Брати інтерв’ю у представників корпорацій — витівка з невеликим шансом на успіх. Найчастіше співрозмовники відповідають у стилі фірмових пресрелізів, де не забудуть 20 разів згадати слово унікальний і ще 50 підкреслювати ексклюзивність їхнього продукту. Але з віцепрезидентом Acer в європейському регіоні Массіміліано Россі вийшло інакше. Ми поговорили про бум ШІ і те, як він змінює світ споживчої електроніки, нові лінійки Windows-ноутбуків на базі процесорів Snapdragon і вмираючий (насправді ні) сегмент настільних ПК. Що з цього вийшло — читайте нижче.
Покажіть ваш робочий ноутбук, чим ви користуєтеся щодня?
У мене Travelmate P. Це серія ноутбуків, яку ми отримали у спадок ще від Texas Instruments після їхнього придбання, вона ідеально підходить для корпоративної роботи. А ще найкращий спосіб продати іншим продукт — це самому бути його користувачем.
А першу свою техніку пам’ятаєте?
ZX Spectrum, який я використовував переважно для ігор. Це було в ті роки, коли я ще нічого не знав про Acer. Мені не було ще десяти років.
У мене було щось схоже, тільки українського виробництва. Він називався «Пошук», але ви навряд чи чули про нього. І я трохи сумую за тими часами, коли домінували настільні ПК, і ми самостійно збирали собі пристрої, вибирали комплектуючі. Вам не здається, що зараз все надто спростилося, і ми вже практично не відрізняємо один пристрій від іншого?
Категорія ноутбуків стала максимально товарною (в оригіналі — commodity, тобто товари в цій категорії стали дуже схожими один на одного і не сильно відрізняються за своїми характеристиками. Це означає, що конкуренція більше зосереджена на ціні та доступності, ніж на унікальних характеристиках або інноваціях. У такій ситуації продукти в категорії сприймаються як такі, що можна замінити, і споживачі можуть легко перемикатися між різними брендами, оскільки між ними немає значних відмінностей, — прим. автора).
Комплектуючі все менш важливі, і вся екосистема від виробників процесорів до ОС заточена під користувацький досвід, а не під начинку. Тобто важливо не те, що всередині, а що саме я можу запропонувати покупцеві, і як мій пристрій стикуватиметься з його потребами. З появою AI сценаріїв і моделей використання буде ще більше.
А що з настільними ПК, вони вмирають?
Частка десктопів скорочується, але про їхню смерть я б не говорив. Вони стабільніші, ніж ноутбуки, рідше ламаються, до них можна підключити більше пристроїв тощо. Цикл життя настільного комп’ютера — в середньому 5-10 років, його оновлюють в основному після припинення підтримки старої ОС, або коли потрібно для робочих завдань оновити архітектуру процесора.
Тож, якщо ми візьмемо кол-центри, або інші подібні бізнеси, то для них це все ще найкраще рішення за сукупною вартістю володіння за весь період життя пристрою. Тому попри зменшення обсягів у споживчому сегменті, в держустановах і комерційному секторі їхня частка відносно стабільна.
Наприкінці року Intel обіцяє нову лінійку процесорів із потужним NPU. Це і є той самий час, коли нам усім потрібно йти апгрейдитися?
У найближчі місяці ми всі побачимо нову процесорну архітектуру. Збільшиться і енергоефективність, і обчислювальна потужність. Наші інженерні зразки на базі Qualcomm вже б’ють рекорди автономної роботи. І що найголовніше, з новими релізами ШІ стане по-справжньому масовим у всіх сферах. Тож так, наприкінці року буде правильним рішенням оновити свою техніку.
Ми інакше будемо використовувати ШІ? Що зміниться для пересічного користувача?
Я вже зараз прошу АІ розшифровувати мої робочі наради, він готує мені загальне резюме зустрічі і прописує подальші кроки.
Я теж це все роблю, але навіщо мені для цього нова техніка? Адже це вже доступно
Це працює на телефоні, але з контентом на ноутбуці це не спрацює. З глибшою інтеграцією ШІ, ми зможемо шукати в локальних файлах, у пошті, швидко виокремлювати суть із великих документів, і так далі. Коли в бізнесі я можу виконувати за допомогою ШІ вдвічі більше завдань, це вже про конкурентні переваги. І все це відкриває нам великі можливості.
На ноутбуці я в основному використовую ШІ у вигляді чату в браузері з Chat GPT. Який вигляд може мати глибша інтеграція?
У Windows це однозначно буде Copilot, ймовірно ми побачимо багато подібних рішень і від інших компаній.
Не скажу, що я в захваті від Copilot зараз. Там є що покращувати.
Це тільки початок, і як будь-якій новій технології їй потрібні поліпшення як з апаратної, так і програмної частини. Але я впевнений, що в найближчі роки вона переверне наш світ.
Буквально перед розмовою ваші колеги показали мені інженерний зразок на чипі Snapdragon. У чому основна мета використання нової архітектури ARM у Windows-ноутбуці?
Як у кожної архітектури, в ARM є свої плюси. Зараз все крутиться навколо ШІ, і думаю, що Microsoft зараз цікаво перевірити, чи зможе рішення від Qualcomm бути не гіршим за AMD або Intel у середовищі Windows. Тим паче, що архітектура ARM відмінно підходить для обробки ШІ-процесів, і більш енергоефективна, ніж конкуренти.
Не може ж бути все тільки добре. Які можуть бути проблемні аспекти?
Про це ще рано говорити, у нас все ще немає фінальної версії продукту. Попередні тести показали суперрезультати, але ми чекаємо фінального патча від Microsoft, і тоді проведемо вже повноцінне тестування.
Можете поділитися якимись цифрами щодо енергоефективності або продуктивності?
Треба трохи почекати, скоро все буде.
У вас є прогнози, наскільки ця лінійка виявиться популярною? Раптом це буде долею кількох тисяч ентузіастів?
Нові пристрої конкуруватимуть у ніші, де вартість продукту становить близько 1000 євро (вартість ARM-ноутбуків Acer попередньо починатиметься від 1300 євро, — прим. автора). Але я думаю, що знайдеться достатньо людей, які будуть готові витратити на 200-300 євро більше і отримати більш просунутий пристрій, з відмінною автономністю і глибокою інтеграцією ШІ.
У світі не так багато по-справжньому масових виробників ноутбуків. На початку розмови ми торкнулися теми, що пристрої все більше стають схожими один на одного. Як тоді конкурувати між собою, коштом чого ви намагаєтеся виділитися?
Шляхом інновацій та вміння чути клієнтів. Наприклад, в освітніх продуктах ми додали Acer Sense. Це датчик, який визначає, на якій відстані ви перебуваєте від ноутбука. А ще в нас величезна партнерська мережа та якісний сервіс. Додаткові можливості, дизайн, сервіс — усе це виділяє наш бренд на тлі інших.
Яка найпопулярніша лінійка ноутбуків Acer?
Найбільші цифри продажів у Aspire, у комерційному сегменті це TravelMate.
У мене складається відчуття, що нові щорічні лінійки пристроїв від усіх брендів, це більше про маркетинг і красиву упаковку, ніж про реальні інновації.
Повністю згоден. Якщо подивитися на комерційний сегмент, середній термін служби пристрою в корпорації — сім років. Тому що в комерційному сегменті немає емоційних рішень, і якщо пристрій працює, то навіщо його міняти? Частина наших співробітників все ще користується машинами на основі Intel 5-го покоління. Так-так, ми робимо якісні продукти.
ШІ — це революція?
Так, ШІ все змінює. Він робить наше життя простішим, економить час і допомагає не витрачати його на дрібниці. І це чудова причина для купівлі нового пристрою.
Якщо копнути в минуле, які технології змінювали світ так, як АІ змінює сьогодні?
Перша — це однозначно Centrino від Intel. Вона зробила Wi-Fi швидкими, загальнодоступними, і дозволила пристроям постійно залишатися підключеними до мережі. Це було неймовірною зміною порівняно з тим, що ми бачили раніше. Друга — хмари. Третя вже починається, і це ШІ.
А як ви особисто використовуєте ШІ?
Здебільшого в інтеграції з Office 365 і Copilot, і для генерації зображень.
Вас якось торкнулася криза напівпровідників, скорочення виробництва чипів?
Думаю, у нас немає з цим проблем. Ні в нас, ні в індустрії загалом. Так, був якийсь дефіцит під час COVID, але глобальна економіка швидко змінюється, і всі великі виробники виносять виробництво за межі Китаю, щоб бути більш стійкими. Зараз усе відновилося в колишніх обсягах. Можливо, якщо злетить тема з ШІ, то може виникнути якийсь дефіцит, але не більше того.
Проблема більше в тому, що COVID був чудовим часом для Google і Facebook, а також для онлайн-ритейлерів. У той час був величезний попит на все, і ми не встигали відвантажувати пристрої. Наступні два роки ми платили за рахунками, тому що продали занадто багато під час пандемії. Але зараз хороша новина в тому, що після дворічного падіння попиту, ми нарешті знову побачили зростання.