Про те, як війна змінила український Facebook
В цю неділю, 4 лютого 2024 року, соціальна мережа Facebook відзначає 20-річчя свого існування. За цей час платформа з революційної новинки перетворилась на невід'ємну частину життя мільйонів людей, зокрема й українців.
"Телеграф" вирішив дізнатися, хто за цей час завоював серця та уми українців у мережі, та як на український сегмент Facebook вплинула війна.
Топ в українському сегменті
"Телеграф" підготував рейтинг сторінок з найбільшою кількістю підписників, який дає цікаве уявлення про те, хто має найбільшу популярність в українському сегменті Facebook.
Перше місце в рейтингу посідає сторінка чинного президента України Володимира Зеленського. Лише у згаданій платформі його акаунт налічує 3,2 млн фоловерів. Цей же рекорд Зеленський повторює і в інших соціальних мережах. Наприклад, кількість підписників в Інстаграмі перетнула позначку в 16,4 мільйона.
Другу сходинку рейтингу посідає п’ятий президент України Петро Порошенко з 2,5 мільйонами підписників.
Першим із ЗМІ та відповідно на третьому місці в рейтингу є сторінка "24 канал" (2,5 мільйона читачів). Хоча не всі медійні сторінки увійшли до топу, їх значна присутність у рейтингу говорить про одне: в умовах війни українці прагнуть бути в курсі подій та не втрачають цікавості до політики.
Від скромного гуртожитку до світового гіганта
Facebook, який нині налічує понад 3 мільярди активних користувачів, розпочав свою скромну подорож у кімнаті гуртожитку Гарвардського університету. У 2004 році Марк Цукерберг, тоді 19-річний студент, створив сайт під назвою "TheFacebook", який мав на меті з'єднати студентів Гарварду. Сайт швидко здобув популярність і незабаром розширився на інші університети, а потім і на весь світ.
У 2006 році Facebook стає доступним для всіх користувачів Інтернету віком від 13 років з дійсною адресою електронної пошти. З того часу платформа постійно еволюціонувала, додавала нові функції та можливості, такі як стрічка новин, групи, події, чат та багато іншого.
Вже у 2008 році Facebook став найбільшою соціальною мережею у світі з понад 150 мільйонами активних користувачів. Того ж року він з'явився і в Україні.
З того часу Facebook розширював географію користувачів, а його трафік стабільно зростав. Наприкінці тижня 13 березня 2010 року Facebook відвідало більше людей, ніж Google. За даними газети The New York Times, капіталізація Facebook станом на 2 січня 2011 р. становила 50 мільярдів доларів.
За останніми ж підрахунками, тобто у 2024 році, американська корпорація Meta Platforms, Inc. (до 28 жовтня 2021 року — Facebook, Inc.) збільшила свою вартість до 911,054 мільярда доларів. За прогнозами, до кінця першого кварталу 2024 року кількість активних користувачів щомісяця досягне 3,07 мільярда. З них — 16,8 млн — українці.
Facebook: не без критики з боку України
З початком повномасштабної війни Росії проти України тематика українського контенту в Facebook, як і в інших соціальних мережах, зазнала значних змін. Нерідко дописи користувачів стають каталізаторами для державних розслідувань та інших суспільних змін. Втім, війна оголила для Facebook іншу проблему: нерозуміння, що робити з кремлівськими фейками та маніпуляціями.
Не секрет, що поточна система модерації Meta, якій належать соцмережі Facebook та Instagram, а також месенджер WhatsApp, працює не на користь українських користувачів та медіа. Блогери, журналісти, волонтери, медіа — усі потерпають від правил корпорації. Зазвичай українські акаунти обмежують через так звану "мову ворожнечі".
Окрім того, ще нещодавно полк "Азов" був внесений до списку заборонених організацій у Meta. Хоча він не має нічого спільного з неонацизмом.
Попри постійні діалоги за два роки великої війни Meta так і не змогли налагодити алгоритми на платформах, що мали б ефективно протидіяти російській пропаганді й не перешкоджати поширенню правди про Україну, українців і розв’язану Росією війну.
Лише у лютому 2023 року міністр цифрової трансформації Михайло Федоров заявив про перші домовленості з Meta про перегляд своєї політики стосовно українців. Обговорювалося навіть відкриття відповідного офісу в Україні.
"Бюрократичні роботи тривали пів року, та скоро ми побачимо перші поступки з боку корпорації Марка Цукерберга. Результатом оновлення алгоритмів має стати дозвіл блогерам та медійникам вільно висвітлювати події пов'язані з війною в Україні. Однак зміни будуть поступові", — сказав тоді Федоров.
Наразі невідомо, чи могла б компанія Meta розв'язати ці непорозуміння швидше, якби мала бажання, а також чи справді нам очікувати на відкриття офісу Meta в Україні.
Утім, вже 21 березня 2022 року мережу Facebook було офіційно заборонено в Росії. І, ані модераторів, ані офісу в РФ компанія не має, запевняють представники Meta.