MY.UAНовини
Заморожений прогрес: чому залізничний транспорт України є гальмом євроінтеграції
Заморожений прогрес: чому залізничний транспорт України є гальмом євроінтеграції

Заморожений прогрес: чому залізничний транспорт України є гальмом євроінтеграції

Заморожений прогрес: чому залізничний транспорт України є гальмом євроінтеграції

Минуло дев’ять років відтоді, як Україна підписала економічну частину Угоди про асоціацію з ЄС. Цей документ засвідчив перехід відносин у формат економічної інтеграції й мав слугувати дороговказом євроінтеграційних реформ. Проте, якщо проаналізувати стан імплементації законодавства ЄС у сфері залізничного транспорту, стає очевидним, що справжнім дороговказом для реформ в Україні є не міжнародні угоди чи стратегічний курс держави, а ситуативні інтереси впливових внутрішніх гравців.

Опущений шлагбаум

Відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС, Україна мала впровадити фундаментальні принципи, за якими функціонує європейський залізничний транспорт. Перший з них — недискримінаційний доступ до інфраструктури (відповідно до статті 4 Директиви ЄС 2001/14).

У Європі залізнична інфраструктура відкрита для спільного використання будь-якими перевізниками, незалежно від форми власності чи країни походження. Наприклад, німецький перевізник може виконувати перевезення своїм локомотивом у Польщі, а польський перевізник — у Німеччині. Навіть якщо певне підприємство або громада будують залізницю для власного використання, вони однаково повинні надати доступ до неї всім.

Якщо порівняти європейські залізниці з автошляхами, на які може виїжджати будь-який транспорт, то залізниці України схожі на шлях, перегороджений у різних місцях шлагбаумами, ключі до яких потрібно отримувати (або купувати) в чиновника. Цим шляхом може рухатися лише транспорт певного перевізника. І цей перевізник визначає правила та параметри руху, такі як швидкість потоку й тривалість зупинок біля світлофорів. Це відбувається тому, що державний перевізник «Укрзалізниця» контролює матеріальну інфраструктуру залізниці, локомотивну тягу, систему управління перевезеннями та має непереборні конкурентні переваги й можливості для монетизації цих переваг.

Змінити ситуацію мало запровадження другого фундаментального принципу європейського залізничного транспорту, що діє в країнах ЄС із 1991 року, а саме — усунення чинників природної монополії державних перевізників. Відповідно до цієї умови, «Укрзалізниця» мала бути розділена на окремі компанії, такі як стратегічна інфраструктура, локомотивна компанія, пасажирські та вантажні перевезення.

Теперішнє підпорядкування цих напрямів одній структурі призводить до перехресного субсидіювання: локомотивна тяга та вантажні перевезення УЗ субсидіюють збитковий пасажирський напрям.

Окрім того, в одній вертикалі УЗ поєднуються функції оператора залізничних перевезень, який визначає порядок перевезення вантажів, та комерційного гравця на ринку вантажних перевезень. Це створює переваги для вагонів «Укрзалізниці» як монополіста в локомотивній тязі та управлінні інфраструктурою. Неможливо назвати середовище конкурентним, якщо єдина наявна інформаційна система — це система одного з конкурентів, і всі працюють за правилами, створеними одним із конкурентів — «Укрзалізницею».

За наявної нереформованої системи планування перевезень в «Укрзалізниці» є один спосіб досягати переваги: якщо її перевезення не стають кращими, їй доводиться робити так, щоб у інших вони ставали гіршими. Непоодинокими є приклади, коли вагонам конкурентів доводиться очікувати узгодження планів представниками «Укрзалізниці», потім тиждень чекати на локомотив і місяць рухатися до пункту призначення.

Дотації та монополія

Конкретні плани щодо розділення «Укрзалізниці» на окремі бізнес-вертикалі востаннє згадувалися в порядку денному керівництва компанії 2021 року. Відтоді спроби відновити євроінтеграційне реформування не мали успіху та поступово відійшли на задній план.

Причин цього декілька. По-перше, розділення «Укрзалізниці» руйнувало бізнес-модель гірничо-металургійного комплексу, що ґрунтувалася на тарифах перевезення вантажів, які не перекривали собівартості робіт. Збиткові перевезення вантажів ГМК підтримувалися доходами від високомаржинальних зернових вантажів.

По-друге, висока маржинальність перевезення зернових вантажів і собі трималася завдяки монополії «Укрзалізниці» на адміністрування й управління перевезеннями, що створювала штучні передумови для зростання цін завдяки незадоволеному попиту на перевезення агропродукції. Розділення «Укрзалізниці» руйнувало цей механізм неринкового ціноутворення, який давав змогу дотувати вантажі ГМК завдяки штучно завищеній маржинальності перевезення аграрних вантажів.

Окрім цього, трейдери та інші економічні гравці, які обслуговують потребу аграрного сектору в доступі до ринків збуту, зацікавлені зберігати статус-кво. Адже це дає змогу викуповувати провізні спроможності залізниці та формувати стан постійно незадоволеного попиту аграріїв на логістику. Український аграрій не може потрапити на ринок повз трейдерів, оскільки вони викуповують квоти в портах та разом із експедиторами — обмежену пропускну спроможність залізниці.

Це заважає українським агровиробникам укладати форвардні контракти й ефективно експортувати власну продукцію. Внаслідок цього українські продукти продають на спотових ринках зі значними знижками, що обмежує експортний потенціал країни.

Шлях без штучних перешкод

Донедавна вважалося, що вирішальним чинником прискорення реформи залізничного транспорту в Україні будуть вимоги європейських партнерів. Однак ситуація з ембарго на українську агропродукцію підірвала цю впевненість. Адже нереформованість залізниці створила умови, за яких сталі позиції українських агровиробників на ринках країн Балтії посідають фермери Польщі, а на азійських ринках — виробники Бразилії.

Якщо протягом дев’ятьох років Україна не здійснила реформ і не створила логістичної системи, яка б сприяла доступу українських виробників на зовнішні ринки, то зараз наївно сподіватися на жести доброї волі з боку країн-конкурентів. З іншого боку, не виконавши умов євродиректив, ми не матимемо перспектив для зміни статусу країни-кандидата на статус повноцінного члена ЄС.

Реформа залізничних перевезень має перетворити теперішній шлях зі шлагбаумами на вільний від штучних перешкод. Недискримінаційний доступ до інфраструктури та розділення «Укрзалізниці» стануть передумовою для створення цифрового середовища, де всі учасники перевезень зможуть відкрито обмінюватися даними.

На прикладі пасажирських перевезень ми бачимо, як розвиток цифрових технологій і доступ до онлайн-сервісів істотно спрощує процеси бронювання, купівлі та управління різними послугами. Те ж саме можна застосовувати до транспортування вантажів. Така децентралізація та прямий доступ до ринків може значно полегшити й прискорити торгівлю, забезпечити більшу прозорість і конкуренцію.

Українські виробники отримають можливість дістатися ринків без посередників, укладати контракти зі споживачами напряму та зберігати більшу частку прибутку. Якщо власник вантажу матиме змогу самостійно купувати квитки для своєї продукції на світові ринки через онлайн-платформи або додатки, це значно спростить процес і зменшить залежність від посередників.

Власники вантажу зможуть швидко та безпосередньо взаємодіяти зі споживачами без додаткових обмежень або складних угод. Власники навколозалізничних інфраструктур, таких як елеватори, портові термінали й приватні вагонні парки, також отримають нові можливості для розвитку. Вони зможуть планувати навантаження в режимі реального часу та робити прогнозовані інвестиції для покращення ефективності операцій.

Євроінтеграційна реформа залізничного транспорту в Україні принесе нашим виробникам чіткі та передбачувані перспективи, збільшить ефективність усіх долучених ресурсів, зменшить простої та перевитрати.

ЄС вона так само принесе прозорість і передбачуваність імпорту або транзиту вантажів, зменшить вплив людського та політичних чинників на свободу торгівлі.

Для справжнього, а не уявного зближення з ЄС Україна має перейти від декларацій до реальних реформ, які мають привнести європейські цінності в економічні процеси та створити прозорі й прогнозовані умови для доброчесної конкуренції та вільної торгівлі.

Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Сором: навіщо він нам і як керує нашим життям
GlavRed
2025-07-26T23:27:32Z
День ангела 27 липня: кого та як вітати з іменинами
TSN
2025-07-26T21:24:24Z
Отримайте щедрий урожай аґрусу: одна дія, яку робить 80% одеських садівників
24tv
2025-07-26T20:54:54Z
Бур'янів не буде до кінця року: їх вбивають 3 інгредієнти, які є на кухні
24tv
2025-07-26T18:57:55Z
Парфуми багатих жінок: 3 аромати з кілометровим шлейфом
24tv
2025-07-26T18:12:11Z
Ці 5 слів притягують борги та злидні: не варто їх говорити
24tv
2025-07-26T18:06:33Z
Зірки теж тануть: який смак морозива підходить твоєму знаку Зодіаку влітку-2025
Знай
2025-07-26T17:51:51Z
Романтичний серпень: кому зі знаків Зодіаку пощастить у коханні в серпні 2025 року
Фокус
2025-07-26T17:15:16Z
Світ змінює алкогольні звички: які країни "зав’язали", а які - вживають літрами
TSN
2025-07-26T17:06:27Z
Жадан: Війна змінила українську мову, наповнивши її болем
УкраинФорм
2025-07-26T22:45:30Z
DISCOMAN – "Королева" – 1 місце чарту FM-TV минулого тижня.
FM-TV
2025-07-26T21:15:33Z
«Буря» з України зібрала аншлаги на відкритті Міжнародного Шекспірівського фестивалю
УкраинФорм
2025-07-26T21:06:01Z
Ювілей Шевченківської премії: Зеленський розширив перелік номінацій
ГЛАВКОМ NET
2025-07-26T20:42:26Z
Николь Кидман показала свою 14-ти летнюю дочь
GlavRed
2025-07-26T20:27:53Z
Крістіна Агілера приголомшила сміливою фотосесією
GlavRed
2025-07-26T20:27:41Z
Яскрава анімація та добрі історії: 4 нові мультфільми, які треба подивитися з дітьми
24tv
2025-07-26T20:18:27Z
У Києво-Печерській лаврі відкрили виставку пам’яті загиблих в Оленівці
ZN UA
2025-07-26T18:37:32Z
Ексдружина фронтмена Coldplay Гвінет Пелтроу потролила скандал зі зрадою: "влаштувалася" в Astronomer
TSN
2025-07-26T18:18:06Z
Від сексу до омлету: вісім дешевих і простих способів позбутися стресу
Gazeta UA
2025-07-26T21:42:30Z
Вчені навчили комарів протистояти малярії: що це означає для людства
TSN
2025-07-26T21:24:37Z
Труситиме весь день: вчені назвали щоденну звичку, яка призводить до підвищення тиску
Знай
2025-07-26T19:51:17Z
До Дня медичного працівника Валерій Дубіль, Віта Присяжнюк і фонд «Надія» здійснили гуманітарну місію на Донеччину та Сумщину
Политека
2025-07-26T19:48:25Z
Присідання, тяга і ще дещо: ось 5 простих вправ, які швидко приведуть вас у форму
24tv
2025-07-26T19:09:23Z
Скільки спати, щоб не зашкодити здоров'ю
24tv
2025-07-26T18:18:58Z
Коли сон тільки зашкодить: вчені розкрили тривожний нюанс
Фокус
2025-07-26T18:12:09Z
Що небезпечніше — спека чи холод:критичні межі, за якими життя неможливе
GlavRed
2025-07-26T17:27:16Z
Невидимі вороги: найпоширеніша алергія у світі
GlavRed
2025-07-26T15:27:38Z
Головне – досягти своїх цілей: у Путіна зробили нову цинічну заяву про війну в Україні
24tv
2025-07-20T09:30:42Z
Пошкоджена залізниця, яку РФ використовує для військової логістики: дрони атакували Волгоград
Фокус
2025-07-27T00:12:32Z
У Держдепі США засудили розслідування щодо соцмережі X у Франції
InternetUA
2025-07-27T00:04:38Z
Cтармер обговорить з Трампом закінчення війни в Україні – ЗМІ
ГЛАВКОМ NET
2025-07-27T00:03:51Z
Безугла розповіла про свою психічну хворобу
1News
2025-07-26T23:39:25Z
У США заговорили про втрату підтримки Зеленського: що може спровокувати
GlavRed
2025-07-26T23:27:27Z
«Польща має бути готовою до будь-якого сценарію». Туск повідомив про стратегію нацбезпеки
ГЛАВКОМ NET
2025-07-26T22:54:51Z
Клімкін: Без реформ ЄС шукатиме привід скоротити фінансування для України
ZN UA
2025-07-26T22:43:11Z
"У мене високий поріг страху": Безугла зізналася, що має синдром Аспергера
Фокус
2025-07-26T22:42:36Z
Церковний календар: які православні свята будуть у серпні
ZN UA
2025-07-27T00:03:41Z
Прикордонники знищили біля Вовчанська гармату та склад з обладнанням росіян
УкраинФорм
2025-07-26T23:57:06Z
Вітаємо медиків зі святом: найтепліші листівки зі щирими побажаннями
Gazeta UA
2025-07-26T21:54:47Z
Литва готова виділити €30 мільйонів на закупівлю Patriot для України - глава Міноборони
УкраинФорм
2025-07-26T21:46:14Z
Україна увійшла в топ-10 країн за витратами на армію - інфографіка
TSN
2025-07-26T21:24:36Z
Цілий рік будете нещасними: що категорично заборонено робити 27 липня
Telegraf
2025-07-26T21:24:08Z
З Днем медика 2025: найгарніші картинки-привітання зі святом
24tv
2025-07-26T21:15:37Z
The Washington Post пояснює, як Європа купуватиме для України американське озброєння
24tv
2025-07-26T21:06:09Z
У Німеччині штрафують батьків, які забирають дітей зі школи заради вигідних канікул
iPress
2025-07-26T20:58:18Z
Мінус нефтебаза: дрони прилетіли до Волгоградської області РФ та влаштували пожежу
Telegraf
2025-07-26T23:51:26Z
Росіяни атакували Харків дронами: було чутно вибухи, спалахнув будинок
Telegraf
2025-07-26T23:39:25Z
У Чернівцях затримали зловмисника, який намагався вбити чоловіка
Украина Криминальная
2025-07-26T23:36:19Z
Начальника збірного пункту Київського ТЦК затримали на хабарі у $3,5 тисячі
УкраинФорм
2025-07-26T23:24:23Z
"Чо ета": у Росії горить нафтобаза в Октябрьському
24tv
2025-07-26T22:42:23Z
У Греції вирують лісові пожежі: влада оголосила евакуацію
ГЛАВКОМ NET
2025-07-26T22:36:29Z
Найближчим часом може різко погіршитися самопочуття: країну накрила жорстка магнітна буря
GlavRed
2025-07-26T22:27:09Z
Росіяни атакували Сумську громаду, троє поранених
УкраинФорм
2025-07-26T22:09:34Z
Заради селфі заліз на потяг: на Львівщині підлітка уразило електричним струмом
24tv
2025-07-26T21:57:55Z
Оракул Ленорман на 27 липня 2025 року: прогноз для всіх знаків зодіаку — Стрільцям прорив, Ракам підтримка
TSN
2025-07-27T00:18:55Z
ЗСУ просунулися на трьох напрямках, росіяни – на чотирьох: карти ISW на 27 липня
24tv
2025-07-26T23:54:02Z
ДРГ ворог у Покровську діють професійно — військовий експерт
TSN
2025-07-26T23:48:20Z
Росіяни сунуть на трьох напрямках: карта фронту від Deep State
24tv
2025-07-26T23:18:51Z
У Харкові пролунали вибухи, місто масовано атакують російські дрони
ZN UA
2025-07-26T22:36:51Z
На Покровському напрямку ЗСУ знищили склад боєприпасів і багато техніки: зведення Генштабу
24tv
2025-07-26T20:00:49Z
Ворог намагається пробити оборону на Сіверському напрямку: яка тактика росіян
24tv
2025-07-26T19:39:20Z
Прикордонники бригади «Помста» відбили російський штурм під Білогорівкою
УкраинФорм
2025-07-26T19:34:13Z
У зоні відповідальності ОСУВ «Хортиця» ворог змінив тактику «м’ясних» штурмів - Сили оборони
УкраинФорм
2025-07-26T19:33:04Z
Українка Бакастова перемогла російську чемпіонку і майора ЗС РФ Велику на чемпіонаті світу з фехтування
Фокус
2025-07-26T23:27:45Z
Ювентус готовий запропонувати капітану Спортінга Лісабон п'ятирічний контракт
Football.ua
2025-07-26T21:46:05Z
Захисник Ренна повернеться до Дженоа
Football.ua
2025-07-26T21:16:56Z
Кухаревич відзначився голом за Слован Братислава в другому поспіль матчі
Football.ua
2025-07-26T20:40:18Z
Хто краще стрибнув у басейн: Усик з донькою влаштували змагання в Іспанії, – драйвове відео
24tv
2025-07-26T20:36:38Z
Так, він не завжди був лисим: цей маловідомий факт з біографії Джейсона Стейтема вас вразить
24tv
2025-07-26T20:24:42Z
"Ніхто інший": легенда боксу назвав головну особливість Усика
24tv
2025-07-26T20:06:00Z
Ваня Мілінкович-Савич приєднався до Наполі
Football.ua
2025-07-26T20:01:49Z
Баскетболісти України переграли Азербайджан на юнацькому Євро-2025
УкраинФорм
2025-07-26T19:46:41Z
Проблемні кредити, судові позиви банків: що робити та чи варто залучати адвоката?
Украина Криминальная
2025-07-26T23:54:06Z
Який мінімальний термін оренди землі можна укласти в липні 2025 року
24tv
2025-07-26T19:03:34Z
5 професій, які зникнуть найближчим часом
24tv
2025-07-26T18:57:31Z
Світові запаси матча вичерпуються на тлі трендів у соцмережах та неврожаю - BBC
InternetUA
2025-07-26T18:56:59Z
Перегріта воєнна економіка РФ вкрилася глибокими тріщинами, - Bloomberg
FaceNews
2025-07-26T18:34:46Z
Пенсійний фонд підвищив середню зарплату для розрахунку пенсій
360ua.news
2025-07-26T18:21:32Z
Економіка РФ здивувала стійкістю, але вкрилася глибокими тріщинами - Bloomberg
GlavRed
2025-07-26T18:04:01Z
Від неї відмовився Євросоюз: яка купюра євро давно вийшла з обігу
24tv
2025-07-26T18:03:06Z
Катар пригрозив Європі зупинкою постачання газу через директиву ЄС
УкраинФорм
2025-07-26T17:37:39Z
Головним науковцем Meta став один із творців ChatGPT
InternetUA
2025-07-26T23:01:11Z
Google Pixel 10 отримає новий фірмовий відтінок Moonstone
InternetUA
2025-07-26T21:37:58Z
Facebook — найнебезпечніша платформа для активістів
InternetUA
2025-07-26T20:22:15Z
Загроза для Землі минула, але є нюанс: чому астероїд розміром з багатоповерхівку досі небезпечний
Фокус
2025-07-26T19:57:41Z
Вулкани — ворота з надр Землі: як працюють та чому вони вивергаються
GlavRed
2025-07-26T18:27:32Z
Студенти створили на 3D принтері дрон, що літає, пірнає та злітає з води за секунди
InternetUA
2025-07-26T18:23:46Z
27 липня Землю накриє сильна магнітна буря: чого очікувати метеозалежним людям
Фокус
2025-07-26T17:51:21Z
Які предмети поруч з роутером блокують Wi-Fi сигнал
InternetUA
2025-07-26T17:17:02Z
Археологи розкопують поховання віком 100 000 років у печері в Ізраїлі
24tv
2025-07-26T17:06:50Z
Який автомобіль в жодному разі не варто купувати: відповідь автомеханіка
GlavRed
2025-07-26T23:27:18Z
Цей унікальний ретро-корвет міг би переконати нас обрати його замість ZR1X
Топ Жир
2025-07-26T23:21:59Z
Жінка переказала понад 7 тисяч доларів за авто, яке так і не отримала
Украина Криминальная
2025-07-26T22:45:12Z
GR Corolla Auto: як ралійний автомобіль намагається бути цивілізованим — огляд
Топ Жир
2025-07-26T21:36:16Z
Honda планує страхувати ваші авто, маючи унікальну перевагу
Топ Жир
2025-07-26T19:51:00Z
Орендар Hertz зняв відео свого авто, щоб спростувати помилку штучного інтелекту, але його спроба залишилася марною на тлі громадського обурення
Топ Жир
2025-07-26T18:06:24Z
Audi готує електричну заміну TT: перші подробиці майбутньої прем’єри
360ua.news
2025-07-26T17:49:41Z
Водіям ввели важливу заборону – кого стосується
Знай
2025-07-26T17:21:26Z
Як у Rolls-Royce — електрокросовер Genesis GV90 справді матиме тренерські двері
ITC
2025-07-26T17:05:08Z