MY.UAНовини
Україні потрібна не чергова "зернова угода" з окупантами, а повне розблокування портів – експерт
Україні потрібна не чергова "зернова угода" з окупантами, а повне розблокування портів – експерт

Україні потрібна не чергова "зернова угода" з окупантами, а повне розблокування портів – експерт

Росія в липні повідомила про відмову від формату "зернової ініціативи" або ж, як її називають, "зернової угоди", завдяки якій українська агропродукція перевозилась Чорним морем. Зараз Україна не може вивозити будь-який експорт через морські порти, адже це небезпечно. Голова асоціації "Укрметалургпром" Олександр Каленков впевнений: рішення має бути знайдене, а українські порти – розблоковані.

Хто він: президент асоціації "Укрметалургпром".

Чому він: Відомий експерт в галузі економіки та промисловості. Вісім років тому обраний головою галузевої асоціації "Укрметалургпром", має великий досвід в управлінні, буврадником прем'єр-міністра України з економічних питань, заступником міністра промислової політики України. Має досвід роботи у зарубіжних інвестиційних кампаніях. Отримав ступінь магістра в управлінні бізнесом (МВА), ступінь магістра в фінансовому управлінні США.

Як ви наразі оцінюєте взагалі "зернову угоду", що діяла до середини липня 2023 року? Якими були головні переваги цього формату для України?

Сам термін "угода" тут дуже обманливий і дуже прикро, що його використовують. Адже може скластися враження, що це продукт переговорів щодо взаємовигідних умов. У цьому випадку це зовсім не так. Це як укласти угоду з людиною, яка тримає пістолет біля твоєї скроні. Це абсолютно ніяка неугода. Ми всі пам'ятаємо, що було рік тому. У України був повністю заблокований вихід в Чорне море, було багато залишків продукції, в тому числі, аграрна продукція. Треба розуміти взагалі значення портів для економіки України. Це не просто якийсь там фактор впливу на економіку поряд з іншими факторами. Україна традиційно – це експортоорієнтована держава, в якої дуже великий відсоток виробництва займає продукція, яка йде на експорт. Без можливості вивозити продукцію морем українська економіка не може існувати.

Тому, коли ми опинилися в блокаді, мова йшла про те, щоб хоча б щось вивезти. Я не знаю, хто перший запропонував цей формат, але це точно не угода. Це вимушений крок. Навіть якщо Україна не укладала ніяких угод з РФ, а тільки з ООН та з Туреччиною, все рівно це неприродні домовленості. Тому що Російська Федерація, атакуючи Україну, порушила десятки міжнародних угод, а тому числі, угод з міжнародної торгівлі. Усі країни намагаються відповідати правилам таких угод, угод міжнародної торгівлі, а Росія грубо своєю блокадою портів України грубо порушила цілий ряд морських договорів, це було дуже показово. Єдині країни, які можуть це робити, це терористичні організації та пірати. Це вони так діють, коли блокують цивільні грузи, вантажі. Російська Федерація заявила, що цей регіон небезпечний, що нібито судна, які прямують до України, перевозять військовий вантаж. Але це абсолютно зі стелі притягнуті аргументи, і це просто показує, що РФ чхати хотіла на будь-які міжнародні домовленості.

Росія припинила свою участь у "зерновій ініціативі", і це може бути шансом для України отримати новий формат, каже Олександр Каленков
Фото: Відкриті джерела

Звичайно, після початку блокади наших портів розпочались різні переговори в різних форматах, як розблокувати морську торгівлю України.Нажаль, врешті була протягнута ця форма "зернової ініціативи" чи "зернової угоди". Звісно, йдеться про потребу країн у нашій агропродукції, є гуманітарний аспект питання, коли саме Україна може забезпечувати світову продовольчу безпеку. Але з самого початку треба було з нашими міжнародними партнерами говорити про порушення Російською Федерацією законів морського судноплавства. До речі, на прикладі цієї зернової угоди ми прекрасно бачимо, що якісь побоювання Російської Федерації про перевезення морем до нас військового обладнання елементарно може вирішуватись перевірками суден. З іншого боку, ми вже побачили, як такі перевірки протягом минулого і цього року відбувалися — робилося з боку РФ усе, щоб якомога менше суден пропустити. Думаю, головна мета була для Росії — повністю заблокувати для України морську торгівлю, фактично, вплинувши таким чином на економіку країни.

Олександре, а якщо ми кажемо про зернову ініціативу, взагалі, в чому її головні недоліки або ризики?

Головний недолік — це те, що ми через цю угоду до деякого ступеня легітимізували вимоги Російської Федерації. Тобто ми з боку ООН, з боку Туреччини ми робимо дії, які можуть інтерпретуватися так, що ми з розумінням ставимося до побоювань Російської Федерації, що можуть везтися військові вантажі, і ми наче йдемо назустріч РФ та відокремлюємо аграрні грузи, зерно, і готові на перевірки вантажів. Тобто ми легітимізуємо претензії Російської Федерації на право блокувати торгівлю України, і в цьому ризик. І ризик в тому, що РФ свідомо організувала такі перевірки суден та так їх використовувала, щоб мінімізувати кількість суден, які йдуть до України. Фактично йдеться про легітимізацію незаконних дій РФ стосовно України. І ще один ризик: в будь-якій країні можуть бути війни, і тоді ця блокада буде розглядатися, як прийнятна дія. Зараз багато експертів бачать цю ситуацію так: блокада цивільних вантажів — це прямий шлях до економічної та гуманітарної катастрофи, це те, що може призвести до голоду, зубожіння населення.

"Нам треба відійти взагалі від слова "угода". Тому що ніяких угод не може бути з країною-терористом. Треба повертати все до міжнародного права".

Фактично, це тактика середньовіччя, коли в облогу береться місто. Всіма конвенціями такі дії заборонені.

А наші партнери говорять, от бачите, Російська Федерація побоюється, що буде іти морем зброя. Що ми маємо відповісти? Якщо Росія хоче перевіряти наші судна, давайте будемо перевіряти і російські судна. Тим більше, що Росія перевозить Чорним морем в 10 разів більше вантажів, ніж Україна.

Чи потрібна зміна формату зернової ініціативи, якими можуть бути наші дії взагалі і наших партнерів?

Перше, нам треба відійти взагалі від слова "угода". Тому що ніяких угод не може бути з країною-терористом. Треба повертати все до міжнародного права.

І зокрема треба відійти від слова "зернова", тому що морські шляхи потрібно відкрити для будь-якої цивільної продукції. Тобто, потрібно, щоб будь-яка продукція мала змогу як завозитися морем до України, так і вивозитися. Як я вже казав, це додаткові 18 мільярдів доларів на рік для України. Що ми повинні сказати нашим партнерам — це те, що Російська Федерація порушує всі закони, посилаючись на можливі військові вантажі. Але ми ж можемо погодитися, наприклад, на вибіркову перевірку суден, які йдуть з України та від України, якщо це буде супроводжуватися дзеркально такими ж перевірками і російських суден. Потрібно, щоб була створена міжнародна комісія, і нехай така комісія перевіряє кожне судно Російської Федерації. Це перше. Друге — потрібно забезпечити безпечну торгівлю України. І тут є два аспекти: безпековий та економічний.

Що в питанні безпеки можна зробити для забезпечення деблокади портів?

Звісно, надати Україні більше систем ППО, і я так розумію, що у наших партнерів після обстрілів Рені, Одеси, Миколаєва повинно було створитися розуміння, що Україні потрібно більше ППО для того, щоб захистити морські міста. По-друге, треба надати нам мінні тральщики, щоб ми могли моніторити наші територіальні води і міжнародні води.

Україні потрібно захистити приморські міста та порти від російських ракет, для цього необхідна допомога країн-партнерів, переконаний експерт
Фото: Getty Images

Впевнений, що РФ просто буде розкидувати міни на шляху суден, тож дуже потрібним є надання Україні цих мінних тральщиків, це важливий вклад в безпеку морського регіону. Звичайно, безпековий аспект — це не лише ППО та тральщики, але і літаки, нам потрібні F16 -16 — це також буде дуже дієвим механізмом, тому що це дозволить контролювати нашим силам, в тому числі, і регіон Чорного моря.

Які ще дії партнерів можуть допомогти Україні розвивати судноплавство в Чорному морі в умовах війни?

Це так званий економічний аспект. Вантажі та судна, які проходять, мають бути застраховані. Зрозуміло, що вартість судна – від 20 до 75 млн доларів плюс 20-25 мільйонів доларів вартість товару, плюс страховка екіпажу. Повинні бути страхові компанії, які зможуть взяти на себе такі великі ризики. А вони зможуть їх взяти, якщо буде зрозумілий механізм перестрахування. Наші партнери могли б створити фонд, який би забезпечив можливість перестрахування вантажів, що йдуть Чорним морем. Також є необхідність посилення санкцій проти РФ. Якщо Російська Федерація грубо порушує міжнародні закони морської торгівлі, то взагалі яка може бути торгівля з Російською Федерацією? Повинна бути тотальна заборона морської торгівлі з Російською Федерацією. Якщо треті країни не підтримують санкції, треба накладати санкції на ті країни, на страхові компанії, які обслуговують РФ, та інше.

Повертаючись до ситуації з блокадою портів. Ми бачимо, що ця зернова ініціатива діяла лише щодо певної групи агропродукції,але багато секторів лишалися поза можливістю перевозити морем свою продукцію. На ваш погляд, які галузі в Україні найбільше постраждали вже від блокади морських портів?

Традиційно до війни, наприклад, ще в лютому минулого року, ми вивозили морем 40% виробленої в країні аграрної продукції, 40% продукції ГМК та 20% інших сегментів. Тобто, у нас вивозилась кольорова металургія, хімія, інше. Врешті від блокади постраждав і експорт, і імпорт. Галузям дуже важко без морських шляхів, без портів. Не лише металургії чи хімпрому, енергетиці теж, адже вугілля ми теж отримували через море.

"Є необхідність посилення санкцій проти РФ. Повинна бути тотальна заборона морської торгівлі з Російською Федерацією".

І, звичайно, величезна частина експорту йшла морем. Звісно, сектори прилаштувалися до нових умов, були знайдені альтернативні шляхи, але ми бачимо, що ніякі інші логістичні маршрути не замінять морських перевезень. Порти відіграють колосальну роль в економіці України. Наприклад, ми рахували, що лише ГМК міг би наростити експорт на понад 8 млрд доларів, якщо відкрити морські перевезення. Це кошти, які створюють економічний розвиток. А якщо казати загалом по усім галузям, то зростання експорту було б понад 18 млрд доларів. Це все додало б нашому державному бюджету платежів більше ніж на 135 млрд грн.

Як зараз відбувається експорт продукції ГМК з України і як ці нові шляхи відображаються на вартості логістики та втратах часу для виробників?

Головній чинник — це вартість перевезень. Адже доставка вантажів наземними шляхами коштує у 4-5 разів вище за доставку морем. А це суттєво, тому що це дуже додає до загальної собівартості продукції. Якщо у вас логістика дорожчає в 4-5 разів, це робить вашу продукцію не конкурентоздатною. Тому що продукція йде до західного прикордонпереходу, залізною дорогою України, тоді залізною дорогою європейського перевізника, потім до портів — Констанци в Румунії чи інших, і це реально збільшує вартість нашої продукції на світових ринках.

"Потрібна увага з боку міністерства, створення координаційного центру для вирішення питання вільного судноплавства в Чорному морі".

По-друге, так, ми маємо альтернативні можливості через дунайські порти, через Рені, але це не може бути повноцінною заміною морських портів. І ще одне: дуже важливі наслідки того, що блокується українська продукція, — це відкриття Росією нових ринків, поки з них пішла українська продукція. На всіх ринках, коли ми поставляємо аграрну продукцію, чи продукцію ГМК, чи хімії, ми завжди конкурували з російською продукцією. Зараз, коли ми не можемо поставляти продукцію, на ринках утворюється дефіцит, який заповнюється продукцією з РФ.

Олександр Каленков: "Доставка вантажів наземними шляхами коштує у 4-5 разів вище за доставку морем"
Фото: Укрметалургпром

До речі, це ще один аспект, чому для росіян так суттєво важлива ця блокада портів України. Перше — задіяти суттєву шкоду економіці України, друге – звільнити ринки від наших товарів, щоб завозити туди свою продукцію. Ми не можемо поставляти свою продукцію, тому що заблоковано море, і ми втрачаємо свої ринки, які займають виробники з країни-агресора та отримують мільярди доларів виручки.

Деякі європейські країни пропонують свої порти для вивезення української агропродукції. Такі заяви є від Литви, від Хорватії та інших країн. На ваш погляд, чи є така доцільна підтримка з боку країн ЄС, а також чи зможуть експортери інших галузей розраховувати на певну допомогу у питанні доступу до портів різних країн?

Будь-яка підтримка важлива, навіть якщо вона символічна. А в цьому випадку вона саме символічна, тому що треба ще до цих портів довезти продукцію. І мова навіть не про зростання вартості доставки в 4-5 разів, а про неможливість фізично перевезти весь цей вантаж. І тому це важливий крок з боку країн-партнерів, але він не вирішить проблем. Зараз також підіймається питання про якісь зелені коридори на аграрну продукцію. Знову ж таки, це дуже дивно виглядає, що мова тільки про аграрну продукцію. Адже нам потрібно вивозити всю продукцію з України на експорт, а не лише зерно.

Наприклад, якщо буде якийсь вигідний для українських компаній тариф перевезення залізницею в ЄС, і якийсь фонд буде, з якого перевізнику компенсуватиметься вартість тарифу, то нам би це дуже допомогло. Та навіть в цьому разі ми не зможемо вивезти всю продукцію через обмеження на західних прикордонпереходах України.

Експерт впевнений: якщо морем можна буде вивозити продукцію металургії, це суттєво вплине на вітчизняний ВВП
Фото: УНІАН

Чи йдуть наразі якісь консультації з Мінфраструктури та іншими відомствами щодо покращення ситуації з експортом не лише зерна, але й металургії?

Знаю, шо певна робота ведеться на рівні Міністерства інфраструктури, але, нажаль, цього недостатньо. Ці питання перевезень — вони не лише стосуються Мінінфраструктури, але й міністерства економіки, а ще Міноборони, Міненерго. Тобто більшості нашого уряду це питання перевезень експорту стосується напряму. Тому, звісно, потрібна увага з боку міністерство, створення координаційного центру для вирішення проблемних питань. І для вирішення питання вільного судноплавства в Чорному морі. Думаю, на політичному рівні, зокрема і наш президент Володимир Зеленський, який вже робить дуже багато надважливих речей і постійно домовляється з нашими партнерами про допомогу Україні, він теж може підняти питання вивезення з України експорту морем із нашими партнерами.

Якщо Україні вдасться звільнити морські шляхи від блокади з боку РФ, яким буде економічний ефект?

Морські шляхи та їхня деблокада – це зараз найважливіше економічне питання для України. Деблокада Чорного моря для всіх видів товарів забезпечить якнайменше зростання на 10% ВВП. Це – сотні мільярдів гривень додатково у держбюджеті. І це до 20 мільярдів доларів додаткових валютних надходжень в Україну. А якщо ми говоримо про кількість трудових ресурсів, на яких має вплив ситуація в Чорному морі, то це до півмільйона людей, які працюють в економіці України.

Теги за темою
экспорт
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Тейлор Свіфт оголосила про заручини з футболістом
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T18:48:17Z
Скандали і прем'єри тижня в шоу-бізнесі! Sunday news з Софією Єгоровою!
FM-TV
2025-08-26T18:06:49Z
Відомий саксофоніст, який співпрацював з Ziferblat, доєднався до ЗСУ
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T16:30:32Z
Актор Артур Логай втратив палець через обручку
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T10:57:21Z
«Ти можеш все!». Кричевський зворушливо привітав маму з днем народження
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T08:27:19Z
Вуді Аллен відкидає звинувачення України в «відбілюванні» російських злочинів
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T00:24:48Z
Потап і Настя повертаються? Репер розкрив подробиці
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T16:06:42Z
Куди сходити у Києві 25-31 серпня: дайджест культурних подій
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T14:54:43Z
Американський режисер взяв участь у російському кінофестивалі: реакція України
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T12:27:01Z
Українці можуть отримати до 1 млн грн за програмою «Власна справа»: названо умови
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T17:51:05Z
Уряд запускає продаж одного з найбільших хімічних комплексів України
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T17:00:08Z
Індія скорочує імпорт російської нафти – Bloomberg
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T16:48:41Z
Як ділки завозять нелегальну каву в Україну? Гетманцев розкрив схему
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T16:48:14Z
Лазером чи кувалдою? Глава Держаудитслужби закликала уряд навести лад у системі ціноутворення будівельних робіт
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T16:36:37Z
Український і грузинський порти з'єднає новий поромний маршрут
AgroPortal
2025-08-26T16:00:12Z
У Держстаті вважають, що інфляцію не можна оцінювати за індексом борщу
AgroPortal
2025-08-26T15:00:54Z
Білоруська економіка наближається до стагнації: деталі від розвідки
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T14:39:22Z
Названо ціни на технічне яблуко цього сезону
AgroPortal
2025-08-26T14:30:30Z
Зеленський назвав перші країни, на які пошириться множинне громадянство
Европейская правда
2025-08-26T18:28:34Z
Кос зустрілась з очільниками НАБУ і САП та підтримала їхню роботу
Европейская правда
2025-08-26T18:15:39Z
Польша сокращает помощь украинцам, гарантии безопасности с США, новый премьер Литвы: новости дня
Европейская правда
2025-08-26T18:09:14Z
У Орбана обурились підсвіченим в кольори українського прапора мостом у Будапешті
Европейская правда
2025-08-26T17:39:24Z
США гарантуватимуть безпеку післявоєнної України: деталі від Financial Times
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T17:36:18Z
У Навроцького назвали "істерикою" критику віцепрем’єра щодо вето на допомогу українцям
Европейская правда
2025-08-26T17:27:54Z
Чи може Росія налагодити масове виробництво «Орєшніка»: відповідь експерта
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T17:12:46Z
В Естонії засудили 63-річну жінку за шпигунство на користь ФСБ
Европейская правда
2025-08-26T17:03:40Z
Зеленський назвав країни, які можуть стати майданчиками для переговорів із Росією
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T17:03:32Z
У швейцарській Лозанні – заворушення після смерті підлітка, що тікав від поліції
Европейская правда
2025-08-26T16:27:34Z
Смерть військовозобов’язаного в ТЦК на Рівненщині: розпочато розслідування
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T15:45:29Z
На Новошахтинському НПЗ пожежу ліквідовано лише через п’ять днів: фото, відео наслідків
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T15:27:42Z
У В’єтнамі через потужний шторм загинули люди, пошкоджено тисячі будинків
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T14:54:37Z
Уряд Іспанії: нинішні лісові пожежі стали однією з найгірших катастроф
Европейская правда
2025-08-26T14:52:42Z
У Німеччині засудили підлітка, причетного до спроби теракту на концерті Тейлор Свіфт
Европейская правда
2025-08-26T14:21:08Z
У Гамбурзі пожежники через майже добу загасили масштабну пожежу у порту
Европейская правда
2025-08-26T12:58:45Z
Паливний термінал в Усть-Лузі призупинив роботу після атаки дронів – Reuters
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T12:45:57Z
У США вбито 23-річну українку, яка втекла від війни
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T12:30:54Z
Кабмін продовжив виплати на проживання для найбільш вразливих категорій ВПО
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T19:03:56Z
Яке релігійне свято відзначається 27 серпня: традиції та молитви
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T19:03:55Z
Чеські волонтери передали в Україну Black Hawk, на який збирали гроші
Европейская правда
2025-08-26T18:51:18Z
Україна зберегла єдиний ядерний бомбардувальник: яка його доля
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T18:21:02Z
НАТО піднімав винищувачі над Балтійським морем через російський літак-розвідник
Европейская правда
2025-08-26T17:57:41Z
Українці-чоловіки 18-22 років отримали право виїзду за кордон
VGorode
2025-08-26T16:57:18Z
«Сосна динозаврів»: подружжя з Англії виростило рідкісне дерево вартістю $6 тис
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T16:45:35Z
ЗМІ: Греція не розглядає відправлення військ в Україну
Европейская правда
2025-08-26T15:09:02Z
У Польщі попередили про інтенсивний рух військової техніки у найближчі дні
Европейская правда
2025-08-26T14:45:54Z
Укусив кліщ – що робити? Алгоритм дій від інфекціоніста
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T19:03:37Z
Синдром хронічної втоми чому ми постійно виснажені
Comments UA
2025-08-26T17:49:41Z
Ріжуть якнайшвидше. Київська невідкладна допомога позбавляється 25% хірургів
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T11:12:29Z
Відкриття вчених: у мозку людини знайдено «секретну GPS-систему»
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T06:33:43Z
У Києві збільшилася кількість хворих на коронавірус
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T13:27:50Z
Загроза, яку не можна ігнорувати. Інфекціоніст пояснює як реагувати, коли вас вкусив кліщ
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T11:45:39Z
АЧС охопила 51 країну світу
AgroPortal
2025-08-25T11:30:26Z
Нова технологія з ШІ може врятувати мільйони людей від харчових отруєнь
AgroPortal
2025-08-24T13:00:25Z
Британські науковці вперше здійснили квантову телепортацію у лабораторних умовах
InternetUA
2025-08-23T06:55:47Z
На Полтавщині власник покинув просто неба рідкісний спорткар
ГЛАВКОМ NET
2025-08-24T15:12:52Z
Jeep представив онлайн-конфігуратор та повний перелік комплектацій для моделі Cherokee
Топ Жир
2025-08-23T01:06:45Z
GM наказує дилерам призупинити продаж моделей ZR1 та Z06 до з’ясування причин несправностей
Топ Жир
2025-08-23T00:21:43Z
Nissan нарешті позбувся цієї жахливої мультимедійної системи
Топ Жир
2025-08-22T23:36:36Z
Цей рестомод Alfa Romeo сміється з можливостей Giulia Quadrifoglio Verde
Топ Жир
2025-08-22T22:50:12Z
Пункт призначення по-українськи: у Рівному помітили ризикового водія
Telegraf
2025-08-22T22:36:47Z
Volkswagen перетворила Golf R на справжнього монстра доріг
Топ Жир
2025-08-22T22:06:47Z
Subaru вже використовує твердотільні акумулятори, але не для того, що ви уявляєте
Топ Жир
2025-08-22T21:21:51Z
Lexus представив нову доступнішу гібридну модель з можливістю підзарядки
Топ Жир
2025-08-22T20:36:36Z
Дозволено виїзд чоловікам до 22 років за кордон, зупинено просування росіян. Головне за 26 серпня
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T18:12:30Z
Фламінго на Одещині: від одного Робінзона до півторатисячної колонії
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T17:00:42Z
У Тростянці окупанти зруйнували водозабір
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T15:57:47Z
Генштаб прокоментував повідомлення про окупацію двох сіл на Дніпропетровщині
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T14:39:12Z
Огорожу, що перекривала доступ до набережної біля ЖК River Stone, демонтовано
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T13:51:32Z
Голова КМВА взявся наводити лад з правилами для водних розваг у Києві
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T13:27:13Z
У Києві відкрили центр протезування, побудований за допомогою Берліна
Европейская правда
2025-08-26T12:39:25Z
Ось така нова Ялта-2
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T12:27:31Z
Росія атакувала шахту на Донеччині: є жертва та поранені
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T12:15:38Z
Іспанський експрес: один маршрут потягом став хітом сезону у європейців
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T14:15:31Z
Туристи знову обирають «старий» формат відпочинку – Financial Times
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T10:36:58Z
На відомому курорті продають морозиво, що світиться у темряві
AgroPortal
2025-08-25T13:00:36Z
ЄС забороняє важливий компонент для манікюру
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T12:15:24Z
Найкращі міста світу для віддаленої роботи: рейтинг
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T08:21:35Z
У боротьбі за квиток: мем та прості поради, як купити місце в потязі в Україні
Telegraf
2025-08-23T06:39:10Z
Цікава задача на уважність: потрібно відшукати одну незвичну лілію серед 15 квіток
Фокус
2025-08-23T06:30:06Z
Як легко замаринувати томати: базовий рецепт маринаду
Telegraf
2025-08-23T06:18:39Z
Найкращі місця в Європі для осінньої подорожі: рейтинг Lonely Planet
ГЛАВКОМ NET
2025-08-23T05:42:04Z
Онлайн vs офлайн? Місце знайомства впливає на щастя пари – дослідження
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T18:03:51Z
Готуємось до навчального року: експертний гайд з вибору техніки для школярів та студентів від Telemart
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T16:45:34Z
ТОП-5 найкращих месенджерів: SENDS, WhatsApp, Telegram, Signal, Briar
Корреспондент
2025-08-26T15:42:15Z
Хакер знайшов спосіб безкоштовно харчуватися в McDonald's
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T08:00:52Z
У небі над Україною помічено незвичайне явище
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T21:54:03Z
Telegram тестує оновлення: що відомо про «музичні профілі»
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T18:06:08Z
Маск відкрив вихідний код моделі свого штучного інтелекту Grok
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T16:57:37Z
Британська компанія представила плитки, що виробляють енергію під час руху
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T13:45:43Z
У Колумбії виявлено екстраординарно багате родовище золота та срібла
ГЛАВКОМ NET
2025-08-25T13:12:18Z
Костюк єдиною з українок пробилась у друге коло US Open
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T18:27:09Z
Нагорний продовжить роботу з «Черкаськими Мавпами» в новому сезоні
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T16:21:13Z
П'ятиразовий переможець Ліги чемпіонів продовжить кар'єру у «Байєрі»
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T16:09:38Z
Україна вперше в історії вийшла у плей-оф молодіжного чемпіонату світу з волейболу
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T14:18:33Z
Відбір до чемпіонату світу з футболу: визначилося місце проведення гри Україна – Азербайджан
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T14:15:54Z
Визначився склад молодіжної збірної України з футболу на матч із Литвою
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T13:36:22Z
«Нас винесуть». Російський футболіст оцінив рівень клубів з РФ у єврокубках
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T13:30:38Z
Працівники стадіону «ПСЖ» намагалася вигнати військового з українським прапором
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T13:19:22Z
Російська лучниця, яка незаконно відвідувала Крим, отримала допуск до участі у чемпіонаті світу
ГЛАВКОМ NET
2025-08-26T10:06:15Z