Компанія «Слуги народу» готує для ОП інформаційні огляди, поширюючи думку про «опозиціні ЗМІ» – Bihus.Info
Компанія народного депутата від фракції «Слуга народу» Олександра Маріковського «Медіатека» уже більше чотирьох років поспіль готує звіти для Офісу президента із згадками про топ-посадовців ОП, які розповсюжують серед чиновників, поширюючи конотацію про «опозиційні ЗМІ». Так, у 2023 році вона отримала за свою аналітику майже 10 мільйонів гривень із державного бюджету, йдеться у розслідуванні Bihus.Info.
Журналісти проаналізували десятки щотижневих аналітичних звітів, які надсилають для Офісу президента та Кабінету міністрів України. У них аналізують згадки про чиновників у медіа, підсумовують найважливіші події тижня за участі цих посадовців, а також визначають хто та за що їх критикував. Особливу увагу приділили тим періодам, коли у ЗМІ виходили гучні журналістські матеріали, фігурантами яких були представники влади.
Зокрема під час аналізу розслідувачі помітили, що історію про російський паспорт дружини заступника голови Національної поліції України Дмитра Тишлека лаконічно згадали лише у контексті про рішення голови МВС Ігоря Клименка про відсторонення Тишлека та додали, що «на Цензорі МВС критикували за неуважність у цьому призначенні».
У ці ж дні був опублікований і матеріал про зйомки серіалів за бюджетний кошт, до яких були причетні компанії наближених до ОП осіб та ексміністра культури Ткаченка, але про нього у звіті не згадали жодним чином.
У червні «Українська правда» Михайло Ткач опублікував розслідування про одеського воєнкома Борисова, родина якого придбала під час війни майно в Іспанії на мільйони доларів. Ця історія на пряму не зачіпала посадовців ОП, хоча офіс президента неодноразово критикували у світлі цієї історії. У звіті про розслідування згадали лаконічно: «Критика в рамках кейсу про одеського воєнкома, зокрема пригадування тез про обіцянку відправити воєнкомів на фронт».
При цьому журналісти під час аналізу звітів звернули увагу, що про критику в бік влади часто заявляли із узагальненням «опозиційні ЗМІ» та додаванням певного суб’єктивного контексту. При цьому про які саме медіа ідеться не вказували. У читача звіту це може створювати думку про інформаційні атаки на владу України та «розкручування» негативних матеріалів.
Так, у звіті за 7 – 13 жовтня 2023 року про заступника керівника ОП Олексія Кулебу згадали так: «На опозиційному телеканалі зауважили, що заступник керівника ОП не має помітного впливу».
Схожа згадка в цьому ж звіті є про заступника керівника ОП Ростислава Шурму: «Опозиційні ЗМІ продовжували атакувати заступника керівника ОП у рамках корупційної риторики, зокрема, щодо курування енергетики, зв’язків з Г.Галущенком та всіляких схем».
Аналогічна згадка в цьому ж документі стосувалася і Олега Татарова: «Опозиційні ЗМІ продовжують атакувати заступника керівника ОП, наразі – знову у рамках риторики про курування митниці в контексті зв’язків з В.Тетерею, судової реформи (зв’язки з В.Босим), правоохоронних органів (в т.ч. зв’язки з замовниками вбивства К.Гандзюк)».
Журналісти Bihus.Info зазначають, що місцями автори звітів додають політичний контекст із негативною конотацією, який слабко ототожнюється з офіційними документами. До прикладу у звіті, який стосувався розбору згадок телемарафону «Єдині Новини», деяких критиків марафону аналітики називали «порохоботами».
«Такі звіти подекуди можуть формувати в посадовців хибну думку про те, що критика в їхній бік лунає переважно від узагальнених «опозиційних ЗМІ» (розшифровки щодо того, кого автори вважають такими, у звітах немає) і що представляє вона собою або ж «атаки» або ж «популізм», - додають автори розслідування.
Зазначимо, що згідно з опитуванням руху «Чесно» понад 40% опитаних жителів України повністю чи переважно погоджуються, що єдиний телемарафон, організований на початку повномасштабної війни, уже не актуальний, а згідно з опитуванням Київського міжнародного інституту соціології, довіра до телемарафону серед українців падає.