“Водії вантажних транспортних засобів такі ж громадяни України як і інші”, пояснили в Закарпатському ТЦК.
Після того як польські протестувальники розблокували пункти пропуску, в Україну стали масово повертатись вантажівки. Проте одразу після перетину кордону водіїв фур зустріли працівники ТЦК. Зокрема, військкоми знімають керманичів із міжнародних рейсів і відправляють до центрів комплектування, а машини з вантажем залишають обабіч.
З фури у частину
Першими про таку ситуацію заявили в (АсМАП). Як пояснили в організації, до них із відповідними повідомленнями стали скаржитися українські міжнародні перевізники. Останні кажуть, що під час повернення з-за кордону співробітники ТЦК знімають їхніх водіїв прямо з рейсів і силоміць забирають у центри комплектування.
Про випадки затримання повідомлялось в Закарпатській області на посту Нижні Ворота. Водіїв зупиняли, перевіряли документи та пропонували поїхати до ТЦК, але в результаті чоловіків знаходили вже у військових частинах.
“Працівники РТЦК на посту ДАІ Нижні Ворота Закарпатської області 24.04.2024 вранці незаконно затримали водіїв кількох вантажівок, що здійснювали транзитне перевезення товарів з Європи до України, примусово доправили до приміщення відповідного відділу РТЦК, де швидко мобілізували і направили для проходження військової служби до військових частин”, – йдеться в повідомленні Асоціації.
Звернення до прем’єра
Крім того, зв’язок із самими водіями майже одразу зникає. В організації також додають, що майно водія, вантажівка та вантаж залишалися без нагляду на дорозі чи пункті пропуску.
“З водієм ми змогли поспілкуватися лише хвилину. Його забрали до військової частини, автомобіль залишили на КП. Зранку ми з ним поговорили, а вже зараз він знаходиться у військовій частині. Водій виконував міжнародне перевезення, на кордонному пункті йому ніхто зауважень не робив, а зараз автомобіль знаходиться без водія”, – заявив перевізник Транспеле (Київ) Сергій Нечай.
Асоціація міжнародних автоперевізників вже звернулась до прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, голови Закарпатської обласної державної адміністрації Віктора Микити та інших керівників вирішити проблему мобілізації водіїв-далекобійників прямо з рейсів.
“Хочу звернутися офіційно до міністра оборони, міністра інфраструктури – давайте сядемо за стіл, обговоримо всі проблеми і знайдемо шляхи розв’язання цих проблем. Не можна на автомобільних магістралях вилучати водіїв, забирати їх, кидаючи вантаж та автомобіль на трасі… Людина має знати, виходячи в рейс, доїде вона додому чи не доїде”, – сказав президент АсМАП Леонід Костюченко.
Все законно
В Закарпатському обласному Територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки визнали, що їхні працівники дійсно зупиняють вантажівки на КПП і “пропонують водіям проїхати з ними для уточнення даних”.
Як пояснили військові, “водії вантажних транспортних засобів такі ж громадяни України як і інші”.
“Під час огляду документів на контрольно-пропускних пунктах не завжди є змога перевірити на місці всі військово-облікові дані, це пов’язано з тим, що громадяни завчасно не подбали про наявність при собі військово-облікових документів. В таких випадках військовозобов’язаним пропонують проїхати в територіальні центри комплектування та соціальної підтримки для уточнення даних”, – говориться .
Водночас наголошується, що фури, водіїв яких доправили до ТЦК, залишається під наглядом представників правоохоронних органів.
“Якщо громадянин вважає, що він не підлягає мобілізації, то йому потрібно мати при собі відповідні військово-облікові документи з відмітками, які підтверджують його законні права на відстрочку, що передбачені в статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, або з відміткою про зняття з військового обліку. Або документ про належним чином оформлене бронювання”, – сказано у повідомленні.
Також підкреслюється, що система Шлях немає нічого спільного з військовим обліком.