У «ТікТоці» виявили понад 2 тис. акаунтів, які обслуговують російську інформаційну спецоперацію, що має на меті дискредитувати мобілізацію в Україні та дії службовців територіальних центрів комплектування. Їх об'єднує поширення контенту із гештегом «ценемояукраїна». Про це повідомила датажурналістка медіа Тексти.org.ua Юлія Дукач у дописі на фейсбуці.
За її словами журналісти-дослідники впенені, що це одна ботоферма через кілька виявлених ознак:
Усі вони ведуть на один телеграм-канал;
- саме ця ферма підняла гештег «ценемояукраїна» в українських трендах тіктоку, йдеться про понад 20 млн переглядів, водночас журналісти не виявили жодного реального тікток-юзера, який би користувався таким хештегом;
- у «засвічених» ботів однаковий принцип створення унікальних ID та декілька повторюваних аватарок;
- вони використовують однаковий спосіб обманювати алгоритми тіктоку.
«Я дуже не хочу виносити приклади цього російського психоделу в фейсбук стрічку. Тому просто сходіть за посиланням — там не так багато тексту, але ще багато цікавих знахідок, і трохи психоделічних гіфок», — написала авторка.
Приклади миготливих заставок з акаунтів ботів у тіктоці, що поширюють відео із гештегом «ценемояукраїна»
- Читайте також: Найпопулярнішим хештегом в українському тіктоці на сьогоді є #ТЦК, — моніторинг
Натомість вона поділилася підсумками роботи з виявлення згаданої російської дезінформаційної ботофери:
- Російська деза суперактивна в тіктоці — у грудні минулого року вже було перше найгучніше викриття 12 800 російських тікток-ботів, які поширювали фейки про Резнікова для європейців. Вочевидь, не останнє.
- Навіть одна недолуго зроблена, примітивна російська тікток-ферма на 2000 акаунтів здатна за кілька тижнів зібрати > 200 тисяч лайків та отримати > 4 мільйонів переглядів. Дані зі сторінки TikTok Creative Centre, де в цього хештегу щонайменше 20 мільйонів переглядів, натякають, що ми виявили ще не всі акаунти, які брали участь у цій операції.
- Трохи оптимізму: на момент збору даних, 25 липня, на деяких сторінках були ознаки видаленого контенту, а деякі відео були приховані як такі, що можуть містити сцени насильства, а отже, їх просування було також обмежене платформою. Це свідчить про те, що тікток усе ж таки намагається боротися проти неавтентичної поведінки. Але не так ефективно, як нам того хотілося б.
- І найнебезпечніше: попри те що ці відео на вигляд штучні й не надто вірусяться, хештег «ценемояукраїна» потрапив у тренди. А отже, є ризик, що його могли почати використовувати реальні юзери.
Фото: Тексти.org.ua
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.