АТ «Укрзалізниця» не виставляє весь свій вагонний парк на аукціони, що суттєво зміщує точку перетину кривих попиту та пропозиції у бік збільшення ціни.
Про це зазначають аграрії у матеріалі AgroPortal.ua «Ажіотаж на аукціонах: як Укрзалізниця піднімає ціни ручним розподілом вагонів».
У результаті таких дій, додають у асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ), аукціони УЗ з оренди вагонів-зерновозів перетворилися на ручний інструмент для маніпулювання та збагачення на аграріях, у котрих альтернативи перевезення відсутні.
«Штучний ажіотаж на аукціонах УЗ та обмеження пропозиції по вагонах можна порівняти з продажами води у спеку. Наприклад, у нас є 2 т води, але ми продаємо лише по 100 л в день. Звісно, усі борються за ці 100 л, адже завтра аукціону може і не бути, а через кілька днів виставляють на аукціон 150 л. Чи буде ще колись аукціон — невідомо, зміни відбуваються день у день, що створює ще більшу напругу та підвищення ціни», — констатує гендиректор УКАБ Олег Хоменко.
За його словами, за відсутності конкретного порядку проведення аукціонів ніхто не несе й відповідальності, оскільки немає що порушувати за незатверджених процедур.
Водночас експерт ринку логістики, голова ГС «Цифрові шляхи свободи» Юрій Щуклін додає, що дані з сайту самої УЗ є неспростовними доказами обмеження пропозиції вагонів та зміни правил: «Наприклад, восени 2023 року кожен наступний аукціон був за іншими правилами, з іншою кількістю вагонів, з іншою швидкістю».