24 лютого на телеканалі «2+2» стартує показ драми «Я — Надія» про медиків екстреної допомоги. Про зйомки цього серіалу «Детектору медіа» докладно розповідали менеджери каналу Сергій Кизима і Сергій Карпенко. «Я — Надія» — перша прем’єра серіалу про велику війну в Україні. Українські канали і продакшен-компанії відновлюють виробництво. І, схоже, їхні серіали будуть зовсім не такими, як раніше.
Насамперед це пов’язано з остаточною відмовою від орієнтації на російський ринок. Серіали раніше знімали такими, аби вони підходили росіянам і будь-якій російськомовній аудиторії; через це дія відбувалась або в російських, або в «умовно російських» реаліях. Зараз важко уявити, щоб деякі серіали, які виходили в ефір рік тому, в лютому 2022 року, могли з’явитись на українському екрані. Наприклад, ситком «Дім Бобринських» про російського графа з минулого. Тепер росіяни в українському кіно фігурують лише як загарбники і воєнні злочинці.
Щоби повернутись до виробництва серіалів під час великої війни з Росією, індустрії потрібен був час. У перші місяці повномасштабного вторгнення, розповідає керівниця Film.ua Group Вікторія Ярмощук, український ринок був у стані шоку — продажі реклами зупинились, панель перестала працювати, провідні канали почали транслювати спільний телемарафон. В кінці квітня окремі канали повернулись до власного мовлення, а перші прем’єри розважального контенту — здебільшого знятого ще до великої війни — почалися восени.
Поки виробництво стояло, команди продакшенів писали сценарії й затверджували ідеї. Першими у виробництво взяли драми й комедії про війну та життя під час війни в Україні. Це нетривалі проєкти, але медіагрупи планують перейти до восьмисерійних серіалів. Наприклад, «1+1» планує робити восьмисерійними 90 % своїх серіалів. Пресслужба «1+1 media» розповіла «Детектору медіа», що головні зусилля група зосередить на виробництві серіалів, запланованих до показу на 2024 рік. У 2023 році планують виробити понад 240 годин серіального контенту.
Оскільки орієнтуватись на російський / білоруський ринок українські виробники більше не можуть, вони постали перед виборами: або робити дешевший суто локальний контент, аби шукати нові ринки й партнерів. «Міжнародне партнерство є нашим стратегічним напрямком у виробництві контенту. У травні-червні ми почали вивчати це питання, багато спілкувалися з потенційними партнерами. Розмови вже перейшли у фазу конкретики», — розповів генеральний директор «1+1 media» Ярослав Пахольчук. Зараз його медіагрупа має домовленості про чотири спільні проєкти, але деталей не розголошує. «Завдання — зробити не разовий проєкт, а вивести співпрацю на промислові обсяги, які дозволять нам отримувати за менші гроші якісний продукт», — уточнив Пахольчук.
За підсумками участі українських компаній у європейських телевізійних ринках 2022 року копродукцію називали головним трендом сьогодення — і це справді працює. Холдинг Starlight Media готується до зйомок серіалу німецької філії французької студії Gaumont. Його мають показати в Європі. Film.ua працює в копродакшені з польськими партнерами і знімає серіал для скандинавських країн. Як розповіла Вікторія Ярмощук, ще навесні українська індустрія розпочала експансію на міжнародний ринок. «Ми працювали багато років, але про потенціал українського ринку у світі знали мало, — каже вона. — Якщо прокатним кіно трохи більше цікавилися в останні роки, то про серіальний напрямок майже не знали. Ми були зосереджені на локальному продукті. У нас є чудові автори, їх небагато, але вони можуть робити чудові речі. “Хованки” чи «Пікнік» (Mamas Production), визнані на міжнародному ринку, — це поодинокі кейси. А зараз ми розповіли, що Україна — надійний партнер. Тому зараз у нас є шанс. І ми маємо ним скористатись».
Партнерство — єдина модель, яка дозволяє зараз знімати якісний продукт, каже Вікторія Ярмощук. Партнери мають свої частки прав на контент і разом займаються монетизацією. Бюджети серіалів, за словами виробників, упали на 30–40 % у порівнянні з тими, що були до великої війни. «Ми працюємо більше, а заробляємо менше. Тому не можна сказати, що війна здешевила виробництво. Не можна спрогнозувати витрати, що виникають через повітряні тривоги, обстріли тощо. На дуже багато факторів ти не можеш впливати. На чомусь можна зекономити, і я вдячна, бо всі зараз на ринку працюють за менші гроші», — каже Вікторія Ярмощук.
Один зі способів монетизації серіалів — продакт плейсмент — активно використовує «1+1 media». Також індустрія сподівається від держави інвестицій у серіальне виробництво; Ярослав Пахольчук розповідав, що на одній із зустрічей із президентом медійники запропонували виділити з бюджету пів мільярда гривень, аби працівники продакшенів не виїжджали з країни, а мали роботу тут.
Знімають — попри війну, ракетні удари, повітряні тривоги та вимкнення електрики — в Україні. Як розповіли в пресслужбі «1+1 media», готуючись до зйомок серіалу «Я — Надія», телеканал «2+2» і продакшен мали отримати дозволи на зйомки від військової адміністрації та інших установ, знайти безпечні локації, подбати про безпеку знімальної групи на майданчиках, а також про джерело електрики під час вимкнення світла. «Є й інші обмеження: неможливість зйомок із квадрокоптера або в містах, які зараз під обстрілами», — повідомили в компанії. Попри всі дозволи, дрони, якими кіношники знімали Харків, все одно збивала протиповітряна оборона. Сцени вибухів, перестрілок або проїзду військової техніки знімають у безлюдних локаціях — у полях або на полігонах — під наглядом військових фахівців.
Ось перші серіали, які зараз знімають чи готують до ефіру в Україні, і про які «Детектору медіа» вдалося дізнатися щось конкретне.
«Я — Надія» — чотирисерійний фільм, показ якого стартує на «2+2» 24 лютого у вечірньому праймі. Знімали серіал у Харкові, Києві й Ірпені. Виробник — продакшен-компанія Sfera Film. Головні ролі виконали Вероніка Дюпіна, Даніїл Мірешкін, Ірина Мак, Павло Сироткін, Антоніна Хижняк, Валерій Астахов, Алекс Степаненко та Олена Курта.
Це історія про працівників «швидкої» у Харкові, які в лютому-березні 2022 року під постійними обстрілами та бомбардуваннями рятували цивільних і військових свого міста. Головна героїня — молода фельдшерка Надія — вирішує залишитись у Харкові, на який наступали російські війська. Прототипом героїні стала двадцятидворічна фельдшерка Анна Андрющенко, яка в перші місяці повномасштабної війни працювала у харківському Центрі екстреної медичної допомоги та медицини катастроф.
«Ми не знімали біля інфраструктурних об’єктів, відмовилися від масштабних екшен-сцен із вибухами, замість повноцінних сцен у Харкові знімали там лише заявочні плани. Для того, щоб ми могли знімати на звільнених територіях Київської області, деякі локації навіть розміновували спеціалісти. Все це нагадувало нам, що війна не тільки в кадрі, вона щодня в нашому житті», — розповів режисер Денис Тарасов.
«Зв’язок» — комедія, яка має вийти на Новому каналі 2023 року. Пілот серіалу зняла Starlight Production. Це історія чотирьох сімей із різних міст України, яких розлучила війна. «Ми хочемо, щоб цей серіал став своєрідним антидепресантом для українців. І вкотре нагадав, що головне — не втрачати зв’язок», — розповіла креативна продюсерка Марина Козаченко. За її словами, війна сильно вплинула на умови проведення зйомок; наприклад, кастинг проводили в підвалі. Серед акторів, які знялись у пілоті «Зв’язку» — Віктор Андрієнко, Роман Міщеряков і Дмитро Вівчарюк.
«Скажені сусіди» — серіал, знятий Film.ua за мотивами французької стрічки на замовлення «1+1» та «Київстар-ТБ» 2022 року. Роль одного з головних героїв — Франсуа — виконує Джиммі Воха-Воха, який приїхав на зйомки із Франції. Це другий сезон історії про родини Середюків і Крижанівських, які живуть по сусідству і змагаються, «у кого хата вища, трава зеленіша, діти розумніші».
«Ті, що залишились» — шестисерійний художній фільм виробництва «Film.ua». Кожен епізод розповідає історію сім’ї чи людини, що вирішила залишитись у Києві в березні, коли російська армія намагалася взяти столицю. Сценарій писали Артем Литвиненко, Тала Пристаєцька, Сергій Лущик та Анастасія Лодкіна. Кінокомпанія представила цей сценарій на міжнародному ринку й має підтверджені угоди зі Швецією, Норвегією, Фінляндією, Бельгією, Нідерландами та Естонією. За словами Вікторії Ярмощук, зарубіжні канали вірять, що під час війни в Україні можна робити якісний продукт, і не бояться вкладати в нього гроші.
«Перевізниця» — десятисерійна драма, яку Starlight Media знімає для СТБ за участі німецької філії французької студії Gaumont. Це історія української психологи ні Лідії, яка в лютому 2022 року залишилась в Україні й стала перевозити людей у безпечні місця. Під час кожної поїздка жінка допомагає пасажирам розповісти про свої страхи, надії і мрії, перш ніж вони дістануться до місця призначення. «Ми плануємо виробництво з розумінням того, що цю українську історію побачить як наш місцевий глядач, так і широка аудиторія в Європі та за її межами», — розповів виконавчий продюсер проєкту Євген Тунік.
Крім «Перевізниці», медіагрупа працює над передпродакшеном ще кількох серіалів, які мають підтримку іноземних партнерів, але нічого про них поки що не розповідає.
Суспільне готується знімати чотирисерійний фільм про українських героїв великої війни, який поки що не має назви. Зараз фільм існує на рівні ідеї, й коли вона буде затверджена, Суспільне шукатиме виробників.
Колаж: «1+1 медіа»