Військовій поліції бути. Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроєкт №6569-д, який перед тим сама ж і відклала через негативний резонанс. “Страшилки”, що випливли з російських телеграм-каналів, зопалу підхопила частина української юридичної спільноти, побачивши в законопроєкті наступ на права людини. Втім, на тлі проблем з мобілізацією, новин з фронту та політичних баталій гостра реакція на будь-яку новацію може знайти своє пояснення.
Журналістка Коротко про зібрала 9 розповсюджених міфів про створення військової поліції і спробувала їх розвінчати. Або ні.
Міф 1. Військова поліція – це новий каральний орган, який потребуватиме додаткового фінансування
Військова поліція не є новим органом у тому розумінні, що він додатковий. ВП буде створена на основі існуючої ВСП – військової служби правопорядку. Військовій поліції буде передане рухоме і нерухоме майно ВСП, зброя, транспортні засоби, бази даних, людські ресурси. Коли закон буде затверджено і він набуде чинності, на зміну назви відведуть три місяці.
Щодо фінансування, то в пояснювальній записці значиться, що “прийняття та реалізація законопроєкту не потребує виділення коштів з Державного бюджету України”. Наскільки це відповідає дійсності, важко сказати, бо з утворенням ВП до ВСП мають додатися оперативні закони для проведення оперативно-розшукової діяльності та внутрішня служба безпеки. Однак законом визначено, що загальна кількість військової поліції (включаючи цивільних вільнонайманих) не може перевищувати 1,5% від загальної чисельності особового складу ЗСУ та інших військових формувань. Такі вимоги щодо чисельності діяли і до ВСП.
Міф 2. Військову поліції створюють, щоб вона полювала на ухилянтів
Завдання військової поліції стосуються виключно армійської сфери. Тобто вона буде працювати тільки серед військових і з військовими ЗСУ та Державної спеціальної служби транспорту, а також з резервістами під час проходження ними зборів на військових полігонах.
Повноважень щодо цивільних осіб у військової поліції немає. Порушення правил мобілізації та військового обліку не входять до її компетенції, а от порушення розпорядку військової служби та військові правопорушення – входять. ВП займатиметься розшуком дезертирів та осіб, які самовільно залишили військову частину.
Розшук ухилянтів від військового обліку та мобілізації буде здійснювати, як і зараз, виключно Національна поліція.
Міф 3. Військова поліція штрафуватиме за непокору вимогам ТЦК та СП
Паралельно із законопроєктом про військову поліцію Верховна Рада ухвалила в першому читанні аналогічний документ 6570-д, який дійсно закріплює за військовою поліцією право виписувати штрафи. Для цього в КУпАП додається нова стаття 188-58 - «Невиконання законних вимог посадових осіб Військової поліції». Подивимось, про що йдеться:
- ненадання інформації або надання завідомо недостовірної інформації, повідомлення третіх осіб стосовно того, що про них збирається інформація – штраф від 4250 грн до 6800 грн,
- невиконання подання чи інших законних вимог посадових осіб військової поліції щодо усунення порушення вимог законодавчих актів - штраф від 10 200 грн до 17 000 грн.
- Тобто йдеться про роботу військової поліції з інформацією, яку вона має право вимагати від керівників військових підрозділів. Щодо ТЦК та СП, які також є військовими частинами, штрафи можуть бути накладені на їх керівників та відповідальних працівників. Щодо цивільних, які порушують правила обліку та вимоги ТЦК, штрафи виписують безпосередньо у терцентрі. Військова поліція тут ні до чого, - пояснює юрист Ігор Зорін.
Міф 4. Військова поліція матиме особливі повноваження – проникати в квартири
Найпопулярніший міф, що тиражується під гаслом “зрада Конституції”. Мовляв, Основний закон проголошує житло недоторканим, а тут двері ногою дозволили відчиняти. У коментарі ТСН заступник голови парламентського комітету з питань правоохоронної діяльності Максим Павлюк зізнався, що ця норма дискутується і між депутатами. Йдеться про право Військової поліції проникати до житла у “невідкладних випадках, пов'язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину”.
- Таке саме право має цивільна поліція, - нагадує Ігор Зорін. – Уявіть ситуацію, коли злочинець тікає від правоохоронців і забігає до квартири, де жінки та діти. Або люди дзвонять у поліцію і повідомляють, що в сусідній квартирі крики та стрільба. Так само у казармі чи військовому містечку можуть виникати інциденти, які вимагають невідкладного втручання. Закон зобов’язує як цивільних поліцейських, так і військових негайно повідомити про те, що сталося, в прокуратуру і викликати слідчо-оперативну групу.
Міф 5. Військова поліція збиратиме доноси та матиме на утриманні інформаторів
Йдеться про право військової поліції "здійснювати співробітництво з фізичними особами, у тому числі на договірних засадах, дотримуючись умов добровільності та конфіденційності цих відносин, матеріально та морально заохочуючи осіб, які надають допомогу в попередженні, виявленні, припиненні кримінальних правопорушень".
- Робота з агентурою – обов’язкова складова оперативної роботи, - каже колишній слідчий, а нині адвокат Олексій Сиротін. – Оперативники вербують людину зі злочинного угрупування або впроваджують туди свою - для документування закупівлі наркотиків, контрабанди чи викриття корупціонера. Так само має бути і в армії. Надійшла інформація, що командир бере з підлеглих гроші за надання відпусток. Самі слова до справи не пришиєш. Мають бути документальні свідчення вимагання, їх добуває та фізична особа, яка згодилася співробітничати на добровільних засадах або за гонорар. Звичайна практика усіх правоохоронних органів.
Міф 6. Військова поліція зможе зупиняти та обшукувати автомобілі, блокувати дорожній рух
У законопроєкті серед повноважень військової поліції записано: “здійснює зупинку військових транспортних засобів та перевірку документів у разі порушень їх водіями Правил дорожнього руху, а також припиняє використання у разі наявності ознак, що свідчать про технічну несправність транспорту або забруднення ним довкілля, а також відомостей про те, що він використовується з протиправною метою чи не за призначенням”. Тобто, знову йдеться про військовий автотранспорт, а не про цивільний.
Щодо обмеження та зупинки дорожнього руху, то такі права вже має дорожня служба нині чинної Військової служби правопорядку, коли треба забезпечити безперешкодне і безпечне проходження колони військової техніки.
Міф 7. Військова поліція стежитиме за військовими і прослуховуватиме їх розмови
Власне, це квінтесенція реформи – надати право військовому правоохоронному органу проводити НСРД – негласні слідчі та розшукові дії. Злочини, скоєні військовими, розслідує ДБР. Однак цивільні оперативники не мають доступу на закриті об’єкти і лінію зіткнення, а тому у багатьох справах не можна зібрати доказову базу.
“Діюча Військова служба правопорядку у Збройних Силах України на сьогодні немає жодних повноважень щодо здійснення оперативно-розшукових заходів і притягнення винних осіб до юридичної відповідальності, а також інституційно позбавлена процесуальної можливості сприяння органам досудового розслідування та прокурорам у здійсненні досудового розслідування відносно військовослужбовців”, - йдеться у пояснювальній записці до законопроєкту.
- НРСД передбачає технічне і фізичне стеження за підозрюваними, прослуховування їх телефонних розмов, люстрацію листування, - каже Олексій Сиротін. – Але все це не відбувається просто так. Негласні слідчі дії санкціонує суд – по конкретних прізвищах, адресах, номерах телефонів в рамках конкретної зареєстрованої кримінальної справи. Звичайно, можуть бути порушення процедури, але так само вони відбуваються в цивільному житті. Добуті поза санкцією свідчення суд не розглядає як докази.
Міф 8. Військова поліція зможе притягати до суду
Це викривлення вийшло з дискусій про надання чи ненадання ВП функції власного розслідування. В редакції законопроєкту такого права для військової поліції не передбачено. Тільки на оперативно-розшукові дії, які мають проводитися за дорученням слідчих Держбюро розслідувань і під їх контролем.
Втім, є натяки, що до другого читання можуть внести правки про власне слідство ВП, оскільки це зможе суттєво розвантажити роботу ДБР. Додамо, що в країнах НАТО військова поліція проводить власне розслідування.
Міф 9. Військова поліція буде безконтрольна, бо немає військової юстиції
Критики законопроєкту дійсно кажуть, що депутати поставили воза поперед коня.
- Неможливо і неправильно створювати військову поліцію, коли немає в правовому полі держави базових речей, а саме - військової юстиції: прокуратори, судів і поліції, - написала в фейсбуці народна депутатка Соломія Бобровська.
Прихильники законопроєкту стверджують, що починати військову юстицію треба з військової поліції, бо для цього принаймні вже є людська і матеріальна база – Військова служба правопорядку.
- До ВВП теж є багато претензій. Як і до поліції в цивільному житті. Дії правоохоронців можна оскаржити в прокуратурі, в Державному бюро розслідувань, в суді. В цьому плані нічого не зміниться. Щодо кримінальних справ, у яких братиме участь ВП, то нагляд за ними так чи інакше здійснює прокуратура, - нагадує Ігор Зорін. – Нічого кардинального в цьому плані не зміниться.