Дослідники виявили, що безготівкові платежі суттєво змінили купівельну поведінку людей по всьому світу.
Готівка добре служила людям протягом понад 3000 років: спочатку як валюту використовували черепашки, а потім з'явилися монети й банкноти. Однак сучасний світ диктує свої правила і тепер у всьому світі спостерігається певний перехід до електронних платежів, пише Science Alert.
У новому дослідженні команди з Університету Аделаїди та Мельбурнського університету в Австралії проаналізувала 71 раніше опубліковану статтю, вивчаючи споживчі звички в 17 різних країнах. Результати дослідження показують, що безготівкові платежі змушують людей витрачати значно більше, ніж раніше.
У Фокус. Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найзахопливіші новини зі світу науки!
Дослідники вважають, що використання електронних грошей, схоже, призводить до того, що ми менш суворо стежимо за своїм бюджетом порівняно з використанням банкнот і монет. Передбачається, що це може бути пов'язано з тим, що немає фізичного уявлення про те, скільки грошей ми насправді витрачаємо.
За словами дослідника маркетингу Лахлана Шомбургка, щоб не витрачати більше від запланованого, вони з командою рекомендують споживачам завжди носити з собою готівку замість картки. Команда вважає, що це працюватиме як ефективний метод самоконтролю.
Використовуючи готівку, люди фізично перераховують і передають банкноти та монети, що робить процес витрати більш помітним. Якщо фізично нічого не передається, на жаль, легко втрачається рахунок того, скільки фінансів уже витрачено.
Автори дослідження заявляють, що різниця у витратах насправді не була великою, проте вона все ж була значною. Ба більше, вчені виявили, що результати були вищими для витрат на "демонстративне споживання", тобто купівлю таких речей, що сигналізують про статус — наприклад, одягу чи прикрас.
Зазначимо, що цей зв'язок вчені помічали й раніше, проте він не був підтверджений такою великою кількістю досліджень. Науковці також виявили, що платежі, зроблені під час пожертвувань або чайових залишалися відносно однаковими незалежно від способу оплати.
Вчені також виявили зв'язок між більш позитивними економічними умовами та більшим ефектом безготівкових розрахунків, хоча з часом зв'язок змінювався. Команда також виявила, що рівень інфляції, схоже, не впливав на безготівкові або готівкові витрати.
Вони також виявили, що ефект безготівкових платежів згодом став слабшим, припускаючи, що в міру того, як методи безготівкових платежів стають дедалі поширенішими, вони чинять менший вплив на споживачів. Цей ефект звикання, ймовірно, посилюватиметься в міру того, як світ рухається до безготівкового суспільства.
Автори дослідження також зазначають, що надалі хочуть розширити свої дослідження, охопивши новітні способи оплати, а також криптовалюту, щоб дізнатися більше про те, як змінюється споживча поведінка людей по всьому світу.
Раніше Фокус писав про те, що експеримент з чотириденним робочим тижнем призвів до несподіваних результатів.