Нам всім гаплик. У соцмережах критикують соціальну рекламу Фонду Яніни Соколової
По Києву розмістили сітілайти із написами «Буде лише гірше», «З депресії не вийти», «Життя не має сенсу» великим шрифтом. А нижче маленьким шрифтом написали: «Мучать такі думки? Дзвони...» і номер: 5522. Це номер колцентру #Вартожити (проєкт фонду Яніни Соколової), який надає безкоштовну психологічну підтримку цивільним українцям.
Медична журналістка Дарина Даниленко виклала фото сітілайту та написала, що хоче, аби цей крінж зняли негайно. «Терміново, бо якщо цей меседж потрапить цільовій аудиторії, то її дії будуть прямопротилежними до того, що написано маленькими буквами», — написала Даниленко.
Та додала посткриптум: «П.С. Я просто не розумію, ну ЯК в країні, де так багато болю, можна бути такими жорстокими один до одного».
Медична журналістка та фактчекерка проєкту «БезБрехні» Наталія Бушковська теж виклала фото сітілайтів у фейсбуці та звернула увагу на проблеми, з якими стикаються українці: підвищений рівень депресії, гострий та хронічний стрес, проблеми з уважністю та концентрацією). Вона каже, що «в такі часи прокидається магічне мислення, люди в пошуках знаків, якоїсь передбачуваності. Це не є поганим і часто рятує».
І її обурила ця кампанія. Вона пише, що одне фото побачила в Дарини Даниленко, а інше їй надіслала подруга, «яка бореться з депресією і яку такий меседж дуже тригернув». Та додає: «Мало людей в депресії будуть читати "оте" маленькими літерами. Мало людей, які перебувають у гострій стадії горя, будуть розглядати плакат уважно і набирати ці номери. Кароч. Зніміть це негайно».
Авторка книг «Нація овочів?», «Як не стати овочем» та «Боротьба за правду» Оксана Мороз також на своїй сторінці у фейсбуці виклала пост про цю інформаційну кампанію. Вона пише, що трансляція думок цільової аудиторії у слоганах — хороша практика, але не для гарячої лінії психологічної допомоги під час війни. Та зазначає, що великий шрифт вона прочитає, а маленький не помітить.
Коментар під її дописом лишив журналіст та медіакритик Отар Довженко. Він пише, що «Яніна Соколова пояснила, що це — ті фрази, які працівники гарячої лінії чують від абонентів».
Та продовжує: «Тут у мене питання: чи могла би ця кампанія включати борди з фразами "Україні гаплик", "Росія нас завоює", "Ми програємо цю війну", "Фронт посипався" і так далі? Ці фрази, я впевнений, абоненти теж озвучують — я чую подібні страхи у своєму колі досить часто. Але борди з такими фразами не провисіли б і години, а їхні автори, ймовірно, мали б задушевну розмову зі спецслужбами. Натомість фрази, які підривають не національну, а особисту психологічну стабільність і безпеку, бачте, підійшли».
Журналістка та комунікаційниця Марія Кравченко теж написала про сітілайти. Вона назвала таку рекламу відвертим шкідництвом, тегнула Яніну Соколову та висловила надію, що Соколова з колегами зробить висновок і сітілайти приберуть.
«З точки зору комунікаційниці ці гасла мали б спонукати звертатися на гарячу лінію, але вони відштовхують. Найважливіша інформація на цих плакатах настільки другорядна, що стає непомітною. Особливо проїжджаючи швидко повз, люди звертають увагу на яскравий візуал і чіпляючі фрази. Але аж ніяк не на контакт гарячої лінії.
Тут можна багато дискутувати про те, що реклама для когось є ефективною, бо про неї всі говорять. Але я не погоджуюся, бо ми живемо в час, коли довкола і так усім погано. Тому будь-які публічні комунікації мабуть бути продумані і зважені. Ми маємо розуміти, що суспільство — втомлене і виснажене. І в більшості така реклама запамʼятається, та може спрацювати в зворотньому», — гаписала Кравченко.
Сама Яніна Соколова відповіла колегам та критикам в коментарях.
«Цю кампанію ми робили за участі психологів і розробляли спільно з ними та рекламною агенцією, яка створила такі макети на основі меседжів аудиторії. З пропагуванням реакції аудиторії. Повірте, ваш гаджет має набагато нищівні для свідомості меседжі. Щодня. До речі, якщо дочекаєтеся відповіді оператора на лінії після мого голосу, то почуєте як це працює. А це працює. Рекомендую)».
Марія Кравченко прокоментувала відповідь Яніни Соколової. Вона її відверто вразила та обурила.
Насамкінець вона написала: «А ще, непопулярна думка, але в рекламі не завжди потрібно розраховувати на думку споживачів. Навіть фокус-групи можуть схибити і звести вашу роботу нанівець, особливо коли ця робота безпосередньо стосується людей. Бо всі ми різні і в нас різний рівень сприйняття інформації і межі (крінжу в тому числі). Хочеться, щоб зрештою, в нас працював і інститут репутації. І інститут відповідальності. Але як то кажуть: мріяти не шкідливо».
Ми звернулися за коментарем до Фонду Яніни Соколової, аби вони прокоментували ситуацію: чи згодні з критикою та що збираються робити з сітілайтами, та чекаємо на відповідь. Ми також звернулися до Яніни Соколової, і вона пообіцяла відповісти пізніше через те, що зараз у відрядженні, а також написати пост про цю рекламу, де відповість на всі запитання колег.
Фото: соцмережі