Польські перевізники висувають 6 вимог до України.
Вимоги польських перевізників, через які вони планують заблокувати низку пунктів пропускуна україно-польському кордоні, є переважно нереалістичними.
Про це заявив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач агентству "Інтерфакс-Україна".
Деркач перелічив голові вимоги польської сторони і прокоментував можливість їхнього здійснення.
Вимоги польських перевізників
Зокрема, він назвав нереалістичною вимогу повернутись до системи видачі дозволів для роботи в ЄС українським перевізникам.
"Наразі між Україною та ЄС діє угода, згідно якої українські перевізники їздять без дозволів в країнах ЄС. Угода про лібералізацію вантажних перевезень, згідно якій це відбувається, діє до кінця червня 2024 року. І тут важливо розуміти, що угода діє в два боки – тобто, що наші перевізники їздять без дозволів, що європейські перевізники їдуть в Україну з такими ж умовами. Тобто скасувати дію угоди на рівні уряду Польщу просто неможливо", – пояснив Деркач.
Він також зазначив, що такі вимоги польськими перевізниками висуваються не вперше. Таким чином вони хочуть закласти підґрунтя на наступний рік і вплинути на перемовин щодо її пролонгації.
Деркач додав, що сьогодні польські перевізники є найбільшими гравцями в галузі вантажних перевезень в Європі.
За його словами, у загальному об’ємі транспортних засобів (ТЗ), які здійснюють вантажні перевезення в Європі на Польшу припадає більше половини. А українські перевізники переважно здійснюють перевезення з України і назад, а не між країнами Європи.
"Вони жодним чином не можуть здійснювати впливу на вантажні тарифи, обвалюючи їх, як дехто намагається стверджувати", – додав Деркач.
Також заступник міністра назвав дивною вимогу посилення правил перевезення за ЄКМТ (спеціальний багатосторонній дозвіл, який дає можливість здійснювати перевезення протягом року, що є учасниками системи квот ЄКМТ).
Правила, відповідно до яких здійснюються перевезення, розповсюджуються абсолютно до всіх перевізників країн учасниць-членів ЄКМТ. Ці правила затверджено давно, доступ до отримання дозволів мають ті перевізники, у яких транспортні засоби Євро-5 та Євро-6. І якщо говорити про правила розподілу цих дозволів, то в Україні це проходить через Конкурс і правила до перевізників є жорсткими. Тобто немає такої ситуації, коли українські перевізники щось порушують відповідно до перевезень за ЄКМТ.
Запровадження окремої черги, за словами Деркача, буде нечесним не тільки по відношенню до українських, але і до перевізників інших країн.
"На кордоні у нас немає окремо виділеної черги для українських водіїв – їдуть всі, хто зареєструвався. Через територію України також їздять перевізники з Туреччини, інших країн. Якщо запровадити окрему чергу – вони будуть чекати поки не проїдуть ТЗ з номерами Євросоюзу? Так само немає окремої черги для українських вантажівок у жодній країні ЄС", – замислюється замміністра.
Щодо окремих черг для порожніх фур, то на сьогоднішній день на кордоні з Польщею їх пропускають два пункти Устилуг-Зосин і Ніжанковичі-Мальховіце.
"Відкриття додаткових ПП для проїзду лише пустих ТЗ нереально, тому що Україна зацікавлена в тому, щоб як можна більше ПП працювали на виїзд завантажених автомобілів, що сприяло б збільшенню об’ємів експорту і зміцнювало нашу економіку", – сказав Деркач.
Натомість, за його словами, для пропуску порожніх транспортних засобів може бути відкритий ПП “Угринів-Долгобичув”, що пропонувалось польській стороні.
Щодо вимоги відкрити систему "Шлях" для польських перевізників, він також зазначив, що польським перевізникам не потрібно реєструватись в цій системі.
- повернути українським перевізникам дозволи;
- посилити для іноземних перевізників правила перевезень за ЄКМТ;
- неможливість реєструвати компанії в Польщі, якщо фінанси компанії знаходяться не на території ЄС;
- окрему чергу в Є-черзі для авто на номерах ЄС;
- окрему чергу на всіх кордонах для порожніх фур;
- отримати доступ до системи "Шлях".