MY.UAНовини
Володимир Бородянський та Ігор Сторчак: «Наше завдання як суспільства — запам’ятати, як ми пропустили зло»
Володимир Бородянський та Ігор Сторчак: «Наше завдання як суспільства — запам’ятати, як ми пропустили зло»

Володимир Бородянський та Ігор Сторчак: «Наше завдання як суспільства — запам’ятати, як ми пропустили зло»

Володимир Бородянський та Ігор Сторчак: «Наше завдання як суспільства — запам’ятати, як ми пропустили зло»

У березні 2022 року сім українських продюсерів та продюсерок створили Об'єднання українських продюсерів (ОУП), щоб розповідати світу про російську збройну агресію. Це Володимир Бородянський, Віктор Мірський, Дарія Легоні-Фіалко, Алла Липовецька, Ірина Заря, Марина Квасова та Ігор Сторчак.

Переважно з телевізійним бекграундом і без досвіду створення документального кіно, впродовж року ОУП випустила п’ять проєктів, і ще низка перебуває в розробці. Це фільми «Маріуполь. Невтрачена надія», «9 життів», «Втрачений дім», «Вокзал надії», «Зупинити Голіафа» (у прокаті з 13 квітня).

Ми поговорили з двома продюсерами ОУП — Володимиром Бородянським та Ігорем Сторчаком — про те, чому вони вирішили знімати документальне кіно про війну, чим вимірюють успішність своїх проєктів та чи жалкують, що створювали медіапродукт для російського ринку.

Володимир Бородянський — продюсер культурних проєктів, співзасновник ОУП. Спродюсував проєкти Out of Blackout, «Спіймати Кайдаша», «Кріпосна», «Вартові мрій», «Зимова країна».

У 2004–2018 роках був генеральним директором телеканалу СТБ. Першим почав адаптувати в Україні світові телеформати Got talent, Х-factor, Biggest Loser, Bachelor, So you think, you can dance тощо.

2019–2020 роки — міністр культури, молоді та спорту України.

Ігор Сторчак — продюсер, засновник продюсерсько-дистриб'юторської компанії Gingers Media, співзасновник ОУП. Продюсер повнометражного документального фільму «Зупинити Голіафа», у міжнародному прокаті Against All Odds.

Серед попереднього продюсерського доробку — ігровий фільм «Самотній за контрактом» та докудрама «Жюль Верн». Лютий 2007 — лютий 2022 — керівник підрозділу Distribution компанії Film.UA, продюсер. Відповідав за поширення контенту по світу.

— Почнімо із загальних речей. Що для вас документальне кіно?

Володимир Бородянський: — Я би сказав, що ми працюємо зараз у жанрі фіксації того, що відбувається в Україні. У наших продуктах рефлексії трошки менше, напевно, ніж вимагає класичне визначення документалістики, бо ми ставили собі завдання на цей рік зробити так, аби український голос про війну був чутний у світі. І щоб ми самі говорили за себе.

Ігор Сторчак: — Найкраще я вмію розповсюджувати контент. Я цим займався все своє життя з університету. Для мене ОУП і документальне кіно — це та місія, яку я маю виконувати зараз для того, щоб світ знав, що йде війна, щоб достукатися до якомога більшої кількості людей у різних країнах.

Причому достукатися, скажімо так, до попсових глядачів, які звикли дивитися Netflix, телебачення та все інше, а не тільки тих, хто приїжджає на фестивалі. Я не перебуваю на фронті і тому роблю це.

— А, на вашу думку, серіал чи ігровий фільм не відповідають цій місії?

І.С.: — На мою думку, якщо є талановитий серіал чи талановитий фільм, це дуже відповідає цій місії. Продюсери — це ж не фабрика з виробництва підшипників. Для того, щоб створити кіно чи серіал, ти маєш бути натхненний цим.

У такій ситуації, як зараз, важко бути натхненним. У нас було багато розмов щодо фільму «Буча». Чи можна знімати кіно «Буча», чи ні? Я розумію тих людей, які кажуть, що ні, не можна.

В.Б.: — Розумієте, війна таку життєву правду показує, що для того, аби зробити кіно, яке буде правдивим, у якому не буде фальшу, потрібні величезний талант і душевні сили. Відверто кажучи, ми цього року боялися й думати у бік художнього кіно, бо не знали, як це зробити нефальшивим.

Але ми зняли ігровий фільм «Лишайся онлайн». У ньому використаний формат screenlife, і скоро він буде презентований у кінотеатрах. Ми його знімали з партнерами, і, мені здається, фільм вийшов.

— Ви вважаєте, що він може бути щирим?

В.Б.: — Він вийшов щирим. Треба правильно зрозуміти. Це дуже специфічна форма фільму, де головна героїня спілкується з іншими героями через екран комп’ютера. Прийнявши рішення, що ми в це йдемо, багато в чому ми розуміли, що вибрана рамка дає можливість не схибити.

— Ваші фільми були дуже швидко зроблені. Перші чотири вийшли вже на День Незалежності. Наскільки вам важливо все робити швидко?

В.Б.: — Нам було важливо робити дуже швидко. Коли ти не маєш мовника, а ми не мали мовника, є 95 відсотків ризику, що ти цього не продаси. Дуже високий ризик, тому що мовники хочуть бути співтворцями таких фільмів і планувати свої ефіри.

І ті фільми, які ми продали (Ігор продав їх по світу), — це наш великий спільний успіх. Не лише ОУП. Не можна було уявити рік тому, до війни, що понад 20 країн візьмуть в ефір готовий продукт про нас.

«Успіх» — це неправильне слово, бо насправді війна зумовила ці обставини. Хотілося б, щоб інакше це все було.

І.С.: — Я не вважаю, що ми робили швидко. Дещо ми робили дуже повільно, наприклад «Зупинити Голіафа» — фільм, яким я займався, ми могли би зробити швидше, і тоді б його побачило більше людей. Ми зробили деякі помилки, яких я б зараз уже не зробив.

— А можете дати для розуміння якесь порівняння, як купували наші проєкти раніше — і зараз? Наприклад, скільки тривали раніше перемовини чи які були показники?

І.С.: — Дивіться, так теж буде не зовсім коректно казати. Тут питання в тому, що в березні 2022 року, коли ми об’єдналися і сказали собі: «Давайте, ми маємо це робити», ми працювали не так, як звикли до цього.

Ми всі працювали в комерційній медіасфері. Наше завдання було — робити контент, який би побачило якнайбільше людей, і це призвело би до монетизації. Так працюють усі мовники. Наприклад, я працював у дистрибуції більше 15 років, і завжди, умовно, бабло було номер один для мене.

А тут ми відштовхувалися від зовсім іншої парадигми, яку не потрібно було одне одному пояснювати. Не мають значення гроші, має значення, як швидко ти можеш достукатися до максимальної кількості людей у світі та сказати: «Йде війна». Тобто ця парадигма «достукатися» — більша, ніж гроші.

— У вас наразі є чотири повноцінних завершених документальних фільми до 70 хвилин кожен. Вони по-різному зроблені і про різне розповідають. Як ви обираєте, що саме показати світу про нашу війну?

В.Б.: — Ми завжди дивимося на команду, яка пропонує. Наприклад, «Маріуполь. Невтрачена надія» виник через те, що авторка ідеї фільму, Тала Пристаєцька, прочитала щоденники Надії Сухорукової у Фейсбуці. Ми з нею говорили про фільм, який хотіли знімати, і вона каже: «Мені здається, що це хороша драматургічна основа для того, щоб зробити фільм». І ми почали роботу.

Я думаю, що були речі, які ми відчували і спостерігали навколо нас. Алла Ліповецька спродюсувала фільми про берлінський вокзал і про тварин, які переживають війну разом зі своїми господарями, — те, що в той момент вона побачила.

Це не були продюсерські проєкти. Тобто ми не думали, як це краще продати, такого не було. Ми брали теми, які нас сильно зачіпали.

— Просто ви кажете, що хотіли розповісти історії максимальній кількості людей — що передбачає якесь планування, пошук тем, і водночас говорите, що це трохи випадкова історія.

В.Б.: — У нас були фільми про Маріуполь і про Бучу та міста навколо Києва («Втрачений дім») — це напевно те, що нас усіх приголомшило. Це те, що не вкладалося в голові. І водночас і Маріуполь, і Буча, і Ірпінь — усі ці міста були на перших шпальтах світу.

Я не кажу, що це випадково, ми продюсери не «випадкові». Завжди є теми, на які ти «натрапляєш». Чи випадково натрапила Тала Пристаєцька на тему Маріуполя? Можна сказати, що випадково, але ж вона їй впала в око, і вона пропустила її через свої фільтри.

Документальне кіно відрізняється від інших. Ми не сіли й не придумали, що зніматимемо про Маріуполь. Ми з цим стикалися в житті. Ти бачиш щось, якесь явище, і хочеш про нього розповісти. Отак відбувалося з цими фільмами.

І.С.: — Я хотів додати, що це не випадково, а скоріше інтуїтивно. Я не можу пояснити, чому так, але вважаю, що так правильно. Наприклад, одним із критеріїв було те, що ми маємо показувати війну назовні, це важливо. Тому що українцям, можливо, зараз і не потрібно показувати війну, вони і без документальних фільмів розуміють, що це таке.

Наприклад, «9 життів». Є дуже прості принципи, чому люди дивляться ці теми і не дивляться інших. Одні теми більш локальні, інші — більш інтернаціональні. Тварини — це інтернаціональна історія. Тому вона працює, тому вона продається.

«Маріуполь», по-перше, склався як документальний фільм, і ми вклалися в нього, умовно кажучи, як у контент. Його подивилося дуже багато людей. Те, що він вийшов досить швидко, зіграло велику роль. Хоч як ми цього не хочемо, але інтерес до війни, на жаль, змінюється.

В.Б.: — Коли ви будете писати текст, то скажіть, що в нас була проблема з вокабуляром, і ми розуміємо, що багато слів, якими ми говоримо про війну, не відповідають своєму значенню.

Але я хотів сказати щодо цікавості: до будь-якого інформаційного явища (а війна — це теж, із погляду ЗМІ, інформація, яку вони подають) інтерес людей у світі слабшає. І це зрозуміло. Інтерес до чогось одного не може бути високим довго. Але це не означає, що тема війни, і тема України, і тема Росії перестають людей турбувати.

Тобто питання лишаються, але відповіді і масштаби контенту, кількість і якість цього контенту змінюються. Першого року були проєкти, умовно, першого рівня: побачили, зняли. На другий рік існування ОУП будуть проєкти складніші, які вимагають рефлексії, продюсерського підходу, спеціального погляду, більше часу на виробництво або/і доступу до ексклюзиву. Все, світу пояснили, що йде війна, її причини та хід, зараз потрібен контент уже наступного рівня.

— Ви вживаєте слово «контент». Ви називаєте ваші фільми «контентом»?

В.Б.: — По-різному. Фільми, документальні фільми, контент. Для нас це синоніми.

І.С.: — Негативної конотації слово «контент» для нас не несе.

— Фільми, які ви вже зробили, розповідають про цивільних. Немає історій військових. Я так розумію, що військові, імовірно, з’являться в «Зупинити Голіафа»?

В.Б.: — У нас зараз два фільми про військових: «Зупинити Голіафа» і «ТрО». Це викликано, зокрема, тим, що військові були закриті. Тобто неможливо було взяти інтерв’ю в Залужного, умовно.

— Крім Залужного, є інші люди.

І.С.: — Все командування, командири частин — це завжди елементи погодження. Треба зрозуміти, про що знімати. Але буде багато в «Голіафі»: у нас там і Резніков, і військові, і солдати, які зупиняли танкові колони, тощо.

Справді, така проблема є. Наприклад, ми мали знімати артилерію, яка зупиняла росіян на півночі. Ми не змогли цього зробити, бо, коли вже знімали — надворі стояв квітень-травень, — вони всі були під Ізюмом, і було би дивно витягнути їх і попросити: «Можете, хлопці, приїхати, знятися для фільму?».

В.Б.: — І ви ж розумієте, що ми самі — з цивільного контексту. Якби ми були військовими, напевно, нам було би тоді зрозуміло, як підійти до військової теми. Ми ніколи не робили військового контенту. Тому до чого першого ми змогли дотягнутися — ментально, інтелектуально і душевно, — те й почали робити. Ми хотіли зняти про українських пілотів, «привида Києва». Почали шукати, як отримати дозвіл. Час, час, час, і, поки цей час витрачається, на його місце приходять якісь інші фільми.

— Чи багато ви до цього працювали з документальним контентом?

В.Б.: — Я не працював практично.

І.С.: — Я працював із розважально-документальним контентом. Але — так, у цьому є такий парадокс, і я сам собі думаю: «Чи ти, Ігорю, не самозванець, чого це ти поліз у документалки? Але ж ти поліз не для того, щоб грошей заробити. Ти робиш те, що можеш».

Тому, звичайно, ми — люди, які прийшли з комерційного продукту. В цьому є певні мінуси, бо ми — не супер документалісти, з погляду наших кредітсів, але як мінімум ми розуміємо — чи думаємо, що розуміємо, — як достукатися до широких глядацьких мас на Заході. А це зараз, як мені здається, дуже-дуже важливо.

— Коли ви створювали ОУП, у вас був красивий маніфест, що це сім продюсерів і продюсерок, які вклали по мільйону гривень у фільми. Я так розумію, що все одно бюджети вийшли різні, але звідки з’явилася ідея, що потрібна саме ця сума — мільйон?

В.Б.: — Це та сума, яка для всіх була доступна, і ми вважали, що на той момент нам цих грошей буде достатньо. Нам їх не вистачило. Ми докладали, і нам виділив фінансування USAID. Якась сума мала бути. Звідки взялася? Ну, кругла сума.

І.С.: — Почали з мільйона, а потім вже добивали, щоб закінчити кіно, щось продавали. Але коли ти продаєш, ти ж не одразу гроші отримуєш. Ми в мінусах.

В.Б.: — Фінансово в нас мінус. Ми ж продюсери, не «шаромижники» якісь. Наше завдання — щоб повернулися гроші, бо якщо вони повертаються, значить люди дивляться і комусь це все-таки потрібно. У нас є, в тому числі, такий критерій. Якщо ми розуміємо, що зробили щось, чого не можемо продати комерційно, але це все одно важливий контент, — то будемо тоді думати, як його розповсюджувати. Але поки що в нас таких проблем не виникало.

— Я ще розумію, що, крім критерію продажу, має бути критерій розповсюдження за територіями?

В.Б.: — Це і є критерій продажу. Якщо ми говоримо якомусь каналу Х: «Купіть», а вони кажуть: «О’кей, ми беремо» чи «Не беремо», то далі вже починається торгівля. Якби до нас прийшли, наприклад, ВВС чи інший великий телеканал і сказали: «Беремо, але наш бюджет не покриває таких-то видатків», — ми би все одно його продали. Це про обсяги авдиторії.

Але, щоб бути цікавими каналам, треба робити цікавий продукт. Зазвичай там є й гроші. Але якщо їх немає — теж норм. Те, що ми знаємо на сьогодні: готовий продукт коштує набагато дешевше в Європі, ніж продукт, який би вони виробляли разом із нами у кооперації.

— Я пам’ятаю, що у ваш перший вихід у публічний простір у вашому маніфесті йшлося також про участь у фестивалях. Чи вийшло у вас щось із ними?

І.С.: — Ми займаємося фестивальною історією. Той-таки «Лишайся онлайн» ми подавали на «Санденс», Роттердам, Берлінале. На жаль, із цими фестивалями на вийшло. Ще очікуємо результатів. Я би дуже хотів, щоб вийшло.

Також ми займаємося і були присутні на кількох документальних фестивалях: влітку 2022 року — в Ла Рошелі, в листопаді минулого року — на IDFA в Амстердамі, в січні — на BIDF у Будапешті.

Намагаємося бути ефективними. Навіщо ми виробляємо кіно? Щоб люди у світі якомога більше побачили про війну в Україні. Це завдання номер один. І друге завдання — допомогти українським фільммейкерам, щоб вони могли вижити в умовах нестачі роботи. Це таких два важливих завдання. Тому ми спрямовуємо більше зусиль на комерційну історію. А пропонувати комерційне кіно фестивалям — це наражатися на відмову.

В.Б.: — У нас є фільми, які зараз у виробництві і які, як ми думаємо, мають фестивальний потенціал. Є фільм про ТрО: його знімає Максим Курочкін (знаний драматург і сценарист. А.М.). Він пішов у ТрО, відслужив в одній з найгарячіших точок на сході, і потім ми задумали цей фільм. Те, що він сам пережив, і формат, у якому він знімає, мені здається, мають фестивальний потенціал.

Розумієте, фестивальні фільми — це все-таки рефлексія. У нас фільми «швидкі». Ігор каже, що «Зупинити Голіафа» знімали не так швидко, як треба, але все одно це швидкий фільм, який зроблено за пів року. Для порівняння: західна система передбачає, що фільм від задуму до ефіру — це три роки. От я сьогодні придумав, пішов, поговорив з мовниками, з фондами, сформував команду, концепт, доточив концепт, зняв, змонтував — і десь на третій рік кіно виходить. Отакий таймінг. У нас же всі фільми вийшли за три-вісім-дев’ять місяців.

— Ви казали, що даєте роботу людям з індустрії. Я подивився режисерів і режисерок, які з вами працювали. Це люди, котрі раніше не знімали документального кіно. Вони працювали з реаліті, з ігровими фільмами, з серіалами. У мене виникло запитання: от ви зрозуміли, яким буде бюджет ваших фільмів, вирішили, що хочете займатися документальним кіно, але чому при цьому ви не звернулися до людей, які створюють документалістику?

В.Б.: — Дуже все зрозуміло. Ми працювали з тими, кого знали. Тому що це гарантія швидкого порозуміння, і для нас це теж була гарантія якості. Ми знаємо цього режисера. Навіть якщо ми знаємо, що він ніколи не знімав документального або такого типу кіно, ми знаємо, що він намагатиметься зробити максимум із матеріалом, із яким працюватиме.

Це не означає, що в нас не було бажання чи потреби. Це просто була перша реакція. Ми шукаємо, хочемо колаборацій із тими, хто займається й займався раніше документальним кіно.

І.С.: — Колаборація, наприклад, з Артемом Литвиненком, який до цього знімав яскравий розважальний продукт, привела до того, що «Зупинити Голіафа» отримав дуже цікавий ф’южн. І я сподіваюся, що це піде йому в плюс. Тому — так, це правда, але наші фільми вийшли зовсім непоганими за результатами художнім та продажів. Ми бачимо, що це спрацювало.

— Документалісти й документалістки, з якими я спілкуюся, кажуть, що зараз стає дедалі більше проєктів про Україну. Той-таки Шон Пенн, який презентував свій фільм на Берлінале, — ваш конкурент. Бо це — про Україну, і відбірники порівнюватимуть його та ваше кіно, але візьмуть у програму лише одне. Як ви плануєте впоратися з конкуренцією, що зростає, і як вона впливає на вашу діяльність?

І.С.: — Тут треба виходити з нашої мети. Вона така: щоб у світі було якнайбільше різних фільмів про війну в Україні. Це не слава, не гроші, а те, щоб ми перемогли в цій війні. Це наш внесок. Тому нас не лякає, що умовний Шон Пенн зробить кіно, яке подивляться. Це супер. Дякую тобі, Шоне. Всі гроші від «Зупинити Голіафа» ми в тебе вкладемо, зроби ще одне. Це — перше.

Друге. Лякає більше не те, що з’являється конкуренція, а засмучує, що існує, так би мовити, природний процес втрати інтересу, або іншими словами звикання до війни. Ми всі пам’ятаємо, як почалася війна в Сирії, і потім до неї згаснув інтерес. Це природно. Оце лякає.

В.Б.: — Я погоджуюся з Ігорем, що ми зараз це не розглядаємо як конкуренцію. Конкуренція — це така бізнесово-спортивна штука, де ми змагаємося. Ми тут не змагаємося. З одного боку. А з іншого — ми шукаємо такі варіанти контенту, де можемо бути кращими. Наприклад, у Даші Фіалко зараз вийде спільний фільм телеканалу Arte і нашого об’єднання — про мистецтво на війні. І нам здається, що він конкурентоспроможний.

І ще важливо. Ми ж працюємо не просто з контентом, хоч і кажемо: «Контент, контент, контент». Контент впливає на те, що люди пам’ятатимуть про війну. І він несе в собі кілька складових.

Перша: ми фіксуємо в просторі щось, що відбувається. Тут і зараз відбулася така-то подія, такі-то люди пам’ятають про це, і тут і зараз розповідають. Друга: ми шукаємо відповіді про причини того, що відбувається. Чому росіяни напали? Як це відбулося? Ми вже забули, але ми не готувалися до війни. Я не вірив, що таке можливо.

Нещодавно дивився графік КМІС (Київський міжнародний інститут соціології. — А.М.). З 2010 року вони роблять дослідження, як українці ставляться до росіян. Отож, до 2014-го добре до росіян ставилися 88 відсотків українців. Цей показник впав у 2014-му десь до 25%, а у 2018–2019 роках знову зріс на 50 відсотків. Велика частина суспільства залишалася сліпою щодо того, хто такі росіяни.

Тому наше завдання як суспільства — запам’ятати, як ми пропустили зло. І це ще одна функція, мета контенту, який зараз створюють. Маркувати зло, назвати його злом, показати генезис зла і що Донбас тут ні до чого. Що всі ці легенди, які вони розповідають, ні до чого. Це їхнє уявлення про нас, і це тоталітарна система, яка почала так діяти щодо своїх сусідів.

— Ви згадали дослідження, і тут важливий момент: власне телебачення теж відповідальне за те, що це зло проникло. Я маю на увазі серіали та фільми, які робилися, зокрема, російською з російськими акторами та продавалися в росію.

В.Б.: — Це один погляд на події. Є інший. На початку 2014-го 30 відсотків українського товарообігу було з Росією. Для однієї країни це дуже багато. За окремими напрямами показники просто зашкалювали.

Понад 80 відсотків книжок в Україні були або російські, або російською мовою. Значна частина українського телеринку. Думаю, мільйонів на 50 доларів ми продавали в Росію серіалів. Я не назву зараз цифру, скільки купували, — це була велика сума.

Чому ми кажемо, що важливо повертатися рефлексією туди, до 2014 року? Щоб зрозуміти, чого не побачили і як так сталося, що ми були в сліпій зоні власної культури, історії, і як це впливало.

Телебачення є частиною суспільства. Воно не гірше, не краще, а таке саме, як суспільство. Ми всі є одним цілим. Телебачення відображало смаки суспільства, звичку торгувати з Росією. Це простий ринок. Нас не чекали в Польщі з нашими серіалами. Нас не чекали в Угорщині чи в Америці. Ми намагалися туди продавати, але це все було неможливо. В Україні було два або три комерційно успішних проєкти з іноземцями. До 2014 року.

Потім ситуація змінилася. Ми перестали виробляти спільні серіали з росіянами, практично перестали знімати росіян у наших серіалах. Ми звідти вже не купували. Проте 2014-го ми все ще розглядали Росію як ринок, куди можна продавати.

— Але російський актор отримує тут гроші. Відповідно, потім платить податки там.

В.Б.: — На два-три російських актори було 30 українських акторів. Такий був баланс. Ще раз: я не хочу виправдовувати, це — факти. Це не те, чого ми не розуміли, не знали. Так була побудована історія. Я знаю людей, які вже у 2014-му взагалі відмовилися від будь-якого спілкування з росіянами.

І.С.: — Я повністю підтримую Володимира Володимировича: ми як суспільство розвиваємося. В цьому поступі є критичні моменти, які пришвидшують цей розвиток. На свій сором, я не дивився «Зима у вогні» на Netflix. Якось не виходило. І я подивився Winter on fire тиждень тому. В мене шок. Усі люди на Майдані розмовляють російською. Я сам російськомовний, і в мене просто шок. Це інша країна після Майдану, після розстрілів.

Усе розвивається стрибками. І — так, ми брали російських акторів і до, і після 2014-го. До — багато. Після — менше. Так, ми в Україні до 2014 року знімали фільми про війну, всяких там «енкаведистів» і все інше. Зараз це неможливо уявити.

Тоді це було нормально, бо було інше суспільство. Ми є частиною суспільства, і ми всі змінюємося. Раніше робили одні речі, зараз вкладаємо гроші у створення документальних фільмів про війну. Це не те що ми хочемо виправдатися: були такі, а стали інші.

В.Б.: — Ми спілкувалися з керівником Інституту національної пам’яті Антоном Дробовичем, який зараз служить у ТрО, на тему декомунізації. Як ми дивилися на нашу спільну з Росією історію: був комунізм — це погано, ми декомунізуємося. Сьогодні як ми на це дивимося? Які слова зараз вживають люди, і професіонали зокрема, в цій сфері? Деколонізація. І це дуже цікаве спостереження про нас самих.

Я не знаю, чи це було б можливо, але якби у 2014-му ми сформували тезу про деколонізацію, то, може, це знайшло би зовсім інше відображення в телебаченні, контенті документальному та художньому. Одне це слово — і закон про деколонізацію точно би позначив, хто є хто. Тому що з 2014-го по 2018 рік Росія була визнана агресором, і багато що було зроблено. Але при цьому ми не позначили Росію як країну, яка колонізувала Україну останні сотні років.

Тобто ваше питання точно є моральним. Я це особисто відчуваю. Інших видів відповідальності — ні.

— Ви були продюсерами, які створювали контент з росіянами чи для російського ринку вже під час війни на сході, а зараз знімаєте документальні фільми про війну. Доволі логічно припустити, що ви себе так відбілюєте. Як ви самі це прокоментуєте?

І.С.: — Про себе і своє відбілювання я взагалі не думаю. По-перше, я не вважаю, що потрібно відбілюватися. По-друге, я особисто зараз роблю те, що роблю, бо вважаю, що це правильно. І все.

В.Б.: — Як сказав би Ігор Кондратюк — маячня. Якщо наш мотив відбілюватися, то в нас піару повинно бути більше, ніж справ. Це ж елементарно. Якщо ви порівняєте кількість нашого піару, з чим він пов’язаний, та кількість фільмів, які ми зняли, то фільмів більше. Цей баланс говорить сам за себе.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
KAZKA розсекретила, чи готова повернутися на Нацвідбір після 7-річної паузи
24tv
2025-09-21T08:06:55Z
Відомий український гурт заінтригував поверненням на нацвідбір: "З Джамалою ми розмовляли"
TSN
2025-09-21T08:06:42Z
Гурт Kazka підтвердив чутки про плани повернутися на Нацвідбір Євробачення
ГЛАВКОМ NET
2025-09-21T08:00:26Z
Рецензія на фільм "Легенда" / Him
ITC
2025-09-21T07:04:39Z
Актор Театру Франка Дмитро Завадський потрапив до лікарні
ГЛАВКОМ NET
2025-09-21T06:21:34Z
"А в Україні слабо?": Саніна із HARDKISS розчарувала українців лиш одним питанням у мережі
Telegraf
2025-09-21T05:33:19Z
"Недопрацьовує: Тіна Кароль відхопила критики від відомого композитора
GlavRed
2025-09-21T00:27:54Z
До Дня міста в Херсоні відкрили виставку малюнків в укритті
УкраинФорм
2025-09-20T23:33:15Z
DISCOMAN – "Smoky Eyes" – 1 місце чарту FM-TV минулого тижня.
FM-TV
2025-09-20T21:36:55Z
"Київстар" знову вдарить по гаманцях абонентів: які тарифи здорожчають
Знай
2025-09-21T08:06:38Z
Унікальний німецький хліб з Харкова вже не повернути: як завод, який не зламала війна, потонув в боргах
Telegraf
2025-09-21T08:03:43Z
Курс долара та євро наприкінці вересня: чи чекають українців валютні сюрпризи
Хвиля
2025-09-21T08:00:48Z
Міненерго оновило каталог критично важливих технологій для енергосектору
УкраинФорм
2025-09-21T08:00:46Z
Bunge виводить сою на блокчейн
AgroPortal
2025-09-21T07:30:20Z
Імпорт електромобілів у серпні зріс удвічі - Держмитслужба
УкраинФорм
2025-09-21T07:27:25Z
Росія збільшила експорт нафти: як майбутні мита США на Індію та Китай змінюють гру
24tv
2025-09-21T07:18:09Z
Споживачі шоковані рахунками від "Нафтогазу": що не так із нарахуваннями
24tv
2025-09-21T07:06:37Z
Дефіцит продуктів у Хмельницькій області: оголошено про великі ризики
Политека
2025-09-21T07:00:07Z
Там навіть нардепи: у мережу масово злили особисті дані українців, що потрібно терміново зробити
Telegraf
2025-09-21T08:06:37Z
Іран призупиняє співпрацю з МАГАТЕ
iPress
2025-09-21T08:06:05Z
У Пентагоні вимагають, щоб журналісти публікували лише погоджену інформацію – Politico
InternetUA
2025-09-21T08:00:39Z
Зеленський пояснив, як змусити Росію до миру
ГЛАВКОМ NET
2025-09-21T07:54:17Z
"Нічого нового": нардеп Железняк прокоментував витік у мережу даних 20 млн українців
Фокус
2025-09-21T07:51:43Z
Прем’єр Британії готується оголосити про визнання Палестини
Европейская правда
2025-09-21T07:33:50Z
Відставка Козака і дрони в Польщі - багатовекторна операція Кремля
GlavRed
2025-09-21T07:27:24Z
"Путін його обманює": Келлог розкрив ставлення Трампа до глави Кремля
GlavRed
2025-09-21T07:27:12Z
Українцям варто замінити паролі: нардеп попередив про масштабний злив даних
GlavRed
2025-09-21T07:27:04Z
Шахрай видурив у пенсіонерки 100 тисяч гривень, погрожуючи ув’язненням
InternetUA
2025-09-21T07:27:28Z
РФ завдала удару по обʼєкту критичної інфраструктури в Чернігівській області: троє поранених
ZN UA
2025-09-21T07:21:01Z
Під час російської атаки на Дніпро постраждала квартира оператора «5 каналу» Олександра Пронського
Детектор М
2025-09-21T07:12:40Z
Поліція затримала девʼятьох активних учасників бійки у Соломʼянському районі столиці
Украина Криминальная
2025-09-21T07:06:17Z
У Сумській області внаслідок атак РФ постраждав чоловік
УкраинФорм
2025-09-21T06:45:02Z
Чотири людини травмувались у ДТП на Одещині
ГЛАВКОМ NET
2025-09-21T06:30:45Z
У Чернігівській області Росія завдала повторного удару по поліції та медикам
Лига
2025-09-21T05:30:33Z
Жінці поповнили номер Київстар на 904 гривень та викрали з картки ПриватБанку 126 458 гривень - що вирішив суд
InternetUA
2025-09-21T05:27:44Z
На Полтавщині росіяни вдарили по гуртожитку, безпілотник залетів в одну з квартир
Комсомольская правда
2025-09-21T04:42:23Z
Злив даних мільйонів українців: у Дії прокоментували чутки
24tv
2025-09-21T08:06:56Z
КНДР готується до масштабного військового параду у жовтні - ЗМІ
УкраинФорм
2025-09-21T08:06:36Z
"Повідомляємо у ТЦК": чи навчаються у ЛНУ студенти, яким понад 25 років
24tv
2025-09-21T08:06:08Z
Британські винищувачі Typhoon розпочали патрулювання над Польщею
ГЛАВКОМ NET
2025-09-21T08:00:30Z
У Повітряних силах ЗСУ оголосили результат протидії дронам в ніч на 21 вересня
Gazeta UA
2025-09-21T07:54:21Z
Україна презентувала новий далекобійний дрон "Зозуля": на яку відстань може залітати "пташка"
InternetUA
2025-09-21T07:51:39Z
Коли та куди переводимо годинники в Україні у жовтні 2025 року
VGorode
2025-09-21T07:33:58Z
В Україні розробили наземного робота D-21 з лазером і ракетами
InternetUA
2025-09-21T07:09:08Z
Глава РПЦ Кирило проголосив себе патріархом бензоколонок
ГЛАВКОМ NET
2025-09-21T06:57:14Z
Яке харчування може захистити від післяпологової депресії
24tv
2025-09-21T07:09:25Z
Українці зможуть отримати безкоштовно ще 85 препаратів: що змінилося у програмі "Доступні ліки"
Хвиля
2025-09-21T05:30:26Z
У США зростає кількість смертей внаслідок інфікування бактерією, що «поїдає тіло»
Украина Криминальная
2025-09-20T23:36:36Z
Краде ваш сон: як частинки PM впливають на здоров'я
24tv
2025-09-20T16:18:30Z
Замість масла: простий суперфуд на хліб, що піклується про серце та мозок
TSN
2025-09-20T16:18:21Z
ООН планує закрити агентство боротьби з ВІЛ: смертність збільшиться на 400%
FaceNews
2025-09-20T15:33:28Z
Потрібен герой: лікар придумав, як одночасно "рятувати світ" і щеплювати пацієнтів
Фокус
2025-09-20T15:00:08Z
Що додали до "Доступних ліків" у 2025 році: повний перелік оновленого списку
24tv
2025-09-20T13:06:23Z
Apple Watch отримав нову функцію, яка може врятувати життя
InternetUA
2025-09-20T12:33:21Z
Швидкість та драйв: ТОП найкращих новинок у світі авто
Топ Жир
2025-09-21T07:39:14Z
«Ні грошей, ні машини з США»: як черкащанка потрапила на гачок шахраїв під час купівлі авто з-за кордону
Украина Криминальная
2025-09-21T06:18:17Z
Електричний гіперкар BYD встановив новий рекорд швидкості, обійшовши Bugatti
Топ Жир
2025-09-21T04:36:52Z
Водії можуть врятувати життя: одна проста дія допоможе уникнути біди
Хвиля
2025-09-21T04:30:51Z
Вони зібрали цю копію Lamborghini з уживаних деталей від Nissan Maxima
Топ Жир
2025-09-21T01:21:55Z
Honda створює електричний велосипед для дорослих, але заряджання викликає сумніви
Топ Жир
2025-09-20T23:51:00Z
Водіям на замітку: експерти розвіяли міф про бензин А-100
Хвиля
2025-09-20T22:30:12Z
Витрати на автомобіль зменшились, проте є й негативні аспекти
Топ Жир
2025-09-20T21:51:03Z
Згодиться не лише для випічки: для чого водії кладуть в авто корицю
GlavRed
2025-09-20T20:27:04Z
ППО знешкодила 33 із 54 безпілотників, якими росіяни з вечора атакували Україну
УкраинФорм
2025-09-21T08:06:56Z
Війська рф кинули багато сил на Покровський напрямок – ISW
iPress
2025-09-21T07:57:09Z
Сонячне затемнення в Діві, день внутрішніх змін і переосмислення
360ua.news
2025-09-21T07:51:52Z
У Ніжинському районі росіяни вдруге за тиждень повторно вдарили по рятувальниках
Лига
2025-09-21T07:45:40Z
«Примари» розвідки скоротили авіапарк окупантів у Криму
ГЛАВКОМ NET
2025-09-21T07:45:18Z
Останні теплі дні: в Україну суне похолодання
Знай
2025-09-21T07:36:46Z
Гороскоп Таро на тиждень з 22 по 28 вересня: Козерогам потрібен відпочинок, Дівам - прорив
GlavRed
2025-09-21T07:33:39Z
Графік відключення світла на тиждень з 22 по 28 вересня в Київській області: важливе попередження
Политека
2025-09-21T07:30:11Z
На Харківщині за добу ворожих ударів зазнали три населені пункти
УкраинФорм
2025-09-21T07:24:03Z
Українка розказала про підлу аферу, як туристів "розводять" у Туреччині
Фокус
2025-09-21T08:06:04Z
Чому восени не варто згрібати опале листя: експерти пояснили
Gazeta UA
2025-09-21T08:03:39Z
Як облаштувати маленький передпокій: ідеї для стильного та функціонального простору
24tv
2025-09-21T07:24:16Z
Ніколи не питайте "Як справи?": успішні люди змушують інших довіряти їм по-іншому
Фокус
2025-09-21T07:00:03Z
По легенди, архітектуру та краєвиди: до яких 5 замків Тернопільщини точно варто завітати
24tv
2025-09-21T06:48:12Z
Риба на хліб: яку найкраще ловити восени
24tv
2025-09-21T05:03:04Z
Де три відмінності між кур’єрами: тільки "геній головоломок" помітить їх за 9 секунд
GlavRed
2025-09-21T04:27:25Z
Чоловік заплатив 1 гривню за триденну відпустку в Італії: переліт та готель включно
Фокус
2025-09-21T04:06:33Z
Не Італія і не Франція: топ 3 країни, де можна дешево відпочити восени
24tv
2025-09-21T03:36:10Z
Ядро Землі містить загадковий компонент: що виявили вчені
Фокус
2025-09-21T07:51:55Z
Дослідники виявили ще 85 нових підльодовикових озер під Антарктидою
УкраинФорм
2025-09-21T07:42:49Z
У мережі знову «спливла» база з особистими даними українців
ГЛАВКОМ NET
2025-09-21T07:30:19Z
Nvidia планує інвестувати 500 мільйонів доларів у стартап Wayve
InternetUA
2025-09-21T06:45:46Z
Коли вийде новий MacBook: відомі ймовірні строки
InternetUA
2025-09-21T06:39:26Z
Каліфорнійський законопроект SB 53 може запустити перевірку великих компаній, що займаються штучним інтелектом
InternetUA
2025-09-21T06:30:31Z
Google запустив процес скорочення витрат
InternetUA
2025-09-21T06:15:19Z
Митники затримали першу партію нелегальних iPhone 17 на Закарпатті
ГЛАВКОМ NET
2025-09-21T06:09:54Z
Гравцям доведеться платити більше: консолі Microsoft знову подорожчали – у чому причина
InternetUA
2025-09-21T06:09:50Z
Онана відзначився асистом у матчі Трабзонспора проти Газіантепа
Football.ua
2025-09-21T07:57:32Z
Владислав Мустяца став MVP Суперкубка Румунії з баскетболу 3х3
УкраинФорм
2025-09-21T07:57:25Z
Поттер за крок від звільнення з Вест Гема – BBC
Football.ua
2025-09-21T07:48:48Z
Судаков відзначився дебютним голом за «Бенфіку»
УкраинФорм
2025-09-21T07:45:33Z
Українські фігуристи вперше в історії не виступлять на Олімпіаді
Комсомольская правда
2025-09-21T07:42:34Z
Зараз підпише новий контракт, – Алієв іронічно прокоментував втечу Рудька за кордон
24tv
2025-09-21T07:36:55Z
Велетень: Як казав Кріштіану Роналду — зараз уже все є на відео
Football.ua
2025-09-21T07:15:40Z
Манчестер Юнайтед — Челсі 2:1 Відео голів та огляд матчу АПЛ
Football.ua
2025-09-21T06:54:50Z
Костишин: Із Вересом мучились Динамо Київ і Шахтар, то чому Колос не повинен мучитись?
Football.ua
2025-09-21T06:48:19Z