Про це у Телеграмі повідомляє Департамент стратегічних розслідувань Нацполіції, передає Укрінформ.
"Оперативники управління стратегічних розслідувань у місті Києві спільно зі слідчими управління поліції в метрополітені ГУНП в місті Києві зібрали докази протиправних дій посадовців столичної підземки, що призвели до розгерметизації та тріщин у стінах тунелю. Серед підозрюваних — виконувач обовʼязків начальника комунального підприємства "Київський метрополітен" та начальник служби колії, тунельних споруд і будівель", - зазначають у відомстві.
В Офісі генпрокурора поінформували, що посадовцям інкримінують службову недбалість, що призвела до тяжких наслідків (ч. 2 ст. 367 ККУ).
За даними слідства, неналежне виконання обов’язків працівниками київського метрополітену призвело до розгерметизації тунелю, виникнення тріщин у його стінах та підтоплення на ділянці в межах Оболонсько-Теремківській лінії.
У прокуратурі зазначили, що посадовці не проводили огляд тунелів, обстеження та спостереження за ослабленими конструкціями та спорудами, що призвело до потрапляння води до тунелю на перегоні між станціями метро «Деміївська» - «Либідська», появи утворень, вимивання та порушення цілісності гідроізоляції тунелю метро протягом тривалого часу. Внаслідок цього відбувалося поступове руйнування окремих елементів тунелів.
У грудні 2023 року на деяких ділянках синьої гілки столичної підземки сталось аварійне підтоплення та просідання ґрунту над тунелем, що спричинило тимчасове обмеження руху потягів через низку станцій метро та повне закриття окремих його ділянок.
У звʼязку з цим КП "Київпастранс" запустило тимчасові маршрути наземного транспорту, які дублюють підземну схему руху. У цьому зв'язку лише за період з грудня 2023 року до березня 2024-го міському бюджету завдано збитків у розмірі понад 138, 5 млн грн.
Своєю чергою Київський метрополітен через аварію та закриття низки станцій недоотримав майже 26 млн грн доходів.
В ОГП наголосили, що суми збитків не є остаточними, оскільки ремонт тунелю метро між станціями "Деміївська" та "Либідська" і його фінансування ще тривають.
Під час досудового розслідування було проведено значний обсяг слідчих та процесуальних дій - пожежно-технічну, комплексні комп’ютерно-технічну, судову інженерно-технічну, комісійні будівельно-технічну та економічну експертизи, а також екпертизи металів, речовин та сплавів.
За їх результатами встановлено, що експлуатація тунелю метро між станціями "Деміївська" та "Либідська" є неналежною та не відповідає будівельним нормам і правилам, заявили в ОГП.
Слідчі встановлюють і збирають докази щодо інших посадовців КП "Київський метрополітен" та КМДА, службова недбалість яких призвела до таких наслідків.
У КП «Київський метрополітен» заявили, що наполягають на неупередженому розслідуванні у справі щодо аварії між станціями метро «Деміївська» – «Либідська» та готові до співпраці з правоохоронцями.
У метрополітені зазначили, що сьогодні, 23 липня, в.о. начальника КП «Київський метрополітен» і керівнику служби колії, тунельних споруд і будівель вручили підозри у справі щодо ситуації, яка виникла на перегоні між станціями метро «Деміївська» – «Либідська».
«Попри те, що експертні звіти та дослідження науковців підтверджують, що проєктна документація містить неякісні проєктні рішення, а під час будівництва було неякісно споруджено конструкцію тунелю цієї ділянки, основні звинувачення полягають у нібито неналежному утриманні та обслуговуванні тунелю, а також його експлуатації», - наголосили в комунальному підприємстві.
В метрополітені зазначили, що за результатом проведених досліджень, які на цей час дооформлюються, підтверджено, що під час зведення конструкції тунелю не було виконано хімічного закріплення ґрунтів. Також виявлено відхилення від проєктних рішень при будівництві тунелю, зокрема розміри тюбінгів оправи тунелю та частина лоткових блоків не відповідають проєктним.
Водночас експерти підтверджують, що всі необхідні регламентні роботи з утримання та експлуатації перегінного тунелю виконувалась у повному обсязі.
«Зважаючи на очевидний політичний тиск, «Київський метрополітен» наполягає на неупередженому розслідуванні і готовий до співпраці з правоохоронними органами. Разом із тим керівництво столичного метрополітену буде доводити безпідставність звинувачення у суді», - підкреслили в Київському метрополітені.
Попри все, зазначили у метрополітені, фахівці докладають максимальних зусиль, щоб поновити рух поїздів на ділянці на початку осені. Роботи на будмайданчику тривають цілодобово. Після завершення ремонту, перед повноцінним відновленням руху, здійснять тестові пуски поїздів.
«Нагадаємо, що «Київський метрополітен» – підприємство критичної інфраструктури, яке забезпечує перевезення пасажирів і цілодобове укриття населення. Без перебільшень, це одне з найбільших укриттів столиці, дестабілізація роботи якого може призвести до негативних наслідків», - зауважили у Київському метрополітені.
Як повідомлялося, 8 грудня 2023 року влада Києва оголосила про припинення руху поїздів на відрізку між станціями "Либідська" і "Деміївська" Оболонсько-Теремківської лінії метро у зв'язку із підтопленням тунелю.
Попередньо встановлено, що підтоплення сталося через розгерметизацію тунелю.
Прокуратура розпочала досудове розслідування.
Фото: Київська міська прокуратура