Усі країни на узбережжі Балтійського моря, крім Росії, тепер є частиною НАТО — FT
Невдовзі Швеціяостаточно приєднається до НАТО, і це означає, що західний оборонний альянс майже оточив все Балтійське море, важливий для Росії маршрут торгівлі нафтою і місце базування одного з її флотів. Офіційно ставши 32-м членом очолюваного США альянсу під час церемонії у Вашингтоні, Швеція "візьме з собою" балтійський острів Готланд, який ще називають "гігантським авіаносцем", який полегшує оборону трьох невеликих країн Балтії, повідомляє Financial Times.
"Балтійське море стає озером НАТО", — сказав міністр закордонних справ Латвії Кріш'яніс Каріньш.
Інтереси Росії в Балтійському морі мають як економічний, так і військовий характер. Санкт-Петербург, що має у своєму розпорядженні великі нафтопереробні заводи, відправляє свої експортні товари через Фінську затоку Балтійським морем. У російському ексклаві Калінінград, затиснутому між Польщею і Литвою, базується Балтійський флот і балістичні ракети "Іскандер", здатні нести ядерні боєголовки.
В разі конфлікту Естонія, Латвія і Литва досі покладалися майже винятково на доставку підкріплень і вантажів через Сувалкський коридор — вузьку і вразливу 100-кілометрову смугу, що відокремлює Прибалтику від Польщі. Вступивши до НАТО, Швеція відкриває нові можливості для морських перевезень, оскільки острів Готланд розташований менш ніж за 200 км від узбережжя Латвії. Приєднання Швеції та Фінляндії також дає змогу НАТО дивитися на Північну Європу як на один великий регіон, без прогалини на карті.
"Від Нарви [в Естонії] до Нуука [в Гренландії] зі сходу на захід і від Кіркенеса [в Норвегії] до Кракова [в Польщі] з півночі на південь", — зазначив колишній прем'єр-міністр Швеції Карл Більдт.
"Прибалтійські країни, можливо, отримають найбільшу вигоду від приєднання Швеції — Стокгольм має намір направити батальйон, який приєднається до багатонаціональної присутності в Латвії. Але найглибші зміни з часом, імовірно, відбудуться в самому Північному регіоні", — повідомляє видання.
Співпраця між чотирма основними країнами — Данією, Норвегією, Швецією та Фінляндією вже давно має тісний характер, але тепер вона повинна стати ще більш інтенсивною. Минулого року ВПС чотирьох скандинавських країн оголосили про намір експлуатувати свій флот, що налічує близько 230 винищувачів, як єдине ціле. Це зробить його більшим, ніж RAF у Великій Британії або ВПС Німеччини. Уже зараз норвезькі F-35 і шведські винищувачі Gripen практикують посадку на фінські дороги.
Швеція, яка не має прямого кордону з Росією, найімовірніше, відіграватиме для військових планувальників НАТО іншу роль, ніж прикордонні держави. За словами офіційних осіб, вона стане логістичним центром у разі конфлікту, а також маршрутом для постачання Фінляндії або країн Балтії.
Швеція має особливі можливості. Вона має великий досвід роботи з підводними човнами та підводною інфраструктурою, що стає дедалі важливішим у Балтійському морі, де за останні роки сталося кілька незрозумілих випадків саботажу — від підриву газопроводів "Північний потік" до пошкодження якорем китайського судна лінії зв'язку та газопроводу між Фінляндією та Естонією.