MY.UAНовини
Володимир Бородянський та Ігор Сторчак: «Наше завдання як суспільства — запам’ятати, як ми пропустили зло»
Володимир Бородянський та Ігор Сторчак: «Наше завдання як суспільства — запам’ятати, як ми пропустили зло»

Володимир Бородянський та Ігор Сторчак: «Наше завдання як суспільства — запам’ятати, як ми пропустили зло»

Володимир Бородянський та Ігор Сторчак: «Наше завдання як суспільства — запам’ятати, як ми пропустили зло»

У березні 2022 року сім українських продюсерів та продюсерок створили Об'єднання українських продюсерів (ОУП), щоб розповідати світу про російську збройну агресію. Це Володимир Бородянський, Віктор Мірський, Дарія Легоні-Фіалко, Алла Липовецька, Ірина Заря, Марина Квасова та Ігор Сторчак.

Переважно з телевізійним бекграундом і без досвіду створення документального кіно, впродовж року ОУП випустила п’ять проєктів, і ще низка перебуває в розробці. Це фільми «Маріуполь. Невтрачена надія», «9 життів», «Втрачений дім», «Вокзал надії», «Зупинити Голіафа» (у прокаті з 13 квітня).

Ми поговорили з двома продюсерами ОУП — Володимиром Бородянським та Ігорем Сторчаком — про те, чому вони вирішили знімати документальне кіно про війну, чим вимірюють успішність своїх проєктів та чи жалкують, що створювали медіапродукт для російського ринку.

Володимир Бородянський — продюсер культурних проєктів, співзасновник ОУП. Спродюсував проєкти Out of Blackout, «Спіймати Кайдаша», «Кріпосна», «Вартові мрій», «Зимова країна».

У 2004–2018 роках був генеральним директором телеканалу СТБ. Першим почав адаптувати в Україні світові телеформати Got talent, Х-factor, Biggest Loser, Bachelor, So you think, you can dance тощо.

2019–2020 роки — міністр культури, молоді та спорту України.

Ігор Сторчак — продюсер, засновник продюсерсько-дистриб'юторської компанії Gingers Media, співзасновник ОУП. Продюсер повнометражного документального фільму «Зупинити Голіафа», у міжнародному прокаті Against All Odds.

Серед попереднього продюсерського доробку — ігровий фільм «Самотній за контрактом» та докудрама «Жюль Верн». Лютий 2007 — лютий 2022 — керівник підрозділу Distribution компанії Film.UA, продюсер. Відповідав за поширення контенту по світу.

— Почнімо із загальних речей. Що для вас документальне кіно?

Володимир Бородянський: — Я би сказав, що ми працюємо зараз у жанрі фіксації того, що відбувається в Україні. У наших продуктах рефлексії трошки менше, напевно, ніж вимагає класичне визначення документалістики, бо ми ставили собі завдання на цей рік зробити так, аби український голос про війну був чутний у світі. І щоб ми самі говорили за себе.

Ігор Сторчак: — Найкраще я вмію розповсюджувати контент. Я цим займався все своє життя з університету. Для мене ОУП і документальне кіно — це та місія, яку я маю виконувати зараз для того, щоб світ знав, що йде війна, щоб достукатися до якомога більшої кількості людей у різних країнах.

Причому достукатися, скажімо так, до попсових глядачів, які звикли дивитися Netflix, телебачення та все інше, а не тільки тих, хто приїжджає на фестивалі. Я не перебуваю на фронті і тому роблю це.

— А, на вашу думку, серіал чи ігровий фільм не відповідають цій місії?

І.С.: — На мою думку, якщо є талановитий серіал чи талановитий фільм, це дуже відповідає цій місії. Продюсери — це ж не фабрика з виробництва підшипників. Для того, щоб створити кіно чи серіал, ти маєш бути натхненний цим.

У такій ситуації, як зараз, важко бути натхненним. У нас було багато розмов щодо фільму «Буча». Чи можна знімати кіно «Буча», чи ні? Я розумію тих людей, які кажуть, що ні, не можна.

В.Б.: — Розумієте, війна таку життєву правду показує, що для того, аби зробити кіно, яке буде правдивим, у якому не буде фальшу, потрібні величезний талант і душевні сили. Відверто кажучи, ми цього року боялися й думати у бік художнього кіно, бо не знали, як це зробити нефальшивим.

Але ми зняли ігровий фільм «Лишайся онлайн». У ньому використаний формат screenlife, і скоро він буде презентований у кінотеатрах. Ми його знімали з партнерами, і, мені здається, фільм вийшов.

— Ви вважаєте, що він може бути щирим?

В.Б.: — Він вийшов щирим. Треба правильно зрозуміти. Це дуже специфічна форма фільму, де головна героїня спілкується з іншими героями через екран комп’ютера. Прийнявши рішення, що ми в це йдемо, багато в чому ми розуміли, що вибрана рамка дає можливість не схибити.

— Ваші фільми були дуже швидко зроблені. Перші чотири вийшли вже на День Незалежності. Наскільки вам важливо все робити швидко?

В.Б.: — Нам було важливо робити дуже швидко. Коли ти не маєш мовника, а ми не мали мовника, є 95 відсотків ризику, що ти цього не продаси. Дуже високий ризик, тому що мовники хочуть бути співтворцями таких фільмів і планувати свої ефіри.

І ті фільми, які ми продали (Ігор продав їх по світу), — це наш великий спільний успіх. Не лише ОУП. Не можна було уявити рік тому, до війни, що понад 20 країн візьмуть в ефір готовий продукт про нас.

«Успіх» — це неправильне слово, бо насправді війна зумовила ці обставини. Хотілося б, щоб інакше це все було.

І.С.: — Я не вважаю, що ми робили швидко. Дещо ми робили дуже повільно, наприклад «Зупинити Голіафа» — фільм, яким я займався, ми могли би зробити швидше, і тоді б його побачило більше людей. Ми зробили деякі помилки, яких я б зараз уже не зробив.

— А можете дати для розуміння якесь порівняння, як купували наші проєкти раніше — і зараз? Наприклад, скільки тривали раніше перемовини чи які були показники?

І.С.: — Дивіться, так теж буде не зовсім коректно казати. Тут питання в тому, що в березні 2022 року, коли ми об’єдналися і сказали собі: «Давайте, ми маємо це робити», ми працювали не так, як звикли до цього.

Ми всі працювали в комерційній медіасфері. Наше завдання було — робити контент, який би побачило якнайбільше людей, і це призвело би до монетизації. Так працюють усі мовники. Наприклад, я працював у дистрибуції більше 15 років, і завжди, умовно, бабло було номер один для мене.

А тут ми відштовхувалися від зовсім іншої парадигми, яку не потрібно було одне одному пояснювати. Не мають значення гроші, має значення, як швидко ти можеш достукатися до максимальної кількості людей у світі та сказати: «Йде війна». Тобто ця парадигма «достукатися» — більша, ніж гроші.

— У вас наразі є чотири повноцінних завершених документальних фільми до 70 хвилин кожен. Вони по-різному зроблені і про різне розповідають. Як ви обираєте, що саме показати світу про нашу війну?

В.Б.: — Ми завжди дивимося на команду, яка пропонує. Наприклад, «Маріуполь. Невтрачена надія» виник через те, що авторка ідеї фільму, Тала Пристаєцька, прочитала щоденники Надії Сухорукової у Фейсбуці. Ми з нею говорили про фільм, який хотіли знімати, і вона каже: «Мені здається, що це хороша драматургічна основа для того, щоб зробити фільм». І ми почали роботу.

Я думаю, що були речі, які ми відчували і спостерігали навколо нас. Алла Ліповецька спродюсувала фільми про берлінський вокзал і про тварин, які переживають війну разом зі своїми господарями, — те, що в той момент вона побачила.

Це не були продюсерські проєкти. Тобто ми не думали, як це краще продати, такого не було. Ми брали теми, які нас сильно зачіпали.

— Просто ви кажете, що хотіли розповісти історії максимальній кількості людей — що передбачає якесь планування, пошук тем, і водночас говорите, що це трохи випадкова історія.

В.Б.: — У нас були фільми про Маріуполь і про Бучу та міста навколо Києва («Втрачений дім») — це напевно те, що нас усіх приголомшило. Це те, що не вкладалося в голові. І водночас і Маріуполь, і Буча, і Ірпінь — усі ці міста були на перших шпальтах світу.

Я не кажу, що це випадково, ми продюсери не «випадкові». Завжди є теми, на які ти «натрапляєш». Чи випадково натрапила Тала Пристаєцька на тему Маріуполя? Можна сказати, що випадково, але ж вона їй впала в око, і вона пропустила її через свої фільтри.

Документальне кіно відрізняється від інших. Ми не сіли й не придумали, що зніматимемо про Маріуполь. Ми з цим стикалися в житті. Ти бачиш щось, якесь явище, і хочеш про нього розповісти. Отак відбувалося з цими фільмами.

І.С.: — Я хотів додати, що це не випадково, а скоріше інтуїтивно. Я не можу пояснити, чому так, але вважаю, що так правильно. Наприклад, одним із критеріїв було те, що ми маємо показувати війну назовні, це важливо. Тому що українцям, можливо, зараз і не потрібно показувати війну, вони і без документальних фільмів розуміють, що це таке.

Наприклад, «9 життів». Є дуже прості принципи, чому люди дивляться ці теми і не дивляться інших. Одні теми більш локальні, інші — більш інтернаціональні. Тварини — це інтернаціональна історія. Тому вона працює, тому вона продається.

«Маріуполь», по-перше, склався як документальний фільм, і ми вклалися в нього, умовно кажучи, як у контент. Його подивилося дуже багато людей. Те, що він вийшов досить швидко, зіграло велику роль. Хоч як ми цього не хочемо, але інтерес до війни, на жаль, змінюється.

В.Б.: — Коли ви будете писати текст, то скажіть, що в нас була проблема з вокабуляром, і ми розуміємо, що багато слів, якими ми говоримо про війну, не відповідають своєму значенню.

Але я хотів сказати щодо цікавості: до будь-якого інформаційного явища (а війна — це теж, із погляду ЗМІ, інформація, яку вони подають) інтерес людей у світі слабшає. І це зрозуміло. Інтерес до чогось одного не може бути високим довго. Але це не означає, що тема війни, і тема України, і тема Росії перестають людей турбувати.

Тобто питання лишаються, але відповіді і масштаби контенту, кількість і якість цього контенту змінюються. Першого року були проєкти, умовно, першого рівня: побачили, зняли. На другий рік існування ОУП будуть проєкти складніші, які вимагають рефлексії, продюсерського підходу, спеціального погляду, більше часу на виробництво або/і доступу до ексклюзиву. Все, світу пояснили, що йде війна, її причини та хід, зараз потрібен контент уже наступного рівня.

— Ви вживаєте слово «контент». Ви називаєте ваші фільми «контентом»?

В.Б.: — По-різному. Фільми, документальні фільми, контент. Для нас це синоніми.

І.С.: — Негативної конотації слово «контент» для нас не несе.

— Фільми, які ви вже зробили, розповідають про цивільних. Немає історій військових. Я так розумію, що військові, імовірно, з’являться в «Зупинити Голіафа»?

В.Б.: — У нас зараз два фільми про військових: «Зупинити Голіафа» і «ТрО». Це викликано, зокрема, тим, що військові були закриті. Тобто неможливо було взяти інтерв’ю в Залужного, умовно.

— Крім Залужного, є інші люди.

І.С.: — Все командування, командири частин — це завжди елементи погодження. Треба зрозуміти, про що знімати. Але буде багато в «Голіафі»: у нас там і Резніков, і військові, і солдати, які зупиняли танкові колони, тощо.

Справді, така проблема є. Наприклад, ми мали знімати артилерію, яка зупиняла росіян на півночі. Ми не змогли цього зробити, бо, коли вже знімали — надворі стояв квітень-травень, — вони всі були під Ізюмом, і було би дивно витягнути їх і попросити: «Можете, хлопці, приїхати, знятися для фільму?».

В.Б.: — І ви ж розумієте, що ми самі — з цивільного контексту. Якби ми були військовими, напевно, нам було би тоді зрозуміло, як підійти до військової теми. Ми ніколи не робили військового контенту. Тому до чого першого ми змогли дотягнутися — ментально, інтелектуально і душевно, — те й почали робити. Ми хотіли зняти про українських пілотів, «привида Києва». Почали шукати, як отримати дозвіл. Час, час, час, і, поки цей час витрачається, на його місце приходять якісь інші фільми.

— Чи багато ви до цього працювали з документальним контентом?

В.Б.: — Я не працював практично.

І.С.: — Я працював із розважально-документальним контентом. Але — так, у цьому є такий парадокс, і я сам собі думаю: «Чи ти, Ігорю, не самозванець, чого це ти поліз у документалки? Але ж ти поліз не для того, щоб грошей заробити. Ти робиш те, що можеш».

Тому, звичайно, ми — люди, які прийшли з комерційного продукту. В цьому є певні мінуси, бо ми — не супер документалісти, з погляду наших кредітсів, але як мінімум ми розуміємо — чи думаємо, що розуміємо, — як достукатися до широких глядацьких мас на Заході. А це зараз, як мені здається, дуже-дуже важливо.

— Коли ви створювали ОУП, у вас був красивий маніфест, що це сім продюсерів і продюсерок, які вклали по мільйону гривень у фільми. Я так розумію, що все одно бюджети вийшли різні, але звідки з’явилася ідея, що потрібна саме ця сума — мільйон?

В.Б.: — Це та сума, яка для всіх була доступна, і ми вважали, що на той момент нам цих грошей буде достатньо. Нам їх не вистачило. Ми докладали, і нам виділив фінансування USAID. Якась сума мала бути. Звідки взялася? Ну, кругла сума.

І.С.: — Почали з мільйона, а потім вже добивали, щоб закінчити кіно, щось продавали. Але коли ти продаєш, ти ж не одразу гроші отримуєш. Ми в мінусах.

В.Б.: — Фінансово в нас мінус. Ми ж продюсери, не «шаромижники» якісь. Наше завдання — щоб повернулися гроші, бо якщо вони повертаються, значить люди дивляться і комусь це все-таки потрібно. У нас є, в тому числі, такий критерій. Якщо ми розуміємо, що зробили щось, чого не можемо продати комерційно, але це все одно важливий контент, — то будемо тоді думати, як його розповсюджувати. Але поки що в нас таких проблем не виникало.

— Я ще розумію, що, крім критерію продажу, має бути критерій розповсюдження за територіями?

В.Б.: — Це і є критерій продажу. Якщо ми говоримо якомусь каналу Х: «Купіть», а вони кажуть: «О’кей, ми беремо» чи «Не беремо», то далі вже починається торгівля. Якби до нас прийшли, наприклад, ВВС чи інший великий телеканал і сказали: «Беремо, але наш бюджет не покриває таких-то видатків», — ми би все одно його продали. Це про обсяги авдиторії.

Але, щоб бути цікавими каналам, треба робити цікавий продукт. Зазвичай там є й гроші. Але якщо їх немає — теж норм. Те, що ми знаємо на сьогодні: готовий продукт коштує набагато дешевше в Європі, ніж продукт, який би вони виробляли разом із нами у кооперації.

— Я пам’ятаю, що у ваш перший вихід у публічний простір у вашому маніфесті йшлося також про участь у фестивалях. Чи вийшло у вас щось із ними?

І.С.: — Ми займаємося фестивальною історією. Той-таки «Лишайся онлайн» ми подавали на «Санденс», Роттердам, Берлінале. На жаль, із цими фестивалями на вийшло. Ще очікуємо результатів. Я би дуже хотів, щоб вийшло.

Також ми займаємося і були присутні на кількох документальних фестивалях: влітку 2022 року — в Ла Рошелі, в листопаді минулого року — на IDFA в Амстердамі, в січні — на BIDF у Будапешті.

Намагаємося бути ефективними. Навіщо ми виробляємо кіно? Щоб люди у світі якомога більше побачили про війну в Україні. Це завдання номер один. І друге завдання — допомогти українським фільммейкерам, щоб вони могли вижити в умовах нестачі роботи. Це таких два важливих завдання. Тому ми спрямовуємо більше зусиль на комерційну історію. А пропонувати комерційне кіно фестивалям — це наражатися на відмову.

В.Б.: — У нас є фільми, які зараз у виробництві і які, як ми думаємо, мають фестивальний потенціал. Є фільм про ТрО: його знімає Максим Курочкін (знаний драматург і сценарист. А.М.). Він пішов у ТрО, відслужив в одній з найгарячіших точок на сході, і потім ми задумали цей фільм. Те, що він сам пережив, і формат, у якому він знімає, мені здається, мають фестивальний потенціал.

Розумієте, фестивальні фільми — це все-таки рефлексія. У нас фільми «швидкі». Ігор каже, що «Зупинити Голіафа» знімали не так швидко, як треба, але все одно це швидкий фільм, який зроблено за пів року. Для порівняння: західна система передбачає, що фільм від задуму до ефіру — це три роки. От я сьогодні придумав, пішов, поговорив з мовниками, з фондами, сформував команду, концепт, доточив концепт, зняв, змонтував — і десь на третій рік кіно виходить. Отакий таймінг. У нас же всі фільми вийшли за три-вісім-дев’ять місяців.

— Ви казали, що даєте роботу людям з індустрії. Я подивився режисерів і режисерок, які з вами працювали. Це люди, котрі раніше не знімали документального кіно. Вони працювали з реаліті, з ігровими фільмами, з серіалами. У мене виникло запитання: от ви зрозуміли, яким буде бюджет ваших фільмів, вирішили, що хочете займатися документальним кіно, але чому при цьому ви не звернулися до людей, які створюють документалістику?

В.Б.: — Дуже все зрозуміло. Ми працювали з тими, кого знали. Тому що це гарантія швидкого порозуміння, і для нас це теж була гарантія якості. Ми знаємо цього режисера. Навіть якщо ми знаємо, що він ніколи не знімав документального або такого типу кіно, ми знаємо, що він намагатиметься зробити максимум із матеріалом, із яким працюватиме.

Це не означає, що в нас не було бажання чи потреби. Це просто була перша реакція. Ми шукаємо, хочемо колаборацій із тими, хто займається й займався раніше документальним кіно.

І.С.: — Колаборація, наприклад, з Артемом Литвиненком, який до цього знімав яскравий розважальний продукт, привела до того, що «Зупинити Голіафа» отримав дуже цікавий ф’южн. І я сподіваюся, що це піде йому в плюс. Тому — так, це правда, але наші фільми вийшли зовсім непоганими за результатами художнім та продажів. Ми бачимо, що це спрацювало.

— Документалісти й документалістки, з якими я спілкуюся, кажуть, що зараз стає дедалі більше проєктів про Україну. Той-таки Шон Пенн, який презентував свій фільм на Берлінале, — ваш конкурент. Бо це — про Україну, і відбірники порівнюватимуть його та ваше кіно, але візьмуть у програму лише одне. Як ви плануєте впоратися з конкуренцією, що зростає, і як вона впливає на вашу діяльність?

І.С.: — Тут треба виходити з нашої мети. Вона така: щоб у світі було якнайбільше різних фільмів про війну в Україні. Це не слава, не гроші, а те, щоб ми перемогли в цій війні. Це наш внесок. Тому нас не лякає, що умовний Шон Пенн зробить кіно, яке подивляться. Це супер. Дякую тобі, Шоне. Всі гроші від «Зупинити Голіафа» ми в тебе вкладемо, зроби ще одне. Це — перше.

Друге. Лякає більше не те, що з’являється конкуренція, а засмучує, що існує, так би мовити, природний процес втрати інтересу, або іншими словами звикання до війни. Ми всі пам’ятаємо, як почалася війна в Сирії, і потім до неї згаснув інтерес. Це природно. Оце лякає.

В.Б.: — Я погоджуюся з Ігорем, що ми зараз це не розглядаємо як конкуренцію. Конкуренція — це така бізнесово-спортивна штука, де ми змагаємося. Ми тут не змагаємося. З одного боку. А з іншого — ми шукаємо такі варіанти контенту, де можемо бути кращими. Наприклад, у Даші Фіалко зараз вийде спільний фільм телеканалу Arte і нашого об’єднання — про мистецтво на війні. І нам здається, що він конкурентоспроможний.

І ще важливо. Ми ж працюємо не просто з контентом, хоч і кажемо: «Контент, контент, контент». Контент впливає на те, що люди пам’ятатимуть про війну. І він несе в собі кілька складових.

Перша: ми фіксуємо в просторі щось, що відбувається. Тут і зараз відбулася така-то подія, такі-то люди пам’ятають про це, і тут і зараз розповідають. Друга: ми шукаємо відповіді про причини того, що відбувається. Чому росіяни напали? Як це відбулося? Ми вже забули, але ми не готувалися до війни. Я не вірив, що таке можливо.

Нещодавно дивився графік КМІС (Київський міжнародний інститут соціології. — А.М.). З 2010 року вони роблять дослідження, як українці ставляться до росіян. Отож, до 2014-го добре до росіян ставилися 88 відсотків українців. Цей показник впав у 2014-му десь до 25%, а у 2018–2019 роках знову зріс на 50 відсотків. Велика частина суспільства залишалася сліпою щодо того, хто такі росіяни.

Тому наше завдання як суспільства — запам’ятати, як ми пропустили зло. І це ще одна функція, мета контенту, який зараз створюють. Маркувати зло, назвати його злом, показати генезис зла і що Донбас тут ні до чого. Що всі ці легенди, які вони розповідають, ні до чого. Це їхнє уявлення про нас, і це тоталітарна система, яка почала так діяти щодо своїх сусідів.

— Ви згадали дослідження, і тут важливий момент: власне телебачення теж відповідальне за те, що це зло проникло. Я маю на увазі серіали та фільми, які робилися, зокрема, російською з російськими акторами та продавалися в росію.

В.Б.: — Це один погляд на події. Є інший. На початку 2014-го 30 відсотків українського товарообігу було з Росією. Для однієї країни це дуже багато. За окремими напрямами показники просто зашкалювали.

Понад 80 відсотків книжок в Україні були або російські, або російською мовою. Значна частина українського телеринку. Думаю, мільйонів на 50 доларів ми продавали в Росію серіалів. Я не назву зараз цифру, скільки купували, — це була велика сума.

Чому ми кажемо, що важливо повертатися рефлексією туди, до 2014 року? Щоб зрозуміти, чого не побачили і як так сталося, що ми були в сліпій зоні власної культури, історії, і як це впливало.

Телебачення є частиною суспільства. Воно не гірше, не краще, а таке саме, як суспільство. Ми всі є одним цілим. Телебачення відображало смаки суспільства, звичку торгувати з Росією. Це простий ринок. Нас не чекали в Польщі з нашими серіалами. Нас не чекали в Угорщині чи в Америці. Ми намагалися туди продавати, але це все було неможливо. В Україні було два або три комерційно успішних проєкти з іноземцями. До 2014 року.

Потім ситуація змінилася. Ми перестали виробляти спільні серіали з росіянами, практично перестали знімати росіян у наших серіалах. Ми звідти вже не купували. Проте 2014-го ми все ще розглядали Росію як ринок, куди можна продавати.

— Але російський актор отримує тут гроші. Відповідно, потім платить податки там.

В.Б.: — На два-три російських актори було 30 українських акторів. Такий був баланс. Ще раз: я не хочу виправдовувати, це — факти. Це не те, чого ми не розуміли, не знали. Так була побудована історія. Я знаю людей, які вже у 2014-му взагалі відмовилися від будь-якого спілкування з росіянами.

І.С.: — Я повністю підтримую Володимира Володимировича: ми як суспільство розвиваємося. В цьому поступі є критичні моменти, які пришвидшують цей розвиток. На свій сором, я не дивився «Зима у вогні» на Netflix. Якось не виходило. І я подивився Winter on fire тиждень тому. В мене шок. Усі люди на Майдані розмовляють російською. Я сам російськомовний, і в мене просто шок. Це інша країна після Майдану, після розстрілів.

Усе розвивається стрибками. І — так, ми брали російських акторів і до, і після 2014-го. До — багато. Після — менше. Так, ми в Україні до 2014 року знімали фільми про війну, всяких там «енкаведистів» і все інше. Зараз це неможливо уявити.

Тоді це було нормально, бо було інше суспільство. Ми є частиною суспільства, і ми всі змінюємося. Раніше робили одні речі, зараз вкладаємо гроші у створення документальних фільмів про війну. Це не те що ми хочемо виправдатися: були такі, а стали інші.

В.Б.: — Ми спілкувалися з керівником Інституту національної пам’яті Антоном Дробовичем, який зараз служить у ТрО, на тему декомунізації. Як ми дивилися на нашу спільну з Росією історію: був комунізм — це погано, ми декомунізуємося. Сьогодні як ми на це дивимося? Які слова зараз вживають люди, і професіонали зокрема, в цій сфері? Деколонізація. І це дуже цікаве спостереження про нас самих.

Я не знаю, чи це було б можливо, але якби у 2014-му ми сформували тезу про деколонізацію, то, може, це знайшло би зовсім інше відображення в телебаченні, контенті документальному та художньому. Одне це слово — і закон про деколонізацію точно би позначив, хто є хто. Тому що з 2014-го по 2018 рік Росія була визнана агресором, і багато що було зроблено. Але при цьому ми не позначили Росію як країну, яка колонізувала Україну останні сотні років.

Тобто ваше питання точно є моральним. Я це особисто відчуваю. Інших видів відповідальності — ні.

— Ви були продюсерами, які створювали контент з росіянами чи для російського ринку вже під час війни на сході, а зараз знімаєте документальні фільми про війну. Доволі логічно припустити, що ви себе так відбілюєте. Як ви самі це прокоментуєте?

І.С.: — Про себе і своє відбілювання я взагалі не думаю. По-перше, я не вважаю, що потрібно відбілюватися. По-друге, я особисто зараз роблю те, що роблю, бо вважаю, що це правильно. І все.

В.Б.: — Як сказав би Ігор Кондратюк — маячня. Якщо наш мотив відбілюватися, то в нас піару повинно бути більше, ніж справ. Це ж елементарно. Якщо ви порівняєте кількість нашого піару, з чим він пов’язаний, та кількість фільмів, які ми зняли, то фільмів більше. Цей баланс говорить сам за себе.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Інвестиції і відбудова: підприємець пояснив, як заохотити партнерів допомагати Україні
Политека
2025-07-16T03:16:11Z
Водії почали заправлятися рідше: що відбувається з продажем палива в Україні
Хвиля
2025-07-16T03:01:50Z
Не кількістю, а якістю: як втриматися українському соєвому шроту на ринку ЄС
AgroPortal
2025-07-16T03:00:54Z
Oracle інвестує $3 мільярди у ШІ та «хмарну» інфраструктуру в Німеччині й Нідерландах
УкраинФорм
2025-07-16T02:49:08Z
Підвищення тарифів на комунальні послуги у Дніпрі: ціни планують підняти в 1,6 раза, на що можуть зрости плаітжки
Политека
2025-07-16T02:31:50Z
Колишнього керівника підприємства держрезерву судитимуть за розтрату ₴14 мільйонів
УкраинФорм
2025-07-16T01:16:56Z
Apple уклала контракт на $500 мільйонів у межах стратегії перенесення виробництва до США
УкраинФорм
2025-07-16T00:22:26Z
Україна зберегла морський експорт зерна попри сотні атак по портах — Кулеба
Хвиля
2025-07-15T23:10:19Z
Один з найбільших банків США побудує «пісочницю» з квантової кібербезпеки
InternetUA
2025-07-15T22:01:10Z
У ЄС розглядають можливість платити замороженими активами РФ за зброю для України – The Telegraph
ZN UA
2025-07-16T03:10:06Z
Росія масовано атакувала Україну «шахедами»: головне за ніч
ГЛАВКОМ NET
2025-07-16T03:00:23Z
Законопроєкт №13347: журналістка розповіла, кого влада звільнила від служби
Политека
2025-07-16T02:49:57Z
США та Європа виставили Ірану дедлайн: Axios розповів, коли вимагають укласти ядерну угоду
ГЛАВКОМ NET
2025-07-16T02:45:42Z
У бункері це сприймуть як важку поразку: що може призвести до зламу путінського режиму
24tv
2025-07-16T02:42:00Z
«Бусифікація» добила армію РФ - що тепер задумав Кремль та чого чекати Україні
GlavRed
2025-07-16T02:40:09Z
У Вінниці є постраждалі через російську атаку
ГЛАВКОМ NET
2025-07-16T02:21:20Z
Трамп досі сподівається, що Путін хоче миру
УкраинФорм
2025-07-16T02:07:05Z
Аналітики сумніваються, що Трамп запровадить обіцяні 100% мита проти партнерів Росії, – NYT
24tv
2025-07-16T02:04:18Z
У спортзал йти не треба: учені розказали, чоловіків з якою зовнішністю хочуть жінки
Фокус
2025-07-03T10:12:24Z
Три прості вправи, які допоможуть прибрати живіт після 40 років
Gazeta UA
2025-07-16T00:37:45Z
Як скролення телефону впливає на дитину: основні зміни у психіці
Gazeta UA
2025-07-15T21:40:31Z
Як спати у спеку комфортно: перевірені способи для прохолодної ночі вдома
24tv
2025-07-15T18:51:52Z
Договір за Програмою медгарантій за два роки порушили 74 надавачі послуг - НСЗУ
УкраинФорм
2025-07-15T18:22:05Z
"Метелики надії": унікальна конференція про дитячий паліатив пройде в Україні
Telegraf
2025-07-15T18:19:41Z
Брак руху чи переїдання – чому у світі виникла епідемія ожиріння
24tv
2025-07-15T17:40:22Z
Що робити з томатами в липні, щоб був гарний урожай: поради досвідченого дачника
GlavRed
2025-07-15T17:25:10Z
Поширені помилки під час поливу саду в спеку: що не варто робити
24tv
2025-07-15T16:42:34Z
Зарплати впали, ціни ростуть: розвідка перехопила розмову жительки ТОТ Луганщини
УкраинФорм
2025-07-16T03:13:59Z
Росіяни вдарили по Вінниці. Там є постраждалі та влучання в цивільну інфраструктуру
ZN UA
2025-07-16T03:04:17Z
У Вінницькій ОВА розповіли про наслідки атаки ворожих безпілотників
УкраинФорм
2025-07-16T03:01:47Z
В Україні сильна спека: прогноз погоди на 16 липня
ГЛАВКОМ NET
2025-07-16T02:33:37Z
Спека відступає: коли погода порадує українців прохолодою
Telegraf
2025-07-16T02:28:42Z
У Водоліїв почнеться новий життєвий етап: гороскоп на 16 липня
24tv
2025-07-16T02:04:50Z
Обмеження руху транспорту в Києві: вводяться екстрені зміни, які вулиці зачепить
Политека
2025-07-16T02:01:24Z
У Кривому Розі зруйноване промислове підприємство – Вілкул
ZN UA
2025-07-16T01:04:14Z
Снайпера «Азова» на ТОТ Донеччини засудили до 24 років колонії
УкраинФорм
2025-07-16T00:07:43Z
Розробники Frostpunk 2 анонсували конкурс модів із призом у 10 тисяч доларів
InternetUA
2025-07-16T01:01:36Z
"Виявили новоутворення": міс Україна Всесвіт-2021 потрапила до лікарні
GlavRed
2025-07-16T00:25:46Z
Нічна русалка Селін: тяжкохвора Діон сяє на нових фото
GlavRed
2025-07-16T00:25:41Z
"Занадто ображена на мене": Вірастюк після розлучення продовжує судитися з дружиною
GlavRed
2025-07-15T22:25:29Z
3 пристрасні еротичні фільми, сцени з яких захочеться повторити
24tv
2025-07-15T22:12:35Z
Знайшлася на вулиці одна: де зараз Алла Пугачова
GlavRed
2025-07-15T21:25:03Z
Це диво: дружина Ніколаєва заспівала оду Аллі Пугачовій
GlavRed
2025-07-15T21:25:01Z
В очікуванні на новий сезон: 6 серіалів для фанатів "Бріджертонів", що підкорять ваше серце
24tv
2025-07-15T20:54:02Z
"Це і є щастя": Павло Зібров здивував фотографією з донькою
GlavRed
2025-07-15T19:25:34Z
День бухгалтера 2025: привітання у прозі, віршах та яскравих листівках
ГЛАВКОМ NET
2025-07-16T03:03:28Z
Грошова допомога для пенсіонерів у Чернігівській області: як отримати підтримку від ООН
Политека
2025-07-16T03:01:43Z
Водіям масово анулюють результати техогляду: кого чекають перевірки по другому колу
Знай
2025-07-16T02:22:35Z
Допомога на дітей з багатодітних сімей: як отримати виплати
ZN UA
2025-07-16T02:22:01Z
Більш як 145 тисяч силовиків-пенсіонерів не мобілізовані – Мінсоцполітики
1News
2025-07-16T02:10:23Z
Що означає слово "картатий": лише одиниці здогадаються
GlavRed
2025-07-16T02:10:10Z
Сніданок довголіття: 100-річна американка розповіла, що їсть кожного ранку
Gazeta UA
2025-07-16T02:04:37Z
Держоператор тилу вже законтрактував 87% річної потреби армії
УкраинФорм
2025-07-16T01:31:41Z
На Осокорках помітили "людину-павука": чоловік миттєво став джерелом жартів
Telegraf
2025-07-16T01:31:09Z
Балістика і 28 «Шахедів»: Вілкул розповів про наслідки атаки на Кривий Ріг
УкраинФорм
2025-07-16T03:10:50Z
Герой, який зупинив стрілянину на авто, отримав несподіваний подарунок від дилера
Топ Жир
2025-07-16T01:18:21Z
Росія обстріляла Краматорськ: у місті сталася пожежа у багатоповерхівці
24tv
2025-07-15T23:54:44Z
У Краматорську після удару РФ виникла пожежа в багатоповерхівці
1News
2025-07-15T23:37:00Z
Ворог атакував балістикою Кривий Ріг та "шахедами" Харків: які наслідки
ZN UA
2025-07-15T21:34:24Z
У Кривому Розі спалахнула пожежа після ракетного удару РФ, постраждали люди
УкраинФорм
2025-07-15T21:22:24Z
До 4-х років ув’язнення засудили одеситку, яка вчинила смертельну ДТП і втекла з місця події
Украина Криминальная
2025-07-15T21:10:47Z
РФ атакує Україну "шахедами" та балістикою: у Харкові 16 вибухів за 14 хвилин, що відомо
Фокус
2025-07-15T20:46:37Z
Нічний відпочинок закінчився трагедією: двоє туристів загинули в басейні
TSN
2025-07-15T20:31:15Z
Розпочинаємо день з гарного настрою: оригінальні млинці з шинкою, сиром та авокадо
24tv
2025-07-16T03:06:58Z
Ребус для геніїв: знайдіть 4 відмінності на картинках із сім'єю в кімнаті за 17 с
GlavRed
2025-07-16T02:58:02Z
Як назавжди позбутися мурах в домі: два надійні методи
GlavRed
2025-07-16T02:28:23Z
Поїздки потягом стали розкішшю, але є секрет: українцям показали, коли квитки коштують копійки
Знай
2025-07-16T02:07:16Z
Уважність на максимум: треба знайти нелогічну деталь всього за 6 секунд
GlavRed
2025-07-16T01:40:26Z
Прийдуть удача та достаток: 6 знаків зодіаку, яким пощастить 16 липня
GlavRed
2025-07-16T00:34:45Z
Ви не здогадуєтесь, але ця річ може нести негатив в дім. Перегляньте свій гардероб
Telegraf
2025-07-16T00:34:45Z
10 курортів, які створені для романтичного відпочинку удвох. Хто перший в рейтингу
Gazeta UA
2025-07-15T23:01:19Z
Ідеальні "сусіди": які кімнатні рослини потрібно тримати вдома
Gazeta UA
2025-07-15T22:13:18Z
«Динамо» зіграє з «Хамрун Спартанс» у кваліфікації Ліги чемпіонів УЄФА
УкраинФорм
2025-07-16T03:16:50Z
Збірна України стартує на Всесвітній літній Універсіаді
УкраинФорм
2025-07-16T02:46:53Z
Потужний нокаутер з обличчям дитини: що відомо про наступного суперника Усика
24tv
2025-07-16T02:06:56Z
Усик – Дюбуа: онлайн-трансляція відкритого тренування боксерів перед реваншем
24tv
2025-07-15T22:12:27Z
Влахович перейшов до Спеції на правах оренди
Football.ua
2025-07-15T21:40:32Z
Ніко О'Райлі може покинути Манчестер Сіті в пошуках ігрової практики
Football.ua
2025-07-15T21:22:27Z
Реал Сосьєдад підписав молодого таланта Арсеналу
Football.ua
2025-07-15T20:55:19Z
"Динамо" зіграє з мальтійським клубом на старті кваліфікації Ліги чемпіонів
ZN UA
2025-07-15T20:31:41Z
Монако і не тільки: де відпочиває Олександр Усик
24tv
2025-07-15T20:31:01Z
Митові обмеження можуть змусити Volvo налагодити виробництво своїх популярних моделей у США
Топ Жир
2025-07-16T00:33:38Z
Суд присяжних вирішить, чи технології автомобіля сприяли загибелі, або лише не врятували життя
Топ Жир
2025-07-16T00:03:13Z
Porsche готує випуск найбільш екстремального електромобіля в своїй історії
Топ Жир
2025-07-15T23:18:59Z
General Motors мовчки зняла з виробництва кілька нових позашляховиків без пояснень
Топ Жир
2025-07-15T22:48:57Z
Thousands Of Range Rovers May Have A Safety Flaw Lurking Behind The Dashboard
Топ Жир
2025-07-15T22:04:58Z
Наступні моделі Alfa Romeo Quadrifoglio можуть залишитися з бензиновими двигунами
Топ Жир
2025-07-15T20:03:50Z
Українці за пів року ввезли 22 тисячі вживаних авто зі США
360ua.news
2025-07-15T19:13:51Z
ZR1X, можливо, не є топовою моделлю, і це має тривожити всіх
Топ Жир
2025-07-15T18:48:24Z
Донька Шумахера стала чемпіонкою світу у кінному виді спорту через три місяці після пологів
24tv
2025-07-15T18:30:02Z
ШІ знижує трафік новинних і довідкових сайтів – The Economist
InternetUA
2025-07-16T03:01:16Z
Тварини реагують на приховані звуки, які видають рослини
УкраинФорм
2025-07-16T02:28:34Z
Samsung відмовилася від стилуса у Fold 7, але не припиняє роботу над технологіями S Pen
InternetUA
2025-07-16T02:01:28Z
Оголосили конкурс на участь у новій антарктичній експедиції на станцію «Академік Вернадський»
УкраинФорм
2025-07-16T01:58:47Z
Надійний інсайдер розкрив, яку гру робить геймдиректор God of War
InternetUA
2025-07-16T00:01:37Z
Спробуйте знайти метелика серед квітів за сім секунд: мережею шириться нова оптична загадка
Gazeta UA
2025-07-15T23:31:54Z
Космічна подорож Ax-4 завершена: екіпаж із чотирьох країн повернувся на Землю
24tv
2025-07-15T22:15:53Z
Експерти попереджають, що ще одне перевертання полюсів Землі може бути неминучим
TSN
2025-07-15T21:48:29Z
Mafia: The Old Country – перші враження від кримінальної історії від IGN
24tv
2025-07-15T21:06:52Z