаю його прийнятним.  

4. Менше офіціозу та пустих виступів. Вважаю, що тексти виступів Зеленського є зразком мотивуючої пропаганди. Всім іншим треба вчитись на цих прикладах та в буквальному сенсі намагатись робити «як він».

Щодо телемарафону: дуже нерівні за якістю ефіри від різних телекомпаній. Ще одна проблема – дзвінки ньюзмейкерам інколи нагадують спробу заповнити чимось ефірний час. Розумію проблему з підготовкою сюжетів, але, можливо, тоді варто демонструвати вночі, наприклад, воєнну документалістику з можливістю перериватись на оголошення повітряної тривоги. 

Дмитро Золотухін, медіаексперт, заступник міністра інформаційної політики України у 2017—2019 роках: 

1. У пропаганді як такій немає нічого поганого. Є пропаганда здорового способу життя, здорової їжі, пропаганда поваги до старших і близьких. Пропаганда захисту своєї країни і пропаганда перемоги своєї країни над іншою — це не просто добре. Вона є безальтернативним способом роботи в умовах війни. 

І для цього є інституційні елементи, які, на жаль або на щастя, в Україні не впроваджені. Це військова цензура та інші механізми використання медійних ресурсів в умовах воєнного стану. Про них та їхню необхідність велося багато дискусій ще в листопаді-грудні 2018 року, коли в нас був «навчальний» воєнний стан і коли, власне, складалися зачатки програм, які планували використовувати під час воєнного стану. Зокрема, все мовлення і вся журналістика повинні бути контрольовані і замкнені виключно на керівництво Генерального штабу міністерства оборони, і тільки офіцери Генштабу і представники Офісу президента вирішують, що журналістам можна говорити, а чого не можна. Зараз ми цього не маємо, і в цьому є свої переваги і свої проблеми. На щастя, в нас хороша ситуація, яка дозволяє нам вільно поводитися в інформаційному просторі, — по-перше, ми живі; по-друге, ми можемо дозволити все це обговорювати. Якби була інша ситуація, ми, можливо, нарікали б на те, що держава невчасно або неповною мірою запровадила цензуру. Тому я вважаю, що ми робимо те, що можемо, і держава робить те, що може, в межах спроможності. І треба радіти, що  зараз ситуація саме така, а не інакша.

Дмитро Золотухін

2. Ми знову попадаємо в пастку дихотомії «зрада-перемога». З одного боку, ми радіємо, що в нас немає цензури і добре, що в нас таке багатоголосся і свобода слова. Але одразу ж питаємо: чи не занадто переможно ми несемо наш прапор? Чи не занадто ми говоримо про перемогу, коли треба розуміти реальність? Але ж ми щойно сказали, що в нас свобода слова і держава нічим не керує. Якщо в нас в інформаційному просторі забагато «шапкозакидательських» наративів, то ми ж самі їх і створили. Бо в нас немає державної цензури, в нас хто що хоче, те й каже. І ключовий спікер, який форматує цей наратив, Олексій Арестович, не є держслужбовцем, і нас це влаштовує. 

3. Немає дискусії, повідомляти чи не повідомляти, скільки загинуло захисників. Це стандартна практика — не повідомляти про кількість загиблих до кінця воєнних дій.

4. Наші проблеми в тому, що говорять окремі конкретні люди, замість того, аби будувати інституції. Я вважаю, що ключовим спікером під час воєнного стану має бути  прем’єр-міністр України, тому що він відповідає за все, що не стосується війни. За те, що стосується війни, відповідає верховний головнокомандувач і головнокомандувач Збройних сил України. Вони це роблять якісно, з честю, з розстановкою, — принаймні, всі, з ким я спілкуюся, вважають, що це успішний кейс комунікації про війну. Все, що не стосується війни, мають промовляти прем’єр і представники парламенту. Арахамія, як член групи перемовників, не може представляти парламент, тому що він уособлює процес досягнення компромісу, і йому є чим зайнятися. Крім Арахамїї я чув двічі Стефанчука — можливо, їх було більше, — але він не є медійною персоною. Крім нього хтось лише спорадично виринає: ось нещодавно Микола Тищенко став медіазіркою — але це все, що можна сказати про комунікаційну складову роботи депутатського корпусу. Міністерство культури та інформаційної політики зайняло свою нішу. Центр стратегічних комунікацій при МКІП перетворився на мікромедіа, і тільки завдяки мережі активістів і представників громадського сектору, які його медійно підтримують, він займає свою частину медійного простору.  Я вважаю, що Центр стратегічних комунікацій повинен бути піднятий до рівня стратегічної групи радників при прем’єрі України щодо кризових комунікацій. Має з’явитися такий орган, який буде працювати на прем’єр-міністра, а сам глава уряду буде структурно і системно впливати на інформаційний простір. До речі, і Центр  протидії дезінформації при РНБО зараз в принципі не займається протидією дезінформації, тому що є величезна кількість інших нагальних і складних комунікаційних питань, і люди з Центру нормально ці питання відпрацьовують. Цей Центр також має бути піднятий до рівня ситуативних центрів РНБО та інших органів сектору безпеки та оборони. Мережу ситуаційних центрів робив іще Олександр Турчинов, коли був секретарем РНБО, на папері ця система є, але в реальності інформаційної складової вона ніколи не мала й не має. І ось тепер у нас є один центр, другий центр, їх потрібно переформатувати, зробити частиною інфраструктури, і це дасть можливість створити інституційну підтримку державних комунікацій. Зараз інституційна підтримка державних комунікацій уособлена в одній людині, яка працює 24/7, дай їй, боже, здоров’я. Але одна людина (яка би політична кар’єра їй не світила) на сорокамільйонну державу — це трошки не той підхід, який можна вважати ефективним. 

Оксана Романюк, виконавча директорка Інституту масової інформації:

1. Перший місяць нам усім це було потрібно, і я вважаю, що тактично це був непоганий хід. Запуск такого інформаційного поля допоміг нам усім втримати стрій, не піддатися страху, безнадії, повірити, що ми здатні дати відсіч «другій армії світу». Напевно, медіаексперти ще будуть вивчати феномен інформаційного поля на початку вторгнення. Я вважаю, як оперативне тактичне рішення, спільний марафон спрацював і дав можливість сформувати точку опори. Але далі треба йти вперед і цей формат потрібно міняти. 

2. Я б не сказала що наше суспільство випромінює оптимізм; навпаки, після Бучі, Ірпеня, Маріуполя, після щоденних новин оптимізму багато не буває і ще довго не буде. Але в той же час, щоби приймати усвідомлені рішення, нам усім потрібно знати, що відбувається. Це також елемент суспільного договору: державні органи повинні звітувати, якщо вони розраховують на підтримку і довіру суспільства. Замовчувати війну неможливо, особливо в часи соцмереж. Інформування важливе — звісно, з дотриманням балансу між свободою слова і національною безпекою. 

Оксана Романюк 

3. Відсутність чіткої офіційної інформації означає, що замість неї буде нечітка і неофіційна. Будуть чутки, дезінформація, дані з анонімних телеграм-каналів. Місцеві мешканці також усі знають про цифри по своїй місцевості, як мінімум, і для них важливо, щоб їхніх героїв поважали, ховали з почестями, щоб віддавали їм шану. Тому це рішення сумнівне, і не враховує всіх нюансів. Напевно, не варто було оголошувати, що «інформацію про кількість загиблих буде обмежено», бо громадяни подумають: «Отже, їх дуже багато! Напевно, коїться щось страшне!» Мабуть, планувався інший результат. 

4. Позбавити ефіру Прямий, 5 канал і «Еспресо» — це хибне рішення, яке личило би путінській Росії, але не вільній Україні. Їх слід повернути. Також, на мою думку, пора припиняти або якось трансформувати спільний марафон. Він свою місію виконав. Війна заполонила 99% порядку денного, зникли з ефірів соціальні, гуманітарні проблеми — але вони не зникли з нашого життя. Їх треба висвітлювати і розв’язувати. Більше конструктиву й історій, як людям, організаціям, компаніям це вдалося. Більше інформації зі спростуваннями російських фейків — це дуже важливо! Громадяни можуть опинитися на тимчасово окупованих територіях, відрізані від інформації, і вони мають знати, що Росія — джерело фейків і жодній інформації з Росії не можна вірити.

Сергій Гармаш, журналіст, представник Донецька в Мінській тристоронньої контактній групі:

1. Пропаганда — це поширення знань. Тому в самій пропаганді немає нічого поганого; небезпека може йти від тих знань і поглядів, які вона поширює. В сучасному суспільстві слово «пропаганда» набуло негативного смислу саме через те, що держави, використовуючи засоби масової інформації, поширюють брехню для маніпуляції суспільною свідомістю. Тому якщо оптимістичні твердження і прогнози, які через ЗМІ поширює зараз наша держава, правдиві, то це корисна пропаганда, спрямована на мобілізацію суспільства для боротьби з ворогом. Якщо вони неправдиві або маніпулятивні (не цілком правдиві), це  може мати наслідки, коли  дезорієнтоване пропагандою суспільство стане вимагати чи очікувати від влади хибних рішень.

Я не спостерігаю в нас зараз поширення брехні, але можна констатувати  випадки  замовчування незручних тем, які не вкладаються у схему оптимістичного висвітлення воєнних дій. Заклик «Віримо в ЗСУ!» однозначно пропагандистський, оскільки армія — це велика кількість людей, серед них  є добрі й погані, є справжні полководці й совкові генерали. «Віримо в ЗСУ!» стало формулою ігнорування всього негативного, зняття із себе відповідальності за громадянську пасивність щодо негативних явищ чи подій під час війни, перекладанням відповідальності за них на неперсоніфіковану армію.

 

Сергій Гармаш 

Якщо ви ставите питання, наприклад, про безперешкодний рух ворога з Криму, а вам замість відповіді на нього кажуть «вірте в ЗСУ», то це маніпуляція. Вона небезпечна, оскільки на будь-яке питання, яке виникло в суспільстві і на яке не відповіло наше керівництво, відповість ворог. Будь-яке питання без відповіді — це можливість для ворога керувати нашою суспільною свідомістю.  Я не кажу, що треба розкривати воєнні таємниці, але треба шукати такі відповіді, щоб їх не розкривати, а все ж  пояснювати людям, що відбувається.

2. Підстави для цього є. Наприклад, нам часто кажуть про звільнені населені пункти, але дуже зрідка повідомляють про ті, які ми залишаємо. Тож складається враження, що ми повністю перемагаємо ворога на фронті. Насправді ж  значні території  контролює Росія.  Люди, які опиняються в окупації, але не бачать себе в інформаційній картині, вважають, що їх зрадили, зреклися, про них мовчать.  Я вже не кажу про дисонанс, коли  читаю про сумнівно компромісні пропозиції нашої сторони на переговорах із Росією. Наприклад,  вирішувати долю окупованих територій протягом 15 років… Якщо в нас так усе чудово на фронті, то виникає питання, для чого такі компроміси і для чого взагалі переговори з ворогом?

Взагалі я б не казав про «перебільшення наших успіхів на фронті» чи  «надмірний оптимізм», я б казав про незбалансованість інформації  в сенсі реалістичності створюваної нею картини та ризику когнітивного дисонансу, коли ця картина стикнеться з реальністю.

3. Мета нашої боротьби — виживання нації та існування держави. Така мета не має ціни, навіть у людських життях. Тому нам не треба знати кількість наших втрат: це знання нічого не дасть нашій боротьбі.  Зараз головне — перемога,  а рахувати потім будемо.

4.  Я повернув би у цифровий ефір вимкнені опозиційні канали. Показував би об‘єктивну картину подій, не уникаючи «неприємних» фактів. Зменшив би кількість  агітаційних та пропагандистсько-патріотичних роликів. Вони зіграли свою роль мобілізації нації на першому етапі війни, але сьогодні їхня кількість виглядає надмірною і на фоні звикання до війни викликає роздратування. Змінив би гостьову політику марафону:  не просто запрошував би гостей та експертів, а під конкретні питання з урахуванням спеціалізації гостя. Бо ведучі часто ставлять питання поза компетенцією гостя. В результаті отримуємо некомпетентні відповіді. І мені не вистачає в марафоні серйозних аналітичних програм, підсумків дня і тижня. Щоб можна було подивитись пів години і все зрозуміти.  

Дмитро Литвин, політичний аналітик, блогер, автор телеграм-каналу «Телекошмар»:

1. Не погоджуюсь із формулюванням, що держава займається навіюванням оптимістичних очікувань чи якось занадто завищує оптимізм. По-перше, ніхто не контролює емоції медійників і самих людей. Сам факт руйнації плану Росії захопити Україну надихає. Емоції страху в багатьох людей у перші тижні війни переросли в ейфорію, коли вдалося зупинити наступ Росії. Ніхто в державі, наприклад, не наказував телеведучій плакати в кадрі, коли вона говорить про оборону. Тобто це був стихійний емоційний процес, і його не могло не бути, враховуючи, що війна всенародна. Воює не лише держава, а вся Україна. По-друге, щоб говорити про пропаганду, треба дати визначення цьому поняттю. На мій погляд, пропаганда — це системна робота із просування певних ідей за будь-яку ціну, незважаючи на те, чи правдиві ці ідеї. Думаю, що такою роботою Україна не займається. Підтримувати бойовий дух і займатись пропагандою – це різні речі. Скажімо, в Росії пропаганда очевидно є. Україні система керованої брехні просто не потрібна.

Дмитро Литвин

2. Думаю, що певні лідери думок сильно і свідомо перебирають з емоціями, намагаючись збільшити аудиторію своїх прихильників. Як результат, частина суспільства впевнена, що ми можемо собі дозволити бойові дії на території Молдови або десь на Кубані. Вважаю це неправильним і шкідливим, але цього не можна уникнути в умовах демократичного суспільства. В будь-якому випадку, люди бачать реальну ситуацію в районах, де тривають бойові дії. Бачать, наприклад, що ми не можемо поки що звільнити Маріуполь чи Херсон. Тому я не бачу загальносуспільного «надмірного оптимізму». В певних групах суспільства такі перебільшені емоції є, але більшість людей оцінює ситуацію скоріше реалістично. 

3. Пропоную виконувати рішення військового командування, а не теревенити про їхню доцільність чи недоцільність. Це частина відповідальності кожного за майбутнє держави. 

4. Думаю, що варто обмежувати тих інтернет-зірок, які вважають за можливе для себе публічно сперечатись із рішеннями військового командування чи розголошувати будь-яку інформацію або чутки про забезпечення і завдання наших військових. Якщо інтернет-зірки опосередковано допомагають ворогу своїм нестримним марнославством, це має отримати реакцію від держави. Втім, потрібно більше роз’яснювати відповідну проблематику суспільству, щоб люди самі також зупиняли надмірно балакучих інтернет-зірок.

Віктор Трегубов, публіцист, співзасновник партії «Демократична сокира», капитан Збройних сил України:

1.Так, це, безумовно, пропаганда, але правильніше це називати морально-психологічним забезпеченням, і воно потрібне суспільству, аби не з’їхати з глузду. Щоб не було панічних настроїв, і під їхнім впливом не було зроблено якоїсь великої  шкоди. Така небезпека була, наприклад, у 2014—15 роках. Зараз вона менша, але тим не менш, морально-психологічна підтримка засобами пропаганди, себто засобами масового поширення тих чи інших наративів, корисна. Бо інакше будуть жертви, буде погано. 

2. Це залежить від того, які державні органи та яких конкретно спікерів ми маємо на увазі. Окремі з них явно переливають патоки. Це, з одного боку, неправильно, але, з іншого боку, є певна аудиторія, яка має в цьому психологічну потребу. В цілому ефективність державної інформаційної політики я б назвав середньою, може, навіть трошки вищою за середню. Тобто не можна сказати, що в нас у цьому плані погано. Звісно, якщо довести це морально-психологічне забезпечення до викривленої рожевими окулярами реальності, це буде патогенно. До такого опускатися не треба. Втім, поки що в нас, здається, такого en masse і нема. 

Віктор Трегубов

3.Тут, власне, нема чого оцінювати: є такий термін operational security, операційна безпека. Це визначення інформації, яка може бути корисна для ворога, і приховування цієї інформації. І дані про наші втрати є безпосередньо цінною інформацією для ворога, яка дозволяє йому ефективніше планувати власні операції, тому їхнє засекречення є нормальним. Так роблять під час війни. Я знаю, що в нас окремо інформують родичів загиблих, а те, що на всю країну не повідомляють, — ну, вибачте, хлопці, ви не в кінотеатрі. 

4. В принципі, державна інформаційна політика зараз працює навіть краще, ніж я очікував. Єдине, що ми бачимо, як у неї почала закрадатися внутрішньополітична проблема. По-перше, з позбавлення ефіру низки каналів ми бачимо, що вже починають використовуватися елементи політичної цензури. По-друге, у спільному телемарафоні є люди типу Влащенко чи Мартиросяна й інших, хто раніше брав участь у проросійській пропаганді. Їх я волів би не бачити на екрані. І оце ось моя головна претензія. Все інше — нормально. 

Юлія Каздобіна, голова Української фундації безпекових студій, колишня радниця міністра інформаційної політики з питань Криму (у 2016—2019 роках):

1. Україна зазнала нападу набагато більшої держави, яка не приховує бажання «остаточно вирішити українське питання»: знищити українську державність та вбити якомога більше українців. За таких умов у нас не лишається вибору, крім як захищатися та воювати. А для цього дуже важливо підтримувати надію та бойовий дух. І так, це пропаганда. Але якщо ми втратимо віру в перемогу та припинимо боротися, нас чекає знищення. Буча, Ірпінь, Маріуполь, поведінка окупантів на Херсонщині та Запоріжжі це чітко демонструють. Тому держава має підтримувати надію, але важливо відчувати міру і добирати засоби. Бойовий дух можна підтримувати не тільки навіюванням. Його можна підтримувати позитивним прикладом лідера, належною роботою державних установ, розповідями про співпрацю та взаємну підтримку, тобто вселяти впевненість у своїх силах, а не просто сліпу віру. І на різних рівнях усе це є, але є й негативні моменти, коли до громадян демонструють ставлення як до маленьких нерозумних дітей, яким не можна повідомляти важливу та необхідну їм інформацію. 

2. Питання зрозуміле, але в нашій ситуації, скоріш за все, про компроміс для досягнення миру просто не йдеться. Російська агресія має повністю вигадані причини. В Україні ані переслідування російськомовних, ані обстрілів окремих районів Донецької та Луганської областей  не було. Україна мала пройти ще доволі довгий шлях до членства в НАТО і про жодні військові бази не йшлося. А говорити, що український уряд є окупантом на власній території, як це робить Росія, — це верх цинізму. Саме ця брехня унеможливлює компроміси. Бо який може бути компроміс між реальністю та вигадкою? 

Юлія Каздобіна

Що ж до завищених очікувань, то протистояння на сьогодні таке, що обидві сторони готові воювати до перемоги. У разі програшу побоювання щодо конфлікту між суспільством та владою не будуть мати значення. А в разі перемоги — тим більше. Але, звичайно, все одно треба знати міру. Бо сьогодні дуже важко замовчувати факти, і якщо надто оптимістична картинка буде надто сильно розбігатися з реальністю, можна втратити довіру, необхідну для продовження боротьби. 

3. Я бачу як аргументи за, так і аргументи проти такого рішення. Але все ж таки вважаю, що ця інформація мала би бути публічною. Україна платить високу ціну, і мені здається, її важливо розуміти, щоб дорослішати і більш відповідально ставитися до своєї громадянської участі. 

4. Інформаційна політика є похідною від державної політики. Її завдання — не тільки й не стільки впливати на рішення громадян. Держава має попереджати громадян про небезпеку, має роз’яснювати громадянам свою політику та рішення, має за можливості надавати інформацію, яка дозволить громадянам захистити себе. Зрозуміло, що війна багато чого ускладнює та змушує ретельніше дозувати інформацію, але все одно держава має зрозуміти, що принаймні частина громадян потребує не заспокійливого, а точної інформації, щоб мати змогу приймати власні рішення. І саме такої інформації іноді не вистачає. 

Державі також важливо зрозуміти важливість незалежних журналістів під час війни, особливо коли дезінформація є одним із провідних інструментів впливу. Журналісти, які не є стороною конфлікту, мають вищу довіру в західних суспільствах, і їхня роль у донесенні правди є дуже важливою. Тому держава має сприяти їм у роботі. 

Далі буде.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Алла Пугачева решилась на резкий и неприятный шаг
Comments UA
2025-08-14T20:42:08Z
Вуди Аллен попал в базу Миротворца
Корреспондент
2025-08-25T20:30:10Z
Леся Никитюк ошеломила эффектным видом фигуры в купальнике спустя два месяца после родов
TSN
2025-08-16T14:57:48Z
Киркоров ошарашил новым фото со своей скандальной дочкой
GlavRed
2025-08-15T12:57:42Z
Кейпоп-охотницы на демонов стали самым популярным фильмом на Netflix
Корреспондент
2025-08-27T15:12:15Z
В Венеции начинается главный кинофестиваль осени
Корреспондент
2025-08-27T08:21:24Z
Украина осудила участие Вуди Аллена в Московской неделе кино
Корреспондент
2025-08-25T11:51:35Z
Анна Кошмал после рождения второго ребенка не может похудеть и объяснила почему: "Все безрезультатно"
TSN
2025-08-16T16:06:52Z
Съемки клипа Макса Барских сорвались из-за баллистического обстрела
TSN
2025-08-15T14:21:32Z
Американская компания Keurig Dr Pepper приобретет производителя кофе Jacobs
Корреспондент
2025-08-25T18:30:10Z
Доплаты к пенсии: кто может получить и как оформить
Знай
2025-08-23T07:07:08Z
Курс валют на выходные, 23-24 августа: сколько стоят доллар, евро и злотый
TSN
2025-08-23T04:21:41Z
РФ планирует увеличить производство "шахедов" до 6000 единиц в месяц - CNN
Корреспондент
2025-08-23T19:03:00Z
Украинская памятная монета - одна из лучших в мире
Корреспондент
2025-08-27T21:54:12Z
Goldman Sachs спрогнозировал обвал цен на нефть до $50
Корреспондент
2025-08-27T17:24:36Z
Курс валют в Украине 23 августа 2025: сколько стоит доллар и евро
VGorode
2025-08-23T08:33:37Z
Выгодно ли работать на пенсии: сколько прибавят за каждый месяц
Знай
2025-08-14T05:06:09Z
Тарифы Трампа нивелируют экономию Индии на закупках российской нефти
Корреспондент
2025-08-27T16:51:54Z
В документах Кремля прописана дата окончания войны: ГУР рассказали, когда россия отступит
Знай
2025-08-18T20:30:13Z
Лидер КНР обратился к Украине в День Независимости
Корреспондент
2025-08-24T10:27:23Z
Лукашенко решил передать власть: СМИ пишут о резком ухудшении его здоровья
UAToday
2025-08-23T18:06:21Z
Зеленский ответил Вэнсу по поводу "уступок" России
Корреспондент
2025-08-25T13:33:00Z
Украина и РФ планируют воссоединить семьи в сентябре
Корреспондент
2025-08-27T23:48:17Z
Подрыв Северных потоков: Германия выдала ордера на арест украинцев
Корреспондент
2025-08-27T23:21:58Z
Мелания Трамп передала Путину тайное письмо
TSN
2025-08-16T04:31:36Z
Трамп оценил саммит и высказался о санкциях для РФ
Корреспондент
2025-08-16T03:36:58Z
Президент ответил на запрет на удары вглубь РФ
Корреспондент
2025-08-24T15:00:09Z
Самолет с российскими туристами экстренно сел в Таллинне из-за атаки украинских дронов
Европейская правда
2025-08-24T18:00:06Z
В Виннице толпа "отбивала" мужчину, который был в розыске ТЦК: что произошло
UAToday
2025-08-23T10:03:44Z
Взрыв завода в РФ: резко увеличилось число пострадавших
Корреспондент
2025-08-15T14:06:46Z
Сумы почти сутки под атакой РФ: бушуют пожары
Корреспондент
2025-08-25T04:03:21Z
Атака РФ: В Конотопе напомнили об информационной тишине и запасах воды
Корреспондент
2025-08-27T22:48:19Z
В Украине раскрыта масштабная афера с деньгами агропредприятий
Корреспондент
2025-08-27T17:36:51Z
Каджики приближается: Вьетнам эвакуирует более полумиллиона человек
Корреспондент
2025-08-24T23:48:56Z
Ракетная атака на Днепр: что известно о последствиях
TSN
2025-08-15T14:21:54Z
В Запорожье в результате атаки РФ погибли три человека, много раненых. ФОТО
Новости Украины
2025-08-18T10:33:02Z
Военнослужащим, которые воюют на фронте, стали приходить штрафы: местами размер санкций превышает 50 тысяч
UAToday
2025-08-23T17:06:23Z
Место силы и веры. Где в Украине находится украинский Иерусалим
Telegraf
2025-08-22T23:30:45Z
Почему сегодняшний день несчастливый: приметы в народный праздник 24 августа
UAToday
2025-08-24T05:03:15Z
Как украинцы относятся к ТЦК - опрос
UAToday
2025-08-25T15:39:48Z
Россияне запустили дроны по Украине
Корреспондент
2025-08-27T19:54:04Z
Ищут добровольцев. В Германии дефицит солдат
Корреспондент
2025-08-27T18:30:11Z
17 августа: церковный праздник сегодня, что выбросить из дома, чтобы ушли болезни и печали
UAToday
2025-08-17T04:00:46Z
Какой завтра, 22 августа, праздник — все об этом дне, какой церковный праздник, что нельзя делать
TSN
2025-08-21T06:03:54Z
15 млн за жизнь: Кабмин утвердил выплаты семьям погибших в плену
Gazeta UA
2025-08-16T03:00:19Z
Диетологи раскрыли неожиданную пользу чернослива для организма, но есть важный нюанс
UAToday
2025-08-23T12:06:50Z
Эти «сеточки» на теле сигнализируют о болезнях
Comments UA
2025-08-22T15:57:59Z
В Украине снова свирепствует коронавирус: какие симптомы новых подвидов и будет ли карантин
TSN
2025-08-22T18:36:18Z
Почему нельзя разбивать яйца ножом: даже опытные хозяйки об этом не знают
UAToday
2025-08-23T14:03:10Z
Учёные доказали, что тепловые волны ускоряют старение
Корреспондент
2025-08-26T15:12:51Z
10 000 шагов в день — миф или реальный ключ к здоровью: как ходить без стресса и с удовольствием
UAToday
2025-08-26T12:03:49Z
Что можно пить, когда худеешь: диетологи назвали 5 напитков, которые вас удивят
UAToday
2025-08-26T09:00:51Z
Гороскоп для всех знаков зодиака на 27 августа 2025 года
Корреспондент
2025-08-26T08:18:24Z
Магнитные бури 26 августа: прогноз для метеозависимых
UAToday
2025-08-26T08:03:47Z
Кабмин упростил продажу подержанных авто: от чего избавили украинцев
Знай
2025-08-16T15:51:16Z
Вводят новый синий сигнал светофора: водители в шоке, штрафов станет больше
Знай
2025-08-16T12:30:45Z
Stellantis заморозила разработку собственной системы автономного вождения
Корреспондент
2025-08-27T19:12:28Z
Suzuki инвестирует $8 млрд в Индию для производства электромобилей
Корреспондент
2025-08-27T18:39:01Z
Peugeot представила рестайлинг 308
Корреспондент
2025-08-27T17:21:54Z
Ford отзывает в США более 355 000 грузовиков - СМИ
Корреспондент
2025-08-27T16:36:41Z
Audi представила обновленный Q3 Sportback
Корреспондент
2025-08-26T18:09:30Z
BYD Yangwang U9 установил мировой рекорд скорости для электромобилей
Корреспондент
2025-08-26T17:00:32Z
В Кадиллак представили состав на дебют в чемпионате Формулы-1
Корреспондент
2025-08-26T13:00:27Z
Осень уже близко: синоптик назвал точную дату, когда погода изменится в Украине
Telegraf
2025-08-22T17:57:17Z
В Карпатах выпал снег в августе
Корреспондент
2025-08-24T09:09:50Z
Оракул Ленорман на 16 августа 2025 года для всех знаков зодиака: Близнецам – вдохновение, Козорогам – стабильность
TSN
2025-08-16T00:33:08Z
Атака на Краматорск: погибли двое полицейских из Ивано-Франковска
Корреспондент
2025-08-23T18:42:47Z
Севастополь под атакой "от 200 БПЛА" - паблики
Корреспондент
2025-08-27T22:18:42Z
Кадыров "засветился" в Мариуполе: Андрющенко озвучил цель приезда
Корреспондент
2025-08-27T20:57:06Z
Тревожная ночь: вражеские Шахеды атаковали Сумы
Корреспондент
2025-08-24T01:36:11Z
Гороскоп на воскресенье 24 августа 2025 года
UAToday
2025-08-23T17:03:57Z
Россияне продвинулись в трех областях - DeepState
Корреспондент
2025-08-14T08:36:30Z
Гороскоп на сегодня 16 августа: финансы овнов, обман близнецов и разочарование рыб
Знай
2025-08-16T02:06:53Z
Гороскоп на среду 27 августа 2025 года
UAToday
2025-08-26T14:57:07Z
Не только вкус: что еще отличает арабику от робусты
UAToday
2025-08-26T13:06:42Z
Только с этими тремя ингредиентами может быть качественное мороженное: узнайте, о чем речь
Comments UA
2025-08-23T07:12:15Z
Всего четыре ингредиента – и ваша кухня пахнет домашним уютом: простой рецепт яблок в тесте
Telegraf
2025-08-23T07:00:19Z
Развлекать или развивать? Дилемма украинских музеев и замков
ZN UA
2025-08-23T05:43:11Z
Знаки-миллионеры: кого ждет лучшая осень в их жизни
Gazeta UA
2025-08-23T05:42:02Z
Дорогие семена или дешевые? Украинка сравнила, какие огурцы дали хороший урожай, а какие — разочаровали
Telegraf
2025-08-23T04:42:25Z
Эту ягоду можно перепутать с ежевикой. Можно ли ее пробовать
Telegraf
2025-08-23T03:03:04Z
Больше всего "мотают" электроэнергии: эксперты назвали разоряющие вас приборы
Знай
2025-08-16T20:12:38Z
Конец эпохи ветряных турбин: что такое Hercules, производящий 5000 кВтч в домашних условиях
Фокус
2025-08-21T09:57:46Z
Цифровая головоломка, которая захватила сеть: найдите число 16 за 7 секунд
Gazeta UA
2025-08-15T14:15:23Z
Ограничения в мессенджерах: Россия усиливает цифровой контроль
Хвиля
2025-08-14T00:15:39Z
Обмен международным опытом помогает Украине формировать политику ответственной игры: первые результаты
Depo UA
2025-08-27T18:36:57Z
Apple официально объявила дату презентации iPhone 17
Корреспондент
2025-08-27T18:33:13Z
Samsung подтвердила выход One UI 8 в сентябре
Корреспондент
2025-08-27T17:12:36Z
СМИ назвали крупнейшие вызовы для кибербезопасности в финсекторе
Корреспондент
2025-08-27T11:15:26Z
SpaceX успешно запустила корабль Starship
Корреспондент
2025-08-27T07:54:47Z
Владислав Ванат может открыть для себя страницу европейского футбола
Корреспондент
2025-08-24T14:27:41Z
Дочь функционера ФБУ выиграла чемпионат Европы в составе сборной Испании
Корреспондент
2025-08-24T00:00:57Z
Где будет Зинченко: возникает вопрос к Артете, который не берет его играть
Корреспондент
2025-08-23T16:18:54Z
Ибеабучи триумфально вернулся на ринг и бросил вызов Усику
Корреспондент
2025-08-24T08:12:20Z
Бенфика не упустила шанс пройти в основной розыгрыш Лиги чемпионов
Корреспондент
2025-08-27T21:57:50Z
Дюплантис, будучи удачливее в попытках, выиграл финал Бриллиантовой лиги
Корреспондент
2025-08-27T21:24:52Z
Шахтер планирует трансфер 18-летнего нападающего из Бразилии
Корреспондент
2025-08-23T18:48:02Z
Украинские гребчихи стали чемпионами мира
Корреспондент
2025-08-23T13:51:10Z
Свитолина раскрыла причины отказа от участия в миксте на US Open-2025
Корреспондент
2025-08-23T11:27:39Z