MY.UAНовини
Україні потрібна не чергова "зернова угода" з окупантами, а повне розблокування портів – експерт
Україні потрібна не чергова "зернова угода" з окупантами, а повне розблокування портів – експерт

Україні потрібна не чергова "зернова угода" з окупантами, а повне розблокування портів – експерт

Росія в липні повідомила про відмову від формату "зернової ініціативи" або ж, як її називають, "зернової угоди", завдяки якій українська агропродукція перевозилась Чорним морем. Зараз Україна не може вивозити будь-який експорт через морські порти, адже це небезпечно. Голова асоціації "Укрметалургпром" Олександр Каленков впевнений: рішення має бути знайдене, а українські порти – розблоковані.

Хто він: президент асоціації "Укрметалургпром".

Чому він: Відомий експерт в галузі економіки та промисловості. Вісім років тому обраний головою галузевої асоціації "Укрметалургпром", має великий досвід в управлінні, буврадником прем'єр-міністра України з економічних питань, заступником міністра промислової політики України. Має досвід роботи у зарубіжних інвестиційних кампаніях. Отримав ступінь магістра в управлінні бізнесом (МВА), ступінь магістра в фінансовому управлінні США.

Як ви наразі оцінюєте взагалі "зернову угоду", що діяла до середини липня 2023 року? Якими були головні переваги цього формату для України?

Сам термін "угода" тут дуже обманливий і дуже прикро, що його використовують. Адже може скластися враження, що це продукт переговорів щодо взаємовигідних умов. У цьому випадку це зовсім не так. Це як укласти угоду з людиною, яка тримає пістолет біля твоєї скроні. Це абсолютно ніяка неугода. Ми всі пам'ятаємо, що було рік тому. У України був повністю заблокований вихід в Чорне море, було багато залишків продукції, в тому числі, аграрна продукція. Треба розуміти взагалі значення портів для економіки України. Це не просто якийсь там фактор впливу на економіку поряд з іншими факторами. Україна традиційно – це експортоорієнтована держава, в якої дуже великий відсоток виробництва займає продукція, яка йде на експорт. Без можливості вивозити продукцію морем українська економіка не може існувати.

Тому, коли ми опинилися в блокаді, мова йшла про те, щоб хоча б щось вивезти. Я не знаю, хто перший запропонував цей формат, але це точно не угода. Це вимушений крок. Навіть якщо Україна не укладала ніяких угод з РФ, а тільки з ООН та з Туреччиною, все рівно це неприродні домовленості. Тому що Російська Федерація, атакуючи Україну, порушила десятки міжнародних угод, а тому числі, угод з міжнародної торгівлі. Усі країни намагаються відповідати правилам таких угод, угод міжнародної торгівлі, а Росія грубо своєю блокадою портів України грубо порушила цілий ряд морських договорів, це було дуже показово. Єдині країни, які можуть це робити, це терористичні організації та пірати. Це вони так діють, коли блокують цивільні грузи, вантажі. Російська Федерація заявила, що цей регіон небезпечний, що нібито судна, які прямують до України, перевозять військовий вантаж. Але це абсолютно зі стелі притягнуті аргументи, і це просто показує, що РФ чхати хотіла на будь-які міжнародні домовленості.

Росія припинила свою участь у "зерновій ініціативі", і це може бути шансом для України отримати новий формат, каже Олександр Каленков
Фото: Відкриті джерела

Звичайно, після початку блокади наших портів розпочались різні переговори в різних форматах, як розблокувати морську торгівлю України.Нажаль, врешті була протягнута ця форма "зернової ініціативи" чи "зернової угоди". Звісно, йдеться про потребу країн у нашій агропродукції, є гуманітарний аспект питання, коли саме Україна може забезпечувати світову продовольчу безпеку. Але з самого початку треба було з нашими міжнародними партнерами говорити про порушення Російською Федерацією законів морського судноплавства. До речі, на прикладі цієї зернової угоди ми прекрасно бачимо, що якісь побоювання Російської Федерації про перевезення морем до нас військового обладнання елементарно може вирішуватись перевірками суден. З іншого боку, ми вже побачили, як такі перевірки протягом минулого і цього року відбувалися — робилося з боку РФ усе, щоб якомога менше суден пропустити. Думаю, головна мета була для Росії — повністю заблокувати для України морську торгівлю, фактично, вплинувши таким чином на економіку країни.

Олександре, а якщо ми кажемо про зернову ініціативу, взагалі, в чому її головні недоліки або ризики?

Головний недолік — це те, що ми через цю угоду до деякого ступеня легітимізували вимоги Російської Федерації. Тобто ми з боку ООН, з боку Туреччини ми робимо дії, які можуть інтерпретуватися так, що ми з розумінням ставимося до побоювань Російської Федерації, що можуть везтися військові вантажі, і ми наче йдемо назустріч РФ та відокремлюємо аграрні грузи, зерно, і готові на перевірки вантажів. Тобто ми легітимізуємо претензії Російської Федерації на право блокувати торгівлю України, і в цьому ризик. І ризик в тому, що РФ свідомо організувала такі перевірки суден та так їх використовувала, щоб мінімізувати кількість суден, які йдуть до України. Фактично йдеться про легітимізацію незаконних дій РФ стосовно України. І ще один ризик: в будь-якій країні можуть бути війни, і тоді ця блокада буде розглядатися, як прийнятна дія. Зараз багато експертів бачать цю ситуацію так: блокада цивільних вантажів — це прямий шлях до економічної та гуманітарної катастрофи, це те, що може призвести до голоду, зубожіння населення.

"Нам треба відійти взагалі від слова "угода". Тому що ніяких угод не може бути з країною-терористом. Треба повертати все до міжнародного права".

Фактично, це тактика середньовіччя, коли в облогу береться місто. Всіма конвенціями такі дії заборонені.

А наші партнери говорять, от бачите, Російська Федерація побоюється, що буде іти морем зброя. Що ми маємо відповісти? Якщо Росія хоче перевіряти наші судна, давайте будемо перевіряти і російські судна. Тим більше, що Росія перевозить Чорним морем в 10 разів більше вантажів, ніж Україна.

Чи потрібна зміна формату зернової ініціативи, якими можуть бути наші дії взагалі і наших партнерів?

Перше, нам треба відійти взагалі від слова "угода". Тому що ніяких угод не може бути з країною-терористом. Треба повертати все до міжнародного права.

І зокрема треба відійти від слова "зернова", тому що морські шляхи потрібно відкрити для будь-якої цивільної продукції. Тобто, потрібно, щоб будь-яка продукція мала змогу як завозитися морем до України, так і вивозитися. Як я вже казав, це додаткові 18 мільярдів доларів на рік для України. Що ми повинні сказати нашим партнерам — це те, що Російська Федерація порушує всі закони, посилаючись на можливі військові вантажі. Але ми ж можемо погодитися, наприклад, на вибіркову перевірку суден, які йдуть з України та від України, якщо це буде супроводжуватися дзеркально такими ж перевірками і російських суден. Потрібно, щоб була створена міжнародна комісія, і нехай така комісія перевіряє кожне судно Російської Федерації. Це перше. Друге — потрібно забезпечити безпечну торгівлю України. І тут є два аспекти: безпековий та економічний.

Що в питанні безпеки можна зробити для забезпечення деблокади портів?

Звісно, надати Україні більше систем ППО, і я так розумію, що у наших партнерів після обстрілів Рені, Одеси, Миколаєва повинно було створитися розуміння, що Україні потрібно більше ППО для того, щоб захистити морські міста. По-друге, треба надати нам мінні тральщики, щоб ми могли моніторити наші територіальні води і міжнародні води.

Україні потрібно захистити приморські міста та порти від російських ракет, для цього необхідна допомога країн-партнерів, переконаний експерт
Фото: Getty Images

Впевнений, що РФ просто буде розкидувати міни на шляху суден, тож дуже потрібним є надання Україні цих мінних тральщиків, це важливий вклад в безпеку морського регіону. Звичайно, безпековий аспект — це не лише ППО та тральщики, але і літаки, нам потрібні F16 -16 — це також буде дуже дієвим механізмом, тому що це дозволить контролювати нашим силам, в тому числі, і регіон Чорного моря.

Які ще дії партнерів можуть допомогти Україні розвивати судноплавство в Чорному морі в умовах війни?

Це так званий економічний аспект. Вантажі та судна, які проходять, мають бути застраховані. Зрозуміло, що вартість судна – від 20 до 75 млн доларів плюс 20-25 мільйонів доларів вартість товару, плюс страховка екіпажу. Повинні бути страхові компанії, які зможуть взяти на себе такі великі ризики. А вони зможуть їх взяти, якщо буде зрозумілий механізм перестрахування. Наші партнери могли б створити фонд, який би забезпечив можливість перестрахування вантажів, що йдуть Чорним морем. Також є необхідність посилення санкцій проти РФ. Якщо Російська Федерація грубо порушує міжнародні закони морської торгівлі, то взагалі яка може бути торгівля з Російською Федерацією? Повинна бути тотальна заборона морської торгівлі з Російською Федерацією. Якщо треті країни не підтримують санкції, треба накладати санкції на ті країни, на страхові компанії, які обслуговують РФ, та інше.

Повертаючись до ситуації з блокадою портів. Ми бачимо, що ця зернова ініціатива діяла лише щодо певної групи агропродукції,але багато секторів лишалися поза можливістю перевозити морем свою продукцію. На ваш погляд, які галузі в Україні найбільше постраждали вже від блокади морських портів?

Традиційно до війни, наприклад, ще в лютому минулого року, ми вивозили морем 40% виробленої в країні аграрної продукції, 40% продукції ГМК та 20% інших сегментів. Тобто, у нас вивозилась кольорова металургія, хімія, інше. Врешті від блокади постраждав і експорт, і імпорт. Галузям дуже важко без морських шляхів, без портів. Не лише металургії чи хімпрому, енергетиці теж, адже вугілля ми теж отримували через море.

"Є необхідність посилення санкцій проти РФ. Повинна бути тотальна заборона морської торгівлі з Російською Федерацією".

І, звичайно, величезна частина експорту йшла морем. Звісно, сектори прилаштувалися до нових умов, були знайдені альтернативні шляхи, але ми бачимо, що ніякі інші логістичні маршрути не замінять морських перевезень. Порти відіграють колосальну роль в економіці України. Наприклад, ми рахували, що лише ГМК міг би наростити експорт на понад 8 млрд доларів, якщо відкрити морські перевезення. Це кошти, які створюють економічний розвиток. А якщо казати загалом по усім галузям, то зростання експорту було б понад 18 млрд доларів. Це все додало б нашому державному бюджету платежів більше ніж на 135 млрд грн.

Як зараз відбувається експорт продукції ГМК з України і як ці нові шляхи відображаються на вартості логістики та втратах часу для виробників?

Головній чинник — це вартість перевезень. Адже доставка вантажів наземними шляхами коштує у 4-5 разів вище за доставку морем. А це суттєво, тому що це дуже додає до загальної собівартості продукції. Якщо у вас логістика дорожчає в 4-5 разів, це робить вашу продукцію не конкурентоздатною. Тому що продукція йде до західного прикордонпереходу, залізною дорогою України, тоді залізною дорогою європейського перевізника, потім до портів — Констанци в Румунії чи інших, і це реально збільшує вартість нашої продукції на світових ринках.

"Потрібна увага з боку міністерства, створення координаційного центру для вирішення питання вільного судноплавства в Чорному морі".

По-друге, так, ми маємо альтернативні можливості через дунайські порти, через Рені, але це не може бути повноцінною заміною морських портів. І ще одне: дуже важливі наслідки того, що блокується українська продукція, — це відкриття Росією нових ринків, поки з них пішла українська продукція. На всіх ринках, коли ми поставляємо аграрну продукцію, чи продукцію ГМК, чи хімії, ми завжди конкурували з російською продукцією. Зараз, коли ми не можемо поставляти продукцію, на ринках утворюється дефіцит, який заповнюється продукцією з РФ.

Олександр Каленков: "Доставка вантажів наземними шляхами коштує у 4-5 разів вище за доставку морем"
Фото: Укрметалургпром

До речі, це ще один аспект, чому для росіян так суттєво важлива ця блокада портів України. Перше — задіяти суттєву шкоду економіці України, друге – звільнити ринки від наших товарів, щоб завозити туди свою продукцію. Ми не можемо поставляти свою продукцію, тому що заблоковано море, і ми втрачаємо свої ринки, які займають виробники з країни-агресора та отримують мільярди доларів виручки.

Деякі європейські країни пропонують свої порти для вивезення української агропродукції. Такі заяви є від Литви, від Хорватії та інших країн. На ваш погляд, чи є така доцільна підтримка з боку країн ЄС, а також чи зможуть експортери інших галузей розраховувати на певну допомогу у питанні доступу до портів різних країн?

Будь-яка підтримка важлива, навіть якщо вона символічна. А в цьому випадку вона саме символічна, тому що треба ще до цих портів довезти продукцію. І мова навіть не про зростання вартості доставки в 4-5 разів, а про неможливість фізично перевезти весь цей вантаж. І тому це важливий крок з боку країн-партнерів, але він не вирішить проблем. Зараз також підіймається питання про якісь зелені коридори на аграрну продукцію. Знову ж таки, це дуже дивно виглядає, що мова тільки про аграрну продукцію. Адже нам потрібно вивозити всю продукцію з України на експорт, а не лише зерно.

Наприклад, якщо буде якийсь вигідний для українських компаній тариф перевезення залізницею в ЄС, і якийсь фонд буде, з якого перевізнику компенсуватиметься вартість тарифу, то нам би це дуже допомогло. Та навіть в цьому разі ми не зможемо вивезти всю продукцію через обмеження на західних прикордонпереходах України.

Експерт впевнений: якщо морем можна буде вивозити продукцію металургії, це суттєво вплине на вітчизняний ВВП
Фото: УНІАН

Чи йдуть наразі якісь консультації з Мінфраструктури та іншими відомствами щодо покращення ситуації з експортом не лише зерна, але й металургії?

Знаю, шо певна робота ведеться на рівні Міністерства інфраструктури, але, нажаль, цього недостатньо. Ці питання перевезень — вони не лише стосуються Мінінфраструктури, але й міністерства економіки, а ще Міноборони, Міненерго. Тобто більшості нашого уряду це питання перевезень експорту стосується напряму. Тому, звісно, потрібна увага з боку міністерство, створення координаційного центру для вирішення проблемних питань. І для вирішення питання вільного судноплавства в Чорному морі. Думаю, на політичному рівні, зокрема і наш президент Володимир Зеленський, який вже робить дуже багато надважливих речей і постійно домовляється з нашими партнерами про допомогу Україні, він теж може підняти питання вивезення з України експорту морем із нашими партнерами.

Якщо Україні вдасться звільнити морські шляхи від блокади з боку РФ, яким буде економічний ефект?

Морські шляхи та їхня деблокада – це зараз найважливіше економічне питання для України. Деблокада Чорного моря для всіх видів товарів забезпечить якнайменше зростання на 10% ВВП. Це – сотні мільярдів гривень додатково у держбюджеті. І це до 20 мільярдів доларів додаткових валютних надходжень в Україну. А якщо ми говоримо про кількість трудових ресурсів, на яких має вплив ситуація в Чорному морі, то це до півмільйона людей, які працюють в економіці України.

Теги за темою
экспорт
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Певица из Украины опозорилась ответом о самоубийстве бывшего мужа
Comments UA
2025-09-15T21:45:18Z
С певицей из Украины, перебравшейся в РФ, произошла беда во время концерта
Comments UA
2025-09-15T21:15:15Z
Строил империю всю жизнь: кому легендарный Армани завещал свои богатства
Comments UA
2025-09-15T20:51:32Z
Когда-то здесь показывали премьеры, а теперь на этом месте руины и трагедия: как выглядел кинотеатр "Россия" в Виннице
Telegraf
2025-09-15T20:18:36Z
Маньяк примеряет кожу своих жертв в жутком трейлере сериала "Монстр: История Эда Гейна"
GameMag
2025-09-15T19:42:40Z
От любви к отписке: как Аня Тринчер отреагировала на новую пассию Волошина с сайта для взрослых
Знай
2025-09-15T18:51:49Z
На фронте погиб артист Львовской оперы Дмитрий Пасечник
Комсомольская правда
2025-09-15T18:30:28Z
Известный украинский певец удивил видом после похудения на 40 кг: "Для меня это было спасением"
TSN
2025-09-15T18:06:20Z
Звезда "Лиги смеха" признался, как и сколько зарабатывает в условиях войны: "Я — недорогой артист"
TSN
2025-09-15T17:06:58Z
В 2026 году минималка в Украине вырастет до 8647 гривен
Новости Украины
2025-09-15T21:00:43Z
США и Китай согласовали рамочное соглашение по TikTok
ZN UA
2025-09-15T20:54:45Z
Гендиректор ДТЭК Тимченко проверил подготовку шахт к зиме в прифронтовых регионах
TSN
2025-09-15T19:48:20Z
Украинцев предупредили о новых объектах, которые пытается разрушить РФ: где опасно находиться
Comments UA
2025-09-15T18:51:11Z
Доллар по 45,6: Кабмин спрогнозировал курс на 2026 год
Gazeta UA
2025-09-15T18:42:02Z
Зеленский заявил о дефиците бензина в России после попыток сорвать топливный рынок Украины
Gazeta UA
2025-09-15T18:36:59Z
Кабмин запланировал на 2026 год индексацию пенсий
Новости Украины
2025-09-15T18:33:55Z
Социальные пенсии: какие выплаты ждут украинцев с недостаточным стажем в 2026 году
Хвиля
2025-09-15T18:30:00Z
От каких монет следует немедленно избавиться, пока еще есть время
Знай
2025-09-15T18:21:00Z
Коррупция в армии РФ: как воруют у своих
Comments UA
2025-09-15T21:27:22Z
Воздушный щит НАТО. Чем защищаться от дронов РФ
Корреспондент
2025-09-15T21:15:39Z
У Трампа не будут вводить пошлины против Китая из-за нефти РФ до Европы
Лига
2025-09-15T20:57:55Z
В Раду внесли проект госбюджета на 2026 год
Корреспондент
2025-09-15T20:57:33Z
"Конец уже близко": историк объяснил, почему война входит в финальную фазу
Знай
2025-09-15T20:30:08Z
Неожиданный союз: Моди делает ставку на Кремль
Comments UA
2025-09-15T20:27:18Z
Европейцам надо немало перенять у украинцев для создания "Стены дронов" – топ-чиновник
Лига
2025-09-15T20:18:44Z
Почему Трамп атакует Мадуро: США подняли в небо F-35
Новости Украины
2025-09-15T19:57:19Z
Британия потратит рекордную сумму для безопасного визита Трампа
Comments UA
2025-09-15T19:33:43Z
Украинка пыталась провезти в Польшу кучу валюты в чемодане
Корреспондент
2025-09-15T21:33:22Z
США разнесли катер с кокаином: подробности мощного удара
Comments UA
2025-09-15T21:03:27Z
Во Вроцлаве неизвестные повредили автомобиль с украинскими номерами: что написали
TSN
2025-09-15T20:21:40Z
Польские таможенники задержали украинку с кучей наличных в багаже
Европейская правда
2025-09-15T18:10:04Z
Известный американский шеф-повар ограбил три банка за один день
Корреспондент
2025-09-15T17:30:13Z
На шахті «Ювілейна» рудника «Суха Балка» встановили нову шахтну кліть
AgroNews
2025-09-15T17:06:43Z
"Меня снесли с ног": на Черкасщине ветеран обвиняет сотрудников ТЦК в избиении — детали скандала
TSN
2025-09-15T14:51:55Z
В Одессе произошел взрыв в многоэтажке: есть погибший
Корреспондент
2025-09-15T14:42:41Z
Спасатели не могут добраться до пожара. Под Днепром горит лес
Telegraf
2025-09-15T14:09:26Z
РФ выпустила ряд ударных беспилотников по Украине: озвучена траектория движения
TSN
2025-09-15T21:51:53Z
День святой Людмилы: история и традиции
ZN UA
2025-09-15T21:33:01Z
Mercedes за зарплату: Михайлова объяснила, как купила дорогое авто, и возразила слова блоггера
TSN
2025-09-15T21:21:51Z
Ваш брак будет обречен на несчастье: что нельзя делать 16 сентября
Telegraf
2025-09-15T21:21:29Z
Сырский уволил командующих двух корпусов: в чем причина — СМИ
TSN
2025-09-15T21:15:19Z
Уроки языка: как сказать на украинском "роды"
ZN UA
2025-09-15T21:03:04Z
16 сентября 2025 года: Евфимии Всехвальной — что сегодня нельзя делать
Фокус
2025-09-15T21:00:44Z
В Украину вернули 16 детей из временно оккупированных территорий
Корреспондент
2025-09-15T20:57:54Z
Государство должно позаботиться о денежной мотивации военных — полковник ВСУ
ZN UA
2025-09-15T20:39:29Z
Пять вероятных причин, почему просыпаетесь с головной болью
Gazeta UA
2025-09-15T21:42:56Z
Украину охватили новые штаммы смертельного вируса: количество заболевших растет
Знай
2025-09-15T19:30:59Z
Почти половина диабетиков не знают о своем состоянии - исследование
Корреспондент
2025-09-15T19:21:22Z
У Овнов - конфликты, у Весов - проблемы с деньгами: гороскоп на 16 сентября
Comments UA
2025-09-15T18:00:13Z
Секреты похудения: известный тренер рассказал, как сжечь именно жир, сохранив мышцы
Знай
2025-09-15T16:48:52Z
Ученые обнаружили тревожную связь между старением мозга и заменителями сахара
Gazeta UA
2025-09-15T15:42:58Z
Врачи назвали простой препарат, который защитит от Covid
Comments UA
2025-09-15T15:15:04Z
Хуже чем фентанил: Европу заполонил новый наркотик "Франкенштейна"
Comments UA
2025-09-15T15:00:51Z
Врачи раскрыли 20-секундный трюк, мгновенно снимающий усталость глаз от экрана
TSN
2025-09-15T14:36:54Z
Китайская компания XPeng начала производство электромобилей в Европе
Корреспондент
2025-09-15T18:39:33Z
Volkswagen откладывает выпуск электрического Golf и нового кроссовера
Корреспондент
2025-09-15T17:24:01Z
Недорогого корейского соперника Mitsubishi L200 и Ford Ranger показали до премьеры
Фокус
2025-09-15T14:57:42Z
Не боится грязи: лимитированный суперкар Lamborghini проверили на бездорожье
Фокус
2025-09-15T10:15:48Z
На украинский рынок возвращается Opel Frontera — подробности и цены
Фокус
2025-09-15T08:21:34Z
Усиленная защита и 530 сил: в продажу поступил самый дорогой BMW X5 за 380 000 евро
Фокус
2025-09-15T06:51:46Z
Не ждите первого снега: водителям назвали точный момент для перехода на зимние шины
Хвиля
2025-09-14T19:00:53Z
Капсула времени за $300 000: обнаружен культовый американский спорткар 70-х в новом состоянии
Фокус
2025-09-14T10:42:58Z
Странный скрип под капотом: что он значит и как решить проблему
Gazeta UA
2025-09-14T07:03:14Z
Хронология войны — день 1301: россияне применяют коварную тактику на Донбассе и продолжают обстрелы
Telegraf
2025-09-15T21:00:02Z
Провал «Купянской трубы»: Z-военкоры опровергли «окружение ВСУ» под Покровском
Новости Украины
2025-09-15T20:21:23Z
Лето остаточно закончилось: когда в Украине испортится погода
Telegraf
2025-09-15T20:18:52Z
Ситуация на фронте на вечер 15 сентября 2025 года
UAToday
2025-09-15T20:12:16Z
Россиянам удалось забежать в Ямполь, а Силы обороны начали на них охоту — DeepState
TSN
2025-09-15T20:03:38Z
Прогноз погоды на неделю в Запорожской области: предсказавшие синоптики
Политека
2025-09-15T19:00:13Z
Сильные снегопады и морозы не исчезнут: синоптик рассказала, какая зима ждет украинцев
Знай
2025-09-15T18:36:30Z
У россиян новая тактика: как они маскируются
Comments UA
2025-09-15T18:21:06Z
Це новий флагманський електромобіль Buick Electra, але він не доступний для покупки
Топ Жир
2025-09-15T18:06:21Z
День ангела 16 сентября: кого и как поздравлять с именинами
TSN
2025-09-15T21:21:39Z
Сода и уксус: почему они портят вещи и чем их заменить, чтобы уборка была безопасной
Знай
2025-09-15T19:51:22Z
Пять пятен, для выведения которых нельзя использовать горячую воду
Comments UA
2025-09-15T17:39:32Z
Гречка с мясом в горшочках: это блюдо готовится само, пока вы отдыхаете
Telegraf
2025-09-15T17:15:04Z
Парочке туристов запретили въезд в Венецию: чем они провинились
Фокус
2025-09-15T16:12:57Z
Понадобится только влажная салфетка: как проверить, из натуральной ли кожи сделана вещь
Знай
2025-09-15T15:51:28Z
Мойва в томатном соусе: рецепт простой консервации, которая выручит зимой
Telegraf
2025-09-15T15:48:52Z
Забудьте о ботоксе: косметолог назвала процедуры, реально работающие на молодость без уколов
Знай
2025-09-15T15:21:26Z
Капните на салфетку — унитаз будет сиять даже в темноте: налет, ржавчина, мочевой камень сойдут сами
TSN
2025-09-15T15:09:47Z
Apple официально призналась, чем вредит телефону новое обновление
Comments UA
2025-09-15T20:45:38Z
Солнечные панели будущего: 470 Вт разместили на меньшем количестве модулей на крыше
Фокус
2025-09-15T19:45:00Z
Космос готовит сюрприз: ученые предупредили о взрыве черной дыры — когда это произойдет и что будет после
TSN
2025-09-15T19:36:29Z
"Давай, научи нас работать": Рэнди Питчфорд резко отреагировал на недовольство игроков технической частью Borderlands 4
GameMag
2025-09-15T19:30:53Z
Tesla убрала самую дешевую версию Cybertruck из продажи
Корреспондент
2025-09-15T18:30:41Z
Євродепутати закликають ЄК до розробки ефективних обмежень щодо імпорту сталі
AgroNews
2025-09-15T18:09:32Z
Чому вигідно купувати кріпильні матеріали у спеціалізованих магазинах
AgroNews
2025-09-15T17:27:18Z
Шанс найти инопланетян: сколько световых лет до ближайшей инопланетной цивилизации — ученые
TSN
2025-09-15T17:06:19Z
Названо ТОП 8 дерев, які не варто обрізати восени
AgroNews
2025-09-15T16:12:56Z
Сборная Германии заработала солидные призовые за триумф на Евробаскете
Корреспондент
2025-09-15T19:54:17Z
Лига чемпионов: анонс 1-го тура – ​​Де Брюйне в Манчестере и суперматч в Мюнхене
Корреспондент
2025-09-15T18:36:14Z
Бывший футболист "Барселоны" завершил карьеру в 31 год
ZN UA
2025-09-15T18:27:40Z
В Бундеслиге зафиксирована вторая тренерская отставка сезона
Корреспондент
2025-09-15T17:45:24Z
Реал включил в состав на игру двух восстановившихся футболистов
Корреспондент
2025-09-15T16:54:02Z
"Коррупция, и никто не хочет перемен": Артем Кравец раскрыл правду о "Динамо" и ушел из клуба
Знай
2025-09-15T16:51:04Z
Бадоса высказалась о предстоящей игре против украинской команды
Корреспондент
2025-09-15T16:36:27Z
Никс собираются протестировать Леня в предсезонном лагере
Корреспондент
2025-09-15T15:03:42Z
Звезда UFC Макгрегор снялся с выборов президента Ирландии
ZN UA
2025-09-15T14:21:07Z