«Детектор медіа» продовжує масштабне дослідження якості контенту регіональних телеканалів під час великої війни. Ми регулярно проводимо кількісно-якісний моніторинг новин телеканалів різних областей України. Його результати дозволяють читачам обрати джерела, які дотримуються стандартів, а медійникам — попрацювати над помилками та зробити свій інформаційний контент кращим.
Зараз, окрім цих двох завдань, ми хочемо з’ясувати, як живуть і працюють телеканали в областях, постраждалих від російської агресії. Оскільки деякі з цих каналів не мають стабільного ефірного мовлення, об’єктом аналізу будуть програми, які вони публікують на ютуб-каналах, — не лише інформаційні, а й авторські публіцистичні програми та студійні інтерв’ю.
«Перша приватна телекомпанія» Івано-Франківська
Саме так пишуть про ЗМІ на його ютуб-сторінці. Там ідеться, що мовник «з'явився в ефірі ще у 1990 році. У 2012-му, після тривалої відсутності на телеекранах, "Канал-402" знову в ефірі». За даними YouControl, ТОВ «ТРК "Канал-402"» зареєстроване у серпні 1993 року. Засновниками (про яких на сайті медіа — ані слова) є франківці Олександр Бубен (60% статутного капіталу) та Володимир Фомін (40%). Директором телеканалу є Ігор Данильців.
За даними сайту Нацради з питань телебачення та радіомовлення, рішення про державну реєстрацію мовника з’явилося у березні 2007-го, а ліцензію на мовлення телеканал отримав через рік. У 2017 році «Канал-402» був у полі зору оглядачів «Детектора медіа». Колеги підготували огляд контенту мовників із різних областей, який дослідили на дотримання журналістських стандартів. Тоді івано-франківський телеканал показав високий рівень дотримання точності й достовірності, а от баланс думок і повнота інформації були лише у половині сюжетів «Каналу-402».
Нині у ЗМІ є не надто інформативний сайт, сторінки у фейсбуці (31 тисяча читачів), інстаграмі (майже 3,5 тисячі), твіттері (125 читачів). Для огляду, як завжди, використовуємо ютуб-сторінку мовника. Вона створена у березні 2013 року й нині має 10 тисяч підписників. На ній у будні викладають новинні сюжети, а також проєкти «Каналу-402». Для моніторингу переглянуто 35 сюжетів, опублікованих у період з 9 по 17 серпня, а також програми, що вийшли у цей період і раніше.
Руслан Марцінків контролює ситуацію
Новинні сюжети івано-франківського «Каналу-402» мало чим відрізняються від матеріалів колег з інших регіонів. Відео мають титри з темою та місцем події, а члени знімальних груп представляються наприкінці сюжету.
До тем, які беруть у роботу франківські медійники, запитань немає. У доробку є житлово-комунальні питання, сюжети про життя переселенців, злочини російських терористів і шану полеглим захисникам. Окремим блоком раз на тиждень виходять новини спорту.
У моніторинговий період на «Каналі-402» Руслана Марцінківа показували у семи із 35 переглянутих сюжетів «Каналу-402». Та і до того — не менше. З одного боку, така тенденція характеризує міського голову як активного та відкритого до спілкування з пресою посадовця. З іншого — окремі сюжети не втратили би у якості, навіть якби журналісти не взяли прямої мови очільника міста.
Наприклад, доречно синхрони Руслана Марцінківа виглядали у сюжетах про відкриття дошки на честь загиблого воїна на фасаді національного технічного університету чи на зустрічі голів територіальних громад, присвяченій проблемам місцевого самоврядування. Відео за участю міського голови Івано-Франківська про відкриття кабінету соціально-психологічної підтримки або про інспекцію укриттів — теж годиться.
А от матеріали про переселенку з Харкова, яка тренує дітей, або про роботу навчально-виробничого підприємства незрячих не стали би гіршими без появи посадовця. Хоча в останньому випадку візит Марцінківа власне і був інформаційним приводом. Імовірно, така увага журналістів до персони міського голови зумовлена численними угодами на надання телекомунікаційних послуг між телеканалом та Івано-Франківською міськрадою.
«Прикарпаттяобленерго» свою справу знає
Ще одна група сюжетів, що містили ознаки комерційного піару, пов'язана з місцевим обленерго. У моніторинговий період вийшло два таких матеріали. 16 серпня — про 93-річчя «Прикарпаттяобленерго», яке відзначили благодійним ярмарком, а наступного дня — відео про благодійний турнір із футзалу, організований енергетиками.
З одного боку, в обох сюжетах ішлося про благодійні заходи, що є суспільно важливою інформацією, яку треба доносити до жителів регіону. З іншого — обидва відео були компліментарними до вказаної компанії, при цьому комерційних позначок (принаймні, на ютубі) не мали.
Подекуди журналісти припускалися дрібних помилок у титрах. Але їх легко виправити, та і на загальне сприйняття інформації вони ключового впливу не мають.
У решті випадків сюжети івано-франківського «Каналу-402» зроблені динамічно та з дотриманням стандартів. Журналісти не забувають про стендапи (власну появу в кадрі), що, нагадаємо, практикують далеко не всі регіональні мовники. Фемінітиви місцеві журналісти використовують не завжди, але, як-то кажуть, краще щось, ніж зовсім нічого.
«Голоси війни» та інші проєкти
Неновинний контент мовника складають проєкти різного спрямування. Напевно, найбільш актуальний у часи повномасштабного вторгнення Росії — «Голоси війни», що виходить раз на два тижні. У ньому внутрішньо переміщені особи розповідають про жахи окупації, як рятувалися від війни та освоювалися на новому місці. Кожен випуск супроводжується субтитрами англійською мовою.
Про «Час спорту» ми вже згадували вище: тематична програма публікується на ютубі щотижня та триває до 10 хвилин. У ній, як ви вже зрозуміли, журналісти розповідають про помітні спортивні події, що відбулися у регіоні або за участю місцевих спортсменів.
Як і в багатьох українських телемовників, у «Каналу-402» є свій медичний проєкт. Він має назву «Рецепти здоров’я» та виходить в етер, за словами ведучої, щопонеділка та щочетверга. У програмі, що триває до 15 хвилин, профільні фахівці розповідають про лікування та профілактику захворювань. Наприклад, у випуску, опублікованому 25 серпня, йшлося про мікрохірургію ока, зокрема, про нове профільне відділення у центральній клінічній лікарні. На запитання відповідала завідувачка відділення Юлія Масляк.
18 серпня йшлося про реабілітацію військових, а гостем програми був заввідділення реабілітації та відновного лікування ЦМКЛ Михайло Кобзей. А перед тим, 3 серпня, мова пішла про УЗД-обстеження, про яке розповіла завідувачка профільного відділення все тієї ж лікарні Олеся Топчій. Такі проєкти, без сумніву, пізнавальні та корисні для глядача.
Також є мистецький проєкт «Одним дублем», що розповідає про культурні події та об’єкти регіону. Гостями програми стають місцеві митці, музейники тощо.
У підсумку маємо регіональне медіа, яке виробляє досить якісні новини та супутні проєкти. Проте занадто улесливе до міського голови та до окремих компаній. Розповіді з їхнього життя варто супроводжувати позначками про платне співробітництво.