Громадяни України та країн Заходу мали відчувати страх і думати про фінансові втрати в контексті російсько-української війни, розповіли журналісти про плани Служби зовнішньої розвідки РФ. На втілення цих планів росіяни планували витрачати мільйони доларів.
У російських спецслужбах працює підрозділ, який спеціалізується на дезінформаційних кампаніях проти України. Співробітники цього підрозділу вирішили відмовитись від старих інструментів — телеканалів RT, Sputnik, і навіть від Telegram-каналів. Натомість вони використовують страх та емоції, які "розлітаються" соцмережами в Україні та на Заході. Про діяльність російських агентів написали розслідувачі The Insider.
Розслідувачі зацікавились підрозділом, який функціонує в структур Службі зовнішньої розвідки (СВР) РФ. Про те, як вони отримали інформацію, у статті не пояснили. Неназваними методами вдалось встановити керівника цієї служби — це Михайло Колесов. Росіянин особистими та діловими зв'язками пов'язаний з ФСБ, ГРУ, а також з підрозділом хакерів та з інститутом, який займався отрутою "Новичок" для отруєння Скрипаля та Навального. До складу підрозділу входить від 10 до 50 росіян, які створили детальний план дестабілізації на користь РФ з використанням сучасних технологій, ідеться у статті The Insider. При цьому СВР не планувала обмежувати себе моральними принципами.
"Необхідно підкреслити, що міркуваннями моралі та моральності при складанні контенту слід знехтувати на користь креативності для вирішення поставлених завдань", — навели журналісти одне з положень плану.
Працівники спецпідрозділу СВР вважали, що застосування RT, Sputnik та Telegram вже неефективне. Росіянам, щоб добитись впливу на західне та українське суспільство, потрібно тиснути на емоції й страхи, з одного боку, та на раціональні міркування, з іншого. Мішені впливу — українці та громадяни й політики країн, які допомагають Україні. Серед інструментів згадують радикальні організації, які СВР або контролює в Україні, або створить імітацію і буде видавати за українські. Для кожної мішені пропонували свої цілі:
- для українців — розколювати суспільство, посилювати розбіжності між владою і громадянами;
- для Заходу — лякати, наприклад, напливом біженців або неймовірними політичними чи економічними вимогами радикалів.
У статті не вказано прикладів кампаній, пов'язаних з війною в Україні. Також не зазначено, чи вони були ефективні. Однак розповіли про прайс на різні заходи:
- по 100 євро на одну особу за участь у публічному заході у Європі і по 5 євро — на території РФ;
- по 3 дол. у місяць на глядача під час інформаційної кампанії, яка охопить 1 млн осіб.
Розслідувачі все ж описали одну кампанію, проведену працівниками СВР. Зокрема, вони хотіли скомпрометувати банкіра, який фінансує Легіон "Свобода Росії" (ім'я не вказано). Коли цього чоловіка запитали, чи він помітив якісь дії проти себе, він заявив, що ні, нічого не відчув.
Зазначимо, раніше Фокус розповідав про ще одну кампанію росіян, втілену з використанням сучасних технологій. Зокрема, восени 2023 року західні слідчі викрили мережу Doppelgänger, яка складалась з фейкових сайтів та тисяч ботів, які намагались вчинити провокації проти ізраїльтян.
Нагадуємо, 3 липня Центр протидії дезінформації викрив дії РФ, спрямовані проти Першої Леді Олени Зеленської, яка начебто купила машину за 4,5 млн євро.