Міноборони закуповує фляги для ЗСУ втричі дорожче ринкових цін – ЗМІ
Міноборони закуповує пластикові фляги для Збройних Сил України щонайменше втричі дорожче ринкових цін, передає NGL.media. Тільки цього року Державний оператор тилу (ДОТ) закупив 153 тисячі армійських фляг за 54 млн грн. Зокрема, за одну флягу віддали 355 грн, хоча, як зазначили журналісти, такі ж фляги американського зразка можна знайти за 120, а то й за 72 грн.
Протягом 2024 року ДОТ чотири рази пробував закупити пластикові фляги для військових. Перші дві закупівлі за спрощеною процедурою скасували, бо замовник відхилив пропозиції всіх трьох компаній, які брали участь у торгах і були готові продати 100 тис. фляг за 20 млн грн. Однією з причин відмови стала відсутність актів, що товар відповідає технічній специфікації Міноборони.
Замість проведення третього тендера, ДОТ вирішила укласти угоди з ТОВ «Колтрейн» та ТОВ «Суперформ». У випадку з першою компанією вартість угоди збільшилася до 35,5 млн грн. У другої компанії Міноборони вирішило закупити 23 тисячі фляг за 18,8 млн грн.
При цьому у відповідь на запит журналістів в ДОТ зазначили, що уклали угоду з «Колтрейн», бо фляги були потрібні терміново. І компанія нібито запропонувала найнижчу ціну від всіх, до яких ще звертався ДОТ.
Журналісти зауважили, що як «Колтрейн», так і «Суперформ» викликають сумніви. Обидві компанії почали працювати зовсім недавно, але з самого початку своєї роботи отримують замовлення на сотні мільйонів доларів. Є питання й до власників компаній.
Зокрема, ТОВ «Суперформ» заснував пів року тому 27-річний Владислав Лихосенко із Запоріжжя. За останні два місяці компанія уклала п’ять угод з Нацгвардією та Міноборони на майже 310 млн грн.
Лихосенко раніше намагався працювати з оборонним відомством, але засноване ним 2022 року ТОВ «Професійне спорядження» збанкрутувало. Після цього на компанії лишилось 410 тис. грн боргу Міноборони по чотирьох договорах та 970 тис. грн штрафів за невчасні поставки. Лихосенко встиг втекти з компанії за місяць до початку справи про банкрутство.
Що стосується «Колтрейну», то офіційно компанію п’ять років тому заснували Ольга Чубенко та Лідія Хоменко, на яких в Україні зареєстровані сотні підприємств. Журналісти зазначили, що масова реєстрація компаній зазвичай має на меті сумнівні оборудки.
Реальні ж підряди «Колтрейн» почав отримувати лише 2024 року, коли власницею ТОВ стала Юлія Кикоть. Першу угоду з ДОТ на 41,6 млн грн компанія підписала у березні – після перемоги у спрощеній закупівлі на постачання 100 тис. чохлів для фляг. Тоді ця пропозиція не була найдешевшою, але обрали саме її.
Ринок армійських фляг в Україні представлений переважно флягами зразка армії США, які продають в роздріб по 120 грн. Також журналісти знайшли такі ж фляги за 72 грн. Однак Міноборони України вирішило розробити власний стандарт фляги, і взяло за основу ті самі американські. Українську флягу відрізняє прозорий пластик, напис «Власність ЗСУ, не для продажу», трохи інакше різблення на кришці та петля-утримувач. І тепер всі фляги, що купує оборонне відомство, мають відповідати цьому стандарту.
«Колтрейн» та «Суперформ» замовляють фляги в одного й того ж китайського виробника Taizhou Huangyan Sigg Mold Co., Ltd. На рекламному фото компанії на маркетплейсі Alibaba.com зображена та сама українська фляга з напівпрозорого пластику і з написом «Власність ЗСУ, не для продажу» по 3,85 дол. (154 грн) за штуку. При цьому дата виготовлення – березень 2018 року, тоді як Міноборони затвердило технічний опис фляги лише у червні того ж року. Такі самі фляги, але без написів, на тому ж маркетплейсі продаються по 2,5 дол. (100 грн), а фляги американського зразка там коштують по 0,73 дол. (29 грн).
Журналісти порахували, що коли замовити у Taizhou Huangyan Sigg Mold Co., Ltd 100 тис. фляг і продати їх Міноборони за тією ж ціною, що й «Колтрейн» і «Суперформ», заробіток вийде від 12 до 15 млн грн. Це з урахуванням транспортування та податків.
Журналісти вирішили звернутися до інших виробників на Alibaba.com із запитом на 100 тис. фляг за технічними вимогами Міноборони. З десятка пропозицій вони обрали випадкову компанію Staush, яка спеціалізується на виготовленні посуду для напоїв. У випадку із цією компанією вартість вказаної партії фляг з урахуванням транспортування та податків становитиме 11-15 млн грн.
Тобто чистий прибуток «Колтрейну», зазначили журналісти, можна оцінити у 20-24 млн грн, а «Суперформу» – 10-11 млн грн. В обох випадках маржа сягає близько 200%. При чому на момент укладання договору, «Колтрейн» вже мав фляги на складі в Україні, інакше б компанія не встигла доставити їх замовнику. У компанії зазначили, що якби договір з ДОТ зірвався, то фляги пропонували б якимось іншим замовникам. Але, як зауважили в NGL.media, навряд чи б вдалося комусь продати фляги з тисненим написом «Власність ЗСУ, не для продажу».
«Виходить, що заздалегідь придбати 100 тис. фляг можна, або маючи гарантію отримання контракту, або ж невиправдано ризикуючи кількома мільйонами гривень», – зазначили журналісти.
Після виходу розслідування ДОТ надіслав NGL.media додаткове пояснення, чому закупив фляги саме за такою ціною, а не дешевше.
Раніше повідомлялося, що публічність закупівель для тилових оборонних потреб вплинула на скорочення витрат. За підрахунками Міністерства економіки економія завдяки використанню конкурентних засад закупівель складає 7 мільярдів гривень.
У березні 2024 року замовники оголосили в Prozorro 38 тисяч закупівель, серед яких є найпопулярніші напрямки. За повідомленням Міністерства економіки України, до топсписку публічних закупівель входять ремонти доріг, витрати на паливо, бойове екіпірування та ліки.
За допомогою системи Prozorro також оголосили 400 закупівель БПЛА на 1,6 млрд грн. В цілому, через систему Prozorro оголошено у березні закупівель на 87,8 млрд грн. Це більше, ніж в лютому, на 13,5 млрд грн.