Думаю, вираз "батогом і пряником" відомий багатьом. У політиці, якщо коректно, це називається системою стимулів і примусу. І це використовує РФ для корекції у вигідному для себе ключі демографічної картини на окупованих територіях України.
Алгоритм, у принципі, відпрацьований на Кримському півострові. Ще на початку 2017 року я відзначав тенденції і називав задіяні програми. У 2023 році він почав працювати по окупованих регіонах материкової частини України.
Як це працює?
Місцевих жителів активно "паспортизують" і переоформляють нерухомість уже за російськими законами. Теоретично, видані державними органами України документи діятимуть (виходячи з прийнятих норм для цих територій) до 2028 року. На практиці окупаційна влада поспішає, намагаючись завершити процес набагато швидше.
Паралельно з цим частину жителів окупованих регіонів російська влада прагне вивезти на територію РФ і поселити там. Активно працюють програми "переселення" громадян України. Серед основних можна вказати
- програми "розміщення українських біженців". Це документування, дозвіл на тимчасове проживання. Але зазвичай у регіонах Сибіру, Далекого Сходу. До речі, дозвіл на тимчасове проживання в "безквотному" режимі з 2024 року поширюють на "всіх українців" (але це окрема тема аналізу).
- держпрограма переселення співвітчизників, за якою вихідці з країни колишнього СРСР могли переселитися в РФ з отриманням "підйомних" (з другої половини 2024 року не діє для громадян України з окупованих областей, які РФ оголосила своїми)
- З 2023 року для жителів регіонів, які РФ оголосила "своїми", запрацювала програма підвищення трудової мобільності, що стимулює переселення фахівців до 18 Суб'єктів Федерації (де склалася складна демографічна ситуація). Насамперед це райони Сибіру і Далекого Сходу (ну і Магадан з Камчаткою - куди ж без них). Але є і депресивні регіони європейської частини. Наприклад, Псковська, Тамбовська, Калузька області. Залежно від регіону так само пропонується фінансовий стимул до переїзду.
- Окремо варто згадати програми "вимивання мізків". Це програми росспівробітництва і прикордонного співробітництва, які фінансують навчання, зокрема, українських дітей у російських вишах. Запущені були в 2015, в 2019 і в 2020-му був збільшений поріг (кількість можливих учасників). У 2022-23 окремий фокус на вихідцях з України та Білорусі.
Таким чином, частину жителів різними способами виманюють, переселяють у досить віддалені регіони РФ. Частину, як наприклад, унікальних фахівців, переселяють із застосуванням примусу. Де фінансові виплати застосовуються як альтернатива тиску на людину в місці проживання: "поїдеш, не буде проблем, та й грошей отримаєш".
На перший погляд, створюється парадоксальна ситуація - з і без того не найбільш населених (з урахуванням біженців) регіонів Кремль намагається виселити досить велику кількість людей. Йдеться про обсяги, не менше 10-15% від населення, що залишилося під окупацією.
Але на місце вивезених і, значною мірою біженців, які втекли від "русского мира", завозяться "нові громадяни". Для яких, насамперед, використовується механізм фінансового стимулювання. Йдеться про кілька різних за своїм складом і характеристиками потоків.
1. Управлінці - найбільш нечисленна група, з якою, в принципі, все зрозуміло. Це жителі РФ, які заради майбутнього кар'єрного зростання деякий час працюють на окупованих територіях. Йдеться не тільки про органи влади, але, наприклад, про податкові органи, поліцію. Більшість із них приїжджає тимчасово, тому вони нас цікавлять меншою мірою.
2. Молоді фахівці та фахівці для цивільної інфраструктури. А ось тут цікавіше. Йдеться про вчителів, медиків, інженерів комунальних підприємств. Для цих людей, залежно від спеціальності, передбачені так звані "підйомні" (разові виплати), доплати за умови роботи (примітно, що місцеві фахівці - українці часто таких не отримують), доступ до пільгових іпотечних програм (про це трохи нижче).
3. Пенсіонери з районів Крайньої Півночі. Ця програма у 2015-17 роках дала досить потужний потік переселенців до Криму. З 2018 до 2023 року квоти (фінанси) виділялися на мізерному рівні. У 2024-му є підстави вважати, що квоти будуть, але значна їх частина - в окуповані Росією українські регіони. І люди поїдуть, тому що навіть поствоєнний прифронтовий регіон за якістю життя (не кажу вже про клімат) заздалегідь кращий за умовні Магадан або Воркуту.
4. Силовики. Йдеться насамперед про офіцерів і контрактників ЗС РФ і Росгвардії, а також їхні сім'ї. Для цих категорій працює будується службове житло. А ті, хто вирішив залишитися, мають можливості стати учасниками "військової іпотеки" - отримати іпотечний кредит під 8% річних (максимум). Військові пенсіонери так само входять до цієї категорії і є "найбільш бажаним" міграційним ресурсом для Кремля.
Але крім програм, власне, спрямованих на переселення, є фінансові програми, які "купують лояльність" місцевих мешканців і, паралельно, так само стимулюють міграційні потоки.
Ключовою такою програмою є пільгова іпотека під 2% річних, яка поширюється якраз на окуповані території. З одного боку це ніби як "для місцевих жителів", які встигли отримати російське громадянство. Але схема коли за офіцером умовної "Росгвардіі" приїжджає сім'я і вже дружина оформляє ту саму "іпотеку під 2%" цілком реальна. Як реальна реклама програми і для молодих фахівців, яких РФ перетягує на окуповані території. На жаль, реально і для частини громадян України, які поспішають отримати "російський паспорт" для доступу до цього ресурсу поліпшення своїх житлових умов.
Велике будівництво і переділ власності
Виникає питання: а де ж селити всіх цих понаїхавших. І тут є два основні механізми.
1. велике будівництво. Дійсно в низці міст Росія починає масштабне будівництво. Йдеться як про об'єкти інфраструктури, так і про житло. Нові "квадратні метри" частково надаються тим, хто втратив житло під час боїв. Це на камеру, щоб показати "турботу". А ось більша частина йде або як "службове" (тобто орендне) житло, або як квадратні метри, доступні до продажу. Фінанси - з перерахованих вище програм. І якщо пільгова іпотека навряд чи є "прибутковою" з точки зору фінансів (вона вигідна для Кремля в розрізі зміни демографічної картини), то освоєння грошей за програмами переселення з районів крайньої півночі цілком дає змогу "заробити тут і тепер".
2. Переділ власності. На початку тексту я згадував переоформлення власності. Ще раз нагадаю, що формально процес триває до 2028 року. У реальності окупаційна влада поспішає. Зокрема, щоб швидко запустити ринок вторинного житла. З одного боку, це викуп квартир у тих, хто "виїжджає" і, відповідно, тим уже нікуди повертатися. З іншого - націоналізація "нічийного житла" - тобто житлоплощі, яка належить українцям, які виїхали подалі від "русского мира". З 2024 року додатковим стимулювальним фактором стало розширення програми "іпотеки під 2%" на вторинний ринок житла на окупованих територіях. Тобто нові переселенці можуть шукати собі житло, не чекаючи результатів "великого будівництва".
Висновки та можливі цілі РФ
З урахуванням політики заміщення населення в Криму, реалізованої Кремлем, можна спрогнозувати, що РФ розраховує:
- Замістити 10-15% населення (що залишилося під окупацією) на вихідців з інших Суб'єктів Федерації до 2025-26 років. Поправка. Йдеться про молоде і відносно молоде покоління, морально готове до мобільності. А так само про ту категорію, думки і життєві установки якої легше змінити. Замість них приїдуть "ідеологічно заряджені" жителі РФ, зокрема військові та пенсіонери.
- Уже 2025 року (а, можливо, і 2024-го) показати "зростання населення" за рахунок міграційних потоків. (Це буде використано пропагандою на внутрішньому полі як демонстрацію "бурхливого розвитку територій під російським управлінням"). А до 2026-27 років отримати щонайменше 20-25% населення, які переїхали в регіон, що вже перебуває під окупацією.
У такому разі Кремль під час проведення, наприклад, переговорів про припинення вогню може навіть "погодитися" на проведення референдумів у майбутньому. На яких голосуватимуть "жителі регіонів".
Для України основним завданням є не допустити помилок "кримського кейсу". Нагадаю, що ми вкрай мало звертали уваги на процеси переселення. Хоча це могло стати однією з основних тез комунікації щодо Криму. Нам необхідно якомога швидше:
а) Розробити й опублікувати контури програми з відновлення майнових прав після деокупації регіонів. Сьогодні є низка розробок аналітичних центрів, але немає затверджених на державному рівні алгоритмів. Таке можна пробачити, якщо війна триває менше 2-х років. Якщо більше, то накопичуються проблеми, які вже не вирішити без спеціальної державної політики. Особливо, якщо врахувати, що ми, на відміну від РФ, обмежені (в силу прагнення до вступу в ЄС) рамками законності та поваги до прав людини.
б) Регулярно відстежувати і публікувати як якісні (які програми працюють), так і кількісні (скільки людей задіяно) показники російської політики щодо заміщення населення. Це необхідно не тільки на пост-війну. Але навіть на моменті можливих переговорів про припинення вогню і політичні механізми повернення території. Ми маємо знати скільки людей виїхало, кого привезли замість них, скільки привезли. І це, до речі, теж один із пунктів майбутніх політичних претензій до РФ.
в) І, нарешті, пам'ятати, що одним із чинників, які впливають на динаміку міграційних процесів є стан фронту. А це вже питання підтримки Сил Оборони України, зокрема громадянами країни. Надії на те, що наші проблеми вирішуватимуться руками "сильних союзників" шкідливі. Партнери можуть допомогти фінансово, морально, трохи (в силу своїх інтересів) політично. Вирішувати наші проблеми повинні, насамперед, ми самі.
Хто такий Ігар Тишкевич
Білоруський аналітик, публіцист, блогер, експерт програми "Міжнародна та внутрішня політика" Українського інституту майбутнього. Автор аналітичних публікацій про білоруську та українську політику й економіку. Дослідницькі інтереси: еволюція політичних систем і політичних інститутів у країнах, що переживають трансформацію; суспільні відносини, можливості корекції системи відносин і впливу на неї; зв'язок економічних відносин і міжнародної політики, взаємний вплив; регіональна політика - Східна Європа і Причорномор'я. Розробив низку навчальних програм і тренінгів з комунікацій, політичних кампаній, пише uifuture.org.