MY.UAНовини
«Пандемія та повномасштабне вторгнення лише посилили увагу до інфогігієни та інформаційної безпеки»
«Пандемія та повномасштабне вторгнення лише посилили увагу до інфогігієни та інформаційної безпеки»

«Пандемія та повномасштабне вторгнення лише посилили увагу до інфогігієни та інформаційної безпеки»

Вчителі медіаграмотності у школі розповіли про необхідність системного підходу до впровадження навичок інформаційної гігієни.

MediaSapiens багато років пише про впровадження у школі медіаграмотності. На другий рік війни ми знову опитали вчителів із різних українських регіонів, у яких формах впроваджується медіаграмотність у їхніх школах, який навчальний і виховний вплив має це на учнів та чого не вистачає для сталого розвитку цієї навички. Всім учителям ми поставили однакові запитання:

— Чому ви вирішили долучитися до розвитку медіаграмотності у школі?

— Який саме формат роботи з дітьми ви обрали (урок із медіаграмотності, навички медіаграмотності в межах основного предмета, спілкування класного наставника, гурток) і чому?

— Якого ефекту вдалося досягнути: чи змінилося ставлення дітей до гаджетів, соцмереж? Чи розуміють діти, що існує інформація, дезінформація, фейки? Які нові поняття вони засвоїли, корисні навички здобули? 

— Ви продовжуватимете викладання наступного року?

— Що потрібно, щоб медіаграмотність стала постійним компонентом навчання у вашій школі?

Першу частину опитування ви можете прочитати тут.

Людмила Козубай, учителька технологій та інформатики навчально-виховного комплексу №10 міста Хмельницького:

Моє знайомство з медіаграмотністю розпочалося давно. Я росла за радянської влади та ще зі шкільних часів у мене витворилося вміння шукати невідповідності у поданні інформації.

Ще тоді я помітила, що розповіді мого тата, ветерана Другої світової війни, відрізняються від того, що розповідають по телевізору, що пишуть у газетах.

Першою, від кого я почула про Голодомор, була вчителька історії — вона розповідала про це на уроці. Я вирішила їй допомогти та розповіла те, що знала від бабусі. Після того учителька порадила моїй мамі звернути увагу на те, що говорить її донька.

За все життя я часто бачила, що говорять одне, відбувається інше, а висвітлюють це взагалі по-іншому. Суспільство від цього багато втрачає. Відтак утворилася потреба з’ясовувати такі невідповідності.

З 2008 року я почала їздити до Києва на конференцію «Мова та культура», яка відбувається у Національному університеті імені Тараса Шевченка. У 2014 році на цій конференці я дізналася, що студентам-журналістам викладають предмет «медіаграмотність». Почала розмірковувати, як це запровадити у шкільному житті.

Я спілкувалася із професоркою Ганною Володимирівною Онкович і почала брати інформацію про медіаграмотність у неї.

  • Читайте також: Катерина Молодик: «Вчитель не може викладати медіаграмотність, якщо сам не є медіаграмотним»

Також після окупації Криму, звідки я родом, я втратила зв'язки зі своїми друзями та рідними, і необхідно було заповнювати інформаційні прогалини. Я дуже гостро відчула, що без правдивої інформації про те, що відбувається, ми ризикуємо втратити свої переваги.

У 2019 році я пройшла навчання від тренерів «Академії Української Преси» та Академії Deutsche Welle. Там була умова поширювати далі набуті знання. Я провела кілька тренінгів для старшокласників і вчителів.

Я працюю в інноваційній школі, у нас підтримують нововведення. Коли адміністрація переконалася, що заняття з медіаграмотності є цікавими та корисними для дітей, то знайшли можливість запровадити у варіативну частину програми предмет «Цифрова і медіаграмотність». Цей спецкурс грифований Міністерством освіти і науки України, тобто дозволений до викладання, і є затверджена програма від 1 до 11 класу. Тож у 2020 році я почала викладати такий спецкурс для учнів 6 і 7 класів.

Щоб для них це було корисним, потрібно враховувати їхні вікові особливості. Словниковий запас дітей цього віку ще не такий великий, як у дорослої людини, тому понятійний апарат потрібно трішки спрощувати, адаптовувати до їхнього рівня. Вони дуже гарно реагують на це.

Це можна й потрібно робити не лише коли йдеться про учнів 6 класу. В АУП є посібники для викладання навіть для дошкільнят.

Вивчення основ медіаграмотності актуальне для будь-якого віку, просто необхідно побачити у предметі таку шпарину, яка дає змогу ці знання органічно вписати в загальну систему, без штучності.

Основна моя професійна царина — трудове навчання, технології та інформаційні технології. Тож на своїх уроках у старшій школі я завжди знаходжу можливість передавати такі знання. Наприклад, на трудовому навчанні ми доручили чатботу ChatGPT зібрати десять фактів про вишиванку. Він виявився не настількии розумним, щоб розрізняти факти та фейки, чотири з запропонованих ним тез були неправдивими.

Коли діти опановують такі техніки, у них закладається усталений алгоритм дій: інформацію треба брати не ту, що перша на очі потрапила, а перевіряти її.

  •  Читайте також: Медіаосвіта у війні

Коли почалася повномасштабна війна, навички медіаграмотності стали особливо цінними. Мої учні вже самі звертають увагу на те, що довіряти повідомленням із вайбер-груп, телеграм-каналів про те, що от-от буде вибух чи взагалі ядерний удар, не можна. Вони знають, що інформацію треба зіставляти з офіційними точками зору.

Мої учні мали мініпроєкт «Медіаграмотний я — медіаграмотна родина моя». Для цього вдома розповідали своїм дідусям і бабусям про поширені види онлайн-шахрайства, шахрайства з допомогою мобільних телефонів. Це сильно мотивувало їх самих.

А загалом у нашій школі поширення таких навичок триває ще з 2015 року, коли весь колектив почав вчитися, як користуватися хмарними сервісами «Офіс 365» та опановувати цифрові інструменти. Відтоді у нас постійно відбувається обмін знань. Наприклад, ми змінили підходи до наповнення офіційної сторінки в фейсбуці, самі домовилися про те, що публікуємо і чого не публікуємо у групах у фейсбуці й вайбері. Період пандемії ковіду та початок повномасштабного вторгнення лише посилили увагу до інфогігієни та інформаційної безпеки.

Олександр Валовенко, учитель історії Черкаської гімназії 9 імені О.Луценка

Медіаграмотність — це важлива навичка XXI століття! Поняття критичного мислення та методи його формування у школярів були вже знайомими темами, тому такий прикладний спосіб їх розвивати був для мене цікавим. Мені була цікавою перспектива обговорення з учнями питань про факти, фейки та судження, а також аналіз медіапростору на предмет маніпуляцій, пропаганди та мови ворожнечі. 

У своїй практиці застосував і уроки з медіаграмотності в межах окремого курсу за вибором «Основи медіаграмотності», де програмою передбачено вивчення медіапростору та його окремих елементів у хронологічному порядку із вивченням основних навичок аналізу медіа.

Від початку нашої роботи у проєкті IREX «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» діти, з якими я працював, почали поступово проявляти все більший інтерес до критичного аналізу медіа: оперувати термінами «факт», «фейк», «судження» та «маніпуляції», використовувати їх у розмовах між собою, закріплюючи глибше їх розуміння.

Інтегрування елементів інфомедійної грамотності в уроки історії допомагає більше зацікавити учнів у вивченні предмету, наприклад, наголосивши на тому, що поняттю пропаганда більш ніж тисяча років, та прищепити їм навички критичного мислення, аналізуючи історичні джерела.

Крім цього, в межах вивчення курсу «Громадянська освіта» можемо знов присвятити вказаній проблематиці багато часу, оскільки за програмою маємо великий розділ «Медіа».

Мета впровадження інфомедійної грамотності — це забезпечення всебічного розвитку учня — успішного українця, котрий уміє аналізувати інформацію, критично мислити та створювати нове.

Формування навичок інфомедійної грамотності допомагає розвивати низку компетенцій учнів: вміння ефективно шукати інформацію, відрізняти факти від суджень, вміння робити власні висновки та припущення.

Також розвиваються навички критичного мислення: діти вчаться встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, проводити паралелі між передумовами, подіями та їхніми наслідками, проводити аналогії та паралелі з нинішнім часом чи подіями. 

  • Читайте також: 38% учнів краще визначають неправдиві новини після уроків з елементами медіаграмотності — IREX

Завдяки «Основам медіаграмотності» діти отримують і навички власне медійної грамотності. Дізнаються про принципи роботи сучасних медіа, роль редакційної політики, про цензуру, навчаються розпізнавати приховану рекламу, отримують навички захисту приватності в мережі, розпізнавати фейки та маніпуляції з допомогою різноманітних інструментів для аналізу тексту, фото, відео, аудіо.

Учні навчаються ідентифікувати спроби впливу на емоції, розрізняти мову ворожнечі, визначати й протидіяти стереотипам і дискримінації.

Як показує практика, учні ефективно засвоюють більшість із цих умінь, проте застосовують їх вибірково, адже для цілеспрямованого викриття маніпуляцій їм бракує досвіду.

Проте ставлення до своєї цифрової присутності в мережі змінюється дуже сильно. Діти, однозначно, починають більш відповідально ставитися до своєї присутності у соціальних мережах, контенту, який обирають, та до свого власного кіберсліду загалом.

Чи можливо у сучасних умовах масштабної інформаційної війни Росії проти України не працювати у цьому напрямку? Для цього зараз маю потужну внутрішню мотивацію і, думаю, багато моїх колег поділяють цю думку. Не слід забувати слова Отто фон Бісмарка: «Війни виграють не генерали, війни виграють шкільні вчителі та парафіяльні священики».

У нашій гімназії компоненту інформаційно-медійної грамотності приділяють серйозну увагу: створено відповідний освітній простір — кабінет медіаграмотності, п’ятеро вчителів пройшли навчання в проєкті IREX «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність». Ми будемо продовжувати працювати в обраному напрямку.

Желіба Олександр Володимирович, учитель історії Ніжинського ліцею Ніжинської міської ради при Ніжинському державному університеті імені Миколи Гоголя:

Я вчитель історії. Дуже важливо викладати історію, спираючись на роботу з джерелами. Також паралельно займався викладанням «Громадянської освіти», й власне у цьому курсі почав звертати увагу на медіаграмотність. З учнями та ученицями ми вчимо, як працювати з сучасними джерелами, як обирати масмедіа, щоб отримувати правдиву інформацію. Адже ми розуміємо, що на основі правдивої інформації можна приймати ефективні рішення. І навпаки: на основі недостовірної інформації ми робимо неправильні висновки.

Я викладаю історію у ліцеї, і ми завжди працюємо з історичними джерелами. Тут те саме завдання, що й із вибором джерел сучасної інформації: якщо знайдемо правдиві факти, то висновки про минуле будемо робити більш-менш адекватні, і ймовірність того, що ми вгадаємо, яким воно було, є. Якщо ж будемо сприймати за факти певні судження та маніпуляції, то реставроване минуле буде неправдивим, ми будемо робити неправильні висновки. Минуле нас нічому не навчить.

Тому я навчаю учнів аналізувати інформацію та джерела загалом. Ми аналізуємо, хто та що повідомив. Перевіряємо, чи хтось не намагався зманіпулювати громадською думкою. Ставимо собі питання, чи ми можемо робити висновки на підставі своїх стереотипів?

  • Читайте також: Запит на медіаграмотність в українській школі сформовано

Коли діти навчаються цієї методології, то здатні самі виявляти маніпуляції, пропаганду. З десятикласниками ми вивчаємо радянську пропаганду. Робили таку вправу: я попросив дітей побути в ролі комуністичних агітаторів і переконувати селян, що вступати в колгосп — це вигідно, а для цього використовувати інформаційно-агітаційні засоби. Учні малювали відповідний плакат, а інші, які представляли селян, що чинять опір, робили листівки та намагалися критикувати агітаторів.

З моїх спостережень, використання вправ з елементами медіаграмотності не лише роблять цікавішими для них уроки з історії, але й допомагають учням опановувати навички ефективного пошуку інформації та її критичного сприйняття.

Коли, скажімо, вивчаємо нове незнайоме поняття, діти самостійно перевіряють, про що йдеться в мережі. Також часто практикуємо перевірку певних суджень і розмірковуємо, чи можна на їх основі робити релевантні висновки. Для цього зіставляємо це з тим, що пишуть і кажуть інші люди, фахівці в цій сфері.

Неважливо, чи йдеться про історію, чи про сучасні джерела — ми маємо навчити учнів із ними працювати.

Я долучався до написання програм із викладання медіаграмотності у межах курсу «Громадянської освіти» та історії України. Для вчителів на сьогодні розроблено чимало цікавого методичного матеріалу, уже є низка посібників.

  • Читайте також: «Медіаграмотність нарешті стала на своє місце однієї з ключових компетентностей»

Поза тим, вважаю, що доцільним у школах є запровадження й окремого спецкурсу з медіаграмотності, що відкриває більше можливостей для взаємодії з дітьми. Це дозволяє систематизувати підходи до споживання інформації, а також навчати дітей продумано створювати її, бо саме це дуже цікаво учням.

Діти активно долучаються, коли пропоную детально розбирати інформаційні меседжі, перетворювати текстову інформацію на візуальну, наприклад, в інфографіку, мапу думок тощо.

Учні не лише споживають інформацію, але й поширюють її у соцмережах, можуть підтримувати певні ідеї, тому слід вчити їх бути відповідальними у цьому.

Володимир Олександрович Щербак, учитель української мови та літератури Гребінківської гімназії Полтавської області:

Я був на курсах підвищення кваліфікації у 2019 році, але тоді мені тема медіаграмотності «не зайшла». Пізніше ж, у 2021 році, у фейсбуці мені постійно надходили запрошення від неверифікованих користувачів у всілякі комерційні групи, сповіщення, реклама. Потім на особисту електронну скриньку надійшов лист англійською мовою нібито з Австралії. Дружина переклала мені: відправник писав, що я єдиний родич покійного Щербака та на щось можу претендувати, треба з ними зконтактуватися. Це було дуже підозріло, адже у мене є ще двоє братів із прізвищем Щербак і сестра.

Я занепокоївся особистою цифровою безпекою й почав шукати інформацію про те, як подолати інтернет-шахрайство, як протидіяти фішингу, телефонному шахрайству. Це призвело до того, що навколо мене утворилася так звана інформаційна бульбашка: соцмережа сама почала мені пропонувати актуальні публікації стосовно медіаграмотності.

Опісля я подався на навчання проєкту IREX і після знайомства з ними виявив, що отримую доступ до безмежного ресурсу для викладання української мови та літератури у 8–9 класах і для класних годин.

Два з половиною роки я брав участь у зустрічах від IREX, сам уже розробляю матеріали для опрацювання на уроках мови та літератури для 5, 6, 7, 10 та 11 класів.

  • Читайте також: Не дати себе обманути. Чому медіаграмотність має стати складовою освіти

Обласна методистка з української мови, дізнавішись, що я цим захоплююся, запропонувала мені провести майстерклас із медіаграмотності для вчителів. Тож я вже ділився цим досвідом із колегами та колежанками у Полтавській області.

Основні програми, наприклад з української літератури, дуже класистичні. Тим часом запропонований матеріал на розвиток медіаграмотності подобається дітям. Часто це щось безпосереднє, наближене до повсякденного життя. Це викликає у дітей здивування і навіть усмішку.

Наприклад, у 9 класі, коли вивчаємо Шевченка, маємо вправу: провести порівняльну характеристику трьох застосунків із Кобзарем. Це зацікавило учнів, вони шукали такі застосунки в мережі, бо до цієї вправи не знали про існування жодного.

На уроці української мови треба визначити головні члени у речені, знайденому в одній фейковій новині: «На Київському централньому залізничному вокзалі продаються пиріжки з кошенятами». Це викликає у дітей здивування, але відкриває інтерес, потребу з’ясувати все детальніше.

Діти живуть у своєму світі, вони думають, що вчителі не орієнтуються в новаціях. Проте коли ми дивуємо їх тим, що розуміємося, і даємо конкретні поради, це стимулює підлітків до більшого саморозвитку. Наприклад, одного разу показав учням дві програми для аналізу світлин, це справило на них враження, хтось із учнів розповів і про третю, якої я не знав.

Минулого навчального року я був керівником 11 класу. На останніх класних годинах доходило до того, що вже не я вчив учнів, а вони намагалися вчити мене: як краще нейтралізувати тролів у соцмережах, у класі навіть виникла суперечка.

  • Читайте також: На гіркому досвіді. Як війна в Україні вплинула на розвиток медіаосвіти інших країн

Розвивати медіаграмотність у школі дуже потрібно, бо це дуже впливає на формування світосприйняття. Можна сказати, що зараз є категорія людей, які піддаються подвійному впливу ІПСО. Перші ІПСО — сирени, атаки, поширення фейків і дезінформації. Друга лінія — це переказування фейків, дезінформації, пропагандистських наративів співмешканцями, сусідами, родичами, «ждунами».

Діти є дзеркалом своєї сім’ї. І хоча народжені в незалежній Україні, все одно піддаються шкідливим наративам, коли хтось зі старшого покоління ностальгує за радянським минулим. Ми не маємо права виривати дітей із сім’ї, але ми маємо стимулювати їх мислити здорово, для цього маємо звертати на це увагу, знаходити та доносити чіткі аргументи.

Наталія Михайлевська, учителька української мови та літератури Львівської СЗШ №92:

У школу прийшла інформація про те, що буде курс із медіаграмотності для вчителів. Це було ще до пандемії коронавірусної хвороби. Мене це одразу зацікавило. Після семінару я переконалася, що це актуально і на часі — навчати дітей правильно сприймати інформацію, розвивати критичне мислення.

Я класний керівник і навчаю української мови та літератури, а тому інтегрую вправи з медіаграмотності і в наше спілкування, і у вивчення основних предметів. Про медіаграмотність я вперше розповідаю дітям, коли знайомлюся з новим класом.

На уроках української літературі ми практикуємо різні корисні техніки аналізу тексту. Наприклад, учні мають зробити порівняльний аналіз публікацій про одного з письменників, взятих, приміром, із підручника та з Вікіпедії. Також розвиваємо вміння ставити розгорнуті питання до різних видів тексту: «Чому?», «Що буде після того, як?», «Що було б, якби?».

Коли діти навчаються мислити таким чином, ідемо далі, ускладнюємо завдання. Приміром, під час роботи над певним твором пропоную не переказ, а скласти десять запитань до тексту та відповіді на них — і такі, щоб серед них були і правдиві, і неправдиві. Дітям, щоб вигадати таку «неправду», треба знати текст і добре його осмислити.

Так учні опосередковано дізнаються про природу дезінформації. Що вигадати дезінформацію, яка б змушувала повірити, не так і просто, адже фейки тим і небезпечні, що імітують щось справжнє. Розвиваючи тему, розповідаю дітям, що в медіапросторі панує засилля фейків, і що є такі проєкти, як StopFake, які їх викривають і нейтралізують. Підводжу учнів до засвоєння правила «Вір, але перевір»: наголошую, що не варто одразу поширювати інформацію, яку щойно прочитали. Слід переконатися, що вона правдива.

  • Читайте також: Валерія Ковтун, «Фільтр»: «Ми перестрибнули етап інформування про медіаграмотність і перейшли відразу до навчання»

На уроках української мови часто опрацьовуємо медійні заголовки. Діти з'ясовують, чи назва відповідає змісту публікації. Коли виявляють невідповідність, щиро обурюються, дізнаються, що є багато публікацій, які робляться лише заради «клікбейту», збільшення відвідуваності сайту, а не для того, щоб подати цінну інформацію.

Так само діти вчаться ідентифікувати прояви мови ворожнечі, а вона у медійному просторі дуже поширена.

При цьому вправи на медіаграмотність ми маємо, проходячи ціле коло тем — від словосполучень до складних речень.

Я не знаю, чи будуть учні пам’ятати точне визначення словосполучення, але напевне таки запам’ятають, що неправильно вдаватися до мови ворожнечі не лише в медійному просторі, а й в особистому спілкуванні.

Помічаю значний інтерес до медіаграмотності серед старшокласників, адже вони отримують сучасні знання та навички, що мають сильний зв’язок із повсякденним життям, сучасністю.

Я стало впроваджую компоненти медіаграмотності у викладання уроків мови та літератури для учнів, починаючи з 8 класу, проте помітила, що цим можна і доцільно займатися із молодшими учнями.

У шестикласників під час теми зв’язного мовлення було завдання скласти діалог про те, які пастки можуть бути в мережі інтернет. Один хлопчик розповів реальну історію про свого батька. За переказом дитини, чоловікові надійшло повідомлення про виграш, але треба на зазначений рахунок переказати 100 гривень. Він так зробив, а потім отримував і наступні прохання переказати гроші й не розумів, що його намагаються обдурити. Обговорення таких тем привертає увагу дітей, буває так, що засвоєння основних навичок відбувається непомітно для них — настільки захопливою видається запропонована тема.

  • Читайте також: «Мої учні кажуть, що вони фактчекери, і їм це подобається». П’ять учителів, які навчають школярів критично мислити й аналізувати інформацію

Медіаграмотність — дуже цікавий і життєво актуальний напрям. Було б добре, якби за рекомендацією Міністерства освіти та науки був впроваджений такий предмет принаймні раз на тиждень. Проте, як на мене, й інтеграція медіаграмотності у викладання основних предметів дає хороші результати: це працює на розвиток критичного мислення, розвиток уміння правильно сприймати інформацію, формування світоглядних орієнтирів загалом.

Якщо вчитель історії постійно буде інтегрувати медіаграмотність у викладання свого предмета, і вчитель мистецтва, і вчитель української мови та літератури, то, думаю, загальна мета має бути досягнута.

Фото надані спікерами, головне ілюстративне фото osvita.rayon.in.ua

Теги за темою
Школа
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
Известный актер-воин разводится с женой: "Были сложности"
Фокус
2025-11-03T08:00:10Z
Бокс-офис США. Мёртвый уик-энд
Кино-Театр
2025-11-03T07:03:39Z
СБУ инициировала запрет контента с российским актером Колокольниковым
Апостроф
2025-11-02T20:57:46Z
У победителя "Голоса страны" и "Шанса" обнаружили рак 4 стадии
Comments UA
2025-11-02T16:15:23Z
Объемные стрижки для женщин за 60: долго держат форму и не нуждаются в укладке
TSN
2025-11-02T16:09:51Z
Тарас Цымбалюк возмутился в ответ на обвинения в выезде за границу: "Я уже вернулся в Украину"
Знай
2025-11-02T15:51:25Z
Победитель "Шанса" Павел Табаков шокировал признанием о диагностированном у него раке четвертой стадии
TSN
2025-11-02T12:12:32Z
"Бугония" рецензия: Лысая Эмма Стоун сражается с теорией заговора и открывает портал калькулятором
Фокус
2025-11-02T12:00:46Z
Певица Елка на концерте в Москве убрала упоминание "Борисполь" из своей песни
Комсомольская правда
2025-11-02T10:21:20Z
Бюджет-2026: конструктивы и негативы
ZN UA
2025-11-03T06:33:10Z
Контрольный выстрел: почему 3000 бесплатных километров от Кабмина добьют "Укрзалiзницю"
Фокус
2025-11-03T06:15:25Z
Атака на Туапсе: спутник зафиксировал повреждения танкера и терминала «Транснафты»
Апостроф
2025-11-03T06:09:28Z
В Україні прогнозується різке падіння цін на свинину
AgroNews
2025-11-03T06:03:48Z
Ежемесячно ущерб составляет миллиарды: раскрыт крайне опасный сценарий, которого не избежит РФ
Comments UA
2025-11-03T06:03:06Z
Карточку заморозят даже за легальные переводы: банки ужесточили правила
Знай
2025-11-03T04:36:15Z
В Украине ввели новый запрет для рыбаков: за что будут штрафовать с 1 ноября
UAToday
2025-11-03T04:33:51Z
Субсидии на отопительный сезон под угрозой: украинским пенсионерам срочно нужна справка
Хвиля
2025-11-03T04:27:50Z
Курс валют в Украине: доллар и евро «передумали» дорожать — покупать или продавать
TSN
2025-11-03T04:06:17Z
Берлин предлагает радикально ударить по России: от чего придется отказаться Германии
Comments UA
2025-11-03T08:00:58Z
Вице-канцлер Германии призывает прекратить весь импорт стали из России
Европейская правда
2025-11-03T07:57:15Z
Блэкауты в РФ не станут угрозой для режима Путина: раскрыт поразительный нюанс
Comments UA
2025-11-03T07:51:58Z
ЕС рассматривает возможность ослабления климатической цели сократить выбросы на 90% к 2040 году
Европейская правда
2025-11-03T07:39:23Z
Трамп заговорил о своих преемниках: кого видит следующим президентом США
Comments UA
2025-11-03T07:34:10Z
ХАМАС передал Израилю тела еще троих заложников
Апостроф
2025-11-03T07:33:58Z
Над Украиной нависла новая серьезная катастрофа из-за предательства партнеров: раскрыты детали
Comments UA
2025-11-03T07:33:41Z
"Ты знаешь, что ты — человек": Как противостоять когнитивной войне Путина
Лига
2025-11-03T07:33:36Z
РФ атаковала дронами и ракетами Николаев, Днепр и другие регионы – фото повреждений
Лига
2025-11-03T07:27:47Z
ГСЧС ликвидировала пожары после ракетных ударов по жилым домам в Сумской области
Апостроф
2025-11-03T08:00:08Z
Россиянин, который спрыгнул с транзитного поезда в Литве, найден в Финляндии
Европейская правда
2025-11-03T07:51:01Z
Девятилетний мальчик в Малайзии напал на брата после игры в Roblox
Апостроф
2025-11-03T07:42:28Z
Россияне обстреляли автомобиль в Харьковской области: есть пострадавшие. ФОТО
Новости Украины
2025-11-03T06:42:41Z
В результате землетрясения в Афганистане погибли семь человек, 150 получили ранения
Комсомольская правда
2025-11-03T05:24:03Z
Россияне ударили беспилотниками по Сумщине: есть погибший и раненые
Апостроф
2025-11-03T05:15:55Z
У россиян прибавится проблем с топливом: где в РФ были слышны сильные взрывы
Comments UA
2025-11-03T05:03:17Z
Россияне атаковали ракетой село в Сумской области, есть пострадавшие, - ОВА
UAToday
2025-11-03T04:33:28Z
В Черном море после атаки дронов загорелся российский танкер: зафиксирован разлив нефти
UAToday
2025-11-03T04:33:07Z
Ночью Воздушные силы обезвредили 115 российских дронов и одну ракету
Апостроф
2025-11-03T08:00:46Z
В Польше уменьшилось количество сторонников возвращения обязательного призыва в армию
Европейская правда
2025-11-03T07:58:04Z
От 2 000 до 14 000 гривен: какие категории пенсионеров получат доплаты
Знай
2025-11-03T07:36:24Z
Розыск ТЦК: какие последствия грозят в Украине и за ее пределами
Знай
2025-11-03T07:21:25Z
Какой завтра, 4 ноября, праздник — все об этом дне, какой церковный праздник, что нельзя делать
TSN
2025-11-03T07:09:42Z
Света не будет, а детей отправят домой: школы и сады готовятся закрывать
Знай
2025-11-03T07:06:21Z
От бизнеса к обществу: как корпорации меняют жизнь украинцев
BigMir
2025-11-03T07:06:12Z
Сил беспилотных систем поразили 1037 целей противника в течение суток
Апостроф
2025-11-03T07:03:05Z
Денежная помощь для пенсионеров в Николаевской области: кто из пожилых украинцев может получить и какой размер выплат
Политека
2025-11-03T07:00:33Z
Этот напиток станет настоящим спасением от последствий малоподвижности: о чем идет речь
Comments UA
2025-11-03T07:06:07Z
Онкология и бесплодие ближе, чем считалось: медики шокировали заявлением о посуде
Comments UA
2025-11-03T06:15:44Z
Секрет долголетия окончательно раскрыт: названа каша, которая точно позволит дожить до 100 лет
Comments UA
2025-11-03T06:12:27Z
Что будет с организмом, если не есть 24 часа — шокирующее моделирование
TSN
2025-11-02T21:48:50Z
Диетологи раскрыли простой способ улучшить сон — достаточно одного продукта в день
TSN
2025-11-02T21:36:31Z
Природные антибиотики: какие натуральные средства помогают против бактерий
UAToday
2025-11-02T16:45:40Z
Что вызывает высокое кровяное давление: кардиологи назвали 8 причин
UAToday
2025-11-02T16:45:38Z
Немедленно избавьтесь: самые вредные масла для приготовления пищи
UAToday
2025-11-02T16:45:26Z
Постоянная усталость и частые инфекции: симптомы, которые могут свидетельствовать о неочевидном дефиците
Знай
2025-11-02T14:51:15Z
Что делать в случае ДТП за границей: практические советы для украинцев
Знай
2025-11-02T18:51:42Z
Лучшие автомобили 2025 года для украинцев: бюджетные, легкие в ремонте и долговечные
Фокус
2025-11-02T09:36:53Z
Водителей заставят платить: чем грозит езда без страховки
Хвиля
2025-11-02T09:15:30Z
Honda представила свой "ключевой" электрокроссовер
Корреспондент
2025-10-31T19:39:19Z
Тест-драйв нового Ford Tourneo Courier: для семьи и бизнеса
Фокус
2025-10-31T12:00:40Z
Названы лучшие авто года в Европе — это электрокары и кроссоверы
Фокус
2025-10-31T11:12:53Z
Штрафа за пьяную езду можно избежать: водителям объяснили "правовую коллизию"
Хвиля
2025-10-31T11:12:19Z
Леклер: После Гран-при Мексики у Феррари сохраняются шансы быть вторыми
Корреспондент
2025-10-30T20:51:18Z
Toyota официально подтвердила разработку нового двигателя V8
Корреспондент
2025-10-30T18:15:01Z
РФ перебросила основные силы на Покровск и Мирноград, пытаясь прорвать оборону ВСУ — ISW
Апостроф
2025-11-03T07:57:58Z
Разведка показала результаты действий партизанского движения против железнодорожной инфраструктуры РФ. ВИДЕО
Новости Украины
2025-11-03T07:24:43Z
Где потеплеет до +18: прогноз погоды на неделю, 3-9 ноября
TSN
2025-11-03T07:18:54Z
В Україні знову зросли ціни на огірки
AgroNews
2025-11-03T07:15:23Z
В Киеве резко упали цены на аренду квартир: сколько сейчас стоит жилье
TSN
2025-11-03T07:09:30Z
Контроль лускокрилих видів у ріпаку
AgroNews
2025-11-03T07:03:38Z
DeepState: Враг продолжает продвижение по Донбассу
Новости Украины
2025-11-03T07:03:23Z
АТЕШ провів розвідку підрозділу спецназу ЧФ РФ у Севастополі, який охороняє Керченський міст
Апостроф
2025-11-03T06:42:26Z
За прошедшие сутки из-за российских атак на Донбассе погибли три человека
Апостроф
2025-11-03T06:36:27Z
Капроновые колготки больше не порвутся: лайфхак с кипячением и заморозкой - работает ли
Знай
2025-11-03T07:51:15Z
Дали и накликали беду: 8 вещей, которые нельзя дарить и принимать, если не хотите впустить несчастье в жизнь
Знай
2025-11-03T06:51:43Z
Сколько детей испытывают сильный стресс: количество растет с каждым годом
Знай
2025-11-03T06:36:50Z
"Гавайский соблазн": рецепт салата с копченой курицей и ананасами, с которым пицца не нужна
Знай
2025-11-02T20:51:37Z
Не спешите с граблями: эксперт объяснил, почему опавшие листья лучше не сгребать осенью
Знай
2025-11-02T19:51:43Z
В Египте у пирамиды Хеопса открылся Большой музей, строившийся с 2005 года
Комсомольская правда
2025-11-02T19:43:37Z
Как нарастить волосы и не остаться без своих: мастер раскрыл секреты профессии
Comments UA
2025-11-02T18:24:35Z
Подкормите сейчас - едите ведрами: осенняя подкормка, после которой малина и клубника взорвутся урожаем в 2026 году
Знай
2025-11-02T17:51:07Z
Как выглядеть молодой в почтенном возрасте: 93-летняя женщина поделилась секретами здоровья кожи и энергии
TSN
2025-11-02T17:48:56Z
Крупнейший спутник Сатурна нарушает один из главных законов химии: этого нет на Земле
Фокус
2025-11-03T06:57:02Z
Прискорене впровадження норм ЄС стане головним викликом для України
AgroNews
2025-11-03T05:01:43Z
Бобровое суперлуние 5 ноября 2025: почему такое название и что это за явление
TSN
2025-11-02T22:48:42Z
Собеседование в Apple: как Стив Джобс проверял будущих гениев с помощью "пивного теста"
TSN
2025-11-02T17:48:28Z
Топ-14 самых востребованных профессий 2025 года
Comments UA
2025-11-02T17:21:58Z
Премьер Албании заявил, что первая в мире ИИ-министерша "беремена 83 детьми"
Comments UA
2025-11-02T17:15:54Z
Простое математическое задание, которое вводит в ступор: сможете найти правильный ответ за 30 секунд
TSN
2025-11-02T17:06:29Z
Ученые ошарашили прогнозом о конце цивилизации: что ждет человечество
Знай
2025-11-02T16:51:52Z
"За такую игру можно отдать и $100": Звезда Grand Theft Auto V Джей Клейтц высказался о цене Grand Theft Auto VI
GameMag
2025-11-02T15:03:43Z
В Белграде прошла новая волна протестов, задержаны 37 человек, в том числе баскетболист
Комсомольская правда
2025-11-03T07:28:12Z
Украинские футболисты обменялись голами в результативном матче в Польше
ZN UA
2025-11-02T14:42:25Z
Роман Быков и харьковские чиновники использовали Федерацию регби для вывоза мужчин и присвоения бюджетных средств
Знай
2025-11-02T07:21:55Z
Фанат "Реала" умер после промаха Мбаппе в матче против "Барселоны"
ZN UA
2025-11-01T20:15:47Z
Нове з’єднання «Інтерпайпу» для вдвічі швидшого спуску вже використовують на газових свердловинах України
AgroNews
2025-11-01T18:18:05Z
Украинский футболист ПСЖ Забарный объяснил, почему всегда играет с перемотанной рукой
ZN UA
2025-11-01T09:28:01Z
СМИ показали новую форму сборной Украины по футболу
ZN UA
2025-11-01T09:00:59Z
Боруссия Д переиграла Аугсбург в рамках розыгрыша Бундеслиги в один мяч
Корреспондент
2025-10-31T22:48:18Z
Галатасарай нацелился на Батагова: украинский защитник играет левой ногой
Корреспондент
2025-10-31T22:18:41Z