Кабінет міністрів вніс до Верховної Ради законопроєкт про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу щодо посилення відповідальності за військові правопорушення.
Зокрема у законопроєкті №10379 пропонується збільшення штрафів за порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію; запровадження механізму, за яким не складається протокол; запровадження можливості затримувати людину на три години чи три доби для з’ясування певних обставин чи складання протоколу.
Крім того, пропонується ввести кримінальне покарання від 3 до 5 років за ухиляння від проходження медогляду під час мобілізації.
Факти ICTV поспілкувалися з адвокатом Сергієм Костирою щодо того, чи не порушуватимуть запропоновані норми права громадян, та як взагалі українці можуть відреагувати на закон у разі його ухвалення.
Пан Сергій наголошує, що в Україні належним чином не оформлена процедура мобілізації, як того вимагає закон.
Якщо цим законопроєктом (№10379) уряд внесе доповнення до адміністративного та кримінального кодексів, то це лише викличе супротив народу. Але якщо брати позитивну сторону цього законопроєкту, то розуміємо, що йде війна і в країні має бути мобілізація.
В’язниця за відмову від медичного огляду
Урядовці пропонують ввести кримінальне покарання від 3 до 5 років за відмову від проходження медичного огляду.
Сергій Костира з огляду на свій адвокатський досвід наголошує, що за статтями, де є покарання “до 5 років” за умови наявності дітей, людей з інвалідністю, людей на утриманні нікого не саджають, а дають умовний термін.
– І тоді на ваги стає здоровий глузд. Людина, яка не хоче воювати, що їй простіше: отримати судимість і не воювати, чи піти воювати, щоб там загинути? Я говорю саме про ухилянтів, – наголошує адвокат.
На його думку, у цьому випадку держава без розуміння наслідків створює такі законопроєкти, які потім будуть слугувати ухилянтам підставою для уникнення призову.
Взагалі слідчим буде дуже складно доводити суб’єктивну сторону злочину – умисного ухиляння від медогляду. А відкривати кримінальне провадження за першою повісткою чи за наступними – це все на розсуд слідчого.
Затримання до трьох діб
У законопроєкті пропонується запровадження можливості затримувати осіб до трьох годин для складення протоколу, а в необхідних випадках для встановлення особи або з’ясування обставин правопорушення — до трьох діб.
Сергій Костира говорить, що у нас затримувати людей можуть або суд, або слідчий, або прокурор.
– Якщо буде затримувати слідчий, то як це затримання виглядатиме – як норма покарання, як норма правового примусу? Затримати для того, щоб встановити особу? Ну так у нас є ця норма. Якщо людина йшла вулицею і в неї немає із собою документів, її можуть затримати для встановлення особи, – заявляє адвокат і наголошує, що відверто не розуміє, для цього нова норма потрібна, адже це викличе супротив людей.
За його словами, якщо у нас будуть так затримувати людей, то всі європейські суди такі затримання визнаватимуть незаконними. Тому що спочатку потрібно довести якусь провину людини, а потім затримувати. У Кримінально-процесуальному кодексі прописано, що людину можна затримати за підозрою у скоєнні злочину на три доби, а після слідчий має звернутися до суду з клопотанням або про арешт, або про звільнення людини.
Сергій Костира у затриманні людей в контексті мобілізації вбачає тиск на людей, примус до мобілізації. Навіть якщо такого чоловіка мобілізують, він не буде мотивований воювати. І насправді таких людей на фронті без мотивації багато.
Запровадження механізму, за яким не складається протокол
Законопроєктом передбачається запровадження механізму, за яким не складатиметься протокол у разі вчинення адмінпорушень, розгляд яких віднесено до ТЦК, якщо громадянин не з’являється без поважних причин до військкомату.
Сергій Костира вбачає тут ніби поблажливість зі сторони правоохоронних органів.
Адвокат наголошує, що в ТЦК можуть три повістки надіслати поштою і будуть думати, що людина належним чином повідомлена. За законом повістка вважається врученою, коли людина її отримує безпосередньо і ставить свій підпис в корінці. Жодних електронних пошт чи електронних кабінетів, бо людина може фізично їх не мати.
А ще адвокат вважає, що Верховна Рада цілком може ухвалити законопроєкті №10379, адже на то є політична воля.