MY.UAНовини
Повітряні самураї: як готують льотчиків ВМС США
Повітряні самураї: як готують льотчиків ВМС США

Повітряні самураї: як готують льотчиків ВМС США

Серед авіаторів побутує жарт, що льотчик сучасного бойового літака не керує літаком, а "має право голосу в управлінні" — тобто, більшу частину польоту виконує сам літак. Однак попри високу автоматизацію, навчання майбутніх льотчиків потребує змін.

Попри наявність найкращих морських льотчиків і літаків на початку Другої світової війни, японські планувальники не змогли підготуватися до поповнення бойових втрат, і це дорого їм коштувало. До 1942 року японська морська авіація занепала, тому що "флот просто отримував занадто мало льотчиків". Американські військові перемогли, швидко наповнивши небо нашвидкуруч підготовленими льотчиками. Японський флот так і не зміг оговтатися від втрати понад сотні професійних морських льотчиків під час битви за Мідуей, а потім від знищення авіаторів, що залишилися, в битві за Філіппінське море.

Фокус переклав статтю Тревора Філліпса-Левіна і Вокера Д. Міллза про те, як змінюється підхід до навчання американських льотчиків.

Сьогодні американські збройні сили також випускають занадто мало льотчиків, що призводить до втрати досвіду в розгорнутих ескадрильях. У разі військових дій США ризикують пройти той самий шлях, що і Японія. Хронічна нестача льотчиків матиме місце в американських збройних силах ще багато років. Одна з причин полягає в тому, що застарілі системи і програми навчання невиправдано затягують льотну підготовку і посилюють гостру нестачу кадрів.

Режим точної посадки, використовуваний у ВМС США, та інші автоматизовані системи беруть на себе виконання найскладніших льотних завдань у сучасних кабінах. У зв'язку з цим постає питання, чи не переборщують американські військові з навчанням своїх льотчиків і чи не заважає залежність від застарілих навчальних літаків, таких як T-45C Goshawk, впровадженню більш якісної підготовки. Змушуючи студентів-льотчиків виконувати застарілі завдання з ручного пілотування, які можна автоматизувати, ВМС отримують сумнівні переваги, затягують навчання, витрачають дорогоцінні ресурси та подекуди проводять зайвий відсів кадрів.

T-45C Goshawk
Фото: US Navy

Військові мають зрозуміти, які навички автоматизація може безпечно і надійно замінити в кабінах сучасних льотчиків, і виключити ці елементи із програм підготовки. Крім того, військові навчальні літаки повинні мати необхідний рівень автоматизації, щоб підготувати льотчиків-студентів до роботи на бойових літаках. Сучасне навчання не повинне зводитися тільки до експлуатації застарілого обладнання та перевірки майбутніх льотчиків на навички, які їм більше не потрібні.

Обмежені навчальні ресурси

Японський досвід часів Другої світової війни актуальний і для сучасних американських збройних сил. Час, необхідний для підготовки пілотів реактивних літаків, неухильно зростає в усіх відомствах. Постійна нестача льотчиків являє собою стратегічний ризик для армії, оскільки їй не вистачає досвідчених авіаторів для оперативних підрозділів. Частково проблема полягає в тому, що підготовка нових льотчиків займає більше часу, а їхній вступ на службу відбувається повільніше, ніж вибуття досвідчених колег. Це призводить до того, що в дослідженні RAND названо "дефіцитом швидкості старіння", коли недосвідчені льотчики стають основним складом ескадрильї і збільшують загальну кількість льотних годин, необхідних для того, щоб молоді льотчики стали "досвідченими". Досвідченим же льотчикам потрібно менше годин для підтримки кваліфікації, що дає змогу збільшити кількість льотних годин для розвитку недосвідчених екіпажів.

Визнаючи необхідність прискореного навчання для розв'язання проблеми нестачі льотчиків, ВМС США реалізували низку ініціатив зі скорочення часу навчання, включно з наймом льотчиків-інструкторів за контрактом і залученням досвідчених льотчиків з інших підрозділів військово-морської авіації. На превеликий жаль ескадрилій заміни флоту і шкіл озброєнь, їхніх льотчиків також залучили для посилення навчальних команд. Ще одна ініціатива включала перегляд навчальних планів, в результаті чого були виключені деякі заходи та етапи, що дозволило скоротити кількість льотних годин і заходів для льотчиків-курсантів. Однак інші, більш ресурсомісткі старі програми залишилися.

Підготовка нових льотчиків займає більше часу, а їхній вступ на службу відбувається повільніше, ніж вибування досвідчених
Фото: US Air Force

Кваліфікаційна програма підготовки для авіаносців ВМС складається з 23 заходів, включно з п'ятьма заняттями на тренажері та понад 17 годинами в літаку. Крім того, перед отриманням кваліфікації на авіаносець курсанти мають здійснити щонайменше 250 тренувальних посадок на аеродромі, які накопичуються впродовж кількох місяців льотної підготовки. Часто буває, що студенти не виконують вимоги щодо практичних посадок, і це вимагає додаткових польотів понад виділені програмою, щоб заповнити дефіцит. Програма підготовки до польотів на літаку поглинає ресурси старіючого парку реактивних тренажерів і забирає багато часу у студентів та інструкторів. Наприклад, етап кваліфікації на авіаносець зазвичай починається за кілька тижнів, і курсанти, які беруть участь у ньому, зосереджуються виключно на цих заходах.

Команди, що проводять підготовку, зазвичай перекидають на обидва узбережжя по 20 літаків для забезпечення кваліфікації на авіаносці. Переліт до місць навчання вимагає значних витрат льотних годин і вильотів понад вимоги навчальної програми. Близько 120 вильотів витрачається тільки на перегін літаків до місця підготовки на авіаносець – а це години, які марнують ресурс планера і могли би піти на інші види підготовки. Ці літаки та їхні льотчики-інструктори можуть становити до третини парку, доступного для навчання, що вимагає уповільнення всіх інших заходів під час кваліфікації для авіаносця. Крім того, виконання програми залежить від розкладу і готовності авіаносців, схильних до затримок у технічному обслуговуванні, які можуть скасувати ресурсомісткі тренування і перешкодити оперативній готовності. Скорочення або зменшення вимог у програмі підготовки для авіаносців значною мірою сприяє оптимізації та скороченню термінів підготовки, особливо в умовах зниження пріоритетності планових тренувань на авіаносцях на тлі інших оперативних переваг.

Автоматизація винищувачів

Більшість західних бойових винищувачів оснащені системами fly-by-wire або, як їх ще називають, fly-by-control з розширенням повноважень. Це означає, що керування з боку пілота кодується електронікою, інтерпретується програмним забезпеченням управління польотом, а потім передається на керувальні поверхні літака – і тепер дії пілота не пов'язані безпосередньо з керувальними поверхнями. Літаки fly-by-control забезпечують маневреність, недосяжну в інших випадках, роблячи аеродинамічно нестабільні літаки керованими для пілотів-людей. Комп'ютеризовані системи управління польотом автоматично компенсують нестабільність, створюючи для пілота видимість стабільного літака і перетворюючи відносно прості команди пілота на складні налаштування керуючих поверхонь літака. Коли пілот подає команду на керування літаком за допомогою стіка, комп'ютери системи керування польотом аналізують сигнал, порівнюють його з поточними параметрами польоту літака і видають компенсований сигнал керування.

Серед авіаторів побутує жарт, що льотчик сучасного бойового літака не керує літаком, а "має право голосу в управлінні" — тобто більшу частину польоту виконує сам літак
Фото: U.S. Navy Photo

Серед авіаторів побутує жарт, що льотчик сучасного бойового літака не керує літаком, а "має право голосу в управлінні" – тобто більшу частину польоту виконує сам літак. Ця гармонійна система забезпечує безпрецедентну маневреність і якісне інтуїтивне управління, що дає змогу льотчикам приділяти увагу не тільки пілотуванню, а й виконанню завдань, пов'язаних із виконанням місії. Ця технологія дедалі ширше застосовується у військовій і цивільній авіації. Наприклад, система Safe Return Autoland компанії Garmin у бізнес-джетах Cirrus дає змогу одним натисканням кнопки вибрати аеропорт, зв'язатися з диспетчером повітряного руху і посадити літак, враховуючи рельєф місцевості.

Навіть деякі з перших бойових літаків із системою fly-by-control, як-от F-16, були доповнені автоматичними режимами захисту від збоїв, а деякі з них здатні безпосередньо відбирати управління у льотчика, щоб запобігти катастрофі. Сьогодні F-16 ВПС США оснащені автоматичною системою запобігання зіткненню із землею, яка перехоплює управління в разі неминучого зіткнення з рельєфом, якщо пілот не може зробити це самостійно. Ця технологія врятувала дев'ять життів, зокрема щонайменше одне в бою, а ВМС працюють над установкою цієї системи на F/A-18 Super Hornet. Крім того, у союзників є літаки, що використовують системи автоматичного відновлення, наприклад, Eurofighter Typhoon і Dassault Rafale. У Rafale пілот, який втратив орієнтацію в просторі, може натиснути кнопку, яка автоматично поверне літак у стабільний політ із нахилу.

Критики автоматизації на найважливіших етапах польоту, таких як посадка, можуть поставити під сумнів таку перестраховку: "А що, якщо програмне забезпечення автоматичної посадки відмовить, а льотчик не знає, як сідати вручну?". Ці побоювання безпідставні. Автоматика управління польотом має безліч резервних систем, а реактивні літаки fly-by-wire в усі моменти польоту покладаються на програмне забезпечення та електроніку. Немає жодної можливості вдатися до повністю ручного режиму польоту. Відмова автоматики управління означатиме відмову самого комп'ютера управління польотом. Це неконтрольована ситуація, яка змушує льотчика катапультуватися.

До чого готуватися?

"Паралелофобія" – це тривога або страх перед паралельним паркуванням, до якої схильні 49% американських водіїв. Для водіїв паралельне паркування – одна з найскладніших навичок. У штатах, де на іспитах з водіння потрібне паралельне паркування, відзначається високий відсоток нездач. Але що, якщо автоматика зможе надійно припаркувати автомобіль за вас? Сьогодні на дорогах можна зустріти безліч автомобілів, здатних виконувати паралельне паркування без допомоги водія. Ця технологія стає досить поширеною, щоб її можна було використати як причину для скасування вимоги паралельного паркування в тих штатах, де її досі включають в іспит із водіння.

Традиційно одним із найскладніших завдань, виконуваних військово-морськими льотчиками, була посадка на авіаносець. Вона слугує взірцем майстерності і є обов'язковим елементом з самого початку існування морської авіації. Наразі F-35 і F /A-18 оснащені високоавтоматизованими системами управління польотом, відомими як режим точної посадки, які усувають необхідність у багатьох коригуваннях, виконуваних льотчиками під час заходу на посадку. Нещодавні зміни в програмному забезпеченні режиму точної посадки зробили систему ще надійнішою, тож вона продовжуватиме працювати за численних відмов гідравліки або за відмови одного двигуна. З моменту впровадження цієї системи ефективність заходів на посадку значно зросла. Під час одного з відряджень автора на авіаносець у 2022 році у складі 2-го авіаносного крила він помітив суттєве поліпшення показників у нових льотчиків, до того ж багато хто з них вийшов на один рівень із досвідченими льотчиками, які вже здійснили сотні посадок на авіаносець. Це було безпрецедентно. Якщо новоспечені льотчики, які використовують режим точної посадки, так само добре або краще справляються з посадкою на авіаносець, ніж досвідчені льотчики без нього, то виникає запитання: чи потрібно ВМС, як і раніше, проводити кваліфікацію на авіаносцях у навчальних командах, перш ніж курсанти потраплять до резервних ескадрилій флоту? Чи їм достатньо кваліфікації в оперативних ескадрильях, оснащених режимом точної посадки?

Наразі F-35 і F/A-18 оснащені високоавтоматизованими системами управління польотом, відомими як режим точної посадки, які усувають необхідність у багатьох коригуваннях, що виконуються льотчиками під час заходу на посадку.
Фото: DVIDS

ВМС вивчають можливість повного виключення кваліфікації для авіаносців зі складу навчальних команд. Обговорення почалося на початку 2020 року. Однак вище керівництво не бажає йти цим здоровим шляхом скорочення часу навчання. Офіційно досі триває збір даних після того, як ВМС вирішили зробити поступові кроки, відправивши 50% своїх льотчиків-початківців тактичної авіації на авіаносець, а іншу половину – на кваліфікацію в резервну ескадрилью флоту. Перші результати багатообіцяючі: офіцери відзначають незначну різницю в оцінках за захід на авіаносець між льотчиками, які раніше пройшли кваліфікацію в навчальному командуванні, і тими, хто отримав початкову кваліфікацію в резервних ескадрильях флоту. Навіть якщо ВМС скасують кваліфікацію на авіаносці, вони планують зберегти її для E-2 Hawkeye, що є ще одним непотрібним пережитком. Попри те, що E-2 не безекіпажний, характеристики управління між ним і навчальними літаками-носіями помітно відрізняються. Крім того, нові льотчики E-2 відправляються на авіаносець у супроводі інструктора. Ці причини наводилися як ще один доказ того, що навчання на авіаносці слід повністю виключити з програми підвищення кваліфікації.

Нинішній вдосконалений реактивний тренажер ВМС T-45C не має багатьох автоматизованих функцій, властивих сучасним винищувачам. T-45C не є літаком fly-by-wire, у нього немає автопілота, аварійного відновлення або будь-якого режиму допомоги льотчику. Його льотні характеристики і можливості тьмяніють порівняно з сучасними винищувачами або новішими навчально-тренувальними літаками, такими як T-7A Redhawk компанії Boeing, T-50 компанії Lockheed або M-346N компанії Textron. Кожен з них здатний розвивати швидкість, близьку до звукової, має цифрове управління польотом за принципом fly-by-wire, гідне співвідношення тяги і ваги, а також маневрує під великим кутом атаки. T-45C – це літак, який потрібно пілотувати вручну у всіх сенсах цього слова і який потребує тривалої програми раннього навчання, щоб навчитися правильного управління. Один з авторів згадує, як багато часу на ранніх етапах навчання було витрачено на навчання правильній техніці тримінгу, який у досконаліших літаках виконується автоматично. Крім того, численні керуючі впливи, необхідні для безпечного приземлення T-45C на борт авіаносця, не переходять у ті коригування, які льотчик повинен робити на своєму літаку. Яка користь від того, що майбутні льотчики змушені постійно коригувати або "вручну" керувати складнішим аналоговим літаком, коли комп'ютеризовані бойові літаки спроєктовані так, щоб ними було легко керувати, а коригувальні впливи не переносяться на всі платформи?

Сучасні бойові літаки проєктуються так, щоб ними було легко керувати, а їхні льотчики могли зосередитися на складних бойових системах і тактиці. Уже зараз передові концепції ведення бойових дій передбачають, що льотчики стають автономними веденими у високоавтоматизованих кабінах, діючи радше як квотербеки, які керують грою, а не вступаючи в ближній бій із нападниками, як у минулому. Але на T-45C відсутня навіть імітація бойових систем, з якими в кінцевому підсумку будуть взаємодіяти нові льотчики, а також ті характеристики, які мають перспективні навчально-тренувальні літаки, пропоновані на військовому ринку.

Вороги змін і старі граблі

На жаль, культура опору змінам пронизує ВМС, як і всю оборонну бюрократію. Вона зачіпає всі аспекти, включно з бюро з управління персоналом, незважаючи на дедалі більші докази того, що в епоху алгоритмів зміни необхідні. Чи то через луддизм, чи то через ностальгію, але не всі в лавах ВМС згодні зі скороченням або переглядом навчальних програм. Під час інтерв'ю з інструкторами навчальних команд відзначалися випадки, коли їхні начальники виступали проти перегляду навчальних планів, особливо тих, які виключали навчання на авіаносцях, навіть коли наявні дані вказували лише на незначні переваги збереження нинішніх навчальних планів. Можливо, таке зволікання є причиною найбільшої перешкоди на шляху прискорення навчання у ВМС – використання літака T-45C Goshawk. T-45C потерпає від численних "сюрпризів", пов'язаних із технічним обслуговуванням, а контрактне технічне обслуговування ледве підтримує достатню кількість придатних до польотів літаків. Скасування заходів через брак літаків – звичайна справа при повному розкладі польотів.

Ключовою проблемою при виборі літака на заміну є нездатність потенційного інструктора впоратися з жорсткими умовами берегового тренування посадки на авіаносець або торкання палуби авіаносця. Літаки мають бути спеціально спроектовані та побудовані так, щоб витримувати стрес реальних та імітованих посадок на авіаносець. Але якщо вже впроваджене програмне забезпечення для управління польотом значно поліпшило характеристики льотчиків під час посадки на авіаносець, чи потрібні такі жорсткі вимоги до тренувальних посадок, чи це застаріла практика? Кожен день, коли ВМС відкладають рішення про вибір нової навчальної платформи, призводить до погіршення стану парку T-45C.

Можливості для більш швидкого навчання

У 1944 році Японія мала літаки, але не мала компетентних льотчиків, щоб ефективно керувати ними, і вдалася до допомоги камікадзе. Хто більше зацікавлений у підготовці – дрібка виняткових льотчиків, як в імператорській Японії, чи оператори інтуїтивних систем озброєння? Флот визнає, що у нього є проблеми з підготовкою льотчиків, і шукає рішення, але поки що вони надто повільні та їх надто мало. Оперативні підрозділи відчувають хронічну нестачу досвідчених льотчиків, а льотчики, які проходять навчання, мають справу із тривалим очікуванням. Автоматизація готова перейняти на себе дедалі більше функцій з пілотування літаків, включно з функціями, які раніше вважалися занадто складними, наприклад, ведення доґфайтів. Компанія Heron Systems, яка тепер входить до складу Shield AI, розробила алгоритм ведення доґфайта, який переміг людину-льотчика винищувача з рахунком 5:0 на змаганнях, і тепер активно літає у складі Hivemind. У міру того як алгоритми стають дедалі розумнішими і беруть на себе дедалі більше завдань у літаку, як-от відновлення орієнтації в Rafale, системи автопосадки в бізнес-літаку Cirrus або ведення доґфайтів у платформі майбутнього, з'являться можливості для скорочення програм навчання та навчальних планів. Створення нових програм підготовки на БПЛА у ВМС і Корпусі морської піхоти надає унікальну можливість оцінити вимоги до навчання на предмет їхнього скорочення, особливо в міру того, як алгоритми продовжують забирати все більшу частину "пілотування" у льотчиків-людей. В авіації зниження когнітивного навантаження під час керування літаком дає змогу льотчикам – як тим, хто перебуває в літаку, так і віддаленим, – зосередитися на корисному навантаженні та поставленому завданні.

ВМС США не можуть собі дозволити час на ностальгію в аналізі застарілих програм
Фото: Alamy

Військово-морський флот і Корпус морської піхоти мають рацію в тому, що їм необхідно провести ретельну перевірку і переконатися в обґрунтованості різкої відмови від застарілих рекомендацій з навчання, що не є необґрунтованим. Однак вони не можуть дозволити собі витрачати час на ностальгію, адже зараз саме час боротися із затягнутістю навчання. Відомства повинні використовувати можливості для раціоналізації підготовки льотчиків і припинити навчання непотрібних або надлишкових навичок. Опора на автоматизацію для скорочення вимог до підготовки, таких як кваліфікація на авіаносець, є однією з найкращих можливостей. Якщо відомства не зможуть цього зробити, Сполучені Штати ризикують наразитися на нестачу льотчиків у мирний час або кризу у воєнний час.

Про авторів

Тревор "Місіс" Філліпс-Левін – авіатор ВМС США та інструктор спільного контролера термінальної атаки в спеціальних операціях. Нині він служить офіцером відділу спільної ближньої повітряної підтримки в Центрі розвитку бойових дій військово-морської авіації, де опікується питаннями застосування і тактики використання безпілотних систем. Філліпс-Левін є стипендіатом Центру освіти в галузі нерозповсюдження, космічної та ядерної політики і здобуває ступінь магістра в галузі системного аналізу у Військово-морській аспірантурі.

Вокер Д. Міллз – офіцер піхоти Корпусу морської піхоти, наразі проходить підготовку до польотів на безпілотному літальному апараті MQ-9 Reaper. Він є автором численних статей для таких видань, як War on the Rocks, USNI Proceedings і Marine Corps Gazette.

Теги за темою
Японіяавіація
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Врятував не одне життя: військові розповіли про унікального пса, який попереджає про "прильоти"
TSN
2024-11-25T12:33:20Z
Уночі росіяни спробували прорватися через кордон у Харківській області
24tv
2024-11-25T12:33:07Z
Ситуація на фронті різко зміниться: військовий експерт розповів про передачу Україні протипіхотних мін
Политека
2024-11-25T12:30:23Z
РФ зібрала 90-тисячне угруповання: експерт попередив про загрозу для Запоріжжя
GlavRed
2024-11-25T12:27:30Z
Де цього тижня у Києві пройдуть продуктові ярмарки. Адреси
VGorode
2024-11-25T12:24:26Z
РФ вдарила балістикою по житлових будинках Одеси: є руйнування і постраждалі
GlavRed
2024-11-25T12:18:55Z
Оборонці знищили морський бомбомет РФ у степах України
1News
2024-11-25T12:03:31Z
Світовий стандарт Apple: у Києві відкриваються одразу два магазини iSpace у новому форматі
Корреспондент
2024-11-25T11:54:42Z
У Києві зачинили станцію метро «Вокзальна», виявили підозрілий пакет
УкраинФорм
2024-11-25T11:54:13Z
Верещук назвала «хайпом для гучних заголовків» заяву про тисячі переселенців, які повертаються на ТОТ
УкраинФорм
2024-11-25T12:34:30Z
Побачимо щось зовсім нове: чи скасує Трамп дозвіл на удари ATACMS
24tv
2024-11-25T12:33:46Z
Посадовці в Європі знову заговорили щодо відправки військ в Україну – ЗМІ
ГЛАВКОМ NET
2024-11-25T12:28:49Z
Житель Глухова родом з росії засуджений за виправдовування російської агресії в соцмережах
InternetUA
2024-11-25T12:28:39Z
Ізраїльський уряд заборонив держустановам співпрацювати з газетою Haaretz
InternetUA
2024-11-25T12:28:28Z
Депутат спростував свою заяву про кількість переселенців, які повертаються на ТОТ
УкраинФорм
2024-11-25T12:27:57Z
Запуск міжконтинентальних ракет з РФ не може проходити без відома США - Лакійчук
GlavRed
2024-11-25T12:27:30Z
У Росії правнучку Хрущова назвали шпигункою: її звинувачують в замаху на цілісність країни
24tv
2024-11-25T12:27:17Z
"У них своя павуча банка": експерт сказав, як генерали РФ "підкидають дрова" у війну
GlavRed
2024-11-25T12:27:02Z
У Житомирі відбудеться фестиваль екранних мистецтв «Пілігрим»
Детектор М
2024-11-25T12:19:53Z
Spotify назвав пісню, яка досягла мільярда прослуховувань найшвидше в історії сервісу
24tv
2024-11-25T12:18:47Z
Рідлі Скотт випустить режисерську версію «Гладіатор 2» тривалістю у 4 години — якщо його «не затягне» триквел
ITC
2024-11-25T12:10:34Z
5 українських фільмів можуть отримати Оскар-2025: кіноакадемія представила список номінантів
24tv
2024-11-25T12:06:33Z
Фізичний біткоїн і келих Джорджа Вашингтогна: у США шукають скрині зі скарбами на $2 млн
Фокус
2024-11-25T12:00:45Z
5 кольорів для інтер'єру, про вибір яких ви не пошкодуєте навіть через 10 років
24tv
2024-11-25T11:51:47Z
Російський стример обурився піснею Соловій у STALKER 2: іронічна реакція артистки
24tv
2024-11-25T11:33:33Z
Прем'єра серіалу про українських курсантів «Прикордонники» відбудеться 2 грудня на каналі НТН
Детектор М
2024-11-25T11:27:12Z
46-річна відома українська ведуча вперше показала фото зі свого весілля в ОАЕ
TSN
2024-11-25T11:18:04Z
Чи допомагають вилікувати ангіну спреї для горла
24tv
2024-11-25T12:06:22Z
Користуйтесь сезоном на повну: 5 причин щодня їсти мандарини
Знай
2024-11-25T11:51:34Z
Бджолине лікувальне ліжко в піраміді: авторська методика оздоровлення Ольшанського
TSN
2024-11-25T10:21:16Z
Дослідження попереджає: бути диванним овочем шкідливо для пам'яті
Фокус
2024-11-25T09:46:40Z
Хвороби крові: які аналізи здати, щоб виявити
24tv
2024-11-25T09:21:59Z
МОЗ посилює контроль над психіатричними оглядами з 2025 року
УкраинФорм
2024-11-25T09:13:47Z
Чому гарячі батареї — ворог вашого сну
360ua.news
2024-11-25T09:09:15Z
Реформа МСЕК: в Мінсоцполітики пояснили, що буде з інвалідністю, виплатами та кого перевірятимуть
Фокус
2024-11-25T07:15:46Z
Пити чи ні: наскільки корисне чи шкідливе шампанське
24tv
2024-11-25T06:06:17Z
Пляжний волейбол: українська пара виграла турнір в Індії
УкраинФорм
2024-11-25T12:03:07Z
Усик назвав боксера, який буде домінувати в хевівейті
24tv
2024-11-25T11:51:09Z
Маханьков – про відбитий пенальті: Знаю Слободяна, я готувався та мав деяку інформацію
Football.ua
2024-11-25T11:25:20Z
Українки здобули історичне "срібло" Кубка світу з фехтування в командній рапірі
TSN
2024-11-25T11:18:10Z
Українські шпажистки - срібні призерки Кубка світу у Ванкувері
УкраинФорм
2024-11-25T11:15:21Z
Реал готує трансферну бомбу: "вершкові" хочуть придбати одного з найкращих у світі бомбардирів
24tv
2024-11-25T11:03:45Z
Егіналду: Для мене було дуже важливо відзначитися дублем і перервати неприємну смугу
Football.ua
2024-11-25T11:01:08Z
Українські боксери виграли 40 медалей Євро серед Балканських країн
УкраинФорм
2024-11-25T10:52:11Z
Салах: Я розчарований, що досі не отримав пропозицію по контракту
Football.ua
2024-11-25T10:49:04Z
У Єврокомісії кажуть, що імпортований з Азербайджану газ не може бути російським
Европейская правда
2024-11-25T12:31:51Z
Україна імпортує 42% комбікормів для риб
Agravery
2024-11-25T12:31:09Z
Vitagro думає створити власну мережу продуктових магазинів
AgroPortal
2024-11-25T12:30:56Z
Рекордно високі ціни: чому дорожчає вершкове масло
ZN UA
2024-11-25T12:19:09Z
Уряд США та Європейська комісія виділяють ДТЕК Ріната Ахметова 106,6 млн євро на відновлення енергетичної інфраструктури після чисельних російських атак
TSN
2024-11-25T12:18:13Z
Голову Samsung хочуть посадити у в’язницю на 5 років: що він накоїв
InternetUA
2024-11-25T12:16:50Z
Аукціони на промисловий вилов риби поповнять місцеві бюджети на понад 50 млн грн
AgroNews
2024-11-25T12:13:33Z
Що варто знати про ціни на електроенергію?
360ua.news
2024-11-25T12:03:39Z
Оновлено правила відкриття та закриття рахунків: в НБУ попередили, що повинні знати українці
Политека
2024-11-25T12:03:32Z
Росія знайшла нові місця для перевалки нафти поблизу узбережжя Греції - Bloomberg
УкраинФорм
2024-11-25T12:33:56Z
Найвпливовіші українці 2024 року: хто з бізнес-вумен потрапив до ТОП-100
TSN
2024-11-25T12:33:48Z
У Генштабі ЗСУ прокоментували удар ракетами ATACMS по арсеналу в Брянській області
24tv
2024-11-25T12:33:16Z
Число застосувань дронів Ланцет росіянами впав на 75% – ЗМІ
1News
2024-11-25T12:30:32Z
КНДР збільшує потужності заводу з виробництва ракет для Росії – Reuters
ГЛАВКОМ NET
2024-11-25T12:30:15Z
Ракети ATACMS, ймовірно, знищили ворожу систему ППО у Курській області
24tv
2024-11-25T12:27:53Z
Бурульки на ялинку своїми руками: як зробити цю трендову прикрасу
24tv
2024-11-25T12:27:42Z
З початку року держава виплатила ₴270 мільйонів компенсації за працевлаштування ВПО
УкраинФорм
2024-11-25T12:27:07Z
Чи прийде Україна до вимушеної мобілізації жінок: відповідь Жоріна з Третьої штурмової
24tv
2024-11-25T12:27:00Z
Росіяни перетворили ранок українців на пекло: де сталися "прильоти" та які наслідки
TSN
2024-11-25T12:18:52Z
У Львові припинено діяльність осіб, які незаконно ввозили автомобілі з ЄС під виглядом гуманітарної допомоги
Украина Криминальная
2024-11-25T12:06:36Z
Низка німецьких шкіл отримали погрози про замінування
Европейская правда
2024-11-25T11:58:37Z
Біля Єгипту затонула яхта з туристами: 45 зниклих безвісти, почато пошукову операцію
Фокус
2024-11-25T11:57:25Z
Кількість поранених внаслідок ракетного удару по Одесі зросла до десяти
УкраинФорм
2024-11-25T11:52:36Z
У Британії та Ірландії масові відключення світла через шторм "Берт"
24tv
2024-11-25T11:51:40Z
"А що ви не працюєте": харків'янин після атаки прийшов у вщент розбитий ЦНАП
24tv
2024-11-25T11:51:37Z
У Миколаєві російський дрон атакував пункт видачі гуманітарної допомоги, є постраждалі
Комсомольская правда
2024-11-25T11:49:12Z
Удар "Шахеда" та загибель 14-річної Марійки: у Києві спалахнув гучний скандал через стан багатоповерхівки
TSN
2024-11-25T11:48:02Z
Щоб не злиплися і не розварилися: як і скільки часу варити пельмені
24tv
2024-11-25T12:12:32Z
5 звичок для дому без пилу: забудете про часте прибирання
24tv
2024-11-25T12:06:25Z
Хто оплачує рахунок на першому побаченні у поколінні зумерів
24tv
2024-11-25T12:03:32Z
Чим відмити у ванній іржу: швидкий спосіб, який здивує результатом
24tv
2024-11-25T11:57:28Z
Як перетворити звичайну гречку на справжній кулінарний шедевр: додайте цю спецію
TSN
2024-11-25T11:06:14Z
Ці 4 кімнатні рослини допомагають спати: поставте їх у спальні вже зараз
24tv
2024-11-25T10:57:28Z
Без муки, зайвого цукру та випікання: готуємо супершвидкий шоколадний пудинг з хурмою
24tv
2024-11-25T10:42:02Z
Що категорично не можна давати курям: фермер назвав продукти, які викликають діарею та інші проблеми
TSN
2024-11-25T10:36:20Z
Їх у житті не розлучить ніхто: 3 пари знаку Зодіаку, яким бути разом написано за долею
Знай
2024-11-25T09:51:59Z
Експерти назвали найкращі процесори для геймерів у різних цінових сегментах
InternetUA
2024-11-25T12:31:23Z
Новий етап у пошуках позаземного життя
360ua.news
2024-11-25T12:30:19Z
Як зробити записування екрану на Android: проста та зрозуміла інструкція
TSN
2024-11-25T12:18:42Z
Буданов з'явився у STALKER 2 і дав цінну пораду росіянам: курйозне відео
24tv
2024-11-25T12:12:17Z
Застосунок «єППО» допомагає Україні закрити небо на 80%
Детектор М
2024-11-25T12:10:47Z
ТОП 5 смартфонів з великою батареєю до 7000 грн
ITC
2024-11-25T12:01:21Z
Шахраї масово розповсюджують віруси через фотографії у месенджерах
InternetUA
2024-11-25T12:01:17Z
Valve розробляє Half-Life 3 із революційними механіками руйнування
InternetUA
2024-11-25T11:49:49Z
Штучний інтелект має потенціал знищити корупцію на планеті
InternetUA
2024-11-25T11:31:22Z
Дешево та ефективно: чому досвідчені водії радять возити з собою господарське мило
TSN
2024-11-25T12:33:49Z
Chrysler переводить на електротягу популярну модель
AutoCentre
2024-11-25T12:15:25Z
Чорна п’ятниця з Mitsubishi: знижка 5% на кросовери!*
AutoCentre
2024-11-25T11:04:44Z
Volkswagen презентував спецверсію Amarok для суворої бездоріжжя
AutoCentre
2024-11-25T11:04:31Z
На тлі непопулярних електрокарів: Volkswagen повертає у продаж найдешевшу модель
ЗаРулем
2024-11-25T10:46:55Z
Volvo готує новий гібридний кросовер із запасом ходу понад 1000 км
AutoCentre
2024-11-25T10:10:02Z
ТОП автівок, що претендують на звання «Автомобіль року в Україні»
ITC
2024-11-25T09:52:57Z
Представлено новий кросовер Kia Sportage: подробиці та ціни
ЗаРулем
2024-11-25T09:33:34Z
Зміниться до невпізнання: нову Toyota Corolla показали за рік до презентації
Фокус
2024-11-25T09:30:45Z