MY.UAНовини
Українське мистецтво у Венеції: як говорити про війну посеред миру
Українське мистецтво у Венеції: як говорити про війну посеред миру

Українське мистецтво у Венеції: як говорити про війну посеред миру

Новина російською

Українське мистецтво у Венеції: як говорити про війну посеред миру

image

Ці два роки тягнулися нескінченно довго й водночас промайнули як мить, — і ось уже знов Україна представляє своє мистецтво на черговій, ювілейній 60-й Венеційській бієнале. Попередня українська присутність там навесні 2022 року була настільки особливою, що теперішній проєкт мимоволі спонукає до порівнянь. Але й оптика трохи змінилася. Минулого разу українцям здебільшого було начхати на тему бієнале, вони привезли й вихлюпнули своє, гаряче воєнне мистецтво перших місяців катастрофи, — і весь світ, затамувавши подих, дивився на нього. Нині, два роки по тому, українські проєкти стикнулись із глобальним світовим потоком, який вочевидь рухається за власною логікою. Власне, можна припустити, що так було завжди, просто тепер, коли війна брутально виштовхнула нас на світову авансцену, ми стали чутливішими до таких речей, почали їх помічати — бо це є запорукою нашого виживання.

Тут, у Венеції, наочно бачиш те, що в Україні досі для багатьох є неймовірним. Наша війна й усе, що з нею пов’язано, зовсім не є стрижневою темою світового порядку денного. Загарбницька агонія російської імперії й наша деколоніальна пасіонарність — все це радше є трагічним епізодом, що розгортається десь на периферії людської історії, анахронізмом, що відбувається паралельно з новими, справді сучасними викликами. Всі порядні імперії розпалися вже сто років тому, нині колишні білі колонізатори наввипередки сплачують моральні та решту інших боргів, денно й нощно, на всіх культурних майданчиках. Кожен другий павільйон фактично перетворено на філіал музею етнографії, що розповідає про культуру та побут колишніх своїх або дотичних поневолених народів. Країни, що не мають колоніального минулого, почуваються на цьому святі відвертими лузерами. Втім, завжди є тема квір-художників, які теж трактуються як «іноземці», «чужинці». «Це свято чужого, далекого, дивного й локального», — наполягає куратор бієнале Адріано Педроса. Тобто бієнале як ринок екзотичних продуктів. Сам Педроса усіляко наголошує, що є першим латиноамериканцем і фактично першим жителем Південної півкулі, який курує виставку бієнале.

О, цей Глобальний Південь, іще одна оманлива тотожність. На Півдні згуртовано шалену силу людей, ідей та енергії, це, безумовно, один з найважливіших полюсів світу, що настає, — але ми не є частиною цього руху, попри бажання багатьох. Ми надто білі й надто привілейовані, щоб вважатися там своїми, — та й ресентимент Півдня щодо США є для нас неприйнятним. У цьому розмаїтті незіставних трендів і досвідів Україна досі намацує своє місце, паралельно проговорюючи свою війну. Наше мистецтво раз у раз проживає її й вихлюпує назовні, викрикує всім в обличчя й шепоче наодинці із собою. Тож повернімось до України та її цьогорічної присутності на бієнале.

Як і минулого разу, її можна описати як певну «інституційну тріаду», але її складники й головний акцент дещо змінилися. Власне, щоб оцінити зміни, треба стисло нагадати події дворічної давнини, коли ошелешений великою війною в Європі мистецький світ приймав у Венеції не менш ошелешених, але відчайдушних і рішучих українських митців і мистецтво.

Національний павільйон тоді представляв проєкт харківського художника Павла Макова. Проєкт був цікавим і складним, але фактично його головним сенсом 2022 року стало те, як він узагалі став можливим у шокових і трагічних українських обставинах.

Другим неймовірним проєктом стала Piazza Ucraina, окремий символічний павільйон просто неба, яким La Biennale di Venezia представила нашу країну в Джардіні. Та попри все центром української презентації у Венеції стали не ці два проєкти, а Scuola Grande della Misericordia, де розмістилася традиційна для паралельної програми бієнале виставка PichukArtCenter. Менш як за два місяці до відкриття майже готову виставку фіналістів премії Future Generation Art Prize було скасовано і з нуля зроблено абсолютно нову експозицію, що наполовину складалася зі свіжих українських робіт, які рефлексували війну, а наполовину — з робіт зіркових іноземних митців також на цю тему.

На відкритті були одночасно президент і кураторка тогорічного бієнале разом із мером Венеції, в якого вдома тоді жила українська родина. На подію привезли українську жінку жертву Голокосту, котра пережила окупацію Бучі. Прапор України на весь 15-метровий фасад будівлі. Відеозвернення президента Зеленського. Включення Вакарчука з піснею просто з двору в Харкові. Люди виходили із зали з мокрими від сліз обличчями, іноземні журналісти в тихому шоці сповзали по стінах. Це був момент, коли несподівано приватна інституція перехопила місію державного представництва, саме там, попри повагу до зусиль багатьох інших дієвців, билося 2022 року серце України на бієнале.

Фото надано PinchukArtCentre © 2022. Автор: Pat Verbruggen

Якщо чесно, я сподівалася, що цього року це повториться.

Але цьогорічна виставка PichukArtCenter «З України: сміливі мріяти» пішла за глобальною повісткою. Бйорн Гельдхоф, артдиректор PinchukArtCentre і куратор виставки, у своїй промові зазначив: «Ця виставка для нас — не лише спільна платформа, яку Україна поділяє з митцями з різних континентів: Африки, Південної Америки та Азії. Ми активно намагаємось уявити краще майбутнє, добре розуміючи та завжди усвідомлюючи жорстоку реальність, в якій ми проживаємо зараз».

Бажання вписати Україну в світовий контекст не просто зрозуміле, це є вимогою часу, але нам справді треба винайти для цього нові сенси. Виглядало так, ніби 22 художники та художні колективи, представлені на проєкті, говорили кожен про своє: іноземні митці — про свої досвіди, спогади, сподівання, а українці — про нашу війну, про яку намагалися розповісти якоюсь новою мовою. Її можна описати як досить складний спосіб говоріння жахливих речей через красу, естетизацію жаху — часто за допомогою сакральної візуальної традиції. Простіше кажучи — історію нашої війни розповідають як біблійну історію.

Так, інсталяція Яни Кононової «Ізюмський ліс» (2022), побудована на основі фотографій ексгумації тіл людей, закатованих росіянами, виглядає як фреска, а за формою нагадує вівтар — довгий католицький вівтар-складень. Так само, як і на таких вівтарях, страшні події, смерть і жах показані стримано й монументально. Ярема Малащук та Роман Хімей у роботі «Ви не маєте цього бачити» (2024) торкаються теми викрадення українських дітей, але основний її візуальний акцент — великі фотографії дітей, які мирно сплять. «Кожне таке зображення — це передовсім свідчення злочину, й лише потенційно мистецький твір (який насправді ніколи не мав бути створений)», — наголошують художники. Й тут ми впритул підходимо до ще однієї мови говоріння про війну — мови архівації. Але ми на виставці й бачимо передусім мистецтво. І на тлі світлин українських дітей, які сплять, архівна робота Олега Голосія 1989 року «Ті, що тікають від грози» розташована як великий релігійний живопис в італійській церкві.

Фото: Ela Bialkowska, OKNO Studio for PinchukArtCentre/From Ukraine: Dare toDream/Venice Biennale-2024
Фото: Ela Bialkowska, OKNO Studio for PinchukArtCentre/From Ukraine: Dare toDream/Venice Biennale-2024
Фото: Ela Bialkowska, OKNO Studio for PinchukArtCentre/From Ukraine: Dare toDream/Venice Biennale-2024
Фото: Ela Bialkowska, OKNO Studio for PinchukArtCentre/From Ukraine: Dare toDream/Venice Biennale-2024

Але, безперечно, апофеозом говоріння цією мовою стала робота Жанни Кадирової «Російське сучасне бароко» (2024), що являє собою орган, моторошно жахливий, бо створений частково з фрагментів відстріляних російських снарядів, іще й розтрощених на кінцях, але водночас і моторошно прекрасний. При цьому орган є цілком робочим, на ньому можна грати, він здатен видавати гармонійні, прекрасні звуки, тобто огидне обличчя війни вже переплавлено мистецтвом у красу.

Фото: Ela Bialkowska, OKNO Studio for PinchukArtCentre/From Ukraine: Dare toDream/Venice Biennale-2024
Фото: Ela Bialkowska, OKNO Studio for PinchukArtCentre/From Ukraine: Dare toDream/Venice Biennale-2024

Хотілося б якогось розвитку цієї теми, але цього року куратор явно хотів відреагувати на тему бієнале — й це зробило виставку трохи розмитою. Натомість минулого разу, коли тему бієнале (яка там була тема, до речі?) було відкинуто й виставка просувала нашу повістку, це було виразно, потужно й справді незабутньо.

Звісно, говорити про війну на її третьому році так, як на її третьому місяці, неможливо. Нині процес її створення в українському сучасному мистецтві саме триває, — і його відобразив проєкт національного українського павільйону. Це складний проєкт у складному просторі. Там перетинаються аж шість різних шляхів із інших залів, сходів, коридорів, і на цьому п’ятачку куратори Вікторія Бавикіна та Максим Горбацький поєднали цілих чотири проєкти — й усі вони дуже різні, й кожен пробує власну мову.

Так, відеопроєкт Андрія Рачинського й Даніїла Ревковського «Цивільні. Вторгнення» (2023) виразно представляє ще один спосіб говоріння про війну — спосіб документа. Проєкт створений завдяки пошуку матеріалів через алгоритми запитів у соціальних мережах і покликаний зберегти матеріали-свідчення, які, найімовірніше, з часом із цих мереж зникнуть. Темою відео, зокрема, були тіла та поховання цивільних у місцях активних бойових дій. Тут робота художника межує з роботою архівіста.

Андрій Достлєв та Лія Достлєва в роботі Comfort Work (2023–2024) працюють із темою стереотипів щодо українських біженок та біженців. Одинадцять відео, що експонувалися на п’ятьох екранах, було створено за допомогою низки розмов із українками з досвідом біженства в Європі, — тут художники виступають як справжні дослідники-соціологи.

Натомість проєкт Каті Бучацької «Щирі вітання» (2024), що презентував результати онлайн-занять мистецької інклюзивної майстерні, яка поновила свою діяльність майже відразу після повномасштабного вторгнення, пропонує мистецтво як зону безпеки. Творчі роботи людей з ментальними особливостями максимально далеко відстоять від теми війни й водночас презентують іще один важливий спосіб говоріння про неї — як про фігуру замовчання. Це мистецтво — насправді потужний спосіб (не)говоріння й водночас необхідний інструмент для самозбереження: пошук радості в буденному, повернення до звичної рутини. Під час життя у війні це набуває життєво важливого значення.

Надано Українським павільйоном. ©Rob Battersby
Надано Українським павільйоном. ©Rob Battersby
Надано Українським павільйоном. ©Rob Battersby

У цьому багатоголоссі одним із найбільш візуально вдалих став нібито «технічний» об’єкт авторства архітектора та художника Олександра Бурлаки під назвою «Робота», створений для організації дуже складного простору приміщення. Він являв собою, власне, простір, організований у коло за допомогою полотен домотканого рядна 1950–1960-х років із різних регіонів України. Коло, що є промовистим символом, який об’єднує, заспокоює й ніби оберігає те, що всередині, своїми «стінами» з тканини; коло, що створює власний внутрішній простір і перетворює випадкове перехрестя на бажану точку зустрічі геть різних людських потоків.

Надано Українським павільйоном. ©Rob Battersby

Та якщо ми згадуємо про мову говоріння українського мистецтва про війну, не можна оминути увагою ще один проєкт бієнале: це робота української Open Group (Павло Ковач, Антон Варга, Юрій Білей) «Повторюй за мною ІІ» (2022). Ця робота представлена в польському національному павільйоні польською кураторкою Мартою Чиж. Історія того, як український проєкт переміг на польському національному конкурсі, потребує окремого тексту, втім, повернімося до мистецької мови.

Фото: Jacopo Salvi / Zacheta archive

По-перше, це — точно й однозначно робота про війну, про нашу війну; вона насправді досить слабко корелює із заявленою темою бієнале. Так, на відео — українські біженці, які втекли від війни, їх знімають у різних містах Європи та США, але головний зміст роботи — не в цьому. Люді на відео, чоловіки й жінки, коротко розповідають про себе й відтворюють звуки війни: сирену, гранатомет, мотор військового гвинтокрила, С-300, інші моторошні звуки. Відтворюють, а потім кажуть, ні, наказують: «Повторюйте за мною». Це страшне караоке робить дуже незвичну річ: перетворює ентертейнмент на військовий досвід. Це повністю протилежне тому, що зазвичай робить мистецтво нині.

Цей проєкт не сповнений тонких складних роздумів. Він прямий, мов спис, і гарячий, мов куля. Він влучає тобі просто в мозок, це майже заборонений прийом. Між тобою й ним немає нічого — лише темрява павільйону та величезне, на всю стіну, зображення. За зразком класиків відеоарту 60-х проєкт безпосередньо звертається до твоєї фізіології, прямих нейрореакцій. Головний інструмент тут — залучення, інклюзивність. Люди на екрані такі самі, як ти, — й водночас інші, бо в їхньому досвіді є звук падіння авіабомби чи роботи міномета. Але ти можеш, якщо забажаєш, долучитися до цього досвіду, просто відтворюючи разом із ними ці звуки. Звісно, якщо захочеш долучитися.

Джерело матеріала
Згадувані персони
CD Projekt RED расширяет команду разработки Project Hadar — это совершенно новая RPG от создателей The Witcher 3 и Cyberpunk 2077
GameMag
Дубайская криптобиржа потеряла $1,5 млрд из-за хакеров из КНДР
Корреспондент
Осторожно: В сети начали появляться спойлерные видео по Assassin's Creed Shadows — игра выйдет лишь через месяц
GameMag
Магнитные бури в последние дни февраля: чего ожидать от солнечной активности
UAToday
Масштабное обновление даст вторую жизнь Baldur's Gate III: 12 новых подклассов вернут фанатов в игру
Знай
Автоматическое сбивание "Шахедов" FPV-дронами: Украина разрабатывает приложение
Апостроф
Стало известно кому понадобился крупнейший в мире центр обработки данных мощностью 3 ГВт
Фокус
Солнечные панели могут подешеветь: найден способ, как это сделать с эффективностью 99%
Фокус
Немецкая MOUZ победила на турнире по Counter-Strike 2 в Румынии
Корреспондент
Что чувствует собака, когда вы оставляете ее дома саму
Знай
Парфюм, который сведет его с ума: какой аромат выбрать для первого свидания
TSN
Сытное блюдо на ужин: рецепт блинов на кефире с луком и шкварками
Фокус
Как избавиться от желтых пятен от пота под мышками: копеечные средства, которые "работают" на всех тканях
TSN
Гороскоп на вторник 25 февраля 2025 года
UAToday
Вареники на минеральной воде: как приготовить правильное тесто
TSN
Секреты фигуры моделей: 5 упражнений для идеального силуэта
Marie Claire
Масленица 2025: что запрещено делать всю неделю
Comments UA
Как приготовить самый вкусный борщ: пошаговый рецепт
Фокус
Видно из космоса: в РФ горят склады Брянского порохового завода
Фокус
В Сумах дрон атаковал автомобиль — один погибший, двое пострадавших
Комсомольская правда
Россия ударила по Славянску: погиб гражданский
Корреспондент
Убегал от волков, нашел минное поле и чуть не утонул в болоте: приключения "горе-беглеца" на Ровенщине
TSN
Пограничники спасли уклониста, который бродил среди минных полей и болот
Корреспондент
Россияне ударили по Сумам: что известно о последствиях
TSN
Россияне утопили в Черном море еще один корабль. ВИДЕО
Новости Украины
Бездомные украли у мужчины кредитную карту, купили лотерейный билет и сорвали джекпот
TSN
На Волыни извращенец получил суровое наказание за изнасилование ребенка
Comments UA
"Шахтер" минимальной победой возобновил сезон в УПЛ
ZN UA
"Шахтер" одолел "Левый Берег" в своем первом матче весенней части УПЛ
TSN
АПЛ: расписание и результаты матчей 27-го тура чемпионата Англии по футболу, турнирная таблица
TSN
Чемпион мира по биатлону поддержал Украину в третью годовщину полномасштабного российского вторжения
TSN
"Сухой лист" и два ассиста: Неймар выдал яркий перфоманс в Бразилии
TSN
Оксана Баюл заявила, что живет в США с недействительным украинским паспортом
Комсомольская правда
Знаменитый немецкий футболист вошел в руководство партии Эрдогана в Турции
ZN UA
"Мой свет": Усик с женой трогательно поздравили старшую дочь с 15-летием
Фокус
Джошуа признался, верит ли он в завершение карьеры Фьюри
Корреспондент
Украинской писательнице пришлось прятаться от российских обстрелов на дне бассейна
Апостроф
Таро гороскоп на завтра: кому сильно повезет
Comments UA
"Спасибо, что оставили живыми", - на Курщине взяты в плен 11 российских военных
Новости Украины
На фронте погиб украинский актер Алексей Самойленко
Корреспондент
Гороскоп на 25 февраля 2025 года по картам Таро для всех знаков зодиака
UAToday
Война в цифрах: ошеломляющие потери Украины с 2022 года
Comments UA
Враг ударил по Славянску: погиб гражданский
Корреспондент
Враг ведет штурмы на 11 направлениях - Генштаб
Корреспондент
Россияне нанесли удар по Сумщине: есть жертва и потерпевшие
Корреспондент
Три года, как Деми Мур отменила старение. Смотрим на самые яркие выходы звезды
Marie Claire
"Мы сильные, правда за нами": Вакарчук показал пост, которому ровно 3 года/Лидер группы "Океан Эльзы" опубликовал призыв к украинцам, написанный в первый день войны
Апостроф
Внезапно: Бьянка Цензори удивила новым нарядом на публике
Фокус
Кожа и кости: звезды напугали фанатов своей худобой на ковровой дорожке SAG Awards
Фокус
Здесь дают деньги на кино: гранты и международная поддержка украинских фильмов
TSN
В киевском ночном клубе Fifty объяснили российские песни на вечеринке
Комсомольская правда
Финалисты нацотбора MOLODI раскрыли имя известного певца, который покинул группу: "Было обидно"
TSN
Три образа в цвете пудровой розы с SAG Awards как модное заявление: драмы больше нет
Marie Claire
Российский комик Галустян попал под санкции ЕС
Корреспондент
Екатерина Котенкова рассказала, что делать, если вам отказали в субсидии
Знай
Военный рассказал правду об американской помощи: «Это были старые Bradley, из трех собирали два»
Знай
Хотели лишить, но вернули: Львовская ОГА увеличит соцвыплаты семьям погибших на Майдане и войне
Знай
Украинская телеведущая потеряла дом из-за попадания российской ракеты
Апостроф
Украинским военным вернули 7 млн ​​грн прекращенных выплат
Корреспондент
Адвокат заявил, что ТЦК начнут удалять уклонистов из баз розыска
Знай
В Украине появилась уникальная монета к годовщине вторжения: кто там изображен
Comments UA
Украина без помощи США: что изменится на фронте
Comments UA
Одновременно отслеживает до 20 целей: Ирландия передаст Украине радары Giraffe Mark IV
Фокус
Убивает не сразу, но точно: как алкоголь повышает риск рака
Знай
Не кофе и не чай: какие три напитка помогут быстро похудеть
TSN
Прыщи, синяки и лишние волосы: как ухаживать за кожей лица в период менопаузы
Знай
Гималайская vs морская: какая соль самая лучшая
UAToday
Ученые нашли "формулу успеха": какие качества характера помогают разбогатеть
TSN
Как правильно ходить, чтобы быстрее похудеть: ученые дали неожиданный ответ
UAToday
Магнитная буря 25 февраля: как украинцам сохранить здоровье, советы врачей
Политека
Бросьте три кусочка в чайник – и накипь исчезнет, как будто и не было: полезные советы
TSN
Можно ли спать всего 4 часа в сутки: ученые дали неожиданный ответ
UAToday
Сколько будет стоить восстановление Украины: Шмыгаль раскрыл Еврокомиссии цифры
Новости Украины
Дания с партнерами инвестировала $650 млн в производство украинской артиллерии
Корреспондент
Nintendo Switch 2 может выйти в июне 2025 года
GameMag
"Ощадбанк" предупредил об изменении тарифов: что ждет клиентов
Знай
Субсидия или льгота? Ошибка, которая может стоить вам денег
Знай
Соглашение о полезных ископаемых на сотни миллиардов долларов: Axios сообщил дату возможного подписания
Апостроф
Литва начала разбирать ЛЭП в Россию. Часть оборудования передадут Украине – фото
Лига
Еврокомиссия поможет Украине в финансировании закупок газа
Апостроф
Годовой бюджет регионов за один квадратный километр: сколько РФ тратит на оккупацию Украины
Фокус
Мощный внедорожник от Great Wall станет дешевой альтернативой Mercedes-AMG G63
Фокус
Кардинальные изменения: новый Citroen C5 Aircross показали до премьеры
Фокус
Для серьезного бездорожья: кроссовер Lamborghini Urus получил внедорожную версию
Фокус
Неожиданный лайфхак для водителей: какой овощ спасет лобовое стекло вашего авто от льда
Знай
Китай подложил России неожиданную "свинью": о чем идет речь
Comments UA
В интернете показали раритетные и малоизвестные прототипы "Таврии"
Фокус
Летающий электромобиль уже реальность: стартап с украинскими корнями показал впечатляющее видео
Знай
Без окон, без дверей: в Киеве засветился редкий трехколесный спорткар из США
Фокус
Вибрация руля - тревожный сигнал, который может стоить вам целое состояние: что это значит для водителя
Знай
Трамп отказался назвать Путина диктатором
Comments UA
"На меня повесили эту корону": автор фразы-хита про крейсер "Москва" раскрыл новые детали истории
Фокус
Трамп говорит, что ведет "очень хорошие" переговоры с Путиным о крупных экономических сделках
Европейская правда
Путин назвал Зеленского "токсичной фигурой" и рассказал, кто победит на выборах
Comments UA
Путин согласится на миротворцев в Украине как часть соглашения – Трамп
TSN
Путин жестко высказался о требованиях ЕС по переговорам
Comments UA
Путин намекнул, что может сократить расходы на армию РФ
Comments UA
Путин заявил, что в РФ больше редкоземельных металлов и предлагает Трампу сотрудничество
ZN UA
Лавров в Турции говорил о войне, незавидной судьбе Путина и Курской области не в составе РФ. ВИДЕО
Новости Украины