MY.UAНовини
«Медіаосвіта — це щеплення для вироблення колективного інфомедійного імунітету»
«Медіаосвіта — це щеплення для вироблення колективного інфомедійного імунітету»

«Медіаосвіта — це щеплення для вироблення колективного інфомедійного імунітету»

Шкільні вчителі розповіли про те, чому навичок критичного мислення потрібно навчати з дитинства, і поділилися своїм баченням, як покращити інфомедійну освіту.

Завдяки проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті», який IREX реалізує у співпраці з «Академією української преси», у навчання дітей медіаграмотності включилися понад 5300 освітян із 2400 шкіл України. MediaSapiens запитав кількох із них, чому вони взялися за впровадження медіаграмотності у школах, які мають успіхи й для чого це роблять.

Усім учителям ми поставили однакові запитання:

— Як ви почали викладати медіаграмотність?

— Чи можна вважати медіаосвіту одним із напрямів підготовки у школі, який реально допомагає в подальшому житті школярів? У чому її важливість і необхідність?

— Як змінилася робота вчителів, які викладають медіаграмотність у школах, під час великої війни?

— Існує два підходи до навчання медіаграмотності: інтеграція в певні шкільні предмети та викладання як окремого курсу. Який вам вважається кращим?

— Кожен медіапедагог має свою улюблену методу. Яка вона у вас?

— Чи потрібна професійна підготовка освітян для викладання медіаграмотності на державному рівні? Якою вона має бути?

— Якщо коротко сформулювати місію медіаосвіти, якою вона є?

Ірина Негрій, директорка, вчителька історії Свеської спеціалізованої школи № 2 (Шосткинський район Сумської області):

— Моя історія викладання медіаграмотності почалась у 2020 році з мотиваційного листа до проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність», який втілюється Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX). Наше селище розташоване за 15 кілометрів від кордону з Росією, і я ще до великої війни дуже часто стикалася з безліччю фейків, маніпуляцій і дезінформації з боку нашого агресивного сусіда. Рівень мого критичного мислення був достатнім, щоб виявляти подібні явища, але я розуміла, що системний і якісний захист від них потрібен також моєму оточенню, близьким і учням. Коли я ввійшла у проєкт, то побачила, що медіаграмотність дуже природно вписується в освітню програму, особливо в історію, яку я викладаю, та громадянську освіту.

Крім мене через проєкт «Вивчай та розрізняй» пройшли ще двоє вчителів нашого ліцею: один викладає мистецтво, інший — українську мову та літературу. І ми добре розуміємо, що медіа сьогодні формують наше відчуття реальності. Тож для нас важливо допомагати нашим учням, батькам, громадськості формувати навички медіаграмотності — вміти відрізнити факти від суджень чи фейків, знати, якими є основні види маніпуляцій у медіа, або що таке клікбейт. Усе це вкрай необхідно для того, щоб критично осмислювати наші реалії життя.

Завдяки медіаграмотності, люди стають більш обізнаними та впевненими користувачами інтернету та медіа. Вони можуть захищати себе від маніпуляцій і дезінформації, а також бути активними учасниками суспільного діалогу. Така компетентність стає важливим елементом розвитку суспільства та демократії.

 

Ірина Негрій

Пасивне сприйняття інформації не дає потрібного результату. Тому під час викладання медіаграмотності дуже важливо застосовувати діяльнісний, інтерактивний підхід. Діти відчувають свою значущість, коли залучені до пошуку інформації, самі її перевіряють, критично осмислюють, учаться грамотно споживати. Від цього їхня зацікавленість зростає у рази. Тим паче, що йдеться не лише про уроки історії, а й про громадянську освіту, науково-пошукову роботу, інші позакласні заходи.

Ще один зі способів розвитку медіакомпетентності — створення медіапродукту самими дітьми. Наприклад, ми проводимо медіаекскурсії. Діти спочатку дізнаються про те, на яких сайтах можна знайти історичну інформацію, потім самі її знаходять, а після того вирушають на пошуки пам’яток історії у своєму селі. Крім того, учні беруть історичні інтерв’ю у своїх бабусь, дідусів, розпитують їх про життя у різні періоди нашої історії, після чого створюють про все це фільми, які ми разом переглядаємо й аналізуємо.

Для нашого регіону війна почалася набагато раніше 2022 року. Я маю на увазі її інформаційну складову. У Свеського ліцею, який є опорним навчальним закладом, є дві філії, одна з яких — у селі Марчихина Буда. Воно розташоване менш ніж за три кілометри від кордону з Росією. Там ще у 2019 році зникло українське телебачення і досі транслюється лише російське. До речі, у марчихинобудській школі теж працює вчитель, який разом з історією викладає медіаграмотність. Його подвижництво заслуговує на особливу повагу. Торік учениця 10 класу цієї школи Дар’я Мороко увійшла до 50 фіналістів національного конкурсу учнівських відеосюжетів «Репортер», який організовує національний проєкт із медіаграмотності «Фільтр» Міністерства культури та інформаційної політики.

Звісно, з початком широкомасштабного вторгнення в нас відбулися суттєві зміни у підходах до викладання медіаграмотності. Адже змінився контекст: посилилася ворожа пропаганда, активізувалися дезінформаційні процеси й таке інше. Тепер ми робимо акцент на тому, що наші учні мають більш відповідально ставитися до медіаспоживання, навчаємо їх, як не вестися на фейки та маніпуляції, виявляти вкиди у соціальних мережах, убезпечитися від ботів і тролей, а також розуміти свою відповідальність, поширюючи або створюючи певний контент.

 

Навчити учнів медіаграмотності може лише медіаграмотний учитель або вчителька. Однак досягти у цьому високого рівня неможливо лише за допомогою певного спецкурсу, тренінгів, вправ тощо. Медіаграмотність — це процес, стан, який постійно треба перезавантажувати, оновлювати й «прокачувати».

У нас у проєкті «Вивчай та розрізняй» відбуваються постійні анкетування, під час яких ми маємо відповісти, зокрема, на питання: «Як ви вважаєте, чи досконало ви володієте навичками медіаграмотності?». Я ніколи не ставлю собі максимального балу. Оскільки досягти досконалості у цьому неможливо. Адже ворожі ІПСО, пропагандистські прийоми, технологічні можливості для створення фейків і розповсюдження дезінформації теж постійно вдосконалюються. І ти мусиш безперервно адаптуватися до нових тенденцій і викликів, поглиблюючи свої знання і відпрацьовуючи навички.

Тому я постійно беру участь у тренінгах і вебінарах з інфомедійної грамотності від проєкту «Вивчай та розрізняй», що виконується IREX, проходжу онлайн-курси та намагаюся розвиватись у цій сфері самостійно.

Педагогам, які лише розпочинають викладати медіаграмотність, я б порадила онлайн-курси «Very Verified» від IREX і EdEra, «Інформаційна гігієна під час війни» від Prometheus. Дуже цікавий і корисний тулбокс для вчителів з уроками та вправами, в які інтегровані елементи медіаграмотності, створила Академія української преси. Ці вправи легко застосувати в уже наявні шкільні та позакласні заняття.

Особисто мені медіаграмотність допомагає жити. Саме через культуру критичного осмислення інформації я вмію виявити ворожі впливи, інфовкиди або мову ворожнечі. Я цього постійно вчуся сама і націлюю на це своїх колег. Про це ми говоримо з учнями, з батьками. Адже ми маємо формувати свою власну історичну реальність. Крім того, для мене медіаграмотність — психологічний реабілітатор, моя емоційна стійкість. На мене рівняються колеги, дивляться учні, їхні батьки, і я маю бути впевненою у нашому сьогоденні й у нашому майбутньому. А критичне осмислення інформації допомагає зберігати таку впевненість.

Дмитро Кіяшко, вчитель української мови та літератури Дергачівського ліцею №2 (Харківська область):

— Ще до 2022 року я долучився до всеукраїнського проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» від IREX. І головне, що мене до цього спонукало, було прагнення більше зацікавити учнів до предметів, які я викладаю, зробити уроки більш сучасними.

Після повномасштабного вторгнення, зрозумівши, наскільки важливо навчати підлітків боротьби з дезінформацією і фейками, я розпочав викладати окремий предмет — «Медіакультуру». Він призначений для дев’ятикласників і розрахований на один навчальний рік. Одночасно продовжую викладати медіаграмотність із п’ятого по одинадцятий клас, інтегруючи її в українську мову і літературу. Це такий наскрізний предмет, який насправді можна інтегрувати у будь-який інший.

Узагалі, як відомо, реформування сучасної освіти передбачає відхід від ізольованого викладання навчальних предметів у бік стирання між предметами меж, тобто їхньої інтеграції. І це дуже правильний підхід, оскільки неможливо зрозуміти, як працює світ, якщо ми намагаємося пояснити це через окремі предмети. І саме завдяки інтегрованому навчанню учні починають розуміти актуальність кожного предмета.

 Дмитро Кіяшко 

Тому коли я почав працювати у проєкті «Вивчай та розрізняй», його важливою перевагою стало для мене те, що медіаграмотності можна навчати через інтеграцію з тими ж мовою і літературою, які я викладаю.

Я переконаний, що інтеграція — це ключ до успіху і до того, аби якомога більше підлітків змогли підвищити свій рівень медіаграмотності. Скажімо, коли ми вивчаємо таку тему української мови, як діалог, то робимо з учнями подкасти. Таким чином, на прикладі одного з найпопулярніших медійних форматів діти засвоюють тему з української мови. Під час вивчення теми «Ключові слова у тексті» я пропоную учням виконати вправу «Пошук в інтернеті за ключовими словами». З одного боку це поглиблює розуміння ними поняття «ключові слова», а з другого — знайомить зі спеціалізованим пошуком за ключовими словами у пошукових системах — «Ґуґл» та інших.

Тему «Складні речення» ми засвоюємо на прикладі заголовків новин. Заодно намагаємося виявити в них маніпуляції та перетворюємо маніпулятивні заголовки на коректні, без маніпуляцій. І таких проявів інтеграції можна назвати багато.

Також для покращення навичок роботи з інформацією я часто пов’язую теми своїх основних предметів із сучасними проблемами, з якими учні можуть стикатися у своєму повсякденному житті. Наприклад, у дев’ятому класі в рамках програми зарубіжної літератури ми проходимо повість французького письменника Оноре де Бальзака «Гобсек». Тема грошей, яка висвітлюється у цьому творі, дає нам привід поговорити про фінансову грамотність, мікрокредитування, яке своєю чергою пов’язане з гемблингом і рекламування якого дуже поширено в інтернеті та на різних медіаресурсах.

 

Крім того, що у моїх учнів покращуються навички медіаграмотності й інфогігієни, я бачу, як у них змінюється ставлення до мого профільного предмета — української мови та літератури. Коли ти пояснюєш тему на прикладах, безпосередньо пов’язаних із реальним життям, діти починають краще ставитися до мови. І це для мене як викладача найбільш цінне.

Тобто складається ситуація Win-Win — у дітей підвищується інформаційно-комунікативна грамотність і одночасно зростає рівень знань у профільному предметі. І це, мені здається, прекрасно.

Що стосується системної підготовки викладачів із медіакультури чи з медіаграмотності, то на рівні державної політики вона не передбачена. Принаймні в обласних центрах післядипломної освіти педагогічних кадрів я не зустрічав курсів із медіаграмотності. Проте на онлайн-платформах є дуже багато подібних онлайн-курсів для освітян, і якщо вчитель бажає підвищити свої навички з медіаграмотності, то можливості для цього існують.

Як війна вплинула на викладання медіаграмотності? Суттєво. Я навіть запровадив окремий модуль у навчальній програмі свого курсу медіакультури, який так і називається — «Медіаграмотність під час війни». У ньому передбачено кілька уроків, присвячених протидії стереотипам, скажімо, щодо внутрішньо переміщених осіб, виявленню мови ворожнечі, ІПСО і таке подібне. Також ми говоримо про правила безпеки, пов’язані зі споживанням інформації та з її розповсюдженням під час воєнного стану. Усе це стало надзвичайно актуальним саме з початком широкомасштабного вторгнення.

Максим Трубніков, викладач мистецтва в ліцеї №9 міста Одеси, учитель року 2022 в номінації «мистецтво», фронтмен рок-гурту «Друже Музико»:

— Ще у 2019 році проєкт «Вивчай та розрізняй» звернувся до одеських учителів із запрошенням узяти у ньому участь. Ми познайомилися, пройшли курси й долучилися до проєкту. Хоча насправді я ще до того намагався розвивати критичне мислення у своїх учнів. Ба більше, у педагогіку свого часу я пішов зі світлими думками про деколонізацію, декомунізацію й українську Україну. Тож, як тільки познайомився з проєктом, відразу зрозумів, що він стане для мене помічником у тому, щоб навчати дітей розрізняти факти й судження, викривати фейки, не піддаватися впливу маніпуляторів і пропаганди, думати самостійно.

Ми живемо в часи, коли інформація заполонила все довкола нас, і вже не ми шукаємо її, а вона знаходить нас, де б ми не були. Тому не загубитися у цьому морі інформаційних гігабайтів, відшукати саме те, що тобі потрібно, а з цього потрібного ще й виділити правдиву інформацію — це ті вміння, які необхідне всім і кожному. І чим далі — тим більше. Саме медіаграмотність дозволяє нам знайти необхідну інформацію і зробити власні висновки, думати самостійно, не піддаючись впливу маніпуляторів. Такі навички необхідно формувати з дитинства. Адже інформація, яку людина отримує щодня через медіа та соціальні мережі, формує її свідомість.

 Максим Трубніков

Останнім часом інформаційні потоки перейшли у різні месенджери, кількість каналів інформації збільшилась у рази. А отже виникло безліч питань: чи можна довіряти цим каналам, чиї вони, як перевірити інформацію, яку вони надають. Відповіді на них дають можливість знайти правду. А ці відповіді можна отримати, лише будучи інформаційно грамотним. Вміння критично сприймати будь-яку інформацію є надзвичайно важливим, адже дезінформаційні, маніпулятивні технології впливають на кожного, хто не має медіаімунітету.

Я не думаю, що медіаграмотність потрібно викладати окремим предметом чи курсом. Зараз є п’ять предметів, у які інтегрується медіаграмотність: українська мова, українська література, історія України, всесвітня історія та мистецтво. Однак, я вважаю, що цей список потрібно розширювати, й медіаосвіта так чи так має бути інтегрована в усі предмети, які вивчають у школі.

Як зацікавити учнів медіаосвітою? Харизматичний, креативний учитель завжди буде цікавий своїм учням, що б він не викладав. Мої стосунки з учнями завжди перебувають у творчій площині. Ми разом створюємо різноманітний пісенний матеріал — починаючи від розспівок до гімну нашого ліцею — і дуже багато відеоконтенту. Кілька років тому ми з учнями взяли участь у конкурсі короткометражних фільмів «Кіно і школа» від проєкту «Вивчай і розрізняй: медіаграмотність» і отримали Золотий Оскар за свій відеофільм «Фейки у щоденному житті».

Анна Киналь, учителька англійської та німецької мови Вінницького технічного ліцею та викладачка факультету іноземних мов Вінницького державного педагогічного університету:

— Усе почалося з оголошення про проведення всеукраїнського уроку медіаграмотності «Не вір, перевір!», яке я побачила у фейсбуці ще у 2019 році. Мене зацікавила ця тема, яка тоді ще не була мейнстримом, і я взяла участь у заході. А згодом зареєструвалася на проєкт Very Verified, для якого набирали фасилітаторів з-поміж саме вчителів іноземних мов, бо пілотна версія курсу була англомовною. Після дводенного тренінгу я отримала всі необхідні матеріали та почала проводити заняття з учителями англійської нашого міста. Але потім зрозуміла, що потрібно розширювати свою аудиторію, і вирішила проводити навчання медіаграмотності для трьох різних категорій, щоб порівняти реакцію, рівень сприйняття і таке інше.

Тож почала вести курс Very Verified для старшокласників середніх шкіл, для студентів третього курсу університету і для викладачів міста. Це був доволі цікавий експеримент — я проводила зазвичай один і той самий тренінг в один день для кожної з груп і могла порівняти різні групи. Найбільш активними й підкованими з точки зору інфомедійної грамотності неочікувано для мене виявилися підлітки. А найбільш слабкою ланкою виявилися дорослі. Вони більше піддавалися маніпуляціям, їм було складніше визначити фейкову інформацію чи дезінформацію.

Потім наша університетська команда пройшла низку тренінгів у проєкті «Вивчай і розрізняй: інфомедійна грамотність» від IREX, під час яких ми познайомилися з такими чудовими тренерами, як Олена Тараненко, Олександра Усенко та багатьма іншими. Це спонукало нас до більш активного включення медіаграмотності в освітній процес.

 Анна Киналь 

Після навчання я створила для шкільної системи освіти програму з інфомедійної грамотності, яка була затверджена у нас на обласному рівні. Але навчання медіаграмотності окремим предметом, так би мовити, поза контекстом, не є настільки продуктивним, як інтегроване навчання. У контексті конкретного предмета воно буде більш практикоорієнтованим. Інтегровані вправи створюють більш реалістичні умови, наближені до життя, допомагаючи учням і студентам легше засвоювати знання, навчаючись медіаграмотності на підсвідомому рівні.

Наприклад, у нас є чудова вправа на тему працевлаштування, яка наочно демонструє, як працюють стереотипи. З огляду на те, що в програмах навчання і німецької, і англійської мов є теми «професії», «робота» і тому подібне, ми використовуємо її саме на уроках іноземних мов. Принцип полягає у тому, що учні грають роль членів правління певної компанії, які мають прийняти працівника на роботу. Ми проходимо з ними всі етапи розгляду резюме, в процесі чого учні мають викреслювати претендентів, які, на їхню думку не підходять для роботи в їхній компанії. На першому етапі вони роблять свій вибір, знаючи лише імена кандидатів, і мають цей вибір обґрунтувати. На наступному етапі стають відомі прізвища кандидатів, потім з’являються їхні фото, потім — інформація про стан їхнього здоров’я. І лише на останньому етапі учні отримують інформацію про те, яку освіту мають кандидати й наскільки їхні знання та вміння відповідають запропонованій посаді. Наприкінці ми разом з учнями й студентами аналізуємо те, наскільки стереотипи — вікові, гендерні, соціальні та інші — негативно впливають на наше життя, та виробляємо способи протидії їм.

 

З початком широкомасштабного вторгнення необхідність у медіаосвіті зросла у рази. Адже попри активність української фактчекерської спільноти, яка не припиняє виявляти дезінформацію, викривати маніпуляції та розвінчувати міфи, ворог також посилює і розвиває свої інструменти, що застосовує в інформаційній війні. І чим успішнішими є дії українських військових, тим потужнішими стають інформаційні атаки країни-агресорки. Тож завдання освітян, особливо тих, хто працює у сфері інфомедійної грамотності, — повсякчас проводити роз’яснювальну роботу не лише серед своїх учнів і студентів, а й серед їхніх батьків, дідусів і бабусь. Адже ми говоримо не лише про фейки й дезінформацію, а й про безпеку використання даних, навички зчитування цифрової інформації, пошуку, класифікації та аналізу інформації, її подальшого застосування. І коли я проводжу тренінги для освітян, я завжди їм кажу, що вони є лідерами думок, на яких рівняються і підлітки, і батьки, і їхні колеги.

Що стосується системної підготовки вчителів і викладачів з медіаграмотності, то суто державної програми у цій сфері зараз, на жаль, не існує. Поки що ця підготовка відбувається переважно завдяки тренінговим курсам проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність». Розроблені фахівцями IREXу завдання, посібники, плани-конспекти уроків і так далі є у вільному доступі. Але до них звертаються лише ті вчителі, які є активними, займаються самоосвітою і готові впроваджувати в себе на уроках щось нове і прогресивне. Таких в нас багато, але такі далеко не всі.

Однак навчання медіаграмотності, на мою думку, — має стати невіддільною складовою загальноосвітнього процесу. Це я можу стверджувати, спостерігаючи за тим, як вона впливає на наших підлітків. Приходячи додому і чуючи, що мати чи батько виграли в інтернеті автомобіль або бабусі якийсь шейх залишив спадок, вони відчувають себе суперважливими експертами, які можуть аргументовано і зі знанням справи викрити маніпуляції та спростувати дезінформацію. Це підвищує самооцінку підлітків, закладає в них лідерські якості, допомагає становленню особистості. І водночас допомагає поширенню, як я це називаю, «інформаційної благої звістки», яку діти поширюють у рамках свого сімейного кола. А головне — через отримання цих занять школярі та студенти отримують щеплення, завдяки якому в них формується інфомедійний імунітет.

Фото: зі сторінок учителів у фейсбуці

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
Долучитись
Теги за темою
Школа
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Головне – досягти своїх цілей: у Путіна зробили нову цинічну заяву про війну в Україні
24tv
2025-07-20T09:30:42Z
Штати уклали «найбільшу угоду в сторії» з Японією – Трамп
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T23:57:47Z
Президент анонсував ще один обмін полоненими
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T22:45:53Z
"Нація програє": закон про обмеження НАБУ й САП уже вступив у силу, Буданов зробив заяву
FaceNews
2025-07-22T21:48:44Z
У Тегерані відбулись ядерні переговори Ірану, Росії та Китаю
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T21:30:46Z
«Ніхто нічого не ліквідував». Малюк заспокоїв активістів, що захищають НАБУ та САП
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T21:03:02Z
Зеленський підписав закон про обмеження повноважень НАБУ і САП
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T20:12:04Z
Ексглава МЗС про дії проти НАБУ і САП: "Поганий день для України"
Европейская правда
2025-07-22T19:37:32Z
На мітингу біля Банкової засвітилися відомі політики
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T19:36:03Z
Лінія фронту станом на 22 липня. Зведення Генштабу
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T20:30:36Z
"Те, що ми бачили в Криму 2014 року, зараз повторюється": про що нове моторошне пророцтво Макса Гордєєва
FaceNews
2025-07-22T19:45:44Z
Дикі тварини масово з’являються у містах та біля осель: зоолог пояснив ризики
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T15:27:06Z
Масована атака безпілотниками по Сумах: одна жінка загинула, троє отримали поранення
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T14:48:07Z
У Києві та низці областей оголошена повітряна тривога через ракетну небезпеку
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T14:09:16Z
Запоріжжя атакує сарана, розміром із сірникову коробку: еколог пояснив, чи варто панікувати
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T12:42:41Z
Як може змінитися простір після демонтажу МАФів: приклад Печерська
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T12:42:24Z
У середмісті Житомира посеред вулиці утворилося провалля
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T11:36:19Z
Як із фільму жахів. Запорізька область потерпає від нашестя сарани
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T10:21:18Z
13 років без Богдана Ступки. Син легендарного актора показав архівні фото
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T15:12:58Z
«Зараз російської музики не має бути…» Інтерв’ю з Ігорем Чернявським, чию скрипку слухав Конгрес США
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T13:03:54Z
Український гурт «Антитіла» заспівав українською мовою хіт «Смотри в меня» і представив кліп, яким просто довів до мурах, адже там показані реалії війни.
FM-TV
2025-07-22T10:49:26Z
Львів оголосив тендер на відбудову музею Шухевича
ГЛАВКОМ NET
2025-07-21T16:48:59Z
Ідеальні для перегляду після роботи: 3 українські серіали, які можна подивитися за тиждень
24tv
2025-07-21T15:30:03Z
Microsoft створить цифрову копію собору Паризької Богоматері
УкраинФорм
2025-07-21T15:27:08Z
Дитяче Євробачення-2025: хто боротиметься за шанс представити Україну на конкурсі
24tv
2025-07-21T15:00:17Z
На 43-му році пішла з життя актриса театру Франка
ГЛАВКОМ NET
2025-07-21T14:33:53Z
Легенда не одного покоління: не стало зірки "Місія нездійсненна" і Бродвею
GlavRed
2025-07-21T14:27:31Z
У Греції вдруге за два тижні обмежили відвідування Акрополю через спеку
Европейская правда
2025-07-22T16:25:53Z
А ти знав, чому пляшка вина саме 0,75 л?
Корреспондент
2025-07-22T13:48:31Z
Українці в лідерах. Іноземці скуповують житло в одній із туристичних країн
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T10:06:58Z
Які країни світу заробляють на туризмі найбільше: інфографіка
ГЛАВКОМ NET
2025-07-21T17:36:48Z
Суперголоволомка: знайдіть 5 відмінностей на картинці з дівчиною з парасолькою за 45 с
GlavRed
2025-07-21T15:27:57Z
Немає оливок вдома? Альтернативи для салатів, піци, закусок чи коктейлів
Telegraf
2025-07-21T15:21:42Z
Куди поїхати на відпочинок влітку: 5 найкращих туристичних напрямків в Україні
24tv
2025-07-21T15:03:07Z
Смузі для схуднення: зберігайте простий рецепт вечері для стрункої фігури
Gazeta UA
2025-07-21T14:57:56Z
Яким людям вдається найшвидше знайти кохання
24tv
2025-07-21T14:45:32Z
У трьох областях України зафіксовано спалахи гострих кишкових інфекцій
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T10:45:05Z
Яка їжа влітку особливо небезпечна? Фахівець дав роз'яснення
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T08:06:37Z
Знахідка для тих, хто дотримується здорового харчування: який фрукт містить найбільше білка
Gazeta UA
2025-07-21T15:09:18Z
Чому не можна заливати чай окропом: секрет ідеального заварювання
GlavRed
2025-07-21T14:27:44Z
В Україні облік медканабісу інтегрували з електронною системою охорони здоровʼя
УкраинФорм
2025-07-21T12:45:06Z
"Хрестики" тут не допоможуть. Як швидко прибрати свербіж після укусу комара
Telegraf
2025-07-21T12:42:47Z
Чому кури несуть дрібні яйця: 4 причини та їх вирішення
GlavRed
2025-07-21T12:27:20Z
Вчені виявили зміни в очах після вакцинації від COVID-19
360ua.news
2025-07-21T12:03:48Z
У Польщі зафіксовано спалах холери
ГЛАВКОМ NET
2025-07-21T11:48:08Z
Україна втратила винищувач Mirage-2000
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T20:30:47Z
«Їх» чи «їхній»? Мовознавиця пояснила, як українці неправильно вживають ці займенники
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T20:00:05Z
Ольга Селих – нова пані посол в Омані. У соцмережах розгорілися суперечки
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T19:12:51Z
Церковний календар на серпень 2025: коли святкуємо Успіння Пресвятої Богородиці та медовий, яблучний і горіховий спас
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T19:00:27Z
Терорист Гіркін визнав УПЦ МП «оплотом русского міра» в Україні
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T17:51:36Z
Естонія платитиме гроші призовникам за хорошу фізичну форму
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T17:36:20Z
Найважливіші професійні навички у 2025 році: інфографіка
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T15:24:54Z
Міноборони готує зміни, які спростять фінансування підприємств оборонного сектору
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T15:06:10Z
У Луцьку учасника бойових дій з маленьким собакою працівниця автовокзалу не допустила до поїздки
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T13:03:17Z
Нацбанк відкликав ліцензії трьох фінустанов
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T18:03:55Z
Усі українці, які здають в оренду нерухомість, повинні сплачувати податки – Южаніна
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T17:09:38Z
Доходи РФ від нафти й газу в липні впадуть більш ніж на третину – Reuters
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T17:06:35Z
Уперше за рік нових ФОПів зареєстровано більше, ніж закрито
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T16:27:22Z
РФ уночі завдала масованого удару по газових об'єктах України
FaceNews
2025-07-22T16:06:43Z
«Укртрансгаз» уперше застосував нову технологію для створення 3D-моделей газосховищ
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T15:51:45Z
90% ударів по енергетиці України РФ цьогоріч завдала дронами – Клименко
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T15:51:00Z
«Укрзалізниця» отримає сотню нових пасажирських вагонів
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T15:36:17Z
Канада відкриває свій ринок для новозеландських молокопродуктів
AgroPortal
2025-07-22T15:00:23Z
Ворог атакував Кривий Ріг дронами: виникли пожежі
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T23:15:11Z
Командир бригади «Лють» Казбан загинув у ДТП
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T20:36:36Z
У ресторані Кацуріна виявлено серйозні порушення, а в персоналу не було медкнижок
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T19:06:09Z
Суд відправив під варту керівника «Лісів України»
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T16:33:55Z
Правоохоронці викрили підпільне виробництво сигарет у дитячому таборі
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T15:21:45Z
На Глибочицькій через негоду завалився будівельний кран
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T15:06:46Z
Агенти РФ готували теракти в чотирьох областях: серед підозрюваних школярка з Полтавщини
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T15:00:34Z
У мережі з'явилося відео моторошного ДТП на проспекті Соборності
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T14:39:36Z
Мігрант на надувному колі намагався дістатися з Африки до Іспанії: плавця дивом врятували
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T14:18:37Z
«Динамо» впевненою перемогою розпочало виступ у кваліфікації Ліги чемпіонів
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T20:15:33Z
Серія А та НХЛ підписали угоду про співпрацю
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T14:57:00Z
Пішов з життя легендарний ексгравець «Ліверпуля»
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T13:54:25Z
Кваліфікації Євро-2027 з футболу: визначилося місце проведення гри Литва – Україна
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T13:33:47Z
Матчі «Олександрії» з «Партизаном» у Лізі Конференцій пройдуть без гостьових глядачів
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T13:15:21Z
Юний шотландський хокеїст загинув внаслідок нещасного випадку в готелі на Ібіці
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T12:57:54Z
Визначилися суперники збірної України з баскетболу 3х3 на етапі Жіночої серії у Сумгаїті
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T12:42:43Z
Тхеквондист Гарбар здобув бронзу Універсіади
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T10:03:35Z
«Хамрун» – «Динамо»: де дивитися гру кваліфікації Ліги чемпіонів
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T09:57:11Z
Перевірка фактів від DW: Як розпізнати новини, створені ШІ
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T18:30:18Z
Lidl створює систему обрахунку та контролю викидів на базі ШІ
AgroPortal
2025-07-22T16:00:31Z
Погодні умови змістили терміни льоту кукурудзяного стеблового метелика
AgroPortal
2025-07-22T14:30:18Z
Морські мешканці потерпають від аномальної спеки Середземномор'я: вчені б'ють на сполох
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T07:15:05Z
YouTube-канали Китаю, Росії та інших країн видалено: названо причину
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T06:00:22Z
Прогноз магнітних бур на 22-24 липня: якою буде сонячна активність
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T04:15:34Z
Мережа російських Telegram-ботів залишає коментарі за допомогою штучного інтелекту
ГЛАВКОМ NET
2025-07-21T20:21:20Z
Як закрити ФОП через Дію: покрокова інструкція
Хвиля
2025-07-21T15:21:47Z
Як зрозуміти, що смартфон скоро зламається: неочевидні ознаки, які не можна ігнорувати
InternetUA
2025-07-21T15:21:18Z
У McDonald's новий конкурент? Маск відкрив кафе Tesla
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T09:54:25Z
Українці все частіше купують гібриди та електрокари: рейтинг лідерів ринку
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T07:51:56Z
Двигун не глушити: порада патрульного, яка допоможе уникнути зайвих питань
ГЛАВКОМ NET
2025-07-22T06:24:50Z
Японські авто, яких краще уникати: моделі, що можуть розчарувати у 2025 році
Фокус
2025-07-21T15:21:16Z
Форд попереджає: термін дії найвигідніших пропозицій на електрокари в США скоро закінчиться
Топ Жир
2025-07-21T14:33:31Z
Ексклюзив для церемонії "Оскара": на продаж виставили найдорожчий Volkswagen Beetle
Фокус
2025-07-21T14:06:48Z
GMC має нові плани на майбутнє, і вони не такі, як ви думали
Топ Жир
2025-07-21T14:03:52Z
FX Super One — мінівен майбутнього від Faraday Future з ШІ, масажем та екраном на радіаторі
ITC
2025-07-21T13:37:59Z
Гроза вулиць: електросамокат Bo The Turbo за $30 000 розганяється до 160 км/год
ITC
2025-07-21T13:37:01Z