Forbes: Україну в 2024 році чекають проблеми з ремонтом підбитої західної техніки
Лише за перші два роки широкомасштабної війни Росії проти України іноземні союзники Києва пообіцяли надати українській армії щонайменше 3 тисячі одиниць техніки включно з сучасними танками, БМП і броньованими вантажівками.
Зараз союзники України повинні зосередитися на ремонті цього арсеналу. Швидке відновлення може мати вирішальне значення, оскільки війна Росії проти України затягується на третій рік, - пише в статті для Forbes американський військовий кореспондент Девід Акс.
Тисячі танків, бойових машин і броньованих вантажівок західного виробництва дозволили повністю або частково оснастити близько половини українських фронтових бригад. В сукупності з підготовкою за стандартами НАТО ця зброя надихнула командирів ЗСУ в штабах і на місцях перейти на абсолютно новий спосіб мислення.
Акс пише, що в часи, коли армія України дотримувалася старої радянської доктрини і користувалася технікою, яка лишилася з часів СРСР, українські командири традиційно вважали, що втрата бойової машини означає також і втрату її екіпажу. Але західні БМП і танки «розроблені для людей», - сказав один український член екіпажу британського танка Challenger 2. Завдяки міцнішій броні, протипожежному захисту та іншому способу укладання боєприпасів, який зводить до мінімуму ймовірність катастрофічного вибуху, ці машини в разі ушкодження швидше стануть нерухомими, захистивши екіпаж, ніж згорять разом з людьми всередині. Саме тому за 3 місяці контрнаступу на півдні українські бригади втратили частину техніки, але при цьому людські втрати вдалося скоротити.
Екіпажі і пасажири покидають знерухомлені машини і, відступаючи в тил, пересідають у запасну техніку, щоб продовжувати бій. А в цей час пошкоджені машини ремонтують.
«Я розмовляв з солдатом, який вижив після двох прямих влучень у БМП Bradley під час обстрілу», - написав український солдат Олександр Солонько.
Акс підкреслює, що наслідком такого стану речей стало збереження людського капіталу українських військ: їхньої підготовки і досвіду. Але це також створює тиск на союзників України, які мають допомогти відремонтувати пошкоджену в боях техніку і підтримати сили українських бригад на передовій.
Аналітики Джек Уотлінг і Нік Рейнольдс відзначили цей технологічний зсув у мисленні у своєму останньому дослідженні для Королівського інституту об'єднаних збройних сил у Лондоні.
«Українські військові відзначають, що західні платформи значно перевершують їхні радянські аналоги з однієї фундаментальної причини: виживання екіпажу», - пишуть Уотлінг і Рейнольдс.
«У західній техніці велика увага приділяється живучості при десантуванні, навіть якщо сама машина загинула під час виконання завдання. Натомість в радянських платформах, які залишилися з часів СРСР, пошкодження броні зазвичай має катастрофічні наслідки для тих, хто всередині. Системи життєзабезпечення мають другорядне значення»», - додають експерти.
Якщо залишити осторонь морально-етичні міркування, ця дихотомія має значення, оскільки російські сили кількісно переважають українські.
«Враховуючи, що Росія має більшу масу, ніж Україна, накопичення досвіду і довговічність військ стратегічно важливі для ЗСУ», - стверджують Уотлінг і Рейнольдс.
Різні способи мислення вимагають різних матеріальних процесів. Використовуючи «одноразові» транспортні засоби і екіпажі, Росія потребує великого резерву запасних машин і людей. Москві «пощастило», що на російських базах зберігаються ще десятки тисяч одиниць техніки, які були виготовлені ще в часи СРСР. А у віддалених регіонах Росії все ще багато людей, яких можна відправити на війну.
Україні ж, навпаки, потрібні ремонтно-евакуаційні машини, доступ до ремонтних баз і великої кількості запасних частин. Міцність, яка допомагає українським танкам Leopard 2 і БМП Bradley захищати свої екіпажі, також означає, що цю техніку частіше пошкоджують.
«Але пошкоджена і покинута машина залишається такою доти, доки інженери не відбуксирують її з поля бою, а механіки не відремонтують десь неподалік лінії фронту, або не відправлять на закордонний склад для капітального ремонту», - підкреслює автор.
«Навіть найбільш тяжко пошкоджену техніку знаходять і відвозять на ремонт», - пише Солонько, наголошуючи, що процес відновлення дуже важливий.
Український військовий додає, що саме тому російські війська полюють на українські евакуаційні бригади.
«Прямо у нас під носом підбили бронемашину, за хлопцями приїхав евакуатор. Їм довелося маневрувати в обмеженому просторі, дуже повільно рухатися вузькою дорогою, щоб не з'їхати з дороги в заміноване поле», - пригадав він.
Акс пише, що Україна відновила десятки колишніх радянських броньованих ремонтно-евакуаційних машин, а також придбала десятки додаткових машин у Німеччини, Великої Британії, США та інших країн-союзників. Україні потрібна кожна ремонтно-евакуаційна машина, яку вони можуть отримати, оскільки все більше і більше західних танків і БМП з високим рівнем живучості стають знерухомленими на передовій і чекають, щоб їх забрали на ремонт.
З тієї ж причини українцям потрібні величезні партії запчастин, щоб вони могли самостійно ремонтувати легко пошкоджені машини, - пояснюють Воттінг і Рейнольдс.
«Це складно організувати для техніки, знятої з виробництва. Тому міжнародні партнери України знову ж таки мають забезпечити промислову підтримку для того, щоб зробити українську армію стійкою», - додають аналітики.
Це стосується і автобаз, де іноземні робітники можуть проводити глибокий ремонт і технічне обслуговування, яке не може забезпечити український персонал. Польща ремонтує українські танки Leopard 2A4 і БМП Bradley, Німеччина - новіші Leopard 2A6.
«Оскільки кількість пошкодженої техніки накопичується, Україні може знадобитися доступ до більшої кількості ремонтних майстерень», - йдеться в статті.
Ремонт української бронетехніки, і не один раз, має стати головним пріоритетом. Тому що українські потреби в цьому полі вже дуже великі, але стануть ще серйознішими.
«Зараз очевидно, що конфлікт затягнеться. Тому важливо, щоб міжнародні партнери України інвестували зараз, щоб дати Україні довгострокові переваги. Неспроможність вчасно скоригувати підтримку буде дорого коштувати у 2024 році», - пояснюють Воттлінг і Рейнольдс.