Законодавці дозволили громадам допомагати фронту. А допомагати одна одній — ні
18 червня Верховна рада України ухвалила в цілому законопроєкт №9559-д, який дозволяє місцевим органам влади допомагати силам оборони. Закон №9559-д «Про внесення змін до деяких законів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з підтримки сектору безпеки і оборони України» доповнив статтю 26 закону «Про місцеве самоврядування» пунктом 59, який відносить допомогу фронту до виняткової компетенції сільських, селищних і міських рад.
Тобто допомагати ЗСУ тепер «можна», не боячись потривожити органи контролю й нагляду. А одна одній?
Ні. Й на цьому варто зупинитися докладніше. Тому що на початку війни громади вистояли виключно завдяки можливості проводити міжбюджетні трансферти. Так сильні тилові громади могли оперативно в буквальному сенсі рятувати тих, хто потрапив у кризову ситуацію. Тому, що відбулося потім, важко знайти логічне пояснення.
Адже Мінфін восени 2022 року, своїм наказом порушивши норми Бюджетного кодексу, ввів категоричну заборону на прямі (горизонтальні) трансферти між місцевими бюджетами, якщо одержувач коштів (муніципалітет) — у іншому регіоні (області) України. І ось уже два роки, якщо заможний муніципалітет хоче допомогти грошима іншому муніципалітету, який, наприклад, розташований у прифронтовій зоні, зазнає жорстоких обстрілів із боку Росії і нападів ворожих ДРГ, то зробити цього не може.
Те, що відбувається в момент наступу ворога, який триває, взагалі не вписується в жодні рамки. Читаємо документ: Київська та Броварська міські ради вирішили допомогти Білопіллю Сумської області, яке страждає від обстрілів і проривів російських ДРГ. Ідеться про серйозні суми, призначені для будівництва фортифікаційних споруд у Білопільській громаді. Київ і Бровари звернулися до Мінфіну з проханням дозволити трансферти. А той не дозволив.
Після великої преамбули стає зрозуміло, що охочі поділитися своїм бюджетом міськради можуть направити гроші лише до бюджету державного, а далі вже без них розберуться, як ці гроші витратити. Що цікаво, автор відповідей Київській і Броварській міськрадам, мотивуючи відмови в трансфертах, посилається на наказ Мінфіну від 20 вересня 2023 року №793 «Про затвердження складових програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету», що виключає горизонтальні міжбюджетні трансферти. Тобто внутрішній документ підкоригував низку законодавчих актів. Під відповідями Мінфіну Київській і Броварській міськрадам зазначено ім’я та посаду автора (або підписанта, але без фізичного підпису). Це перший заступник міністра фінансів Денис Улютін. Складається враження, що доля міжбюджетних трансфертів залежить від розчерку пера однієї людини.
ZN.UA звернулося до Міністерства фінансів з інформаційним запитом. У відповіді читаємо дослівно таке: «Міністерство фінансів діє згідно з чинним законодавством.
Відповідно до пункту 17 частини першої статті 91 Бюджетного кодексу України, до видатків місцевих бюджетів можуть включатися видатки на заходи та роботи з територіальної оборони й мобілізаційної підготовки місцевого значення. Це означає, що громади можуть ініціювати міжбюджетні трансферти на оборонні потреби тільки в межах своєї області.
З огляду на зазначену норму й те, що Броварська міська територіальна громада та Білопільська міська територіальна громада належать до різних областей (зон територіальної оборони), Міністерство фінансів не погодило передачу відповідного міжбюджетного трансферту.
Водночас для відсічі збройній агресії Російської Федерації проти України та гарантування національної безпеки відповідно до статті 22 Бюджетного кодексу України органи місцевого самоврядування або військові адміністрації можуть ухвалити рішення про перерахування коштів із місцевих бюджетів до Державного бюджету з подальшим розподілом таких коштів Кабінетом міністрів України для потреб сил оборони…»
Ось як прокоментував ситуацію виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан: «Дуже небезпечним для держави є те, що нині муніципалітетам забороняють допомагати один одному захищати громадян, допомагати військовим і боротися за Україну.
Погодження Мінфіном трансфертів між бюджетами громад зробив обов’язковим уряд у жовтні 2022 року. Асоціація міст України тоді виступила категорично проти такого рішення, і я вдячний парламенту, що народні депутати таких виправлень не підтримали».
За словами Слобожана, з лютого до жовтня 2022 року громади ефективно допомагали одна одній і ЗСУ через інструмент трансфертів. Financial Times навіть опублікувало матеріал про звіт Організації економічного співробітництва та розвитку з акцентом на те, що українські муніципалітети завдяки децентралізації стали ключовими гравцями в протидії агресії РФ. «А тепер для відновлення самостійності громад у праві допомагати одна одній не обов’язково ухвалювати закони, достатньо скасувати одне рішення уряду», — зазначив співрозмовник ZN.UA.
Виконавчий директор АМУ наголосив, що навіть після вилучення «силового» ПДФО у громад муніципалітети й далі допомагають ЗСУ й готові допомагати прифронтовим громадам. «Водночас ніхто не запитує в уряду: а куди ж пішли вилучені в громад гроші?! Але місцевому самоврядуванню знову кажуть: віддайте в центр іще й це, а ми самі вирішимо, де ваші гроші потрібніші».
І ось поправки до Закону про місцеве самоврядування ухвалили. Проте... Необхідно ще ухвалити законопроєкт №9560, який іде в парі з №9559 і вносить зміни до Бюджетного кодексу України. Адже хоча тепер уже проголосовано повноваження місцевих рад допомагати військовим підрозділам, іще немає відповідних змін у Бюджетному кодексі.
А от для скасування заборони Мінфіну на міжбюджетні трансферти громад для будівництва фортифікацій зміни в законі не потрібні. Так-так! Нагадаємо, у відмовах Києву та Броварам на погодження трансфертів у Білопільську громаду Сумської області Мінфін посилається на статтю 22 Бюджетного кодексу та власний наказ. Однак законодавці не вносили жодних поправок до Бюджетного кодексу. Вони пунктом 59 розширили статтю 26 Закону про місцеве самоврядування. Статті ж 91 і 22 Бюджетного кодексу, якими Мінфін оперує, мотивуючи відмову в трансфертах, залишилися без змін.
Увага: у відповіді на інформаційний запит Мінфін згадує законопроєкт №9559-д, «ухвалення якого розширить повноваження органів місцевого самоврядування щодо підтримки сектору безпеки та оборони України». Його ухвалили, та ми ж уже знаємо, що на рівні громад жодних змін не відбулося.
Буквально вчора із заявою в інформпростір вийшов секретар міської ради Чернігова Олександр Ломако: «Незважаючи на абсурдне рішення уряду, який спершу погодив трансферт коштів від Києва на зміцнення фортифікаційних споруд біля Чернігова, а потім відкликав своє погодження, оборону нашого міста буде посилено. Тому що безпека чернігівчан — пріоритет №1. Дав доручення управлінню фінансів міської ради запропонувати статті витрат, які буде скорочено, й підготувати зміни в бюджеті міста».
Отже, наказ по міністерству, який забороняє горизонтальні міжбюджетні трансферти, зокрема й допомогу прикордонній громаді, що стала мішенню для російських обстрілів і вкрай потребує коштів для зведення оборонних споруд, і який перебуває поза межами закону (а Бюджетний кодекс — це закон) залишився в силі. Як і підпис пана Улютіна.
Цікаво, чи знає про цю диверсію міністр фінансів Сергій Марченко? А якщо знає, то чому не може вплинути на ситуацію? Чи, можливо, послужний список заступника, який, нагадаємо, був членом команди Януковича й помічником Арбузова, дуже заважає?