MY.UAНовини
Інформаційна бульбашка: як TikTok стає платформою для маніпуляцій
Інформаційна бульбашка: як TikTok стає платформою для маніпуляцій

Інформаційна бульбашка: як TikTok стає платформою для маніпуляцій

Моделювання восьми різних аватарів у TikTok показало, що, попри вказані інтереси чи вподобання користувачів, платформа знаходить способи та типи контенту для поширення ворожих інформаційних кампаній.

Дослідження, проведене LetsData та «Детектором медіа», виявило численні випадки, коли під впливом алгоритмів платформи українські користувачі TikTok стають мішенню для контенту з російських пропагандистських джерел, а також антидержавних і проросійських наративів. Дослідження показує, що попри вказані для створених цифрових аватарів користувачів різноманітні інтереси та вподобання, TikTok знаходить способи просувати зокрема той контент, який поширює зловмисні інформаційні кампанії.

Це друга частина спільного дослідження LetsData та ГО «Детектор медіа». Попереднє дослідження стосувалася контенту, який потрапляє до українських користувачів платформи. Цього разу акцент був зроблений на спробі зрозуміти алгоритми розповсюдження контенту. Дослідники з LetsData та «Детектора медіа» спиралися на соціологічні дані, зокрема з закритих джерел, щоб точно відобразити різноманітні зрізи українського суспільства. Було створено вісім різних аватарів, або цифрових профайлів користувачів, кожен із яких має унікальні інтереси, вподобання та світогляд, з метою відображення різноманітності населення України.

Методологія дослідження

Терміном аватар позначається штучно створений профіль користувача соцмережі «Тікток», який заздалегідь набував визначених характеристик (стать, вік, географія створення тощо). А також певний набір вподобань і преференцій щодо контенту, який він хоче переглядати (розважальні відео, новини про війну, кулінарні відео, нарізки з виступів стенд-ап коміків, «челенджі» тощо).

При моделюванні штучних профілів характеристики, які вони отримували (місце реєстрації акаунта чи вподобання та погляди) були згруповані таким чином, щоб гіперболізувати або сконцентрувати певні «типажі» для різних профілів. Наприклад, користувачі з міст сходу України будуть переважно російськомовними. Або чоловіки 18-60 років переважно цікавляться новинами щодо змін законодавства про мобілізацію тощо. Також, одна із характеристик штучно створених аватарів, змодельована дослідниками LetsData, а саме «активне висловлення “антидержавних” поглядів» (actively expresses anti-state views) не означає закликів до повалення конституційного ладу або вчинення будь-яких протизаконних дій. Важливо підкреслити, що штучні акаунти не генерували власного контенту, ні у вигляді відео, ні у вигляді коментарів, лише споживали контент, запропонований самою соцмережею. «Типізація» певних гіперболізованих наборів характеристик для аватарів була зроблена виключно з метою перевірки гіпотези щодо того, як швидко алгоритми соцмережі будуть відсіювати, або навпаки пропонувати контент, який збігається або суперечить визначеним наборам характеристик. Базовою гіпотезою було припущення про те, що алгоритми TikTok будуть здебільшого пропонували новоствореному акаунту контент, пов'язаний із вказаним у профілі інтересами.

Створення та підтримка аватарів, а також процес перегляду цими штучними профілями контенту був організований дослідниками LetsData за допомогою мови програмування Python та інших спеціалізованих технічних рішень. Технічний аспект дослідження був ретельно розроблений, щоб мінімізувати вплив людини, а конкретні інтереси штучно симульованих акаунтів були запрограмовані для автоматизованого моделювання. Під час дослідження було проаналізовано понад 6000 публікацій у TikTok. Симуляції проводилися через браузер і мобільний додаток TikTok, з різними сценаріями перегляду та вподобання контенту.

Симульовані цифрові профілі користувачів (аватари), які були створені для дослідження

«Український солдат»

Роман, 35 років, проукраїнськи налаштований. Його інтереси містять новини з фронту, спортивні новини, комедійний контент, політичні огляди й аналітику. Він ділиться новинами з фронту та розважальними відео для підняття бойового духу.

Той, хто уникає мобілізації

Богдан, 32 роки, висловлює скепсис щодо дій та наративів української влади. Його основні інтереси — новини про війну, мобілізацію та політику, коучинг, робота та розваги. Він «лайкає» інформацію про новини, політичні події та особистісний розвиток, а також цікавиться питаннями працевлаштування під час війни.

ІТ-спеціаліст

Ігор, 28 років. Для цього аватару були змодельовані «змішані» вподобання: може підтримувати («лайкати») як проукраїнський, або «патріотичний» контент, так і ті повідомлення, які поширюють недовіру до органів державної влади. Основні інтереси — ІТ-новини, саморозвиток, коучинг і розваги. Ігор працює в ІТ-сфері, займається програмуванням і коучингом, а також ділиться гумористичним контентом для розслаблення.

ВПО (внутрішньо переміщена особа)

Марія, 33 роки, переселенка. Не довіряє політикам та державним органам. Захоплюється вихованням дітей, красою, гороскопами та допомогою переселенцям. Висвітлює питання соціальних виплат і проблеми переселенців, надає консультації щодо виховання дітей і догляду за собою.

«Геймер»

Олександр, 25 років. Для цього аватару була змодельована поведінка, яка сприяла підтримці контенту, який поширює проросійські наративи. Основні інтереси — відеоігри, робота та розваги. Глибоко занурений в «ігрову культуру», проводить ігрові стрими (трансляції), висвітлює питання роботи в ігровій індустрії.

Парафіянка Московського патріархату

Оксана, 40 років. Православна парафіянка з проросійськими поглядами. Цікавиться церковним життям, кулінарними рецептами, проблемами свого міста, сповідує сімейні цінності. Ділиться кулінарними рецептами, новинами про війну, релігійним контентом, висвітлює питання, пов’язані з дітьми та тваринами.

Представник національної меншини

Данило, 20 років, цікавиться угорською мовою та культурою. Його інтереси містять місцеву політику, пошук роботи, ігри, спорт і розваги. Він зосереджується на питаннях життя на Закарпатті та зв’язках з Угорщиною, а також займається ігровою культурою та спортом.

«Захисниця російської мови»

Катерина, 19 років, підтримує російську мову та має «антидержавні» погляди. Її основні інтереси: російська література, психологія, музика, танці та комедійні шоу. Катерина ділиться новинами та розважальним контентом, займається особистісним зростанням і коучингом.

Два підходи до симуляції профілів користувачів

Моделювання персонажів проводилося з використанням наступних підходів:

  1. Моделювання TikTok на основі браузера:
  • Симульована персона повністю переглядає всі відео, але не вподобала жодного.
  • Створений аватар повністю переглядає і ставить лайки лише тому контенту, який відповідає її інтересам — на основі розробленого запиту, отриманого на основі інтересів персони.
  • Симульована персона повністю переглядає і ставить лайки лише контенту заздалегідь обраною мовою — або російською, або українською.

2. Симуляція на основі мобільного додатку TikTok

  • Персона дивиться і ставить лайки лише тому контенту, який відповідає її інтересам — на основі розробленого запиту, отриманого на основі інтересів персони.

Такий підхід допоміг визначити, що симуляція через мобільний додаток, заснована на інтересах персонажа, є найбільш релевантною для дослідження і найточніше відповідає поставленим завданням і цілям. Проведення симуляції для восьми цифрових аватарів персон було здійснено, щоб зрозуміти, який контент сама платформа TikTok націлює на різних представників українського суспільства та які меседжі найчастіше просуває.

Ключові висновки дослідження

Попри запевнення, TikTok націлює на українських користувачів контент із російських акаунтів. Попри заяви TikTok про обмеження російського контенту та результати нашого попереднього дослідження, яке показало, що рекомендації TikTok за замовчуванням не пропонують українцям контент із Росії, нове, глибше моделювання довело, що російський контент все одно потрапляє в стрічку українських користувачів. Серед осіб, на яких найчастіше націлений такий контент, були внутрішньо переміщені особи, «геймери» та парафіяни Московського патріархату. Однак контент із російських акаунтів, який потрапив у проаналізовану вибірку дослідження, не містив відвертих маніпуляцій або дезінформації, ймовірно, через відносно обмежений набір даних.

Зловмисні російські інформаційні кампанії безперешкодно потрапляють в український TikTok через білоруські та вірменські акаунти. На відміну від відео з російських акаунтів, білоруські та вірменські акаунти були значно активнішими у поширенні спекуляцій, спрямованих проти українців. Наприклад, аватар внутрішньо переміщеної особи був націлений на контент про «українських біженців у Росії», основний меседж якого полягав у тому, що «біженці, зокрема з Луганської області, добровільно виїхали до Росії». Примітно, що хоча автором оригінального відео був російський блогер Ілля Варламов, контент потрапив в український сегмент TikTok, імовірно, з білоруського акаунта. Більшість контенту, однак, була присвячена війні Росії проти України, з такими повідомленнями як «спротив з боку ЗСУ безглуздий, це нічого не дасть» (спрямований на ВПО), «Путін перемагає Захід, Зеленський слабкий» або «Румунія претендує на свої історичні землі, які зараз перебувають під владою України» (спрямований на геймерську аудиторію).

Російські медіа залучають українську аудиторію через акаунти з Вірменії, а також частково з Білорусі та Грузії. Російські медіа та їхні акаунти у соціальних мережах, наприклад, «Спутник», «РИА Новости», «Спутник Абхазия» та Readovka, через ТікТок спрямовують свій контент на українську аудиторію, зокрема через акаунти з геолокацією у Вірменії, а також частково з Білорусі та Грузії. Серед симульованих персон, чиї стрічки найбільше наповнювалися контентом із російських видань, були —  «геймер» і ВПО, за ними йшли «ІТ-спеціаліст» і «український солдат». Наприклад, на персону «українського солдата» було спрямовано повідомлення з Readovka про те, що «Україна мобілізує дітей». Попри те, що акаунт «РИА Новости» має банер від TikTok, який вказує на те, що це медіа контролюється державою (Росією), платформа дає цьому акаунту статус «верифікованого». Втім, при спробі повторно відкрити відео з цього акаунта TikTok приховує їх для симульованого профілю з українською геолокацією. Наприклад, через браузер користувачі можуть бачити чистий акаунт, де відображається лише кількість підписників і лайків. Однак у мобільному додатку TikTok показує повідомлення про те, що акаунт «РИА Новости» недоступний у «вашій країні або регіоні».

Різниця між входом через браузер і використанням мобільного додатку TikTok впливає на результати дослідження. За спостереженнями на масиві даних, які потрапили у вибірку, різниця між браузером TikTok і мобільним додатком суттєво впливає на результати дослідження. Браузерній версії потрібно більше часу, щоб підлаштуватися під потреби користувача, тому штучно створеним аватарам спочатку пропонують відносно нейтральні відео, які радше відповідали вказаним при створенні аватара інтересам користувача. Крім того, значна частина контенту в браузері не має хештегів, що ускладнює навігацію контентом. Також платформа часто пропонує користувачам верифікувати свої акаунти через мобільний додаток, тим самим спрямовуючи аудиторію саме в додаток. Використання TikTok через браузер слабко корелювалося з використанням через мобільний додаток, що негативно впливало на поширення інтересів симульованої персони з браузера в додаток і, відповідно, на адаптацію вподобань до потреб користувача. З іншого боку, мобільний додаток TikTok швидко адаптується до інтересів користувачів: відео частіше містять описи та хештеги — у понад 85% проаналізованого контенту. Під час запуску соціальної мережі в мобільному додатку TikTok запитує про інтереси користувачів, але цей набір може бути досить обмеженим, що може впливати на подальше відображення контенту в стрічці.

Наприклад, у перших 20 відео, що потрапляли до симульованого акаунту, соціальна мережа часто пропонувала відео, які відповідають одному з інтересів персони. Після цього платформа швидко підлаштовувалася під указані інтереси. Це створювало певні труднощі, оскільки TikTok фокусується на кількох інтересах, пригнічуючи інші. Це ще більше ускладнювалося, якщо симульована персона мала вказані специфічні інтереси. Такі теми як «мова», «ІТ» тощо, не є цільовими в початкових наборах відео (приблизно перші 200 відео). Натомість з’являються дуже загальні рекомендації відео про розваги тощо. Симульовані користувачі могли бачити певні теми лише через пошук або рекомендації.

На відображення контенту суттєво впливає вибір мови й опис акаунту, тоді як місцеперебування майже ніколи не впливало на контент, пропонований TikTok. Згідно з результатами симуляцій у рамках цього дослідження, контент, пов’язаний із місцеперебуванням, не таргетувався, за винятком випадків, коли це прямо вказано в описі акаунта. Наприклад, лише два з восьми змодельованих акаунтів мали в описі назви міст. Аналіз показав, що лише ці дві симульовані персони отримували теми про міста, пов’язані з їхнім місцеперебуванням, попри те, що не мали відповідних інтересів. На противагу цьому персонаж, який цікавився урбаністикою та проблемами міста, але не згадував назву міста у своєму профілі, отримав лише невелику кількість контенту про своє місто.

Ключові знахідки за кожною симульованою персоною

«Український солдат»

Контент, який здебільшого таргетувався на симульовану персону «солдата», можна поділити на три типи: реклама товарів військового одягу; заклики підтримати відео про ЗСУ лайками чи коментарями (це «приманка», що сприяє просуванню акаунта, який розповсюджує такі відео і сприяє збільшенню його охоплення); заклики до миру та антидержавні наративи. Спостерігалася чітка поляризація контенту — з одного боку, потужні наративи українського патріотизму, заклики до єдності, підтримки ЗСУ та стійкості проти російської агресії. З іншого боку, присутні антидержавні меседжі, фейки про домовленості з Росією, звинувачення на адресу українського уряду та вимоги відставки Зеленського. Крім того, були звинувачення на адресу всіх українських президентів у розв’язанні війни, заклики до відставки Зеленського та проросійські меседжі про «возз’єднання Маріуполя з Росією». Серед воєнної тематики виділявся наратив про ветеранів. З одного боку, звучали меседжі вдячності та героїзації захисників, визнання їхньої жертовності та досягнень. Водночас значна увага приділялася висвітленню проблем ветеранів — психологічним травмам і недостатній державній підтримці тих, хто має медичні потреби.

«Той, хто уникає мобілізації»

Тема мобілізації досить поширена в українському сегменті TikTok. Перше відео, яке показав цей персонаж у TikTok, стосувалося законопроєкту про мобілізацію. Відповідно, відбулася швидка адаптація до інтересів цієї симульованої персони. Стрічка майже повністю заповнилася відео про війну та мобілізацію, тим самим заблокувавши, витіснивши собою інший контент, що відповідав іншим вказаним інтересам аватара. Всупереч вказаним інтересам, пов’язаним із роботою та особистісним розвитком, TikTok не пропонував відповідний контент.

Тематику мобілізації у вибірці можна умовно поділити на три типи: критика, часто переплетена з антиурядовою позицією; сатира та висміювання чоловіків, які намагаються уникнути призову; реклама послуг із нелегального перетину кордону. Загалом дата «18 травня» (коли набув чинності закон про мобілізацію) часто з’являлася в пропонованому цьому аватару контенті. Новий закон про мобілізацію викликав дебати про штрафи та обмеження за його невиконання, а також дискусії про справедливість певних практик призову. На цьому тлі просувалися меседжі, які ставили під сумнів «здатність України перемогти у війні», а також заклики до переговорів. Деякі акаунти, які потрапили у поле зору дослідження, спрямовували невдоволення мобілізаційним законом на просування ідеї виходу з українського громадянства. Зокрема, з такою пропозицією виступив проросійський блогер Анатолій Шарій. Окрім нього, коментував тему мобілізації у TikTok проросійський екснардеп Одеської міської ради Дмитро Співак. Основний зміст їхніх повідомлень зводився до «невдоволення відсутністю державної підтримки та надмірними вимогами до громадян».

«ІТ-спеціаліст»

Контент, що потрапляв цій симульованій персоні, демонструє, як алгоритми TikTok можуть сфокусувати увагу на одній темі, що цікавить користувача, ціною іншого контенту, який він може захотіти переглянути. Хоча початкові відео, рекомендовані ІТ-спеціалісту, стосувалися розвитку та просування в соціальних мережах, у стрічці швидко з’явилися кліпи на тему мобілізації. Вже у перших 200 відео почали з’являтися матеріали про призов до армії. Цей тип контенту швидко поширювався, і майже кожне восьме або десяте відео висвітлювало мобілізацію — фактично витісняючи інші вказані для цього аватару інтереси, такі як робота й особистий розвиток.

Мобілізаційні відеоролики подавалися у викривленому антиурядовому тоні. Емоційні ролики прирівнювали Зеленського до Путіна, тавруючи українського лідера як «диктатора». Інші меседжі сіяли сумніви щодо «здатності Зеленського привести Україну до перемоги». Його звинувачували у «втягуванні країни у війну, порушенні прав громадян і нераціональному використанні національних ресурсів, зокрема примусовій мобілізації». Скептицизм також з’явився навколо офіційних цифр залучених у бойові дії військовослужбовців з обох сторін, з натяками на те, що уряд може поширювати дезінформацію. Значна частина критики полягала в зображенні мобілізації як катастрофічного явища для демографічної ситуації та майбутнього відновлення України через «відтік мізків» і молодої робочої сили. У роликах, що потрапили до вибірки, зловтішно застерігали, що «призов молоді до армії надовго спустошить населення, перешкоджаючи післявоєнній відбудові». Висловлювалися сумніви щодо здатності України витримати тривалу боротьбу на виснаження ресурсів проти більш численної російської армії, що нібито ставить під сумнів життєздатність воєнної стратегії Києва, спрямованої на цілковиту перемогу. Цей наратив просував меседж про «мир за будь-яку ціну» як пріоритет.

«ВПО (внутрішньо переміщена особа)»

Для цього аватару TikTok надавав найбільшу частку маніпулятивного та спекулятивного контенту, пов’язаного з війною, українським урядом, Росією, Європою, проблемами біженців і внутрішньо переміщених осіб, фінансовими труднощами й обмеженнями прав біженців. Наприклад, Росія зображувалася як противага Заходу, а Путін як «суперник західної гегемонії», тоді як Україна такою, що «перебуває під контролем іноземних держав». Матеріали про становище ВПО характеризувалися негативним ставленням і дискримінацією. Наприклад, поширювався меседж про те, що «українські біженці є тягарем для європейських країн» і «вони отримують незаслужені пільги коштом місцевого населення». Були також випадки, коли біженців звинувачували у злочинах і неповазі до законів країн, які їх прийняли.

Критикували також українську владу, звинувачуючи її в нездатності захистити права своїх громадян і забезпечити їм гідне життя. Наприклад, поширювалися повідомлення про «байдужість Зеленського до проблем біженців» і «корупцію при розподілі гуманітарної допомоги». Окремою темою стали права жінок і дітей серед ВПО, а також занепокоєння щодо їхньої вразливості до експлуатації, торгівлі людьми та сексуального насильства. У деяких відео, що потрапили у це дослідження, зображувалося, що зусилля уряду щодо їхнього захисту є недостатніми.

«Геймер»

У випадку з аватаром «геймера» алгоритм TikTok продемонстрував чітку тенденцію до радикалізації контенту в проросійському й антиукраїнському напрямку. Користувач опинився у своєрідному інформаційному вакуумі, заповненому проросійською пропагандою, антиукраїнською риторикою та наративами на користь Росії. Починаючи з нейтральних ігрових відео, стрічка користувача поступово насичувалася пропагандистськими наративами, спрямованими на підрив довіри до української влади, дискредитацію союзників України та виправдання агресивних дій Росії.

Меседжі просували ідею нібито корумпованої та нелегітимної влади в Україні, яка є «маріонеткою Заходу». На противагу цьому Росія зображувалася як «сильний гравець, готовий до ескалації ситуації для захисту своїх інтересів». Наголос робився на проросійських настроях в окремих регіонах, що нібито виправдовувало сепаратистські рухи. Залучення НАТО і підтримка України з боку Альянсу зображувалися як такі, що обмежені перетином «червоних ліній», що може спровокувати дії у відповідь. Це повинно було б закріплювати у користувача ідею про потенційну ізоляцію України у протистоянні з Росією. Питання мобілізації в Україні висвітлювалося як щось несправедливе і репресивне, створюючи образ переслідування молоді та бідніших верств населення. В ігровому контенті, який потрапляв у рекомендації до цієї симульованої персони, акти насильства та агресії були нормалізовані, що підштовхує до думки, що TikTok недостатньо модерує цей тип контенту.

«Парафіянка Московського патріархату»

Алгоритм TikTok запропонував цьому аватару низку відео на церковну тематику, спочатку віддаючи перевагу роликам проукраїнського спрямування, в яких критикували Російську православну церкву. У стрічці з’являлися новини про Православну церкву України, україномовні служби та засудження впливу Московського патріархату. Сатиричні відео висміювали патріарха Кирила та Володимира Путіна, зображуючи російську церкву як загрозу, що діє від імені Москви.

Згодом у рекомендаціях дедалі більше уваги приділялося Московському патріархату, що могло посилювати негативне ставлення до українського уряду через наративи про заборону РПЦ. Наприклад, законопроєкт про заборону Російської православної церкви в Україні викликав дебати, у деяких роликах заявлялося про «утиски» УПЦ МП з боку українського уряду. Розмови про заборону Російської православної церкви перетікали у заяви про переслідування і занепокоєння щодо обмежень використання російської мови в богослужіннях. У деяких роликах підкреслювалося, що богослужіння російською — це символ неправомірного впливу Москви, тоді як в інших відстоювалося її історичне значення. Хоча контент безпосередньо про російську війну проти України був обмеженим, він створював тло для наративів про безнадію і втечу з України на тлі фінансових і воєнних труднощів. Маніпулятивні історії на кшталт «західноукраїнські села спорожніли без чоловіків, які загинули на війні, залишивши лише жінок із дитячими візочками», грали на страхах перед несправедливою мобілізацією, з метою посіяти розкол за регіональною ознакою.

«Представник національної меншини»

Контент, націлений на симульований профіль «представника національної меншини», був пов’язаний із працевлаштуванням, трудовою міграцією та економічними можливостями. Наприклад, просувалися пропозиції роботи та ролі, доступні для українських мігрантів, від ведення домашнього господарства та прибирання до спеціалізованих сільськогосподарських робіт. Водночас з’являлися сумнівні з погляду законності пропозиції тимчасової роботи за кордоном. У вибірці контент про Чехію значно переважав контент про Угорщину. Тематика цих відео була різноманітною: заклики до еміграції та ознайомчий контент про ці країни. TikTok рекомендував цьому аватару контент про працевлаштування українців у Чехії, зображуючи її як «країну можливостей для закарпатців, де багато роботи». Окремий фокус у деяких роликах був зроблений на російській агресії та її впливі на цивільне населення, зокрема на атаках на енергетичну інфраструктуру. Тут переважав проукраїнський меседж, який наголошував на відповідальності Росії за відключення електроенергії та погіршення безпеки українських громадян.

«Захисниця російської мови»

Для цього аватару TikTok спочатку рекомендував різноманітний контент про місто, в якому начебто перебуває аватар. Панівний наратив зосереджувався на «любові до рідного міста», підтверджуючи лояльність і прив’язаність місцевих жителів до нього. Однак контент, що відображає реальний стан міста під час війни — обстріли, руйнування, евакуацію — був практично відсутній. Попри те, що питання російської мови є центральним для цього симульованого персонажа, ця тема майже не порушувалася в рекомендованому контенті. Практично не було відео про мовну політику, статус чи використання російської мови, переслідування чи мовні обмеження. Таким чином, алгоритм TikTok для цієї персони обмежив контент, який безпосередньо стосується її ймовірних інтересів (підтримка російської мови). Натомість домінував місцевий патріотизм і позитивні аспекти міського життя.

Висновки та рекомендації

Результати дослідження дають певні підстави розглядати TikTok як платформу, вразливу до поширення дезінформації та маніпулятивних наративів проти України. Російські пропагандистські медіа, такі як «РИА Новости» та «Спутник» тощо, знайшли способи обійти обмеження та націлити свій контент на українську аудиторію через акаунти з інших країн, зокрема з Вірменії, Білорусі та Грузії.

Особлива загроза полягає у здатності алгоритмів TikTok створювати «інформаційний вакуум» або «бульбашки» навколо користувачів, гіперфокусуючись лише на кількох основних, вказаних при створенні акаунтів, інтересах і витісняючи практично будь-який інший контент. Така вузька концентрація робить платформу ідеальним середовищем для швидкоплинних кампаній, які поширюють спеціально розроблені маніпулятивні наративи. Зокрема, певні соціальні та вікові категорії (наприклад, внутрішньо переміщені особи або молоді геймери) стають особливо вразливою цільовою аудиторією для антиукраїнської дезінформації, піддаючись впливу контенту, який малює негативний портрет України та її керівництва. Крім того, потрібно підкреслити слабке модерування того типу ігрового контенту, який нормалізує зображення насильства. Відсутність зрозумілості, прозорості щодо алгоритмів поширення контенту в TikTok і порушення чи «дірки» у правилах, встановлених самою платформою, загрожують інформаційній безпеці українських користувачів.

Рекомендації. Серед рекомендацій потрібно виділити два аспекти. По-перше, підкреслювати недосконалий механізм геоблокування акаунтів державних російських медіа. Ці профілі мають статус верифікованих (на прикладі «РИА Новости») попри те, що з мобільного додатку при переході на сам профіль користувач бачить попередження, що акаунт «заблокований у вашій країні або регіоні». Окремі відео з таких акаунтів потрапляли до симульованих користувачів при простому скролінгу (гортанні) відео.

По-друге, слід звернути увагу на те, що державні пропагандистські російські медіа мають гілки, підрозділи або й окремі редакції в інших країнах, наприклад Вірменії, або на територіях із російським впливом (Абхазія), на які не поширюється принцип геоблокування. Відтак вони можуть просто дублювати або відтворювати контент із «материнських» редакцій, який досить вільно та просто потрапляє в стрічку рекомендацій українських користувачів тіктоку. Тобто при взаємодії з тіктоком із боку українських державних інституцій або громадських організацій потрібно наполягати на зміні принципів обмеження або модерування контенту, а не просто попередження про вміст чи недосконале геоблокування акаунтів, які поширюють російську пропаганду та дезінформаційний контент.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
исследование
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
"Орали на меня": на онкобольную Симоньян вызверились медработники
GlavRed
2025-12-02T04:06:18Z
Звезда «Квартала» высказалась о возможности закрытия студии через «Миндичгейт»
Comments UA
2025-12-01T17:57:01Z
50 Cent представляет: Netflix показал трейлер документального фильма «Шон Комбс: Расплата»
GameMag
2025-12-01T16:43:36Z
Ада Роговцева, Олеся Жураковская, Елена Кравец, Екатерина Кузнецова – в трейлере комедии «НУ МАМ»
Комсомольская правда
2025-12-01T15:48:07Z
Диван подождет: куда пойти в Киеве на этой неделе, 1 – 5 декабря
VGorode
2025-12-01T15:39:59Z
Кондратюк отреагировал на слова Козловского о "старом очкарике"
Комсомольская правда
2025-12-01T14:07:07Z
Подчеркнут любой стиль: модные эксперты назвали трендовые цвета зимы-2026
Знай
2025-12-01T13:51:11Z
Ирина Билык призвала запомнить ее красивой и показалась в интересных образах
Фокус
2025-12-01T13:30:48Z
Известная актриса рассказала об ампутации второй ноги
Comments UA
2025-12-01T12:51:58Z
1000 грн от государства: как использовать помощь для оплаты коммуналки
Знай
2025-12-02T04:06:37Z
Скачок цен на продукты: как изменится стоимость мяса, яиц и овощей в декабре
Хвиля
2025-12-02T01:30:39Z
Праздничный стол подорожает: какие продукты вырастут в цене перед Новым годом
Хвиля
2025-12-02T00:00:08Z
Сколько часов не будет света - Укрэнерго опубликовало новые графики на 2 декабря
GlavRed
2025-12-01T21:00:13Z
Американская валюта обнуляется: что изменится в долларах и почему весь мир держат в напряжении
Comments UA
2025-12-01T19:57:27Z
Ирак предложил США разрабатывать крупнейшее месторождение вместо Лукойла
Лига
2025-12-01T18:12:10Z
Один документ, без которого вашу квартиру могут отжать: проверьте, есть ли он у вас
Знай
2025-12-01T17:36:59Z
Программа Национальный кэшбек меняет правила в 2026 году
Новости Украины
2025-12-01T17:33:28Z
Без воды, тепла и света: украинцев предупредили о тотальном блэкауте
Знай
2025-12-01T16:36:38Z
Путин жестко ошибся относительно "мирного плана": названа настоящая задача диктатора
Comments UA
2025-12-02T07:12:54Z
Жестокий террор Одесщины не прекращается: стало известно о серьезных последствиях преступления Кремля
Comments UA
2025-12-02T07:12:43Z
Россия предложила Украине альтернативу членству в НАТО
Comments UA
2025-12-02T07:12:27Z
Молодые парни массово уезжают из Украины: депутат назвал страшные цифры
Знай
2025-12-02T07:06:14Z
Ющенко сделал тревожный прогноз об окончании войны: о чем предупредил экс-президент
Comments UA
2025-12-02T06:45:11Z
Кто стал преемником Келлога и почему именно ему Трамп поручил переговоры с Украиной
Европейская правда
2025-12-02T06:39:40Z
Из "АдН" хотят исключить нового политика, который оказался похожим на Гитлера
Европейская правда
2025-12-02T06:39:36Z
Зачем Путин заговорил об очередном «взятии» Покровска перед визитом Уиктоффа
Comments UA
2025-12-02T06:24:51Z
Белый дом обнародовал обновленные данные о состоянии здоровья Трампа: что показали результаты МРТ
Comments UA
2025-12-02T06:21:42Z
Россияне били по спасателям: повторная атака дрона в Херсоне
Новости Украины
2025-12-02T07:03:57Z
Скандал в Киеве: парализованного мужчину вывезли из больницы и бросили замерзать возле метро
TSN
2025-12-02T06:24:09Z
Туапсе: местные жители сообщают о взрывах и пролете дронов
TSN
2025-12-02T03:33:07Z
Мужчина обнаружил у себя в подвале "гиганта", которого не смог выпроводить: что известно
TSN
2025-12-01T22:21:44Z
"Случайно щупал" – суд в Киеве отказался наказывать мужчину, трогавшего девушку в метро
Comments UA
2025-12-01T21:00:19Z
В Днепре число раненых возросло до 43 человек, 10 в тяжелом состоянии
Комсомольская правда
2025-12-01T18:33:43Z
Побег из ТЦК: что грозит – штраф или тюрьма
Знай
2025-12-01T18:06:57Z
Ціни на залізну руду протягом листопада досгяли 4-місячних мінімумів
AgroNews
2025-12-01T18:03:46Z
Во Франции задержали двух несовершеннолетних по подозрению в терроризме
Европейская правда
2025-12-01T18:03:00Z
РФ атаковала 62-ма беспилотниками, 20 из них попали
Украинская правда
2025-12-02T07:15:43Z
Какой завтра, 3 декабря, праздник — все об этом дне, какой церковный праздник, что нельзя делать
TSN
2025-12-02T07:09:32Z
Ошибка в трудовой: как ПФУ лишил пенсионера заслуженных выплат
Хвиля
2025-12-02T06:27:23Z
3 декабря — какой церковный праздник, который не рекомендуется делать в этот день и почему
TSN
2025-12-02T06:24:14Z
Украинцы могут отсудить возможность уезжать из страны: как это возможно во время мобилизации
Знай
2025-12-02T06:06:13Z
Опасность для водителей-должников: кого могут лишить права вождения
Хвиля
2025-12-02T05:30:20Z
По 30 тысяч человек ежемесячно: ТЦК усилили мобилизацию - к чему готовиться
Знай
2025-12-02T04:36:04Z
Какой церковный праздник 2 декабря: за кого обязательно нужно помолиться в этот день
Comments UA
2025-12-02T04:27:48Z
Не испортите Новый 2026 год: какие цвета категорически запрещено одевать в ночь встречи Огненной Лошади
Знай
2025-12-02T04:21:58Z
Об этих свойствах петрушки мало кто знает: врачи поразили открытием
Comments UA
2025-12-02T07:12:49Z
Горячий душ может быть очень опасным: медики удивили новым открытием
Comments UA
2025-12-02T07:09:29Z
Всю зиму болеть не будете: нутрициолог назвала топ-5 продуктов, повышающих иммунитет
Знай
2025-12-02T05:51:42Z
Найдите две скрытые ошибки на картинке: у вас есть 30 секунд
Comments UA
2025-12-02T05:36:22Z
Интуитивное питание: миф или реальная возможность питаться без стресса
TSN
2025-12-02T05:21:23Z
Таропрогноз на 2 декабря: день открытий, изменения ритма и важных внутренних сигналов
TSN
2025-12-02T04:33:32Z
Лекарства на него не действуют: мир охватил редкий опасный грибок, поражающий пах и ягодицы
Знай
2025-12-01T21:30:35Z
Вздутие, изжога и потеря веса: какие опасные сигналы посылает нам кишечник
Знай
2025-12-01T19:51:37Z
Работает лучше снотворного: какой напиток помогает в борьбе с бессонницей
Знай
2025-12-01T18:51:05Z
В России сотни машин Porsche сломались: почему перестали работать на ходу
Comments UA
2025-12-01T20:51:05Z
Водители и не подозревают: механик рассказал о 7 простых вещах, которые разбивают коробку передач
Фокус
2025-12-01T15:15:21Z
В Европе появится семейный электрокроссовер Tesla с запасом хода более 600 км
Фокус
2025-12-01T14:00:05Z
Новый малазийский электрокроссовер за $19 500 оказался дешевой копией Tesla
Фокус
2025-12-01T13:12:40Z
Одна ошибка может ухудшить контроль над авто: специалисты предупредили водителей
GlavRed
2025-11-30T13:45:30Z
В интернете показали уникальный шестиколесный суперкар Ferrari
Фокус
2025-11-30T09:15:45Z
А якщо концепт Mazda виявиться значно ближчим до серійної Mazda2, ніж ми припускаємо?
Топ Жир
2025-11-29T14:27:31Z
За пять дней — от продажи старого авто до Land Rover за 1,6 млн: заместительница мэра Черкас обновила машину
Знай
2025-11-29T07:21:51Z
Адвокат назвал фразу, которую никогда не следует говорить полицейскому во время остановки авто
Comments UA
2025-11-28T20:00:16Z
Россияне били по Днепропетровщине: 2 пострадавших, повреждена инфраструктура
Украинская правда
2025-12-02T07:12:23Z
Стало відомо, чому в Україні знижуються ціни на експортному ринку ріпаку
AgroNews
2025-12-02T07:06:05Z
Туманы и +12: 2 декабря Украину накроет "теплая морось"
TSN
2025-12-02T06:36:44Z
Генштаб: На Покровском направлении ВСУ остановили более 70 атак россиян возле 18 населенных пунктов
Украинская правда
2025-12-02T06:27:50Z
"Украинская команда" передала зарядные станции 28-й бригаде - Палатный
Знай
2025-12-02T06:12:02Z
В DeepState назвали два города, где ситуация становится все более критической
Comments UA
2025-12-02T05:30:41Z
Кого накроет волна везения 2 декабря: 6 счастливых знаков зодиака
TSN
2025-12-02T04:33:51Z
Что происходит на фронте Днепропетровщины, Запорожья и Харьковщины, пока США и Россия договариваются о "мире" для Украины
Украинская правда
2025-12-02T03:33:59Z
Гороскоп на сегодня 2 декабря: динамика Близнецов, споры Львов и уверенность Козерогов
Знай
2025-12-02T02:33:27Z
2026-й под управлением Огненной Лошади: кого ждет взлет, кого - перезагрузка, большой гороскоп для всех знаков Зодиака
Знай
2025-12-02T05:21:54Z
Как отмыть деревянную кухонную доску от грязи и неприятного запаха - лайфхак
GlavRed
2025-12-02T03:27:49Z
Тест на IQ: найдите 3 отличия на картинке мальчика у источника с водой за 19 с
GlavRed
2025-12-02T01:03:35Z
Тест: выберите мост и проверьте, кто вы — мечтатель, реалист или навигатор
TSN
2025-12-01T22:21:52Z
День ангела 2 декабря: кого и как поздравлять с именинами
TSN
2025-12-01T22:21:34Z
Бюджетное блюдо, побеждающее дорогие закуски: свекольный рулет с селедкой, что покорит гостей из первого куска
Comments UA
2025-12-01T20:36:05Z
Это испортит ваш 2026-й: главные запреты для новогоднего стола в год Огненной Лошади
Comments UA
2025-12-01T19:39:02Z
Газовая конфорка вся в жире?: простые средства вернут идеальную чистоту – без дорогой химии
TSN
2025-12-01T19:06:09Z
Как вернуть то, что у вас украли: магический ритуал, который срабатывает без спецнавыков
Знай
2025-12-01T17:51:12Z
Ученые предупредили, что вся Европа может остаться без воды: Украина тоже под угрозой
Знай
2025-12-02T06:51:33Z
Як змінились ціни на продукти харчування за рік
AgroNews
2025-12-02T05:03:04Z
Новая сюжетная глава, ускоренная прокачка и переработанный Язычник: "Аллоды Онлайн" получили крупное обновление "Кровь Королей"
GameMag
2025-12-02T04:54:43Z
ChatGPT безопасен не всем: ученые обнародовали данные новых исследований
Comments UA
2025-12-01T19:45:58Z
Ученые нашли птицу с идеальным камуфляжем: как выглядит
TSN
2025-12-01T19:06:44Z
Семья сильнее всех: Представлен тизер финального DLC для Atomic Heart
GameMag
2025-12-01T18:03:01Z
Емкость повербанка: при выборе этого устройства обязательно обратите на это внимание, советуют эксперты
TSN
2025-12-01T17:21:57Z
Як продукти впливають на емоційний фон
AgroNews
2025-12-01T17:09:13Z
Styx: Blades of Greed перенесли на 2026 год — игра выйдет 19 февраля
GameMag
2025-12-01T16:48:57Z
Известный украинский футболист «Динамо» ушел из жизни
Comments UA
2025-12-01T16:27:32Z
Усик назвал соперника, с которым хочет выйти на ринг. Спойлер: это не Фьюри
Комсомольская правда
2025-12-01T16:03:23Z
Футболистам запрещено бегать с мячом в руках: как странные правила меняли игру
Фокус
2025-12-01T14:51:44Z
Первая украинская чемпионка Европы по акробатике: тренировались в залах без тепла и света
Комсомольская правда
2025-12-01T14:07:13Z
Умер легендарный футболист "Динамо" - семикратный чемпион и обладатель еврокубков
GlavRed
2025-12-01T10:00:56Z
День рождения "Барселоны": как появился клуб, который изменил историю футбола
Фокус
2025-11-29T10:42:17Z
Англичанин определил самое вкусное блюдо Украины: которое выбрал
Comments UA
2025-11-28T22:12:33Z
Российская спортсменка придумала новое прозвище Путину
Comments UA
2025-11-28T15:36:34Z
Украина на обочине: каким видит 2026 год The Economist и стоящие за ним "хозяева мира"
Фокус
2025-11-28T15:21:00Z