Ціна на каву досягла рекордної позначки з 1970 року – Bloomberg
Кавоманам варто шукати додаткові ресурси для того, щоб підтримувати свою звичку насолоджуватися ароматом і смаком тропічного напою. За спостереженнями оглядачів видання Bloomberg, ціни на деякі сорти кави досягли рекордної позначки, яку не спостерігали з 70-х років минулого століття.
Зокрема, суттєво зросла вартість зерен робусти, яку використовують як для реалізації зернової кави, так і для виготовлення популярних сортів розчинної. Схожа ситуація спостерігається і щодо вартості зерен арабіки, яка має тонший смак і популярна серед тих, хто любить насолоджуватись зерновою кавою. Зерна арабіки високої якості мали найвищі за останні два роки показники ціни.
Чому ціни на каву стали вищими?
Експерти пояснюють суттєве зростання ціни кави значним скороченням урожаїв у В'єтнамі внаслідок посухи. Саме у В'єтнамі вирощують значну кількість експортної кавової робусти. Водночас у Бразилії надзвичайно суха погода і помітні зміни клімату викликали скорочення врожаю кавової арабіки.
Аналітики вказують на те, що відмінність між ф'ючерсними цінами на арабіку та робусту є найменшою за всю історію реалізації кави в глобальному економічному просторі. Такий мінімальний ціновий розрив змушує постачальників шукати арабіку нижчої якості і придбавати її замість раніше дуже популярної робусти, щоб скоротити витрати на постачання сировини.
Не тільки клімат винний: на ціни впливає стрімке зростання попиту
На зростання цін, за оцінкою оглядачів, впливає не тільки клімат, але й суттєве зростання попиту, зокрема в Китаї. Частково вплив на ціни може спровокувати давня проблема низьких закупівельних цін зерен кави у фермерів.
Низька вартість придбання сировини обсмажувачами зерен та торговельними компаніями провокує фермерів не інвестувати в нові і більш стійкі до кліматичних змін плантації кави. Таким чином, зростання вартості може допомогти збільшенню кількості пропозиції, а відповідно, з плином часу і зменшити вартість запропонованого товару.
Ціна кави має межі: не більше 3 доларів за чашку
Експерти Колумбійської школи бізнесу вважають, що цінова межа є і в питанні кави. Покупці можуть почати шукати дешевші замінники своїм звичним, але дорожчим видам кавових напоїв. Оптимальною вартістю, вище якої навряд чи буде продаватись кава для середньостатистичного покупця, спеціалісти вважають $3. Водночас частина продавців, наприклад Starbucks та деякі інші, фіксує вартість ціни на каву іноді на термін понад рік. Тому компанія може забезпечити покупців фіксованою ціною тривалий час, хоча частина продавців не має такого економічного буфера.
Фейкові виробники намагаються підмінити якісний товар: додають гілки, частки інших рослин
Попри те, що споживачам складніше платити за зростання вартості, виробники, які виготовляють підробки, намагаються пропонувати “вигідну” ціну, додаючи у каву гілки, частини інших рослин і навіть рослинне сміття. Таким чином збільшується вага, хоча кількості кави в таких “сумішах” зерен стає менше, ніж має бути.
Навіть у Бразилії, яка вважається країною кавоманів, тільки нещодавно виявили 19 фальшивих марок кави на полицях магазинів і супермаркетів.
Як повідомлялося раніше, обмеження пропозиції кави призвело до зростання цін. Сорт робуста подорожчав приблизно на 40% за перші шість місяців 2024 року. Посуха у В'єтнамі, найбільшому експортері робусти, зашкодила врожаю і може призвести до дефіциту зерен четвертий рік поспіль. Бразилія, найбільший світовий виробник кави, також збирає менший, ніж очікувалося, врожай арабіки.