MY.UAНовини
Чому українські аграрії переплачують за доставку зерна понад 1000 грн на тоні
Чому українські аграрії переплачують за доставку зерна понад 1000 грн на тоні

Чому українські аграрії переплачують за доставку зерна понад 1000 грн на тоні

Неповороткість найбільшого державного монополіста – «Укрзалізниці» вже стала притчею во язицех, а під час війни – палицею в колесах зернової логістики. Через застарілу і безвідповідальну систему організації перевезень у місцях пропуску стали накопичуватися величезні черги, через які аграрії втрачали гроші і час. Ринок вимагав революції в технології та плануванні перевезень. Він же сам і сформував ідеологію цих перетворень.

Нова філософія перевезень

Один із лідерів громадської думки в цій сфері Юрій Щуклін запропонував створити Єдиний центр планування, котрий сприяв би чіткому виконанню всіх логістичних операцій за заздалегідь узгодженим календарем подій із усіма учасниками логістичного ланцюжка. Ключова і принципова деталь: планування всіх подій перевезення мало здійснюватися в інтересах власника вантажу,  цей віртуальний майданчик не повинен був належати будь-якому учаснику перевезень, чи будь-якій іншій установі, а мав діяти на засадах добровільної і самоврядної мережі, де за невиконання своїх зобов’язань, чи неправильну інформацію, непорядну поведінку тебе можуть просто «забанити», або на деякий час позбавити права взаємодіяти, планувати перевезення.

Читайте також: Андрій Дикун: Сім викликів для аграріїв у воєнний час

Ідея полягала в тому, щоб черга в пунктах пропуску була не реальною, а віртуальною і складалася не з вагонів, а із заявок (планів)  на їх перевантаження, перевезення, заміну колісної бази тощо. І коли учасники логістичного ланцюжка – власники ресурсів приєднаються до цієї системи, то бачитимуть можливості один одного, кожен зобов’язуватиметься виконати конкретну процедуру в певному обсязі в конкретний час. Один візьметься завантажити, другий перевезти, третій перевалювати, але кожен при цьому має чесно заявити, що виконає своє зобов’язання не за годину, а за одну-дві-три доби, тобто тоді, коли зможе. Далі він фіксує деталі та параметри угоди у віртуальному режимі зі своїм партнером і фінансово відповідає за її виконання, згідно з зобов’язаннями.

Якщо «Укрзалізниця» планує тільки навантаження в об’ємних показниках, а все інше робиться без графіка, то на новому майданчику мало плануватися і навантаження, і подача порожніх вагонів, і перехід кордону. В результаті створилися б можливості для формування графіка послідовних подій в тому числі руху поїздів, перетину пунктів пропуску, який мав відображатися у календарі кожного власника ресурсу. Такі календарі створили б і учасники ланцюжка по інший бік кордону, зокрема польська ЛХС. Юрій Щуклін підрахував, що тільки на ліквідації простоїв вагонів в черзі економія становитиме 1000 грн/ т, 1 млн т – це 1 млрд грн! Варта шкірка вичинки?

Між хаосом і порядком

Найбільші аграрні асоціації та зернотрейдери підтримали ідею Щукліна.

«Усі хто розуміє, що відбувається в зерновій логістиці, підтримують цю ідею. Дискусії можуть виникнути лише щодо того, у кого які будуть права в цій системі. Але про те, що така система потрібна, тут взагалі нема про що говорити, це все одно, що вибирати між хаосом і порядком, або запитувати, чи потрібні світлофори учасникам дорожнього руху», – зауважив радник міністра аграрної політики і продовольства України Михайло Соколов.

«Ця система абсолютно необхідна, над її створенням і впровадженням треба працювати всім учасникам ринку, і в тому числі «Укрзалізниці», яка й сама робить перші кроки в цьому напрямку на базі АС Месплан. На нараді в «Укрзалізниці» були анонсовані деякі інструменти запровадження механізму планування, зокрема роботу терміналів із перевантаження чи перестановки вагонів передбачається інтегрувати в АС Месплан, завдяки цьому навантаження узгоджуватиметься з пропускною здатністю терміналів. Але проблема в тому, що «Укрзалізниця» підходить до процесу планування з точки зору монополіста, вбачаючи в цьому свою ключову роль. Учасники перевезень, звісно, з цим не погоджуються, бо хочуть мати в цьому процесі рівні права, щоб згладити негативні наслідки впливу монопольного становища УЗ», – так прокоментував ідею єдиного Центру генеральний директор УКАБ Роман Сластьон.

Читайте також: Реєстрація прав на землю: що змінилося від початку функціонування і до повномасштабної війни?

«УАК підтримуватиме ініціативу щодо створення Єдиного центру планування перевезень.  Ми впевнені, що в ньому має домінувати саме аграрна спільнота, а не якась конкретна державна структура, наприклад, «Укрзалізниця», у якої обов’язково виникне спокуса використати своє монопольне становище заради так званої ефективності, або прибутку», – заявив генеральний директор УАК Павло Коваль.

«Ми хотіли б, щоб така система почала діяти, але для її запровадження треба добра воля «Укрзалізниці» та учасників ринку по той бік кордону. Треба також шукати резерви на інших напрямках логістики. Потрібен прорив у цій сфері…» – сказав президент Української зернової асоціації Микола Горбачов.

Слова «добра воля» під час війни стали вимовлятися з іронічним підтекстом. Відверто кажучи, мало вірилося, що монополіст здатен на жест «доброї волі» і добровільно віддасть ринковій громадськості частину своєї влади. Але оптимісти згадували революційний момент, коли волю «Укрзалізниці» вдалося схилити на користь запровадження приватного парку вагонів, були й інші прориви під тиском громадськості. І це було в мирний час, а в умовах війни, коли система логістики перебуває в надзвичайному стані, сам Бог велів іти на сміливі експерименти. Була надія на те, що уряд, розуміючи важливість підвищення пропускної здатності залізниці, зробить запровадження Єдиного центру планування одним зі своїх пріоритетів. Здавалося, що до свята здорового глузду рукою подати. Більш проблемною уявлялася закордонна частина реалізації цього проєкту, адже він потребував узгодження з урядами суміжних країн аж до Єврокомісії.

Однак проєкт інноваційного планування перевезень застряв на вітчизняному перегоні, іншими словами, які і вагони, потрапив у корок. Після десятків нарад відомчих і міжвідомчих, дискусій, узгоджень, так і не вдалося вийти на офіційне рішення. А що натомість?

Кожен сам за себе?

–Сталося так, як завжди буває під час Апокаліпсису, коли люди спочатку допомагають один одному, а тоді наступає момент, коли кожен сам за себе. Коли «Укрзалізниця» в умовах фізичного профіциту зерновозів фактично утилізувала в чергах більшу частину свого вагонного парку та створила умови для спекулятивного росту вартості вагонної складової, а потім ще й переглянула  формулу розрахунку, в якій строк користування вагоном рахується за часом фактичного перебування вантажів у чергах, я зрозумів, що вона також увімкнула режим самозбереження, – говорить Юрій Щуклін. –  А коли її функціонери почали ігнорувати думки учасників ринку і зокрема іноземних перевізників, диктуючи і нав’язуючи їм командним способом порядок передачі вантажів, стало зрозуміло, що вони не хочуть ділитися монополією і владою.

–На якій підставі вони переглянули час доставки вантажів?

–Норматив швидкості доставки – 200 км на добу – вони залишили таким же, проте вартість вагонів розраховуватиметься по фактичному часу їх перебування в дорозі, який становить 25-35 діб, тобто 50 км/на добу. Мовляв, ми орієнтуємося на ринок. Але річ у тому, що строки доставки підконтрольні лише УЗ і більше нікому. Того вечора були торги на ЦТЛ, який продавав вагони по 5 тис грн за одиницю, при цьому ТМкарта бере в розрахунок не 8-10 діб, як було раніше, а 25-35, а тепер помножте ці цифри на 5 тис грн. У цьому УЗ звинуватила ринок, нібито в нього був альтернативний спосіб планування і взаємодії.

–Як це може позначитися на зерновому ринку?

–Середні і дрібні аграрії, а їх немало і небагато – 35%, які не володіють своїм парком, і не мають так званих довгих контрактів, сьогодні переплачують за доставку зерна 1000-1200 грн/т через те, що користуються послугами експедиторів, які визначають свою ставку користування, орієнтуючись на РroZorro, а останній – на ринок. Замкнуте коло. Експедитори дивляться на РroZorro, а покупці на РroZorro – на експедиторів. І коли УЗ стверджує, що вона не монополіст, подивіться, хто в цей день, окрім монополіста торгує вагонами, хто ще має «вільний комерційний» парк. Хто ще має систему планування? Хто визначає строки доставки? Хто повертає порожні вагони під наступне завантаження? А тому вона не просто монополіст, а абсолютний монополіст. Наприклад, 20 червня УЗ створила прецедент спекулятивного росту, люди йшли на торги лише тому, що були у безвиході. Уявіть собі таку карикатурну ситуацію: морем поміж потопаючих плаває рятувальна шлюпка, кидає круги і вимагає за це гроші, хто більше дасть, а капітан показує на острів, і каже, що я не монополіст, бо там маса рятувальних засобів, будь ласка, користуйтеся, на здоров’я. Вона зі своїм кругом плавала, знаючи, що його на всіх не вистачить та підвищувала на нього ціну, і після того, як паралізувала всі вагони в чергах, ошелешила всіх зміною формули утворення ціни, бо, бачте, вагони їздять довго і вони в цьому не винуваті. То, може, винуваті відправники? Це в їхніх руках система планування? Вони є адміністраторами перевезень? 

Читайте також: Через цьогорічну посуху врожайність знизиться на 20-40% - аграрії

–Чому застряла ідея Центру планування?

–Ми нею сколихнули ринок, спантеличили «Укрзалізницю», яка стала думати, що робити, бо зрозуміла, що просто так від цієї ідеї відбитися не вдасться. А тому вирішила терміново удосконалити свою АС МЕСПЛАН, адаптувавши її до вимог ринку. На це, вочевидь, будуть витрачені чималі гроші з бюджету. Після цього вони скажуть, що вимоги ринку виконали, хоча це пародія на нашу ідею, точніше її імітація, яка законсервує їхню монополію…

–Але ж планування перевезень, мабуть, поліпшиться…

–Так, вони зобов’язані планувати свою роботу, ми ж хотіли, щоб інші учасники ринку, в тому числі іноземні перевізники та термінали планували свою роботу паралельно з «Укрзалізницею» на рівноправних засадах і щоб в підсумку одержали стиковку всіх планів і календарів. Зараз УЗ хоче планувати і свою роботу, і щоб на їхньому ресурсі інші учасники підтверджували наміри монополіста, а не планували свої події. Але при цьому «Укрзалізниця» добре розуміє, що інші учасники логістики діють не в її інтересах, а вантажовласника. Елеватору, перевізнику, перевантажувальнику та іншим учасникам ринку платить вантажовласник. Тільки перед ним, а не перед «Укрзалізницею» відповідають виконавці, щоб вона собі там не придумала і не спланувала. З якого дива третя особа нестиме відповідальність за виконання зобов’язань на підставі чого? Її немає. Словом, це окозамилювання. Але воно може скінчитися утворенням ще одного чужорідного коду в АС Укрзалізниці, за утримання якого знову виставлять рахунки тим же вантажовласникам. Так, як це вже відбувається з іншим неконтрольованим «Укрзалізницею» «програмним забезпеченням».

Але я вірю, що аграрна спільнота швидко розбереться в цій ситуації і наполягатиме на своєму…

автор: Олександр Карпенко

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Критик Путина прогнозирует мрачное окончание войны: какие города потеряет Украина
Comments UA
2024-05-19T10:06:21Z
Что ждет Иран после смерти президента Раиси: кто и как может воспользоваться ситуацией
Comments UA
2024-05-20T14:45:34Z
Россию не пригласили на похороны Раиси - Кремль
Корреспондент
2024-05-20T13:33:09Z
Конец "партнерства без ограничений": шокирующие итоги визита Путина в Си
TSN
2024-05-17T21:06:28Z
Как гибель Ибрахима Раиси может повлиять на режим в Иране: анализ ISW
Новости Украины
2024-05-20T16:21:50Z
Безуглая шокировала заявлением: президентство Зеленского привело к войне
Comments UA
2024-05-20T16:21:19Z
Медведев пригрозил смертью президенту Украины Владимиру Зеленскому
Comments UA
2024-05-20T12:51:40Z
Трамп задумал массовое выдворение иностранцев из США: детали шокирующего плана
Comments UA
2024-05-17T20:24:36Z
Путин переводит Россию на постоянное военное положение — The Times
TSN
2024-05-18T18:24:07Z
Супермаркеты готовятся переписывать цены на популярный продукт: что происходит с его стоимостью
Обозреватель
2024-05-20T15:41:57Z
Графики почасовых отключений света на вечер 17 мая
Известия Киев
2024-05-17T20:57:32Z
Тарифы на свет повысятся уже 1 июня, — нардеп
Telegraf
2024-05-17T18:03:57Z
Будет время до конца года: кому нужно менять договор с ПФУ
Знай
2024-05-19T18:12:04Z
Отключение электроэнергии: как повлияет потепление
Известия Киев
2024-05-20T16:16:36Z
НКРЭКУ ввела новые предельные цены на электроэнергию для бизнеса с 1 июня
TSN
2024-05-20T16:09:14Z
Тариф на свет должен быть 4 грн/кВт-ч еще 5-7 лет назад, — Тынный
TSN
2024-05-19T14:03:37Z
Отключение света в Украине: людей шокировали мрачным прогнозом
Знай
2024-05-18T05:36:29Z
Времени будет не так и много: "Нафтогаз" предупредил о важной процедуре для всех потребителей
Знай
2024-05-19T15:36:45Z
Магадан вместо Донецка. Как работает политика изменения населения оккупированных территорий Украины
Фокус
2024-05-20T16:03:49Z
ЗСУ повернули позиції в районі Вовчанська: як змінилася ситуація на Харківщині
Фокус
2024-05-20T13:45:25Z
За неделю – минус две бригады россиян: какая ситуация в самых горячих точках фронта
Апостроф
2024-05-20T15:09:01Z
Первая жара и дожди: в Украине наконец-то идет настоящее тепло
Апостроф
2024-05-20T13:42:14Z
В Киев наконец-то пришло метеорологическое лето: данные наблюдений синоптиков
Апостроф
2024-05-20T16:09:28Z
В России превращают роддомы в военные госпитали - СМИ
Корреспондент
2024-05-20T16:04:18Z
Украинский военный рассказал, как началось наступление РФ на Харьковщине: "Это было где-то в 4 часа"
TSN
2024-05-18T18:18:35Z
Не только электроэнергия ударит по кошельку: какая коммунальная услуга подорожает с 1 июня
Знай
2024-05-17T18:30:17Z
В Сумской области прогремели 183 взрыва
TSN
2024-05-17T23:48:42Z
Когда в Украине закончится война – прогноз майора ВСУ
TSN
2024-05-19T12:09:49Z
Погиб при выполнении боевого задания: Украина оплакивает известного летчика
Новости Украины
2024-05-19T10:22:12Z
ВСУ уничтожили место накопления штурмовых подразделений армии РФ в Волчанске: ликвидированы десятки оккупантов. Видео
Обозреватель
2024-05-18T17:01:03Z
Когда и где возможно контрнаступление ВСУ: мнение Жданова
TSN
2024-05-20T09:48:54Z
Как не остаться без наследства: что нужно знать при распределении имущества
Знай
2024-05-20T16:10:16Z
Стало известно, как в Китае унизили Путни с помощью еды: чем кормили диктатора
Comments UA
2024-05-20T16:09:15Z
В Минобороны рассказали, что ждет военнообязанного, если не обновить данные до 16 июля
Telegraf
2024-05-18T20:45:44Z
Политик вылизал сиденье общественного туалета и сделал из кала усы, как у Гитлера – фото
TSN
2024-05-18T10:21:44Z
Пенсия без стажа теперь не проблема: как получить государственную помощь
Знай
2024-05-17T17:30:18Z
"Пасть в ад": огромный кратер, который увеличивается в размерах, пугает людей
Фокус
2024-05-20T16:00:29Z
Найдено место крушения вертолета президента Ирана: что известно на сейчас
Политека
2024-05-20T09:34:26Z
"Все вокруг меня погибли": история 22-летней раненой во время удара по Черкасской Лозовой
Фокус
2024-05-20T12:06:09Z
Удар по Харьковщине: пять жертв и 15 раненых
Корреспондент
2024-05-19T10:42:04Z
Двое молодых харьковчан получили по 15 лет тюрьмы за госизмену
Корреспондент
2024-05-20T14:54:38Z
Попытка подкупа следователя ГБР за $500 тысяч: расследование дела завершено
Корреспондент
2024-05-20T14:36:51Z
Бомбовый удар по Харькову: погибли два человека, много пострадавших
TSN
2024-05-17T19:12:43Z
В трех областях Украины раздались взрывы
Корреспондент
2024-05-18T23:39:41Z
В Румынии перевернулся самолет после военных учений с десантниками: фото
TSN
2024-05-17T18:13:17Z
В каком состоянии Александр Усик после победы и когда запланирован бой-реванш с Фьюри
VGorode
2024-05-19T07:12:05Z
Усик победил Фьюри: стал абсолютным чемпионом и повторил достижение 25-летней давности
Фокус
2024-05-18T23:42:45Z
Усик - Фьюри: на шоу избили легенду российского бокса
Telegraf
2024-05-18T18:30:19Z
Усик показал лицо после 111 пропущенных ударов от Фьюри. ФОТО, ВИДЕО
Новости Украины
2024-05-19T05:54:50Z
Поблагодарил воинов ВСУ: Усик записал первое видеообращение после исторической победы над Фьюри
TSN
2024-05-20T15:51:48Z
В гематомах и синяках: Усик записал обращение к украинцам. Видео
Обозреватель
2024-05-20T15:49:03Z
Усик vs Фьюри: искусственный интеллект спрогнозировал, у кого больше шансов на победу
Telegraf
2024-05-18T21:39:58Z
После взвешивания Усика и Фьюри изменились шансы на победу украинца: что известно
Фокус
2024-05-18T13:42:23Z
Чемпион мира по боксу в сверхтяжелом весе: жена Александра Усика трогательно поздравила любимого с победой/Александр Усик победил Тайсона Фьюри
Апостроф
2024-05-19T08:21:28Z
Первый кроссовер-вэн Leapmotor C16 собрал почти 12 тысяч предзаказов за 24 часа
AutoCentre
2024-05-20T15:16:43Z
Вишневые, желтые и даже розовые: почему в СССР черные автомобили были большой редкостью
Обозреватель
2024-05-18T06:07:47Z
Самый дешевый Mitsubishi оказался лучше Porsche по неожиданной причине
Обозреватель
2024-05-20T15:41:13Z
Самые популярные подержанные автомобили из США в Украине: ТОП-5 моделей
Comments UA
2024-05-20T15:30:47Z
Старый ржавый Jaguar 50-х выставили на продажу по цене нового суперкара
Фокус
2024-05-20T15:15:35Z
Только современная техника в магазине «Юа-Моторс»
AutoCentre
2024-05-20T14:31:11Z
Mazda готовит нового соперника Toyota RAV4: что известно о машине
Обозреватель
2024-05-20T14:25:49Z
Выбирайте с умом: как уберечь авто, если заправились некачественным горючим
Апостроф
2024-05-20T14:18:49Z
В Италии запретили продажи возрожденного Fiat Topolino
AutoCentre
2024-05-20T14:16:19Z
Что будет, если зарядить телефон "чужим" зарядным устройством
Telegraf
2024-05-19T17:24:45Z
Ученые увидели в черной дыре то, что предсказывал Эйнштейн
ZN UA
2024-05-18T14:32:22Z
Муж в роли "участника": невеста удивила людей необычной свадебной вывеской
Фокус
2024-05-20T14:36:30Z
Технологии на грани фантастики: ученые испытали новый мгновенный способ зарядки любых батарей
Telegraf
2024-05-19T17:45:20Z
Хотят вернуть на родину: исследователи пытаются найти останки пилота B-17
Фокус
2024-05-20T16:09:16Z
С комнатами и окнами: китайские археологи нашли странные захоронения возрастом 1800 лет
Фокус
2024-05-20T15:42:38Z
Ученые разгадали секрет места строительства египетских пирамид
Comments UA
2024-05-20T14:42:43Z
Великая тайна человечества: ученые уверены, что они нашли разгадку того, как были построены пирамиды в Египте
Фокус
2024-05-18T15:06:44Z
Ученые нашли уникальную планету: она похожа на сахарную вату
Comments UA
2024-05-19T12:45:26Z
Четыре знака Зодиака ждет большая удача до конца мая
Telegraf
2024-05-18T10:27:23Z
Будете довольны урожаем: лучшие даты мая, чтобы высадить помидоры
Апостроф
2024-05-18T17:42:45Z
Закуска из лаваша: как удивить родных необычным видом и вкусом
Обозреватель
2024-05-19T05:13:08Z
Как отчистить раковину из нержавейки без химии: лучшие способы
Обозреватель
2024-05-19T10:07:31Z
Топ-10 городов, где туристов обманывают чаще всего
Comments UA
2024-05-20T16:00:02Z
Гороскоп на 21 мая 2024 года по картам Таро для всех знаков зодиака
UAToday
2024-05-20T15:30:31Z
Никаких оливье и сельди под "Шубой": летом их заменит этот изумительный салат
Telegraf
2024-05-20T15:12:33Z
Для идеального шашлыка запаситесь квасом: мясо получится лучше, чем у шеф-повара
Telegraf
2024-05-17T20:00:55Z
Фольга поможет избавиться от популярной проблемы в шкафу: что нс ней нужно сделать
Telegraf
2024-05-17T17:03:54Z
5 вещей, которые никогда не наденет богатая женщина: они выдают безвкусицу и имеют дешевый вид
Обозреватель
2024-05-19T14:28:05Z
Макс Чмерковский показал, как с заметно подросшим 7-летним сыном экстремально проводил время
TSN
2024-05-19T15:03:07Z
Победительница "Евровидения" Руслана Лыжичко похвасталась шикарным домом для отключений света
Знай
2024-05-19T05:51:53Z
Звезда "Квартала" Ирина Гатун "отморозилась" после позорной шутки: "Адекватные люди понимают"
Знай
2024-05-17T19:30:03Z
10 модных тенденций вы увидите летом по всей Европе. Фото
Обозреватель
2024-05-20T15:49:26Z
Свадебный шик: кольца, которые выбирают невесты в 2024 году — лаконичные и с бриллиантами
Marie Claire
2024-05-20T15:25:29Z
У победителя Евровидения-2024 забрали награду
Корреспондент
2024-05-20T11:42:22Z
Дмитрий Гордон показал редкое фото с тещей и рассказал, как они провели время
TSN
2024-05-19T19:51:10Z
Платье с большим воротником – фаворит среди модниц: какие фасоны выбрать на выпускной/Каждая выпускница желает быть неповторимой
Апостроф
2024-05-19T10:12:28Z
Чеснок желтеет весной: что делать, чтобы спасти урожай
Апостроф
2024-05-18T18:24:20Z
Ученые перевернули мир с ног на голову - для чего людям нужен сон и точно ли он "лечит"
Знай
2024-05-18T16:51:46Z
6 популярных салатов, которые следует добавить в свое питание
Обозреватель
2024-05-19T04:17:57Z
В какое время нужно пить кофе, чтобы быть бодрым весь день
Marie Claire
2024-05-18T03:31:07Z
Кот любит жевать шерстяное одеяло: объясняем, что к чему
Апостроф
2024-05-20T15:57:19Z
Что такое випассана: все, что нужно знать о медитации от Будды
Обозреватель
2024-05-20T15:34:29Z
Топ способы устранения "лишнего" жира на животе и боках: усилия нужны, но не экстремальные
Знай
2024-05-17T19:51:19Z
Чем полезны грецкие орехи: 5 причин включить эти плоды в свой рацион
Обозреватель
2024-05-17T17:40:05Z
5 распространенных ошибок о похудении: почему не стоит верить
Обозреватель
2024-05-18T02:07:59Z