«Детектор медіа» продовжує масштабне дослідження якості контенту регіональних телеканалів під час великої війни. Ми регулярно проводимо кількісно-якісний моніторинг новин телеканалів східних і південних областей України. Його результати дозволяють читачам обрати джерела, які дотримуються стандартів, а медійникам — попрацювати над помилками і покращити свій інформаційний контент.
Зараз, окрім цих двох завдань, ми хочемо з’ясувати, як живуть і працюють телеканали в областях, постраждалих від російської агресії. Оскільки деякі з цих каналів не мають стабільного ефірного мовлення, об’єктом аналізу будуть програми, які вони публікують на ютуб-каналах, — не лише інформаційні, а й авторські публіцистичні програми та студійні інтерв’ю. Ми вже оглянули контент телеканалів «Погляд» (Буча, Київщина), CTV (Житомир), «КТМ» (Олександрія, Кіровоградщина), Korosten TV (Коростень, Житомирщина), «Крокус» (Біла Церква, Київщина), Like TV (Шепетівка, Хмельниччина), «ВІККА» та «Ільдана» (Черкаси), «ТБ Ізмаїл» (Одещина), «Віта ТБ» (Вінниця), «ТІМ» (Прилуки, Чернігівщина), «Відікон» (Суми), «Бориспіль» (Київщина), «Вітер» (Кропивницький), «Кам’янець-Подільський» (Хмельниччина). Нині говоримо про житомирський телеканал СК1.
Про наближених політиків та жінок в етері
Товариство з обмеженою відповідальністю «Медіа-проспект», яке володіє ліцензією на мовлення під логотипом СК1, зареєстроване у грудні 2012 року. Телеканал очолює Сергій Козел, а 100 % статутного капіталу «Медіа-проспекту» — у розпорядженні Олени Веретельник. Раніше підприємиця володіла активом спільно з бізнесменом та першим заступником Луганської обласної військово-цивільної адміністрації 2015 року Михайлом Пухтаєвичем (51 % та 49 % відповідно). Та у 2021 році, за даними житомирських медійників, останній від керування медіа відійшов.
Олена Веретельник — дружина голови фракції «Європейської солідарності» у Житомирській облраді Олександра Рабіновича. Політик, у свою чергу — давній бізнес-партнер Житомирського міського голови Сергія Сухомлина, який у 2015 році був обраний від Блоку Петра Порошенка, а у 2020-му — від «партії мерів» «Пропозиція».
На сайті «Детектор медіа» є згадки про житомирський телеканал. Зокрема, в червні 2015 року на журналістку СК1 напав невідомий, вдаривши її по голові. У 2018 році мовник отримав цифрову частоту у своєму регіоні. У 2021 році телеканал згадували як той, де послідовно вживають фемінітиви й надають слово жінкам.
Ютуб-сторінка житомирського СК1, з якої ми, як і в решті оглядів, брали контент, створена в лютому 2015 року. Зараз має трохи більше 21 тисячі підписників. В описі каналу йдеться: «Найактуальніші новини, гострі теми, цікаві гості, несподівані факти — це СК1». На ресурсі у будні публікуються випуски новин, а також окремі сюжети та проєкти. Для огляду обрані сім новинних випусків, сюжети та проєкти, опубліковані у проміжку з 18 по 31 січня.
Новинні послуги «слугам народу»
Випуски новин житомирського СК1 мають доволі традиційний вигляд: тривалість 15–30 хвилин, стартова та фінальна заставки і власне добірка сюжетів. У титрах — теми відео та підписи промовців, автори представляють знімальні групи наприкінці матеріалів. Ведучих у студії немає — сюжети йдуть через перебивки. У назві кожного випуску на ютубі незмінно присутня фраза «Росія напала на Україну!».
На перший погляд усе виконано якісно: оператори знімають чіткі кадри без «землетрусів», монтажери вправно нарізають відеоряд, дизайнери послуговуються титрами з приємним оку оформленням, а журналісти всебічно розкривають теми, запрошуючи до слова найрізноманітніших промовців. Та якщо заглибитися у випуски новин, стає зрозуміло: левова частка оприлюднених на ютуб-каналі СК1 сюжетів містить ознаки політичного та комерційного піару. І якщо в багатьох попередніх оглядах ми відзначали «любов» (або навпаки, різку критику) медійників до міських голів, то тут найбільша увага прикута не до мера міста Сергія Сухомлина. Міського голову згадують нейтрально: у період огляду критики Сухомлина не було, а його пряма мова звучала там, де це було доречно.
Свою порцію добрих згадок має і чоловік власниці телеканалу Олександр Рабінович. Який, як ми згадували вище, очолює фракцію «Європейської солідарності» у Житомирській облраді. Тому в новинах час від часу згадують чергові партії допомоги фронту від Фонду Петра Порошенка та однопартійців п’ятого президента України.
А от кого на житомирському телеканалі вихваляють регулярно, то це благодійників із фонду BGV, яким володіє співзасновник бренду АТБ Геннадій Буткевич (прізвище бізнесмена теж згадують постійно). Адже саме благодійні фонди BGV та «Чисті серцем» з нагоди новорічних свят запустили на Житомирщині акцію «Важливий кожен». В рамках якої, йдеться на сайті організації, фонди «зібрали та передають житомирським територіальним громадам 20 тисяч продуктових наборів для категорії населення віком 70+». Враховуючи, що подібні акції благодійники планують повторювати, схоже, що Геннадій Буткевич, який до цього у велику політику не ходив, таки готується спробувати свої сили на найближчих виборах.
Бізнесмен Геннадій Буткевич (фото «РБК-Україна»)
Свідченням тому, що підопічні бізнесмена проводять роботу з потенційним електоратом, є й медіапідтримка акції «Важливий кожен» на телеканалі СК1. Помітно, що журналістам «важливий кожен» епізод роздачі продуктів літнім людям, адже про це розповідали у трьох із семи оглянутих випусків новин, а також у двох окремо опублікованих на ютубі відео.
Роботу знімальних груп у таких відео можна відзначити тільки позитивно. Оператори знімають гарні кадри усміхнених пенсіонерів та привітних благодійників, а автори дають слово не тільки добродіям, а й присутнім гостям заходів. До повноти сюжетів запитань не виникає. А от до маркування — виникають постійно: благодійним фондам дякують не лише літні люди, котрі отримали продуктові набори, а й голови територіальних громад і посадовці Житомирської ОВА. Як ви вже здогадалися, рекламних позначок такі відео (принаймні, на ютуб-каналі) не містять.
Та є серед «улюбленців» журналістів СК1 і політик, якого згадують частіше, ніж фонд Буткевича. Це нардеп від «Слуги народу» Арсеній Пушкаренко, який не тільки регулярно піариться на роздачах продуктових наборів від вищезгаданих фондів, але й має позитивні згадки в інших сюжетах. Загалом, у моніторинговий період (18–31 січня) прізвище нардепа (найчастіше підкріплене його прямою мовою) згадували вісім разів.
Народний депутат України Арсеній Пушкаренко
Подекуди піар нардепа був аж занадто «приторним». Зокрема, в сюжеті про візит естонської делегації на Житомирщину для перевірки, як регіон відбудовують після минулорічних російських атак. Спільно зі «слугою народу» до області прибув і посол Естонії в Україні Каймо Кууск. Саме ця балтійська держава допомагає регіону оговтатися від загарбницьких злочинів. Але перший синхрон у відео належав нардепу Пушкаренку, а пряма мова дипломата йшла далі.
Звідки в телеканалу така повага до парламентаря із пропрезидентської фракції? Інтернет-помийниці висувають цілі теорії змови: мовляв, вищезгаданий бізнесмен Буткевич, маючи вплив на «слуг народу», поставив Пушкаренка «наглядачем» за місцевою владою. Та чи можна довіряти таким матеріалам?
До речі, якщо абстрагуватися від політичної реальності Житомирщини (в обласній раді «Слуга народу» дійсно має найбільше мандатів — 11 з 64-х, а у міській — сім з-поміж 42-х обранців) та дивитися лише новини «СК1», складеться враження, що пропрезидентська політична сила тотально домінує в органах самоврядування Житомирської області. Бо піар-згадки місцевих депутатів та голів громад від «Слуги народу» тут — ледь не щодня.
Сюжети, де такі люди розповідають про власні звитяги, позиціонуються як «звіти про виконану роботу». Показово, що на телеканалі вільно піариться й «слуга народу» Віктор Євдокимов, який був конкурентом чинного міського голови Сергія Сухомлина в боротьбі за крісло мера. І це при тому, що друг Сухомлина Рабінович очолює фракцію «ЄС» в облраді та одружений із власницею телеканалу СК1. Не відстають від депутатів і голови громад, обрані від «Слуги народу». У звітах, які виходять на СК1 постійно, вони розповідають про все хороше, що встигли на посадах за минулий рік. Подекуди готуються занадто ретельно. Наприклад, голова Березівської ТГ Михайло Яромов для насиченості кадру поставив на столі біографію прем’єра Великої Британії часів Другої світової Вінстона Черчилля, на якого люблять рівнятися сучасні українські політики.
Показовим у моніторинговий період став сюжет-«сповідь» секретаря Малинської міськради Василя Майстренка. Не тільки тим, що посадовець, як і колеги в інших відео, піарився досхочу. Але й тим, що відео спершу вийшло у випуску новин від 23 січня, а потім повторилося в новинному блоці наступного дня. До слова, як секретар Малинської, так і депутат Радомишльської міськради у своїх звітах позитивно згадували народну депутатку від «Слуги народу», уродженку Малина Тетяну Грищенко.
Решту посадовців житомирські телевізійники в сюжети зумисно не тягнуть. Наприклад, керівництво Житомирських міськради та обласної військової адміністрації згадували по три рази. Зокрема, посадовці разом фігурували в одному сюжеті, де гуртом передавали захисникам придбані волонтерським коштом дрони та автівки.
А ще в новинах СК1 регулярно розповідають про ігри місцевого футбольного клубу «Полісся», що виступає у групі А першої ліги чемпіонату України з футболу. Вочевидь сюжети роблять не тільки тому, що команда є лідером своєї групи, а й через те, що у 2021-му «Полісся» придбав Геннадій Буткевич.
А що ще є в новинах?
Поміж відео, де піаряться благодійники, депутати та посадовці різних рівнів, трапляються й сюжети на інші теми. Зокрема про прощання із загиблими на війні земляками. Автори СК1 в цьому випадку роблять логічно, не намагаючись наситити трагічні відео синхронами посадовців. Про полеглих говорять побратими, знайомі, рідні. Хоча якщо дивитися сам сюжет, а не читати підпис до нього на ютуб, подекуди важко зрозуміти, про кого з героїв ідеться. Як-то у сюжеті від 23 січня, коли промовець називає загиблого воїна Андрієм Григоровичем. І лише підпис на ютуб-сторінці вказує, що героя звали Андрій Рогальський.
Цікавий підхід зафіксовано й до виготовлення сюжетів, заснованих на матеріалах поліції. Наприклад, відео про «нетверезу» аварію та містян, які забруднювали довкілля, у випуску від 25 січня взагалі не містять закадрового тексту, а побудовані лише на синхронах промовців.
З корисних для глядача відео можна відзначити, зокрема, інформативні сюжети про особливості цьогорічної вступної кампанії до українських вишів та про нововведення Пенсійного фонду України, що вийшли на початку випуску новин від 24 січня.
Відзначу і простий, але надійний спосіб «оживити» картинку — провести бліцопитування на вулицях міста. Журналісти житомирського мовника практикують таке час від часу. В оглядовий період перехожих, зокрема, питали, чи змінилося їхнє фінансове становище за великої війни або що думають респонденти про заборону виїзду за кордон окремим жінкам-держслужбовицям. Щоправда, важливо не забувати, що вокспоп — це не соцопитування, й не робити з нього висновків та узагальнень.
Були й сюжети про історичні події: День пам’яті жертв Голокосту та річницю бою під Крутами (у випуску від 27 січня). У цьому ж випуску вийшов і змістовний матеріал про чемпіонат України з індор-хокею, що відбувся в Житомирі.
Одного разу в етері СК1 був навіть сюжет міжнародної тематики: у відео навели заяву генсека НАТО Єнса Столтенберга, що Росія готує черговий масштабний наступ на Україну. Інформація, без сумніву, важлива. Та чи варто журналістам регіонального мовника витрачати час на підготовку таких сюжетів, враховуючи, що сказане Столтенбергом буде багато разів повторене в національних телемарафонах?
З неновинних проєктів у моніторинговий період опублікований випуск програми «Відкрита студія». У відео від 19 січня йшлося про перспективи відбудови Житомирського ліцею № 25, знищеного навесні 2022 року влучанням російської ракети. До півгодинного діалогу залучили міського голову Сергія Сухомлина, місцевого бізнесмена та депутата міськради від «ЄС» Вадима Ліскі та керівницю благодійного фонду Олену Северенчук.
Розмова вийшла насиченою: гості ділилися думками про відновлення й модернізацію освітнього закладу, а Вадим Ліскі навіть сказав, що «ціль — зробити щось найкраще в Україні».
Медійникам житомирського СК1 варто зробити лише кілька простих, але важливих кроків для покращення якості контенту. Найперше — зменшити кількість піару бізнесменів та політиків різного рівня, якими етер мовника нині перенасичений. А у випадку, коли такого типу сюжет має вийти на екрани, маркувати його як рекламний і таким чином бути чесними із глядачами.
Можливо, величезна кількість позитивних згадок у новинах телеканалу не є сталим явищем, а припала саме на січень, коли різноманітні благодійники дарують подарунки до новорічних свят, а посадовці звітують про виконане за минулий рік. Втім факт залишається фактом: у моніторинговий період прихованого комерційного та політичного піару у відео СК1 було забагато.