MY.UAНовини
Польська націнка: як страйк польських перевізників вплине на полиці українських магазинів
Польська націнка: як страйк польських перевізників вплине на полиці українських магазинів

Польська націнка: як страйк польських перевізників вплине на полиці українських магазинів

Блокування українсько-польського кордону створило купу проблем вже за кілька днів

Польський кордон фактично заблоковано. З 7 листопада перевізники сусідньої країни майже не пропускають вантажівки. На популярних пунктах перетину кордону трафік впав в рази. Ціни на перевезення зростають. Сьогодні страйк може припинитись, але поляки мають дозвіл на акції до 3 січня 2024 року. То ж навіть якщо вдасться домовитись, блокування кордону може відновитись в будь-яку мить. "Бізнес-Телеграф" дізнався, що відбувається на кордоні з Польщею.

Підсумок перших трьох днів протесту сумний. Президент Асоціації міжнародних експедиторів України Віктор Берестенко каже, що питання критичне. "Чим це закінчиться, поки що незрозуміло. Але ніж так їхати, перевізникам простіше взагалі не їхати. Перевезення дорожчають, доставка товарів уповільнюється", — каже Берестенко. Бізнес вже заговорив про перебої у постачаннях товарів та їх подорожчання через колапс на українсько-польському кордоні.

І це при тому, що й без польських протестів проблем на кордонах вистачало. Вантажівки стабільно стояли у черзі по 7-15 днів. Як каже голова концерну "Ярослав" Олександр Барсук, за кілька місяців перевезення подорожчали майже вдвічі. Що, хоч і з запізненням, стане помітним на цінниках всіх товарів.

Як зернові схеми, але у перевезеннях

Про вимоги польських перевізників "Бізнес-Телеграф" вже писав. Спрощено: поляки роздратовані конкуренцією з боку українських перевізників. У Мінвідновленні більшість вимог назвали нереальними. Такої ж думки дотримується і Берестнко. "Коли Польща вступила до ЄС, їй же ніхто не блокував кордони, не вводив дозволи та квоти? Поляки змогли отримати майже 50% ринку європейських перевезень. А тепер вони зляться, що ми цю частку відбираємо, — зазначає Берестенко. — Так, ми конкуруємо тарифом, у нас дешевша робоча сила і ми готові працюю з меншою маржею. Але з іншого боку, у них є доступ до дешевих кредитів, а у нас – ні. Тож питання конкуренції – риторичне".

Вимоги польських перевізників

Роздратування поляків можна зрозуміти. Тамтешні медіа пишуть, що донедавна був паритет. 180 000 дозволів на рік отримували польські фури, таку ж кількість — українськи. Після скасування цієї системи очікується мільйон поїздок українських перевізників через Польщу. А от польські перевізники стикаються з проблемами при виїзді із України. Електронну чергу можна забронювати лише з території України, черга – 12 днів, рейс виконують за день-два, решту 10 днів сидять у машинах. А українські компанії, нібито, бронюють наперед, і можуть по ходу змінити номер машини. Полякам такого права Україна не дає. У результаті наприкінці жовтня-початку листопаді в чергах на кордоні стояло 27 000 вантажівок, з них польських — лише 1 700.

Джерело в українському бізнес-середовищі згодне, що поляки мають причини для незадоволення. "Багато українських перевізників на початок повномасштабного вторгнення, чи трохи пізніше, зуміли пробратися до Європи з автомобілями. В Україну вони повернутись не можуть, бо за кермом чоловіки. Тому активно реєструють бізнес із Польщі, і навіть із 1-2 фурами починають кататися Європою. Зрозуміло, що польським перевізникам це не подобається, тому що наші новоявлені підприємці збивають ціни. Тобто фактично повторюється та сама схема, що й із зерном – сотні дрібних перевізників з України "ламають" ринок, демпінгують, а в результаті польські транспортники незадоволені всіма українськими перевізниками", — каже підприємець, що не хоче називати себе.

Офіційно в Україні наполягають на тому, що більшість вимог польських перевізників нереальні. Заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач зазначив, що нереалістично повернутися до системи видачі договорів для українських водіїв для поїздок ЄС, оскільки про "безвіз" є домовленість на рівні Євросоюзу. І, мовляв, не полякам її скасовувати.

Те саме за системою "Шлях" — це внутрішня українська система, і, мовляв, причому тут взагалі поляки. Ба більше, ця вимога дещо дратує українську сторону. Справа в тому, що їхати в Україну не хочуть ані польські, ані українські водії що перебувають за кордоном. Перші бояться війни, другі бояться що не випустять. То ж поляки хочуть бронювати українських водіїв, що працюють в нашій країні. А в системі "Шлях" є прямі контакти.

І так щодо більшості пунктів польських вимог.

Віктор Берестенко каже, що поляки просто "піднімають ставки" – боятися нашестя нашого бізнесу, який їх може просто "задавити" нижчими тарифами при такій самій якості сервісу. На його думку, проблема дуже серйозна. І її вирішення на найвищому політичному рівні. "Тут уже президенти мають втручатися. Інакше – транспортний колапс", – зазначив Берестенко. Тобто, коли і чим у результаті вирішиться проблема перевізників — питання поки що відкрите.

Що з чергами та цінами

Що тим часом відбувається на кордоні? Мітингувальники заявили, що пропускатимуть по одній машині на годину, і безперешкодно — фури з гуманітаркою, швидкопсувними та стратегічно важливими товарами, зокрема паливом.

Це помітно по статистиці перетину кордону. Краковець, де сконцентровані гуманітарні грузи, працює майже так само як і до початку страйку. Ягодин і Рава-Руська впали дуже сильно. Для спрощення і наочності "Бізнес-телеграф" склав графік.

Вплив страйку на пропускну спроможність українського кордону

"Вантажівки на кордоні з Польщі стоять не в черзі, а зовсім", — скаржиться директор департаменту міжнародних перевезень групи логістичних компаній Zammler Україна Олександр Кирилюк. "Обіцяли пропускати лише вантажі з живими тваринами, короткими термінами зберігання, гуманітарні чи військові, але щоб їх забрати, хтось має виїхати з України, а польська сторона не випускає. Виходить замкнене коло", – відповів Кирилюк на питання "Бізнес-Телеграфу".

Здорожчання і новації

Ситуація на кордоні була складною і до протестів. Фури стояли у черзі по 7-15 днів, що вже вплинуло на вартість перевезень. "Наприклад, з Литви в Україну доставка подорожчала з 1300 до 3000 євро за фуру, з Бельгії в Україну – на 1500 євро – до 4 000 за фуру. І все це – практично за місяць" – каже голова концерну "Ярослав" Олександр Барсук.

Головна причина подорожчання – дефіцит фур. Попит вже набагато перевищує пропозицію. Нестачу машин Берестенко пов’язує зі збільшенням терміну їх оборотності через черги. Якщо ж польські протести затягнуться, то черги можуть ще збільшитись. Наприклад, якщо на Ягодині пропускатимуть, як зараз – по 33 авто на день, то у черзі доведеться стояти близько 160 днів. "Зрозуміло, що на таких умовах взагалі ніхто нікуди не поїде, або такса буде просто космічною", — зазначив Берестенко.

Україна реформує дозвільну систему. І тим самим підтверджує окремі звинувачення з боку поляків.

Так, в системі електронної черги потрібно буде вносити VIN-код авто і не можна буде змінювати номери машин. Як і реєструвати автомобілі ще до підходу до кордону. "В онлайн-черзі будуть лише на 100% верифіковані авто", — заявив глава Держагентства відновлення та розвитку територій Мустафа Найєм.

Але саме реєстрація лише з території з України – те, чим обурюються поляки. Тому це може лише підлити олії у вогонь.

Черги на кордонах останнім часом суттєво зросли, і головна проблема, за словами Берестенка, — зростання частки автотранспорту в імпорті та експорті товарів. "Єдиний вихід — нарощувати морські перевезення, щоб ними йшло хоча б мільйон контейнерів. Ніякіми реформами на пунктах пропуску проблему не вирішити", — вважає він.

Ще одна нещодавня новація на кордоні – повернення старих правил щодо митного оформлення. З 7 листопада спрощена схема – без огляду всього автотранспорту – вже не працює. Тепер митники мають право вимагати всі вантажі на огляд. Але, як заявили у Держмитслужбі, вони не оглядатимуть повністю всі вантажі, зупиняться лише на ризикових. Проте компанії, які до 7 листопада не встигли отримати документи на спрощений огляд (а таких більшість), зобов'язані будуть пред'являти товари на першу вимогу митниці. "Йдеться про доставку товарів у зону митного контролю", — каже голова Секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.

За розрахунками Берестенка це може подовжити черги ще на добу.

Що з дефіцитом та цінами

Через польський кордон йде левова частка імпорту та експорту. "Тому через блокування руху можливі збої у доставці товарів", – каже Берестенко.

"На сьогодні спостерігаємо досить великі черги, але та кількість авто, яка у нас є, дозволяє доставляти паливо на АЗС. Спочатку ми панікували, хоча поки що є можливість не допустити дефіциту", — сказав "Бізнес-Телеграфу" директор відділу маркетингу мережі АЗС "БРСМ-Нафта" Олександр Мельїнчук.

Польський кордон забезпечує основне постачання палива в Україну. За даними голови агентства "А-95" Сергія Куюна, у жовтні через нього пройшло 36% від загального обсягу імпорту пропан-бутану, 18% бензину та 16% дизеля. І саме по автогазу можуть виникнути основні проблеми. Цінники на нього за останній місяць уже й так злетіли на 20% – до 31,5 гривень за літр. За системою е-черга чекати на виїзд автотранспорту потрібно 11-13 днів, хоча ще влітку було 3-4 дні. Тобто різко впала оборотність авто, а машин більше немає. "Ринок переходить на залізничні перевезення, але це не миттєвий процес", — зазначає Куюн.

Ситуація щодо палива на кордоні різна. Наприклад, пункт Шегині працює у звичайному режимі, на Ягодині черга розтягнулася. Як це за підсумком позначиться на цінниках на українських АЗС – питання відкрите. "Якщо підуть перебої з постачанням палива – можуть на 5-7% підняти й ціни", — каже Куюн.

Те саме по всіх товарах. "Це процес не миттєвий. Спочатку дорожчають перевезення, що компанія намагається компенсувати власним коштом. Потім сума стає непідйомною і ми змушені закладати її в цінники на товари", — каже Олександр Барсук. На його думку, подорожчання логістики — це, як мінімум, 5% вартості всіх товарів-імпортних і тих, у виробництві яких використовується імпортна сировина, а це продукти харчування, одяг, взуття ліки та ін.

Страйк може припинитись вже сьогодні. Як вчора повідомив "Бізнес-Телеграфу" голова АСМАП Володимир Балін, є надія, що з 10 листопада польські перевізники призупинять страйк та розблокують кордони, принаймні на час переговорів активістів із польським Мінінфраструктурою, які вже розпочалися.

"Сьогодні страйкарі зустрічалися із представниками Мінінфраструктури та Люблінського воєводства, виклали їм свій список вимог. Щодо України, то поки Міністерство відновлення офіційно жодних вимог від страйкуючих не отримувало, про це нам сьогодні сказали на нараді щодо ситуації на кордоні. Думаю, вимоги до української сторони виходитимуть не від самих перевізників, а від польського Міністерства інфраструктури", — каже Балін.

В будь-якому випадку доведеться домовлятись. Бо як показало кілька днів страйку, без польського кордону Україні дуже важко.

Теги за темою
Польща
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
У Starlink заявили, що «повністю віддані» наданню послуг Україні
УкраинФорм
2025-02-25T18:06:24Z
На Марсі колись могли бути піщані пляжі та океан
УкраинФорм
2025-02-25T17:51:40Z
Хакери знову атакують нотаріусів, щоб отримати доступ до держреєстрів
УкраинФорм
2025-02-25T17:36:39Z
Лідер Бангладеша запросив Ілона Маска відвідати країну та запустити там Starlink
InternetUA
2025-02-25T17:36:15Z
Джеймс Ганн сказав, коли вийдуть ігри DC Studios
ITC
2025-02-25T17:25:35Z
Названо 5 смартфонів, які будуть кращою альтернативою iPhone 16e
InternetUA
2025-02-25T17:07:55Z
Організатор кіберспортивних турнірів PGL каже, що його намагаються викинути з ринку CS2
24tv
2025-02-25T17:03:26Z
У "Приват24" масовий збій: що відомо
FaceNews
2025-02-25T16:54:21Z
Імовірність зіткнення астероїда YR4 з Землею різко падає після нових даних від NASA
24tv
2025-02-25T16:36:12Z
Не рецепт, а подарунок: торт "Рафаелло" за 15 хвилин – без випікання та нервів
24tv
2025-02-25T18:09:01Z
Це як червона ганчірка для бика: що найбільше привертає увагу крадіїв в подорожах
24tv
2025-02-25T17:57:46Z
Визначити на око буває непросто: як правильно розрахувати, скільки шпалер потрібно для кімнати
24tv
2025-02-25T17:51:46Z
Чи можна дарувати годинник: запам'ятайте це
24tv
2025-02-25T17:45:40Z
Легше, ніж здається: як відрізнити натуральну сметану від підробки за хвилину
GlavRed
2025-02-25T17:30:25Z
Чим підживити цикламен в домашніх умовах: після цього рослина випустить "хмару" квітів
TSN
2025-02-25T17:21:26Z
Що робити з насіннєвою картоплею, яка проросла завчасно
AgroNews
2025-02-25T17:21:09Z
Бруд буде відпадати шматками: бойлер можна почистити, не розбираючи
24tv
2025-02-25T17:03:16Z
Співвласник Галі Балуваної відкрив фастфуд у Польщі й магазин у Канаді
AgroPortal
2025-02-25T17:00:00Z
Кіберфахівці викрили “адміна” восьми каналів про повістки
InternetUA
2025-02-25T18:01:28Z
Мертва дитина у морозилці. Омбудсмен звʼязував нові деталі трагедії
ГЛАВКОМ NET
2025-02-25T17:30:39Z
П’яний водій Dodge вчинив ДТП із постраждалим в Оболонському районі столиці
Украина Криминальная
2025-02-25T17:03:35Z
Інтернет-шахраї ошукали жінку на 36 тисяч гривень
InternetUA
2025-02-25T16:52:42Z
Понад 65 тисяч гривень втратив чоловік, який хотів оформити цифровий підпис
InternetUA
2025-02-25T16:46:45Z
У Харкові працівник ТЦК збив на землю велосипедиста: поліція проводить перевірку інциденту
УкраинФорм
2025-02-25T16:22:31Z
Суд оштрафував чоловіка за спробу відправити в США російський дрон
InternetUA
2025-02-25T15:46:13Z
ДТП на столичній Оболоні: автівка перелетіла клумбу і вилетіла на пішохідний перехід
ГЛАВКОМ NET
2025-02-25T15:24:27Z
Ректор збив 70-річного чоловіка і втік: він пояснив, чому поїхав з місця ДТП
Фокус
2025-02-25T14:45:24Z
Легендарний Льюїс назвав фатальну помилку Баколе у провальному бою з Паркером
24tv
2025-02-25T18:03:46Z
"Всі хочуть дізнатися": промоутер Джошуа розповів, коли британець завершить кар'єру
24tv
2025-02-25T17:57:56Z
Участь Голанда в поєдинку з Тоттенгемом під питанням
Football.ua
2025-02-25T17:55:11Z
Ярмоленко ввійшов до топ-3 гравців Динамо Київ за кількістю матчів в УПЛ
Football.ua
2025-02-25T17:22:24Z
Україна назвала склад на юніорський ЧС-2025 з біатлону
УкраинФорм
2025-02-25T17:16:47Z
Маццаррі може очолити іранський Естеґлал
Football.ua
2025-02-25T17:07:09Z
Роналду повертається в Іспанію: португалець стане власником титулованого іспанського клубу
24tv
2025-02-25T16:57:24Z
Раньєрі: Впевнений, що через 3-4 роки Фабрегас буде в числі найкращих тренерів Європи
Football.ua
2025-02-25T16:46:39Z
Непереможний тимчасовий чемпіон викликав на бій Усика: він нещодавно зламав "китайську стіну"
24tv
2025-02-25T16:33:51Z
У конкурсі на обслуговування будинків Києва перемогли ті ж компанії, але тарифи зросли вдвічі
Знай
2025-02-25T18:12:17Z
Чи може весна бути прохолоднішою через аномально теплу зиму
24tv
2025-02-25T18:03:37Z
Як змінилася якість повітря у столиці станом на вечір
ГЛАВКОМ NET
2025-02-25T18:00:33Z
Під завалами можуть бути люди: внаслідок удару про Краматорську один загиблий, поранених вже 16
УкраинФорм
2025-02-25T17:58:41Z
СБС знищили сучасний комплекс ППО, який прикривав окупантів на Луганщині
24tv
2025-02-25T17:39:16Z
За тиждень енергетики заживили домівки 162 тис. родин, знеструмлених через атаки ворога, - ДТЕК
TSN
2025-02-25T17:33:56Z
В Україні "вріже" 17-градусний мороз: які регіони засипатиме снігом
GlavRed
2025-02-25T17:30:33Z
150 тисяч загиблих і поранених: армія РФ визнала провал на ключовому напрямку
GlavRed
2025-02-25T17:27:16Z
Життя в окупації: у Донецьку люди миються снігом
ГЛАВКОМ NET
2025-02-25T17:27:02Z
У Данії відбулися богослужіння та концерт на підтримку України
УкраинФорм
2025-02-25T18:09:27Z
Катерина Осадча розповіла, чи планує народити четверту дитину
Вива
2025-02-25T18:06:24Z
Джинсова сорочка + джинси – найгарячіший тренд весни 2025
24tv
2025-02-25T18:03:37Z
Були на морі: чоловік Жанни Фріске розповів, чому кинув її помирати на самоті
GlavRed
2025-02-25T18:00:58Z
Понад 1000 музикантів випустили альбом без звуку. Вони пояснили свій протест
ГЛАВКОМ NET
2025-02-25T17:57:35Z
Відомий режисер вестиме церемонію вручення «Оскар 2025» на Суспільному
Вива
2025-02-25T17:39:05Z
Тоня Матвієнко відверто заговорила про суперечки з чоловіком Мірзояном і як їх вирішує
TSN
2025-02-25T17:33:19Z
Клавдія Петрівна раптово скасувала концерти за кордоном: що сталося
Фокус
2025-02-25T17:21:01Z
Вічні кіношедеври: 5 культових фільмів, які варто подивитися хоча б раз у житті
24tv
2025-02-25T17:15:25Z
Більшість українців не повернеться, але це не катастрофа. Міністр єдності ошелешив заявою
ГЛАВКОМ NET
2025-02-25T18:06:42Z
Професор ЛНУ, якого звинувачують у домаганнях, назвав своїх ексстуденток "свинями"
24tv
2025-02-25T18:03:47Z
Британський меценат лорд Ешкрофт відвідав Бородянку
УкраинФорм
2025-02-25T18:03:10Z
Від 25 до 40 тисяч гривень: яким жінкам України виплатять "круглі" суми
GlavRed
2025-02-25T18:00:13Z
Китай розробляє роботів-собак з термобаричною зброєю для міських боїв
InternetUA
2025-02-25T17:58:58Z
Погуляв на славу: російський турист помер у Таїланді після "алкогольного all inclusive"
24tv
2025-02-25T17:51:50Z
Українці ризикують втратити бронь з 1 березня: які є підстави
FaceNews
2025-02-25T17:48:38Z
У Данії хочуть заборонити школярам носити телефони у школи
Европейская правда
2025-02-25T17:43:08Z
Анастасія Коновалова – нова заступниця міністра освіти з питань дошкілля
24tv
2025-02-25T17:42:05Z
Уряд врегулював питання знижок в аптеках на препарати від хронічних захворювань
УкраинФорм
2025-02-25T17:00:28Z
Чи можна вживати воду на голодний шлунок: вчені пояснили, як це може вплинути
24tv
2025-02-25T16:45:30Z
Поради дерматологів: як часто змінювати постільну білизну
GlavRed
2025-02-25T16:27:57Z
Кожен 6-ий не доживає до 70 років: у ВООЗ приголомшили звітом про причини смерті в Європі
24tv
2025-02-25T16:03:32Z
Найпоширеніші хвороби садових рослин: про них треба знати городникам
24tv
2025-02-25T15:39:59Z
МОЗ розширив перелік причин для встановлення інвалідності
ГЛАВКОМ NET
2025-02-25T15:15:16Z
Лікування за кордоном для постраждалих від війни: МОЗ запустило сайт програми Medevac
УкраинФорм
2025-02-25T14:42:38Z
Частина студентів-медиків не зможе отримати диплом про вищу освіту
24tv
2025-02-25T13:57:26Z
Ситуація погіршиться: вчені виявили підвищену небезпеку раку грудей у деяких країнах
Фокус
2025-02-25T13:21:02Z
Шмигаль анонсував індексацію пенсій із 1 березня та назвав максимальний розмір
УкраинФорм
2025-02-25T18:15:52Z
На тлі чуток про відключення в Україні компанія Starlink вийшла із заявою
ГЛАВКОМ NET
2025-02-25T18:03:31Z
Кабмін продовжив термін бронювання працівників: що змінюється
AgroNews
2025-02-25T17:58:26Z
У Мінцифри пояснили особливості перебронювання працівників
УкраинФорм
2025-02-25T17:54:02Z
Мінімальна зарплата в Україні може зрости у 3 етапи: скільки зароблятимемо з квітня
Знай
2025-02-25T17:30:35Z
Податки для непрацюючих пенсіонерів: стало відомо, скільки доведеться платити
Политека
2025-02-25T17:30:09Z
Бізнес 2025 – найкращі ідеї для старту
GlavRed
2025-02-25T17:27:23Z
У середу заплановані обмеження електропостачання для бізнесу - Укренерго
УкраинФорм
2025-02-25T17:18:47Z
Світовий банк оцінив прямі збитки агросектору України внаслідок війни
УкраинФорм
2025-02-25T17:09:50Z
Volvo Trucks покаже на Bauma 2025 електричні вантажівки
AutoCentre
2025-02-25T18:03:12Z
Курси водіння: що краще – механіка чи автомат?
AutoCentre
2025-02-25T17:46:28Z
Apple покращила CarPlay у iOS 18․4
24tv
2025-02-25T17:36:34Z
Випускали 42 роки: найвідомішу чеську вантажівку зняли з виробництва
Фокус
2025-02-25T17:30:14Z
Поліціянти пересядуть на спорткари Ford Mustang GT
AutoCentre
2025-02-25T17:16:45Z
Недорогий молодіжний електрокросовер Toyota показали до презентації
Фокус
2025-02-25T16:45:16Z
Нацполіція отримала 25 пікапів від ЄС
УкраинФорм
2025-02-25T15:21:38Z
У Європі зафіксували спад продажу нових авто
AutoCentre
2025-02-25T14:06:01Z
Новий Opel Grandland прямує в Україну: сформовано український прайс, відомий перелік версій, розпочато прийом замовлень
AutoCentre
2025-02-25T13:37:52Z
ЗМІ: Угорщина домагається виключення восьми осіб з-під санкцій ЄС проти Росії
Европейская правда
2025-02-25T18:12:54Z
Крім зум-конференцій, ОП планує запровадити ще один новий формат спілкування Зеленського з журналістами
Детектор М
2025-02-25T18:03:58Z
Велика Британія планує організувати зустріч європейських лідерів: про що говоритимуть? — Bloomberg
ZN UA
2025-02-25T18:00:43Z
"Починайте плакати…": військовослужбовець ЗСУ та політолог пояснив, навіщо Путіну потрібен Залужний
FaceNews
2025-02-25T18:00:12Z
Журналістку Dnipro.media не пустили до сесійної зали під час сесії міської ради Дніпра
Детектор М
2025-02-25T17:58:42Z
Кабмін назвав дату, до якої продовжено дію відстрочок заброньованих працівників
ГЛАВКОМ NET
2025-02-25T17:57:06Z
Нідерланди підтримали нову ініціативу Каллас щодо військової допомоги Україні
УкраинФорм
2025-02-25T17:45:48Z
Путін на це дуже розраховує: який план може реалізувати Трамп
24tv
2025-02-25T17:45:08Z
Туск: лідери ЄС зустрінуться в Лондоні 2 березня, щоб обговорити питання оборони
Европейская правда
2025-02-25T17:42:10Z