MY.UAНовини
«Бойових зіткнень не буде»: кінодіячі — про новий склад керівництва Спілки кінематографістів
«Бойових зіткнень не буде»: кінодіячі — про новий склад керівництва Спілки кінематографістів

«Бойових зіткнень не буде»: кінодіячі — про новий склад керівництва Спілки кінематографістів

Що думають кіномитці про новий керівний склад організації та розвиток кіно в Україні.

Результати нещодавнього ІХ з’їзду Національної спілки кінематографістів можна назвати майже революційними. Уперше за часи розвитку вітчизняної кіноіндустрії, що розпочався десять років тому, до керівних органів Спілки ввійшли молоді кіноменеджери, практики сучасного кінопроцесу, у професійному портфоліо яких — організація знакових кінофестивалів (зокрема й міжнародних) і великих кіноінституцій, багаторічний досвід міжнародної копродукції та успішна продюсерська робота.

Понад те, деякі з них лише цього року зважилися на крок, який раніше навіть не розглядали, — стати членами НСКУ. Бо Спілка у сприйнятті багатьох кінематографістів нового покоління — такий собі рудимент радянського минулого, і на якісь тектонічні зсуви у вітчизняному кінопроцесі вона нібито не впливає.

Але у плині цього кінопроцесу настала та година Х, коли нове покоління зрозуміло: НСКУ як найдавніша (була створена у 1957 році) та наймасовіша кіноорганізація таки має потенціал структури, що в змозі дієво представляти, захищати, відстоювати права кінематографістів. І насамперед — право на професійну самореалізацію. Втілити цей потенціал на практиці можливо лише за однієї умови: принципового оновлення самої Спілки.

Тож від літа почалася розробка програми оновлення, яка мала бути заявлена на засіданні найвищого органу управління НСКУ — черговому з’їзді. Перед цим було створено ініціативну групу з проведення самого з’їзду. Так сформувалася команда претендента на посаду нового голови Спілки — продюсера, організатора фестивалів, керівника «Артхаус трафік» Дениса Іванова — до якої, зокрема, ввійшли Юлія Сінькевич (колишня генпродюсерка Одеського МКФ, співзасновниця Української кіноакадемії, членкиня наглядової ради Українського інституту, Європейської кіноакадемії та Українського Оскарівського комітету), Ольга Бесхмельниціна (продюсерка, голова правління Української кіноакадемії, виконавча директорка Фонду культурної дипломатії UART), кінорежисери Валентин Васянович, Володимир Тихий, Дмитро Сухолиткий-Собчук, а також такі досвідчені кінодіячі як Сергій Тримбач (кінокритик, кінознавець, кіносценарист, громадський діяч, голова НСКУ у 2009–2016 роках), Людмила Горделадзе (кіноменеджерка, багаторічна директорка кінотеатру «Жовтень»), Володимир Войтенко (кінознавець, головний редактор сайтів «Кіно-Коло»).

До розробки програми реформування Спілки ініціативна група залучила майже сотню кінематографістів, які впродовж декількох місяців обговорювали та формували спільну візію оновленого механізму діяльності НСКУ.

…Всі роки Незалежності головною проблемою Спілки були фінансові труднощі. Найбільш гарантованим джерелом доходу була оренда приміщень Будинку кіно (сьогодні він — єдиний актив НСКУ). Використовували й кошти з депозитів, на яких зберігалися гроші від продажу спілчанського пансіонату в Алушті та частки в московському Кіноцентрі. Пандемія та повномасштабна війна довели фінансові складнощі до критичної межі (враховуючи ще й кількатисячні комунальні борги). Тож не дивно, що тривалий час охочих очолити Спілку в такій екстремальній ситуації, окрім Дениса Іванова, довго не знаходилося. Але наявність єдиного безальтернативного кандидата зробила би вибори на з’їзді нелегітимними.

І за декілька днів до зльоту спілчанам, які не входили до команди Іванова, вдалося вмовити кінооператора Сергія Борденюка, який 12 років був секретарем правління Спілки, подати свою кандидатуру. Власне, це і зробило результати голосування за нового голову передбачуваними ще до їхнього початку.

Переважна частина спілчан — кінематографісти або поважного віку, або ті, хто є членом осередку вже багато років. Тому й переважну кількість голосів вони віддали за Сергія Борденюка — людину, яка їм добре знайома та зрозуміла. А конструктив, який пропонував Іванов у своїй програмі, зокрема механізми подолання фінансових труднощів, їх відверто налякав, особливо слово «інвестиції» (Іванов розповів про різні шляхи залучення коштів не лише на роботу Спілки, а й на підтримку кіновиробництва). У цьому слові спілчанам примарився привид якогось «інвестора», якого Іванов нібито хоче привести, аби відібрати в них Будинок кіно. З підозрілістю сприйняли й сучасну кінолексику: кінознавець з Одеси закинув Іванову, що той, мовляв, бравує якимись малозрозумілими популістськими поняттями — «кастинг», «пітчинг», «промоушн», «постпродакшен», а головне — «турбота про мистецтво» — у його програмі відсутнє.

Та попри весь світоглядний розрив поколінь, диво таки сталося. Так само ж дружньо, як вони проголосували за Борденюка, спілчани віддали голоси й за нові імена у складі секретаріату та правління — керівних органів, без рішень яких будь-який голова мало на що спроможній.

Акт об’єднання засвідчив, що кінематографісти зрозуміли: в ці складні часи вони самі мають взяти відповідальність за своє професійне виживання. Бо попри всі суперечки та непорозуміння, які вирували на з’їзді, наскрізним у багатьох промовах був один-єдиний мотив: сьогодні їм нема від кого чекати підтримки, бо орган, який за своїм визначенням зобов’язаний її надавати — Держкіно — вже давно перетворився на їхнього антагоніста.

Вже після з’їзду Денис Іванов сказав, що для нього важливіше не те, чи стане він головою Спілки, а те, щоб реформаторська програма, з якою вони командою йшли на з’їзд, реалізовувалася. За цієї умови члени команди й увійшли в керівні органи НСКУ (до секретаріату — Денис Іванов, Юлія Сінькевич, Ольга Бесхмельниціна, Дмитро Сухолиткий-Собчук, Сергій Тримбач, Володимир Тихий; до правління — Сінькевич, Сухолиткий-Собчук, Тихий, Тримбач, Васянович, Володимир Войтенко).

Ми розпитали кінематографістів про їхні очікування від зміни керівництва НСКУ, про те, в чому вони бачать головну місію Спілки, її вади й проблеми, та чи вважають її в принципі здатною на анонсоване радикальне оновлення.

Тарас Ткаченко, кінорежисер, голова НСКУ у 2016-2017 роках:

Тарас Ткаченко (фото з фейсбуку)

— Як людина, яка свого часу очолювала Спілку, цілком розумію, які непрості виклики стоять зараз перед новим головою та оновленим складом керівних органів. Розв’язання економічних, фінансових проблем — найважчий, болючий і дуже витратний із точки зору людських ресурсів момент. Ці питання, питання виживання Спілки, відбирали в мене 90 % часу всієї роботи. Все ускладнювалося ще й тим, що будь-які намагання щось змінити наражалися на постійний спротив старшого покоління спілчан. Вони чомусь у всьому вбачали якусь підступність, злочинні наміри проти них. Простий приклад: я запропонував перевести зарплати спілчан на картки — бо це ж ненормально у наш час: стояти в черзі до каси бухгалтерії. Мені сказали: «Ви хочете вкрасти наші гроші». Спілчани начебто і хотіли змін, але коли зміни розпочиналися, вони їх боялися та відторгали...

Питання реформування НСКУ вкрай нагальне. Але спочатку треба переформатувати свідомість більшості спілчан. У механізми правління статутом закладені демократичні інструменти. І з урахуванням того, що зараз до секретаріату та правління разом із досвідченими кінематографістами пройшла конструктивна молодь, із якою новий голова налаштований на дієву співпрацю, то нарешті у Спілці відбудеться оця синергія, що перетворить її на справжній фундамент підтримки всієї кіноспільноти.

Юлія Сінькевич, кінопродюсерка, колишня генпродюсерка Одеського МКФ:

Юлія Сінькевич (фото: Руслан Новосьол, «Детектор медіа»)

— Що Спілка має давати кінематографістам? Дуже гарний приклад Голлівуду, де гільдії сценаристів та акторів продемонстрували, як жорстко вони відстоюють інтереси своїх членів, які при цьому слідують рекомендаціям своїх гільдій: актори, наприклад, не будуть зніматися в обхід рекомендацій гільдії, оскільки розуміють, що вона відстоює їхні інтереси й надалі надаватиме їм юридичний захист, забезпечуватиме умови для їхньої професійної реалізації, гідні тарифи оплати праці, і вони можуть на неї спиратися.

НСКУ має стати такою ж організацією. Щоби наші кінематографісти були захищені, щоби метри, які вже не в змозі працювати, мали підтримку. І, звісно, вона повинна лобіювати інтереси всієї кіногалузі. Спілка має бути повноцінним гравцем у галузі чи й навіть законодавцем.

Якщо в НСКУ почне ефективно діяти нова команда, яка має професійну візію переформатування Спілки у дієвий орган підтримки інтересів кіногалузі та її розвитку (при цьому спілчани мають бути готовими приділити цьому велику кількість свого часу, бо це ж волонтерська робота, громадська діяльність), то за одну каденцію, до наступного з’їзду, все це можна зробити.

Валентин Васянович, кінорежисер:

Валентин Васянович (фото з фейсбуку)

— Я вірю, що Спілку можна переформатувати, але в цьому необхідно переконати людей старшого покоління, яких більше, ніж молодих і середнього покоління. Інакше може нічого не змінитися, і треба буде ще чотири роки чекати наступного з’їзду, аби відбулися зміни. Бо старші спілчани уявляють все по-своєму, вони тримаються за якісь незрозумілі для мене речі. Вони не можуть нічого організувати, тому що відсутні й креатив, і взагалі звичка щось робити, а від формул, які пропонують ті, хто молодший за них, відчувають якусь небезпеку.

Марина Врода, кінорежисерка, членкиня НСКУ:

Марина Врода (фото: Ігор Македон)

— Нові кінематографісти, які зайшли до керівних органів Спілки, мають багато чого роз’яснити людям старшого покоління, які сформувалися в радянському суспільстві, були закриті від західного світу — бо в них є свої страхи: ось, мовляв, хтось прийде і все «приватизує». І ці страхи мають підстави, тому що після розвалу СРСР капіталізм формувався в нас абсолютно брутально (про це я зняла «Степне» і саме цю тему я у фільмі критикую).

Старшому поколінню новий менеджмент здається агресивним, і я розумію, звідки росте ця недовіра. Тому нова команда має більше вкладати сил, щоби пояснювати, хто вони. Бо пострадянська спадщина — це не тільки музеї та назви вулиць. Це люди, наші. Їхня скептична налаштованість умотивована, але вони мають довіритися новим людям і разом із ними рухатися вперед, а не консервуватися в цьому скептицизмі, аби не деградувати.

Треба оновити статут НСКУ, адаптувати його до актуальних умов: має, зокрема, бути юридична основа для того, щоб ми могли залучати міжнародні кошти, що сьогодні критично важливо. І в наших продюсерів, членів Спілки (зокрема нових) уже накопичений досвід залучення таких коштів.

Має виконуватися функція профспілки, яка захищає кінематографістів поважного віку — вони не повинні бути покинутими, і це дуже велика складова роботи Спілки.

Тому питання переформатування НСКУ, на мій погляд, складається з декількох речей: законодавчих, формування довіри старшого покоління до нового (а для цього нові люди мають напрацювати правильні форми комунікації), і вже тільки потім ставити реальні цілі. Тому що реальні цілі ніхто не буде чути, якщо люди відчуватимуть до себе зневагу. І оці два світи мають зустрітися, не побоятися довіритися один одному — тільки так можна вийти на новий рівень.

Андрій Дончик, кіно- й телережисер, голова Ради з державної підтримки кінематографії у 2019‒2021 роках, член НСКУ:

Андрій Дончик (фото: Wikipedia)

— Для мене максимальна реформа на сьогодні — зберегти Будинок кіно, зробити в ньому хоча б мінімальний ремонт. Тобто хоча би зберегти те, що є. А те, чого хоче багато кінематографістів, — щоби Спілка представляла їхні професійні інтереси — цього ніколи не буде, тому що представляти ці інтереси можуть ті організації, які фінансують кінопроцес і, відповідно, можуть впливати на нього. Впливати на кінопроцес — усе це залишилося в минулому.

Ну, наприклад. Оголосили конкурс на посаду голови Держкіно, виграла Юлія Сінькевич, кіноспільнота її підтримала. Призначили Марину Кудерчук. Кіноспільнота вийшла з протестами. І що? Так, ми заявили свою позицію вголос, нас почули, але на процес це не вплинуло. І не буде впливати ніколи.

Я вважаю, Спілка має не впливати на кінопроцес, а іншим займатися. Це фактично профспілка, яка опікується ветеранами, своїми місцевими осередками, Будинком кіно, організовує в ньому якісь заходи. Оце її функції.

Зараз головне, щоби закінчилася війна, почав би повноцінно функціонувати кінопрокат — і ринок сам відрегулює кінопроцес.

Володимир Тихий, кінорежисер:

Володимир Тихий (фото: Максим Поліщук, «Детектор медіа»)

— Для мене Спілка зараз є таким досить здоровим організмом. Так, в останні роки координації її діяльності з тим же парламентським комітетом культури не було, але хочу зауважити, що депутати зараз узагалі забули про кіно, бо воно, скажімо так, монополізовано Офісом президента, тож на Спілку вони просто забили.

Читайте також:

  • Одеський міжнародний кінофестиваль: на збитки ворогам
  • Відродження «Молодості». 52-й міжнародний кінофестиваль відбувся попри війну

Однак ситуація з відстоюванням «Довженко-Центру» довела: якщо чиновники й політики залежатимуть від думки громадськості, вони не зможуть чинити повне свавілля.

Тож зараз Спілка формує свою громадську присутність у професійному просторі. Влада спілки змінилася, вона почне діяти, формалізувати свої відносини з Мінкультом, Держкіно, парламентським комітетом з питань культури. Щоб не було більше таких ігнорувань позиції кіноспільноти, як у випадку з призначенням Марини Кудерчук головою Держкіно (при тому, що всі підтримали Юлію Сінькевич).

Спілка має вести ту профспілкову роботу, яка є у розвинутих західних суспільствах, — виступати на захисті інтересів кіноспільноти. І насамперед ми маємо домовитися про якісь правила гри між державою та кіногалуззю. Бо якщо немає призу (а в нашому випадку приз — це фінансова підтримка держави, бо ми, на жаль, не Голлівуд), то вкрай необхідно напрацьовувати правила гри. Бо якщо їх не буде, в галузі й надалі діятиме телевізійний менеджмент: ось я, новий керівник, прийшов, тож усіх міняємо, моя дружина відповідатиме за художній стиль. А чому саме твоя дружина? А тому що я так сказав! Більшість кінематографістів розуміє: якщо такі речі повторюватимуться, це буде катастрофа.

Олександр Гусєв, кінокритик, член НСКУ:

Олександр Гусєв (фото з сайту «Київський тиждень критики»)

— Перезавантаження необхідне, оскільки очевидно: Спілка в тому форматі, у якому перебувала останніми роками, не вписується не тільки в український, а й у світовий кінопроцес. У той час як вона має великий потенціал. Аби відбулося її оновлення, представники старшого покоління та молоді мають налагодити скоординовані дії. Я бачу добру волю нового голови НСКУ скерувати такий процес у потрібне конструктивне русло. Тому сподіваюсь і на подальший приплив нових свіжих сил до лав спілчан.

При цьому важливо, щоби Спілка відновила допомогу ветеранам українського кінематографа, оскільки в останні роки ця допомога була відсутня. За попереднього голови НСКУ припинила працювати комісія із соціальної роботи, яка надавала допомогу хворим, немічним людям, тим, хто потребував невідкладної фінансової підтримки.

Дмитро Томашпольський, кінорежисер, член секретаріату НСКУ:

Дмитро Томашпольський (фото з фейсбуку)

— Я голосував за Сергія Борденюка, тому що, по-перше, знаю його особисто. Працював із ним як з оператором на декількох своїх фільмах. І знаю його не лише як першокласного кінооператора, але і як дуже порядну людину. Знаю також і Дениса Іванова, який заявив на з’їзді чудову команду — із її членами я теж знайомий, із багатьма товаришую і ставлюся до них із повагою.

Тому в мене оптимістичні прогнози щодо спільної роботи. Як член секретаріату я буду радий робити те, що мені доручать мої колеги. Впевнений, у нас буде конструктивна діяльність.

Головне, що відбувся прихід нового покоління. Тепер усі разом будемо працювати. «Бойових зіткнень» не буде — відразу хочу засмутити всіх, хто на це сподівається.

Артемій Кірсанов, сценарист, член НСКУ:

Артемій Кірсанов (фото з фейсбуку)

— До правління та секретаріату Спілки не увійшло жодного сценариста. І це дуже дивно. Ну, тоді це просто Спілка кінорежисерів, кінооператорів, продюсерів… НСКУ має об’єднувати всі кінопрофесії. Це громадський осередок, який повинен відстоювати інтереси всіх кінофахівців. Тому що наразі в нас подібного немає — кожен сам за себе, і це давнішня проблема.

Якби Спілка почала б опікуватися проблемами, з якими стикаються наші сценаристи, було б дуже добре. Бо в нас взагалі цивілізованих умов праці не існує. Продюсер намагається забрати всі права собі — якщо платить, то якийсь мінімум. Наразі ті контракти, що підписують зі сценаристами, такі, що ми вимушені захищати свої права самі.

Телеканали зараз не платять сценаристам роялті. Наприклад, коли на каналі «Україна» відбулася прем’єра фільму «Позивний “Бандерас”», сценарій до якого написали ми із Сергієм Дзюбою, то, згідно з рейтингами каналу, фільм подивилося 6 млн глядачів. Потім його ще декілька разів показували. Але ми із Сергієм нічого не отримали. За кордоном телекомпанії сплачують роялті, а в нас — ні…

Також було б доцільно створити у Спілці спеціальну секцію, в рамках якої досвідчені кінематографісти допомагали би просуватися молодим. Допомагали б їм розв’язувати, наприклад, такі питання: як правильно з юридичної та професійної точки зору вести перемовини із продюсерами, на який кінофестиваль варто відправити свої фільми та взагалі як на певний фестиваль потрапити.

Сергій Тримбач, кінокритик, кінознавець, кіносценарист, громадський діяч, голова НСКУ у 2009–2016 роках:

Сергій Тримбач  (фото з фейсбуку)

— Зараз війна, тому насамперед треба говорити про прозаїчні речі — фінансові питання. Про те, як Спілці навчитися (і саме для цього їй і потрібні продюсерські мізки) заробляти не лише на оренді приміщень Будинку кіно. Про те, як модернізувати той же Будинок кіно. Ми не раз говорили, що він має перетворитися на фестивальний палац.

Ще одна наша проблема: в українській владі практично немає лобістів кінематографа. Коли був головою Спілки, мене запрошували до парламенту на різні обговорення. Зараз хто запрошує голову Спілки чи взагалі когось зі спілчан? Звісно, в такій відчуженості є провина й самої Спілки, бо ми надто мовчимо.

Ми багато чого втратили, й нині це треба повертати. Спілка насамперед має захищати авторські, громадянські права, права на працю не тільки своїх членів, а всіх кінематографістів. Спілка має змусити прислухатися до себе. Повернути те, що відбувалося наприкінці 1980-х, початку 90-х, коли навіть у ЦК Компартії України на Спілку дивилися з побоюванням. Спілку боялися, Спілку поважали. Тож треба повертати її авторитет та впливовість — це зараз головне завдання.

Нинішній склад секретаріату та правління оцінюю позитивно. Передусім тому, що тут здебільшого люди, які сьогодні реально працюють у кіно, вони зсередини відчувають кінопроцес. Знають, де і що болить, і навіть знають, які ліки потрібні. Тепер важливо не пересваритися. Бо склад строкатий — щоби не сталося так, що в когось заграють амбіції й вони розвернуться та підуть.

Денис Іванов, продюсер, організатор фестивалів, керівник «Артхаус трафік»:

Денис Іванов (фото: Юлія Вебер)

— Спілка робила досить багато рухів, намагаючись применшити шкідливий вплив від роботи Держкіно. Але дієвого інструментарію в неї як у найбільшої організації кінематографістів, яка має відстоювати їхні права, допомагати давати раду з нинішніми викликами, зараз вкрай недостатньо. І багато колег розуміють: відсутність такої організації робить нас усіх слабкішими. Поки в нас не почне діяти велике професійне об’єднання, ми не зможемо запустити програми підтримки, контролювати законність рішень влади.

Після того, як головою НСКУ обрали Сергія Борденюка, я увійшов до секретаріату — бо для мене головне не статус фронтмена, а програма, з якою ми з командою йшли на з’їзд. Мої амбіції полягали в тому, щоби змінити Спілку, членом якої я є. Розпочати зміни.

Чи буде спротив з боку старшого покоління? Нам треба перестати говорити категоріями поколінь. Тому що частина людей, із якими ми йшли як команда — люди, на два покоління старші за мене. І так само спротив може бути від тих, хто за мене молодший. Безумовно, буде спротив. Тому що коли йдеться про розвиток, то це завжди вихід за межі зони комфорту. Будь-який розвиток — це завжди крок у невідоме, певний ризик. Але саме такі ризики й призводять до неймовірних змін.

Сергій Борденюк, кінооператор, новий голова Спілки:

Сергій Борденюк (фото з сайту КНУКіМ)

— Тепер, коли маємо суттєво оновлений склад керівництва НСКУ, в мене великі сподівання на злагоджену конструктивну роботу. Я не розділяю окремо цілі, заявлені в моїй передвиборчій програмі та у програмі Дениса Іванова. Адже бачення завдань і місії НСКУ в них стратегічно в основному сходяться.

Сьогодні вся робота Спілки перш за все повинна зосередитися на протидії викликам, що стоять перед усім нашим суспільством і які спричинені російською військовою агресією.

Обов’язковою залишається завдання збереження матеріальних ресурсів НСКУ, надбаних протягом десятиліть. За участю новообраної ревізійної комісії необхідно провести аудит у Спілці, щоб виявити першочергові проблеми організаційного та фінансового плану.

Має бути зроблена повна інвентаризація фондів Будинку кіно, господарської діяльності в ньому. (Принагідно зазначу: коли документи на новообрані керівні органи Спілки ще проходили реєстрацію в Мін’юсті, на адресу НСКУ надійшла боргова позовна заява щодо несплати за теплоенергію на декілька сотень тисяч гривень.) Будинок кіно має стати професійним культурним центром. Саме мистецьким, де творчі заходи необхідно актуалізувати за змістом і формою. Домом для спілчан має стати не тільки певна частина інфраструктури Будинку кіно, а перш за все кінозали, інші мистецькі аудиторії та майданчики в ньому.

Що стосується партнерства кіноспільноти та Держкіно, то взаємини склалися так, що на сьогодні ці питання є чутливими та нерозв’язаними. І вони не розв’яжуться самі по собі. У моїй програмі зазначено: «Сьогодні необхідно змінити фокус зусиль з особистісних взаємин у русло прагматичних галузевих вимог, дотримання норм законодавства, чіткого виконання своїх функцій органом влади під неослабним моніторингом з боку наймасовішої кіноспільноти України». Саме в цьому контексті повинна формуватися ділова, партнерська комунікація зі справедливим прозорим обстоюванням інтересів усієї кіногромади. Перш за все, комунікація між інституціями: уповноваженим галузевим органом влади — Держкіно — та НСКУ.

Читайте також:

  • «Не перетворюйте нас на німих статистів»: Відкрита заява членів Громадської ради при Держкіно щодо Стратегії розвитку кіно
  • 600 годин серіалів коштом держави. Українські кінематографісти просять Кабмін не затверджувати Стратегію розвитку кіно

Поцікавилися ми й думкою кіномитців, які ніколи не були членами Спілки, бо не бачили сенсу до неї вступати, а тому створили окремі професійні гільдії.

Жанна Максименко-Довгич, кінорежисерка, голова Гільдії кінорежисерів України:

Жанна Максименко-Довгич (фото: Максим Поліщук, «Детектор медіа»)

— НСКУ як найбільш представницька громадська організація кінематографістів мала б опікуватися правами своїх членів, представляти інтереси української кіноіндустрії у взаєминах із владою, а також в умовах війни й відсутності державного фінансування кіно шукати міжнародні можливості для розвитку професійних навичок колег, їхніх проєктів; водночас підтримувати тих кінематографістів, хто зараз на фронті зі зброєю в руках, або тих, хто опинився в скрутних умовах. НСКУ мала би перетворитися на новітню профспілку, із прозорою системою вступу, звітності, управління наявними активами (Будинок кіно). Власне, такими є надії «молодого крила», яке підтримувало Дениса Іванова, наскільки я розумію.

Андрій Бабік, сценарист, президент Гільдії сценаристів України:

Андрій Бабік (фото з особистого архіву)

— Я не є членом Спілки, тому що досі вона справляла враження такого собі уламку СРСР. А нині в її керівних органах — непропорційний склад представників різних кінопрофесій. Сценаристи відсутні взагалі. І ось таке нехтування професійними сценаристами, професійними сценаріями — дуже показове для нинішнього українського кінопроцесу, де кінорежисер — це бог, який до того ж і сам може написати сценарій. На з’їзді у програмах обох кандидатів на посаду голови я також не почув позицій, що стосуються сценаристів. Тому нинішня НСКУ — це точно не про захист сценаристів.

Зараз я займаюся перереєстрацією нашої ГО «Гільдія сценаристів» у профспілку. Це важливо, тому що для юридичного, соціального захисту прав сценаристів потенціалу громадської організації недостатньо. Ми вже як профспілка вступили до Федерації сценаристів Європи, куди входять профспілки сценаристів із 26 країн, і нам уже принаймні зрозуміло, які актуальні проблеми зараз розв’язують європейські сценаристи.

Інші наші кіногільдії — це громадська організація, профспілок у нас, на жаль, немає. Якби на базі цих гільдій були би створені профспілки, що представляють і захищають інтереси різних кінофахівців, то НСКУ могла б виконувати функцію Федерації цих профспілок. А до правління такої Федерації мають увійти представники всіх профспілок, які вона об’єднає. Тоді це буде дієвий діалоговий майданчик, де обговорюватимуть питання подолання проблем, з якими стикаються кінематографісти різних професій. Я бачу тільки такий шлях трансформації Спілки по-справжньому ефективним.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
За ним навчались 45 років тому: в Україні продають буквар за вражаючу ціну
Telegraf
2025-04-19T12:39:21Z
Розбили паркан і втекли: у РФ 100 військових підняли бунт у військовій частині
GlavRed
2025-04-19T12:39:11Z
Пошуки кролика та полювання на яйця: як святкують Великдень 2025 у США
Факти ICTV
2025-04-19T12:33:39Z
Китайські розробники представили нову керовану авіабомбу з супутниковою навігацією
InternetUA
2025-04-19T12:31:35Z
Понад 6000 рятувальників забезпечуватимуть порядок на Великдень
360ua.news
2025-04-19T12:30:57Z
Коли зійде Благодатний вогонь у 2025 році: дата і значення події
Факти ICTV
2025-04-19T12:30:09Z
Українські військові вперше знищили ворожий локомотив
ГЛАВКОМ NET
2025-04-19T12:18:28Z
Віцепрезидент США проводить офіційні зустрічі у Ватикані
Европейская правда
2025-04-19T12:16:08Z
Яка має бути пенсія, щоб отримати допомогу від ООН
24tv
2025-04-19T12:15:27Z
Перші 100 днів Трампа: який результат маємо?
ГЛАВКОМ NET
2025-04-19T12:42:22Z
В угоді щодо копалин із США не йдеться про будь-який борг України – Качка
Факти ICTV
2025-04-19T12:40:32Z
Союзники України наступного тижня у Лондоні узгодять план припинення вогню - NYP
Подробности
2025-04-19T12:33:54Z
Експосол Мельник закликав Мерца збільшити військову допомогу Україні, зокрема передати Taurus
УкраинФорм
2025-04-19T12:30:57Z
Збиття літака МАУ: Іран звинувачує Україну та інші країни в суді ООН
ГЛАВКОМ NET
2025-04-19T12:28:00Z
Заяви США про вихід із переговорів орієнтовані на Україну – джерела
Факти ICTV
2025-04-19T12:24:04Z
Росіяни завдали авіаударів по Костянтинівці, є поранений
УкраинФорм
2025-04-19T12:18:37Z
США почали виведення військових із Сирії
ГЛАВКОМ NET
2025-04-19T12:15:12Z
Трамп бачить війну «очима Путіна»: чому Рубіо доводиться маневрувати
Vlasti
2025-04-19T12:12:49Z
Яка капуста корисніша – свіжа чи квашена
24tv
2025-04-19T12:00:02Z
Коли краще пити каву: до чи після тренування
24tv
2025-04-19T11:39:29Z
Вакцина від кліщів: чи допоможе від інфекцій та як її знайти в Україні
Комсомольская правда
2025-04-19T10:04:11Z
Швидка ходьба виявилася корисною: вчені заявили, що вона зміцнює серце
Фокус
2025-04-19T09:06:32Z
Білий дім оновив сайт про COVID-19: стало відомо звідки зʼявився смертельний вірус
InternetUA
2025-04-19T08:49:08Z
Як встановлюється група інвалідності військовослужбовцям
24tv
2025-04-19T08:42:46Z
У США заявили про лабораторне походження COVID-19 та звинуватили Китай
360ua.news
2025-04-19T08:31:16Z
Як кількість солі в їжі може впливати на ризик депресії
24tv
2025-04-19T06:24:57Z
Магнітна буря 18 квітня: яка її потужність
TSN
2025-04-19T02:30:41Z
Яку зачіску варто зробити на Великдень: прості ідеї, які вразять всіх
24tv
2025-04-19T12:36:05Z
"А Мотря в курсі?": як у мережі відреагували на те, що Тарас Цимбалюк – новий "Холостяк"
24tv
2025-04-19T12:15:59Z
Померла актриса театру Лесі Українки Ізабелла Павлова-Рушковська
УкраинФорм
2025-04-19T11:48:31Z
Рецензія на фільм «Рейс навиліт» / Fight or Flight
ITC
2025-04-19T11:18:19Z
У Парижі презентують французьке видання роману Марії Матіос
УкраинФорм
2025-04-19T11:00:16Z
Пішла з життя заслужена артистка України Ізабелла Павлова-Рушковська
ГЛАВКОМ NET
2025-04-19T10:48:40Z
Оскароносний Шон Пенн, який підтримує Україну, показався з матір'ю загиблого пілота "Джуса"
24tv
2025-04-19T10:12:09Z
На Донеччині відкрили фотовиставку, присвячену Святогірській лаврі
УкраинФорм
2025-04-19T09:42:44Z
ТОП 10 культових музичних заставок з популярних аніме
ITC
2025-04-19T09:22:36Z
У Києві спалахнула сутичка між поліцією та активістами, які протестували проти ЛГБТК+ кінофестивалю
ГЛАВКОМ NET
2025-04-19T12:42:12Z
Удар по Харкову у Страсну п'ятницю: в ОВА розповіли про моторошні наслідки та постраждалих
24tv
2025-04-19T12:40:27Z
Гороскоп Таро на травень 2025: таролог сказала, на кого гроші поллються рікою
GlavRed
2025-04-19T12:39:38Z
Прогноз погоди у Львові на 20 квітня: яких сюрпризів чекати містянам на Великдень
Политека
2025-04-19T12:31:32Z
Мінлива хмарність та короткочасні дощі: прогноз погоди в Україні на 20 квітня
24tv
2025-04-19T12:30:54Z
На Великдень в одній із областей встановили режим світломаскування
ZN UA
2025-04-19T11:54:36Z
На Одещині викрито 16 нелегальних теплиць з тютюном. Вилучено 56 тон продукції
Украина Криминальная
2025-04-19T11:51:43Z
"Львів – прекрасне китайське місто": Соловйов видав нову порцію відбірного абсурду
24tv
2025-04-19T11:39:50Z
У Торецьку війська РФ намагаються здійснювати штурми центральної частини
ZN UA
2025-04-19T11:37:25Z
У Києві поліція затримала ще двох підозрюваних у побитті військового у Гідропарку
УкраинФорм
2025-04-19T12:42:03Z
Жінці ампутували ногу, – лікар розповів про стан важкопоранених внаслідок удару по Харкову
24tv
2025-04-19T12:36:10Z
На ЛГБТ-фестивалі в Києві стались перші сутички. Усі подробиці
Telegraf
2025-04-19T12:33:18Z
Засуджено жителя Дніпропетровщини, який зарізав знайомого
Украина Криминальная
2025-04-19T12:09:08Z
На Буковині голову сільради судитимуть за розтрату ₴1,4 млн. під час закупівлі для ЗСУ
Украина Криминальная
2025-04-19T11:03:00Z
У Канаді горить музей української культури й побуту просто неба
УкраинФорм
2025-04-19T10:27:11Z
У Грузії стався масштабний блекаут
УкраинФорм
2025-04-19T10:24:49Z
В Латвії за п’ятницю зафіксували десятки температурних рекордів
Европейская правда
2025-04-19T10:16:39Z
На Київщині 3 молодики знущалися з підлітка та знімали це на відео: їх затримала поліція
24tv
2025-04-19T10:00:07Z
Як правильно їсти суші та чим їх запивати: усі тонкощі японських правил етикету
GlavRed
2025-04-19T12:28:57Z
Господинь закликали обробляти житло зубною пастою: для чого це потрібно
GlavRed
2025-04-19T12:28:35Z
Великдень 2025: що приготувати, щоб було смачно та швидко, 5 рецептів простих салатів
Знай
2025-04-19T11:51:04Z
На дзеркалі у ванній з’являються чорні плями: чому це відбувається та як запобігти
24tv
2025-04-19T11:24:31Z
Забудьте про віскі з колою: ось найкращі пари для Jameson, Black Label і Hankey Bannister
24tv
2025-04-19T11:21:54Z
Після «Юнацтва». Як не втратити зв'язок з підлітком
Детектор М
2025-04-19T10:55:05Z
Найкращі чисті парфуми всіх часів: вони покращують настрій та знижують стрес
24tv
2025-04-19T10:54:29Z
Курорт у Швейцарії відрізало від світу перед самим Великоднем
24tv
2025-04-19T10:30:49Z
Простий трюк із кухні творить дива: орхідеї зацвітуть за тиждень без хімії
GlavRed
2025-04-19T10:27:25Z
Весняна посуха загрожує майбутньому врожаю в Україні – EDO
ZN UA
2025-04-19T12:40:01Z
Бензин по 40 гривень за літр: чи відбудеться зниження цін на паливо в Україні
GlavRed
2025-04-19T12:39:31Z
Споживач готовий платити більшу ціну за високоолеїнову олію
AgroPortal
2025-04-19T12:30:53Z
Готуйте кругленьку суму: супермаркети оновили ціни на гречку, рис та вершкове масло
Знай
2025-04-19T12:12:43Z
Програму «єОселя» планують масштабувати
ZN UA
2025-04-19T11:54:44Z
Банкір озвучив прогноз щодо курсу долара та євро після свят
Gazeta UA
2025-04-19T11:42:14Z
ProAgro Group відзначає 20-річчя
AgroPortal
2025-04-19T11:30:35Z
Відключення світла можуть повернутись: названо головну причину
GlavRed
2025-04-19T11:27:12Z
Спільний фонд України та США зможе інвестувати у розробку родовищ та інфраструктурні проєкти - Качка
УкраинФорм
2025-04-19T11:21:08Z
Аарон Ремзі тимчасово очолив Кардіфф Сіті
Football.ua
2025-04-19T12:43:00Z
Нашкодить трансферній кампанії, – Гвардіола про виліт Манчестер Сіті з ЛЧ
24tv
2025-04-19T12:42:07Z
Ексчемпіон світу назвав боксера, який здолає Усика
24tv
2025-04-19T12:42:06Z
Конте: Інтер робить важливі речі для італійського футболу
Football.ua
2025-04-19T12:25:52Z
Баєр працює над придбанням таланта Герти
Football.ua
2025-04-19T12:21:35Z
Антоні: Я не дарма їздив на ЧС і не дарма перейшов у МЮ за великі гроші
Football.ua
2025-04-19T12:21:05Z
Баскетболістки «Франківська-Прикарпаття» - фіналістки української Суперліги
УкраинФорм
2025-04-19T12:18:21Z
Львів зелено-білий: Карпати в принциповому дербі впевнено переграли Рух
24tv
2025-04-19T12:12:48Z
ФК «Карпати» обіграв «Рух» у львівському дербі
УкраинФорм
2025-04-19T12:04:27Z
У Пекіні роботи вперше взяли участь у півмарафоні разом із людьми
УкраинФорм
2025-04-19T12:39:57Z
Розроблено технологію, що повністю відновлює напругу літій-іонних акумуляторів
InternetUA
2025-04-19T11:31:05Z
Смартфони скоро запрацюють по-іншому: що зміниться для людей, і про які моделі йдеться
Фокус
2025-04-19T11:30:43Z
Спілкування шимпанзе бонобо виявилося шокуюче подібним до людської мови
24tv
2025-04-19T11:06:04Z
Розробники Anduril Industries представили революційний підводний дрон-торпеду Copperhead-M
InternetUA
2025-04-19T11:01:06Z
Створено найшвидшу флеш-пам'ять у світі
InternetUA
2025-04-19T10:31:30Z
Студент здійснив революційний прорив із використанням ШІ: що він придумав
InternetUA
2025-04-19T10:01:36Z
Інсайдер підтвердив новий дизайн iPhone 17 Pro у дусі смартфонів Poco
InternetUA
2025-04-19T09:31:06Z
Як підготуватися до релізу GTA 6 – 5 порад для кожного геймера
24tv
2025-04-19T09:03:34Z
Tesla відкладає запуск «доступного» електромобіля в США - Reuters
УкраинФорм
2025-04-19T12:09:05Z
Ford призупинив постачання авто до Китаю через мита — CNN
iPress
2025-04-19T12:07:09Z
Литовський стартап Dancer Bus збанкрутував: електробуси з пластику не врятували компанію
InternetUA
2025-04-19T11:55:18Z
Які моделі Tesla найчастіше відкликаються? Гостра боротьба за перше місце
Топ Жир
2025-04-19T11:30:01Z
Чому не можна класти ноги на панель в авто: варто знати кожному
GlavRed
2025-04-19T11:27:32Z
Subaru презентувала три інноваційні моделі на автосалоні в Нью-Йорку
360ua.news
2025-04-19T10:03:20Z
Цей універсал з повним приводом від Suzuki нагадує 911 Dakar на міських вулицях
Топ Жир
2025-04-19T10:00:54Z
Як в Україні працює самоскид MAN оригінальної конструкції
AutoCentre
2025-04-19T09:27:39Z
Навіть якщо авто не було у списку: хто з водіїв заплатить повний податок і штраф
GlavRed
2025-04-19T09:27:02Z