Компанії Google та Jigsaw запустили ініціативу з медіаграмотності в Україні для боротьби з поширенням дезінформації онлайн та підвищення стійкості користувачів до поширених методів онлайн-маніпуляцій. Ініціатива реалізується у співпраці з Moonshot та авторитетними місцевими організаціями та експертами, зокрема «Центром протидії дезінформації», Vox Ukraine, StopFake, «Детектор Медіа», «Суспільне» та BBC Media Action, повідомлено у блозі «Google Україна».
Компанія Moonshot провела серію інтерв'ю із експертами згаданих організацій та медіа про поширення дезінформації в Україні та стану онлайн-безпеки. Далі був проведений тематичний аналіз даних інтерв'ю, щоб визначити загальні теми дезінформації, актуальні методи маніпуляцій та аудиторії, які можуть бути більш вразливими або стати мішенню дезінформації. Для усіх проявів знайшли контекстне підтвердження - приклади з різних соцмереж.
Moonshot визначив поточні та нові маніпулятивні наративи, що циркулюють в Україні, та виявив такі три основні техніки маніпуляції:
- Астротурфінг (Astroturfing) — ця маніпуляційна тактика передбачає створення видимості успільних рухів через скоординовану, неавтентичну поведінку, часто з використанням ботів або фейкових акаунтів у соціальних мережах.
В українському контексті це зазвичай використовується для цілеспрямованого переслідування або штучного пригнічення чи посилення конкретного контенту/наративів.
- Емоційна маніпуляція — провокування сильних емоцій, таких як сум, безнадія, обурення та виснаження, щоб запобігти критичному мисленню щодо теми. В українському контексті емоційні маніпуляції використовуються для посилення психологічного виснаження, спричиненого воєнним конфліктом.
Маніпуляції часто стимулюють інтенсивний страх і гнів, щоб загострити соціальні розбіжності, а також для посилення фрустрації щодо українських інституцій і воєнних зусиль.
- Підміна контексту — практика вилучення інформації з її оригінального контексту для створення хибного або оманливого наративу.
В Україні сфабриковані або маніпулятивні новинні історії поширюють плутанину щодо того, яка інформація або новинні ресурси заслуговують на довіру. Дипфейки відомих політиків і військових діячів, згенеровані штучним інтелектом, також націлені на громадян із закликами до капітуляції або відмови від пожертв військовим.
На основі цього дослідження та за експертної підтримки місцевих партнерів було створено три навчальні відео про кожен із найпоширеніших сьогодні в Україні метод маніпуляцій. Створюючи їх врахували, що найбільш вразливою аудиторією маніпуляцій є молодь і старше покоління, а при оцінюванні інформації люди найбільше довіряють близьким людям. У навчальних відео відомі українці обговорюють зі своїми родичами та близькими техніки маніпуляцій, які зараз найактивніше використовують в Україні для поширення дезінформації.
«Щоб розкрити ці моменти, у відео використовуються реалістичні сімейні діалоги за участю відомих українських особистостей та їхніх родичів у кухонному оточенні. Це знайоме середовище відображає місце, де багато сімей ведуть бесіди. Демонструючи розмови про дезінформацію, які охоплюють різні стосунки та вікові групи (батьки-діти, подружжя), відео мають на меті навчити глядачів двом речам: як розпізнавати маніпуляції та як захистити своїх близьких», — сказано у повідомленні.
Відео «Емоційна маніпуляція. Дізнайтеся, як захистити себе»У відео телеведуча Марічка Падалко, артист Влад Лефльор та ютуб-ведуча Саша Гонтар ведуть типові сімейні діалоги зі своїми родичами, які ілюструють кожну техніку маніпуляції. Такий підхід має заохотити глядачів вести подібні розмови у власних колах родини та друзів.
Відео «Астротурфінг. Дізнайтеся, як захистити себе»
Відео з пребанкінгу будуть поширюватися через цільові рекламні кампанії на популярних платформах соціальних мереж, охоплюючи аудиторію там, де вона може зіткнутися з онлайн-дезінформацією.
Пребанкінг — це комунікаційна стратегія, спрямована на підвищення стійкості до дезінформації. Її мета — допомогти аудиторії розпізнавати та протистояти маніпулятивному контенту, підвищуючи стійкість до дезінформації у майбутньому.
Дізнайтеся більше про цю ініціативу з медіаграмотності можна на спеціальній сторінці.
Фото: Проєкт з медіаграмотності із навчальними відео від Google та партнерів
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.