В топ-авіакомпаній України є фігурант розслідувань і скандалу з поверненням вертольотів в ЗСУ – YouControl
В топ-авіакомпаній України є фігурант розслідувань і скандалу з поверненням вертольотів в ЗСУ. Такими є результати дослідження ринку авіаперевезень від українських компаній, від аналітиків YouControl.
В цілому Україна втратила 30% бізнесу, що орієнтувався на авіаперевезення, а топ-список демонструє наскільки різною є доля авіаційної галузі: перехід на нові ринки, банкрутство лідера та невиконання угод.
Загальні показники галузі: від 1500 грн прибутку до 3 млрд грн
Третина українських авіакомпаній за період 2004-2023 років або припинила свою діяльність, або збанкрутувала, чи знаходиться в стані припинення. Серед майже пів сотні фірм, що подали фінансову звітність за 2022 рік є ті, хто заробив 1,5 тис. грн., а є компанії, що змогли заробити 3 млрд грн.
Найбільша авіакомпанія – ймовірна зміна бізнес-моделі
“Авіакомпанія Скайап” потрапила до найбільших авіакомпаній за виручкою 2022 року із показником у 2 756,8 млн грн. А за третій квартал 2023-го — 3 233,8 млн грн. На думку дослідників, компанія імовірно змінила бізнес-модель та переорієнтувала роботу з українського на закордонні ринки.
В топ-авіакомпаній “Авіакомпанія “Українські вертольоти” із своєю історією
На другому місці – ПрАТ “Авіакомпанія “Українські вертольоти” з фінансовими показниками 2,7 млн грн за 2022-й та 2,8 млн грн за 9 місяців 2023 року.
Аналітики нагадують, що компанія є фігурантом резонансної справи щодо повернення вертольотів під широкомасштабного вторгнення та відмови власника це робити. “У матеріалі “Бігус.інфо” “Аваков відмовляється відібрати вертольоти МВС у бізнесменів, щоб передати їх Нацгвардії” за 08.11.2015 р. йшлося про те, що Міністерство внутрішніх справ не збиралося повертати гвинтокрили МВС, що перебувають в оренді ПрАТ “Українські вертольоти”.
Повідомлялося, що прокуратура навіть ініціювала судовий процес повернення вертольотів, орендованих компанією “Українські вертольоти”. У матеріалі “Судового репортера” “Не повернув вертольоти армії: у Кропивницькому підприємця з підозрою у перешкоджанні діяльності ЗСУ відпустили в залі суду” за 25.06.2022 р., також згадується про повернення до України повітряних суден. “Українські вертольоти” мали це зробити протягом двох тижнів від початку введення в Україні воєнного стану в лютому 2022 року. Журналісти вказали, що підлягають поверненню вісім вертольотів, а їх вартість оцінюється у 360 мільйонів гривень”, – пишуть в аналітичному дослідженні YouControl.
“Авіакомпанія “Міжнародні авіалінії України” – згасання гіганта
На третій сходинці “Авіакомпанія “Міжнародні авіалінії України”. Приватне акціонерне товариство має зв'язки з групою “Приват”, яку пов'язують з мільярдерами Ігорем Коломойським та Геннадієм Боголюбовим. Виручка у 2022 році становила 1 755,9 млн грн, за 3 квартали 2023 року — 5,3 млн грн. У 2023 році порушено справу про банкрутство. Водночас як зазначається у дослідженні, 7 років тому “МАУ” очолювало топ-список компаній за пасажиропотоком та була лідером за доходами. У 2018 році виручка авіакомпанії складала 27 млрд грн. За даними, які опублікував Forbes, загальні борги компанії перевищують 20 млрд грн.
Служба безпеки України у червні 2022 року повідомила про затримання генерального директора столичної авіакомпанії, який в умовах воєнного стану не повернув десять орендованих вертольотів з Африки. Керівник компанії проігнорував вимоги воєнного часу і не повернув у держвласність орендовані у Національної гвардії України вертольоти загальною вартістю майже півмільйона доларів США.
«Ця авіатехніка мала бути задіяна для виконання бойових завдань Національною гвардією України під час агресії РФ. Натомість власник компанії заробляв десятки млн грн на суборенді літальних апаратів на території Західної Африки», - зазначали тоді в СБУ
Згідно з договором оренди у 2002 році одна з військових частин передала 9 багатофункціональних вертольотів Мі-8МТ і один Мі-8МТВ в оренду приватній компанії. У разі введення воєнного стану вона зобов’язувалася повернути повітряні судна на базовий аеродром. Однак керівник авіакомпанії порушив вимоги закону і залишив гелікоптери за кордоном.