Вимоги польських перевізників до України є неправомірними і повинні залишитися без відповіді - Найєм
Вимоги польських перевізників повернути дозвільну систему для України не мають перспектив. Оскільки Угода про лібералізацію вантажних перевезень автомобільним транспортом була ратифікована всіма членами ЄС та підписана між ЄС та Україною, а не з окремими країнами. Про це заявив голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури Мустафа Найєм.
Він прокоментував розпочату 6 листопада польськими перевізниками акцію блокування трьох пунктів пропуску "Корчова - Краковець", "Хребенне - Рава-Руська" та "Дорогуськ - Ягодин": "Зараз дуже важливо спокійно декларувати та зафіксувати дві важливі тези. ПЕРШЕ: Україна не має наміру навіть обговорювати повернення до дозвільної системи".
"ДРУГЕ: головною причиною підписання Угоди про вантажні перевезення були порушення Угоди про поглиблену і всеосяжну зону вільної торгівлі (ЗВТ) між Україною та ЄС. Війна лише прискорила цей процес, за що ми вдячні всім нашим сусідам та партнерам", – додав Найєм.
За його словами, Угода про ЗВТ забороняє погіршувати умови взаємного доступу на ринок, тоді як Польща встановила Україні у 2016 році квоту 200 тис. дозволів, у 2021 році – 120 тис. за зростання загального товарообігу з країнами ЄС майже на 45%.
Глава Держагентства додав, що Польща також прямо порушувала права України, зокрема статтю 5 "Свобода транзиту" Генеральної угоди з тарифів та торгівлі, до якої Україна приєдналася 05 лютого 2008 року, яка передбачає свободу транзиту через територію кожної сторони маршрутами, найбільш зручними для міжнародного транзиту.
"Наприклад, лише у 2021 році через кризу з польськими дозволами ми втратили до 500 млн євро тільки тому, що дозволи елементарно закінчилися, а нові польські сторони давати відмовилися. Хто пам'ятає, ринок тоді просто став", - зазначив Найєм.
Він наголосив, що дозвільна система була штучним бар'єром для здійснення вільної торгівлі, обмежуючи не лише двосторонню торгівлю, а й транзит українських товарів у країнах ЄС.
"І я дуже сподіваюся, що ми ніколи не повернемося до цієї ганебної та дискримінаційної практики, яка обмежувала нас у торгівлі з ЄС", – наголосив він.
Як писало ZN.UA, у відносинах Києва та Варшави нова стара проблема. З понеділка польські далекобійники блокують три прикордонні переходи з Україною: «Корчова—Краковець», «Гребенне—Рава-Руська», «Дорогуськ—Ягодин», пропускаючи лише по одній фурі на годину. Виняток робиться для транспорту, що перевозить військовий вантаж і гуманітарну допомогу, паливо, тварин і продукти, що швидко псуються, а також для легкових машин, пасажирських автобусів і екіпажів рятувальників. Детально читайте у статті Володимира Кравченка, оглядача відділу міжнародної політики ZN.UA - " Чи поступиться Україна тиском польських перевізників?"