MY.UAНовини
Історія ігрового жанру стратегій у реальному часі. Частина перша: Витоки
Історія ігрового жанру стратегій у реальному часі. Частина перша: Витоки

Історія ігрового жанру стратегій у реальному часі. Частина перша: Витоки

Жанр стратегій у реальному часі колись був королем ігрової індустрії. Зараз від колишньої величі залишилися лише спогади в пам’яті тих, хто застав розквіт жанру. У цьому тексті згадуємо основні етапи розвитку стратегій у реальному часі та розповідаємо про знакові ігри, що вплинули на жанр. Усе почалося задовго до Dune II.

Предтечі

Жанр стратегій у реальному часі (RTS) почав свій шлях на початку 80-х років минулого століття. 1982 року для платформ Intellivision і Mattel Aquarius виходить гра Utopia, у ній з’являються перші базові елементи жанру, що простежуються в сучасних іграх. В Utopia гравець розбудовує власний острів, для цього потрібно будувати школи, лікарні, фабрики, житлові будинки, а також ловити рибу і молитися, щоб над вашим островом пройшов дощ, що найкращим чином позначиться на врожаї. Так, уже на той час у грі були погодні умови, які впливали на, так би мовити, ігролад.

У міру розвитку острова збільшується і його населення. А як ми знаємо, люди люблять комфорт і щоб було що поїсти, для задоволення цих потреб доводиться будувати нові будинки. А якщо громадянам щось не сподобається, то вони можуть влаштувати бунт і навіть почати руйнувати ваші споруди. Заважають у будівництві утопії ті ж погодні умови, може налетіти ураган, або пірати, які полюють за вашими рибальськими кораблями, та найбільшу небезпеку становить інший гравець, який здійснює диверсії на вашому острові.

На початку гри можна вибрати кількість раундів, до 50, і час кожного раунду, від 30 до 120 секунд. Умови перемоги досить прості — хто набере більше очок наприкінці кожного раунду, той і переміг. У грі всього два острови і кожним керує живий гравець. Як ви розумієте, мережевого мультиплеєра на той час не було, а щоб грати було цікавіше, доводилося йти на ризики та запрошувати до себе друзів.

Якщо не дивитися на скриншоти, то можна подумати, що я описав будь-яку із сучасних економічних стратегій. Гра не має великих ланцюжків будівництва, ресурсів як таких теж немає. Все купується за золоті злитки, які накопичуються за рибний улов, урожай після дощу і нараховуються як бонус за підсумком кожного раунду. Військове ремесло теж відсутнє, хоча можна побудувати захисні кораблі, які будуть відбиватися від нахабних піратів.

Багато з того, чого не вистачало в Utopia, з’явилося в Cytron Masters, яка вийшла 1982 року. Основне завдання гри — знищити базу противника і не підпускати його до своєї. У грі з’явилися точки інтересу, енергохаби, захоплюючи які ми отримуємо ресурси для наймання військ. Загалом у грі є кілька типів військових юнітів, кожен з яких зі своїм унікальним типом стрільби.

Звичайні солдати автоматично атакують найближчого супротивника, є ще міни, ракети типу земля-земля, захисні бункери та командири, завдання яких — приймати накази з командного центру (бази) і роздавати їх на полі бою. Першорядне завдання — захопити генератори енергії, яких всього вісім штук на карті і максимально збільшити свою армію. З особливостей гри варто відзначити повну відсутність будівництва, що пізніше запозичать Relic для Company of Heroes і Warhammer 40,000: Dawn of War.

Версії гри для Apple II і Atari відповідно

Об’єднавши ці дві гри вже можна отримати цілком сучасну гру, із застереженнями, звісно ж. Але, як то кажуть, диявол криється в деталях, і впродовж наступних десяти років жанр обростав новими механіками та поліпшеннями вже наявних.

Того ж року, що і Cytron Masters, виходить Legionnaire. У цій грі доводиться воювати з противниками під управлінням ШІ. У грі відсутнє будівництво, управління ресурсами і навіть наймання юнітів. Головний акцент зроблено на військову тактику і управління військами.

Кожного бою наші війська та армія противника розкидаються в різні точки на карті, тож противника доводиться ще шукати. Важливу роль у тактиці відігравав ландшафт і перепад висот. Наступного 1983 року світ побачив Stonkers. Як і у випадку з Legionnaire, гравець бере під командування цілу армію з піхотою, танками і артилерією. У грі відсутнє будівництво, а юніти мають запас витривалості, який поповнюється за допомогою припасів.

Legionnaire (1982) и Stonkers (1983)

Ще однією важливою грою, що вийшла 1983 року, стала Bokosuka Wars. Як і згаданий Cytron Masters, вона має шахову концепцію ведення бою за умовними клітинами.

Гра стала важливою не тільки для RTS, а й для жанру RPG. Тут усього три типи юнітів, кожен зі своїм конкретним завданням. Лицарі можуть зламати браму, яка утримує солдатів, солдати знешкоджують смертельні плитки, наступаючи на які вмирають інші юніти, а король може ламати цілі укріплення. Самі битви прораховуються в автоматичному режимі з урахуванням загальної сили юнітів. Коли король гине, з’являється мало не знущальний напис “WOW! YOU LOSE!”.

Наступний 1984 рік подарував гравцям The Ancient Art of War, назва якої відсилає до «Мистецтва війни» Сунь-цзи. По суті, ця гра — прямий прабатько обожнюваної серії Total War, перша частина якої, Shogun: Total War, вийде тільки 2000 року.

Судіть самі, гра поділена на глобальну карту й окремий бойовий режим. На глобальній карті ми будуємо будівлі та переміщуємо фігурки війська, до речі, всі дії на глобальній карті відбуваються в реальному часі. Сутички з супротивниками відбуваються на різних локаціях, залежно від того, де ви зустрілися: у полі, в горах, на мосту або біля стін замку.

Велике значення в боях має рельєф — що вище стоять лучники, то краще вони розстрілюють загони супротивників. Загалом у грі три типи юнітів і їхня сила будується на принципах «камінь-ножиці-папір». Варвари сильні проти лучників, лучники добре справляються з лицарями та незамінні під час штурму й оборони замку, а лицарі краще за інших захищають лучників від варварів. Бої прораховуються автоматично, але за бажання можна особисто взяти під контроль війська. Ну чим не Total War? Хоча в грі повністю відсутня будь-яка економіка.

Nether Earth 1987 року не відзначилася сильним впливом на весь жанр стратегій, але безумовно мала свої фішки, які в майбутньому використовувалися в окремих іграх. У Nether Earth довга карта, як конвеєр, на якій розташовані заводи, захоплюючи які ми отримуємо ресурси для будівництва роботів. І ось тут криється основний геймплейний елемент гри.

Роботів ми самі збираємо по частинах. Є обов’язкові елементи, їх всього два — двигун і хоча б одна зброя, а далі все залежить від ваших уподобань. Можна навісити кілька видів зброї, можна зробити ходячу атомну бомбу, або легкого «розвідника». Про всяк випадок, класів у грі немає. Ігролад тут репетативний. Ми захоплюємо заводи, отримуємо ресурси та будуємо роботів і так до переможного кінця, поки не пройдемо весь конвеєр і не захопимо базу противника. Усіма роботами керує ШІ, за бажання, одночасно можна взяти під контроль одного з них, але керування в грі настільки погане, що стає чи не найгрізнішою перешкодою на шляху до перемоги.

Формування жанру

У 1988 році вийшла Herzog, але нас більше цікавить її продовження, Herzog Zwei 1989 року. Як і в деяких згаданих іграх, у Herzog Zwei відсутнє будівництво, а весь геймплей зосереджений на мікроменеджменті та захопленні контрольних точок — баз.

На полі бою гравець має свого аватара — меху-трансформера, який бере участь у боях, слугує транспортувальником для військ і за його допомогою виконуються взагалі всі дії в грі, навіть купівля юнітів, що не зовсім зручно. Воїнам можна віддавати накази «Атака», «Оборона», «Захоплення бази» або «Патруль локації».

Кожна захоплена база дає змогу будувати військові юніти, які відрізняються завданням (атака або оборона), а також типом. Маємо піхоту, танки, кораблі та їхні різновиди з різними параметрами живучості, бойової потужності та прохідності перетнутою місцевістю.

Важливою особливістю гри є обмежений боєзапас і паливо у техніки. Дозаправлятися і поповнювати боєкомплект можна якраз таки на захоплених базах. Всього їх на карті дев’ять штук, і щоб дійти до ворожої бази бажано захопити якомога більше таких аванпостів, інакше вам банально не вистачатиме ні палива, ні патронів. Гра мала і невелику поблажку, тільки-но в нашого героя закінчувалося паливо або його вбивали, він одразу ж відроджувався на головній базі, без будь-якого штрафу. Ще в грі є сплітскрін для мультиплеєра.

У кожній з перерахованих ігор знайшлися елементи, симбіоз яких зовсім скоро сформує жанр стратегій у реальному часі в тому вигляді, в якому ми знаємо його і донині. Ще одна важлива деталь — практично всі ігри виходили на консолях того часу, часто були ексклюзивами, як той же Herzog Zwei, що виходив тільки на Sega Mega Drive. Ось така іронія, традиційний ПК-жанр зародився на консолях і досить тривалий час там непогано себе почував.

І ось нарешті на дворі 1992 рік, грудень місяць, а з моніторів гравців гріє палюче сонце Dune II. І давайте відразу розберемося, Dune II: The Building of a Dynasty, Dune II: Battle for Arrakis і Dune: The Battle for Arrakis (без двійки в назві) — це одна й та сама гра, яка виходила в різних регіонах і на різних платформах під різними назвами.

Про саму Дюну вже написано і знято стільки матеріалу, що розповідати про неї не так цікаво, як про інші ігри, що вийшли до неї. Але про основні моменти згадати варто. Наприклад, звідки взялася двійка в назві? Річ у тім, що видавець Virgin Interactive доручив французькій студії Cryo розробку гри за всесвітом Дюни.

Перші напрацювання видавцеві не дуже сподобалися, але студія вмовила босів дати їм можливість доробити гру. Щоб якось підстрахуватися і не розтринькати ліцензію, Virgin прийшли вже до Westwood Studios із пропозицією зробити гру за всесвітом Дюни. Westwood на той момент уже випустили кілька успішних ігор, серед яких серії Eye of the Beholder і BattleTech.

Так вийшло, що в один рік вийшли одразу дві гри, «французька» Dune була солянкою з різних жанрів, зокрема покрокової стратегії, квесту і в якомусь сенсі симулятора верхової їзди (здогадайтеся на кому саме). Dune II від Westwood Studios була вже класичною стратегією в реальному часі. За основу було взято Herzog Zwei, про який я писав раніше.

Одна з причин, чому Westwood взялися за роботу над грою, була любов Бретта Сперрі, керівника студії, до романів Френка Герберта і навіть фільму Девіда Лінча. Студії набридли повільні покрокові стратегії і вони хотіли зробити щось більш динамічне і чого вже там, більш веселе. До речі, та сама стратегія «налаштувати юнітів сильніше та побільше» була вже в Dune 2.

Westwood об’єднали всі напрацювання своїх попередників і приправили їх елементами економічної стратегії, додали навіть радників із Civilization, роль яких виконують ментати.

Отже, загинайте пальці. У грі представлені три протиборчі фракції, видобуток ресурсів, повноцінна глобальна мапа з можливістю вибору місії, будівництво бази і наймання юнітів, безліч різноманітної техніки і піхоти, вперше мапа була закрита від гравця туманом війни, а деякі геймплейні елементи залежали від наявності необхідної будівлі.

Наприклад, мінікарта відкривалася тільки після побудови локаційної вежі, та й сама мінікарта була новинкою. У грі присутні маленькі геймплейні елементи, на кшталт того, що важка техніка може передавити піхоту, а всі ваші плани захоплення Арракіса легко поламає Шаї-Хулуд, з’ївши кількох потужних бойових одиниць. Хробак з’являється у випадкових місцях і може поласувати навіть ворожими юнітами. Зовсім забув, вибір фракції впливав на фінал гри, точніше, на долю імператора. Дрібниця, а приємно.

Крім інших переваг, гра мала приголомшливий вигляд і, до того, працювала відмінно навіть на слабких комп’ютерах того часу. Безліч юнітів на екрані, дим, вибухи, сліди від транспорту, гра була натурально Crysis-ом свого часу, тільки ідеально оптимізована для роботи на будь-якому калькуляторі.

І напевно найважливіше, самі розробники нарекли гру жанром «стратегія в реальному часі». На жаль, ця назва приживеться тільки через роки.

DOS-версія гри

Dune II хоч і стала стовпом жанру, але для сучасного гравця буде жахливо незручною. У грі все ще залишалося коріння варгеймів із клітинами та покроковими боями та пересуваннями. Гравець віддає накази кожному юніту окремо, обираєте танк, натискаєте окрему кнопку «Атакувати» і вказуєте на ціль, яку потрібно розбомбити.

Таким же чином здійснюється пересування. Вибираємо юніт, на панелі праворуч тиснемо кнопку «Рухатися» і вказуємо точку на карті, куди варто змінити місце розташування. Роком пізніше, в консольних версіях гри з’явилася можливість скласти юніти паровозиком, таким чином, щоб вони слідували один за одним, але, ясна річ, ця милиця кардинально мало що змінювала. Пересування здійснюється невидимими клітинами, персонаж доїжджає до краю клітини, на секунду завмирає і рухається далі. Але заради справедливості, це більше візуальна умовність, а не геймплейна.

Були в Дюні й геймплейні недоробки. Наприклад, для будівництва будівлі потрібно спочатку побудувати плитку, на якій зводиться споруда. З погляду лора це логічно, плити захищають будівлі від хробака, але ось ігроладно це затягувало процес.

Три різні фракції за фактом відрізнялися лише спеціальними юнітами та можливостями. У Харконненів взагалі була ядерна ракета, яка при попаданні знищувала третину бази. Самі юніти на папері хоч і відрізнялися своїми можливостями і розробники навіть намагалися зробити «камінь-ножиці-папір», але в грі геть була відсутня хоч якась тактика. Як я вже згадував, достатньо було побудувати найсильніших юнітів і вважай перемога в кишені. Ще в грі був відсутній мультиплеєр у будь-якому його прояві, а мінікарта не мала жодної додаткової функціональності.

Sega Mega Drive-версія гри

Варто врахувати, що більшість мінусів гри описані з позиції людини, яка звикла до сучасних стратегій. У 1992 році гра стала справжнім хітом і викликала небувалий фурор на ринку стратегій і комп’ютерних ігор. Багато видань назвали Dune II однією з найкращих ігор останніх років, а за кілька років гра продалася накладом у 250 000 примірників. Так, на тлі показників сучасних блокбастерів ці цифри мають смішний вигляд, але на початок-середину 90-х це досить високі показники, хоч і не рекордні. Але у нас тут новий жанр, і гравцям тільки належить полюбити його.

Хто захоче пограти в оригінальну Dune II, є кілька портів для сучасних ПК і навіть неофіційний рімейк — Dune Dynasty. У ньому вже додали досягнення прогресу у вигляді зеленої рамки виділення юнітів, але з цим нововведенням випаровується і якийсь шарм гри, та й складність гри балансувалася з урахуванням такого управління, а рамка ламає її геть.

У майбутньому Westwood зробить кілька сиквелів, «Dune 2000» 1998 року розкритикували за мінімум нововведень, по суті вона була рімейком оригінальної гри. Emperor: Battle for Dune, що вийшла 2001 року, була просто ще однією RTS, а на горизонті вже махав ручкою Warcraft III: Reign of Chaos. Про нього пізніше, а поки повертаємося до формування жанру.

Приблизно в цей самий час, у 1993 році Віл Райт і студія Maxis випускає SimCity 2000, яка сформувала жанр містобудівних симуляторів. Гра мало співвідноситься з RTS, але згадати її варто хоча б для того, щоб ви розуміли, що відбувалося з індустрією приблизно в цей же час. Того ж 1993 року вийшов ще Doom від id Software, який став віхою для шутерів від першої особи, але, як не дивно це звучить, також вплинув на жанр стратегій у реальному часі.

У 1994 році компанія Blizzard Entertainment випускає свою першу стратегію: Warcraft: Orcs & Humans. Деякі елементи… гаразд, майже все було скопійовано з Dune 2, тільки тепер події відбувалися у фентезійному сеттингу. Крім копіювання чужих ідей, Blizzard не посоромилися їх поліпшити. У грі з’явився повноцінний сюжет, а персонажі отримали хоч і мінімальну, але особистість. Так, історія і розповідь були все ще далекі від того, що ми звикли бачити в пізніх іграх жанру, але порівняно з Дюною це був крок уперед.

Крім якісного зростання вже наявних механік, Warcraft вніс у жанр і відносно багато нових фундаментальних ідей. Та сама зелена рамка з можливістю виділяти юніти в невелику команду вперше з’явилася саме в Warcraft. Але через технічні обмеження виділяти можна було всього чотири солдати одночасно. Ще розробники додали можливість відправити юніт у точку на карті, атакуючи всіх зустрічних супротивників. Але ця функція працювала тільки для конкретного персонажа, відправити таким чином цілий загін не вийде.

Ще одним важливим нововведенням став мережевий режим, який багато в чому покладався на мережевий код Doom. Гра була добре збалансована, а карти генерувалися випадковим чином, що підвищувало реіграбельність і дало змогу розробникам заощадити на вручну зроблених картах. Здебільшого саме мультиплеєру гра зобов’язана своєю популярністю. За перший рік продажі гри перевищили 100 000 копій, а всього було продано близько 300 000 екземплярів гри.

Гра не була ідеальною і багато в чому страждала тими самими проблемами, що й Dune II, але напевно, з цього моменту можна вважати, що жанр стратегій у реальному часі повністю сформувався з усіма своїми відмінними рисами. У майбутньому RTS чекав технологічний і якісний прогрес, але це був саме що прогрес і еволюція, про революцію в жанрі взагалі говорити не доводиться і донині.

Батьки жанру, компанія Westwood Studios, 1995 року випускають першу частину серії C&C — Command & Conquer: Tiberian Dawn. Почалася справжня холодна війна між Westwood і Blizzard.

На загальний подив нічого значного в жанр C&C не принесла, зате Westwood уміло використовувала напрацювання своїх колег із Blizzard та інших студій. Виділялася гра заставками з живими акторами, а ще послужила фундаментом для спін-оффу Red Alert, який у нас люблять і знають, напевно, більше, ніж основну серію. Але саме Command & Conquer (тоді ще без підзаголовку) стала першим правомірним блокбастером жанру RTS.

За перший рік продажі гри перевищили 1 млн копій, Tiberian Dawn увійшла в 10 найбільш продаваних ігор 1995 року. Варто зазначити, що гра поширювалася на двох дисках, на одному зберігаються дані GDI, на другому — NOD, і щоб грати з другом мережею, можна було дати йому другий диск. Зараз щось подібне зі своїми іграми робить Юзеф Фарес, автор It Takes Two.

По сусідству з Tiberian Dawn Blizzard випускає WarCraft 2. Гра стала класичним сиквелом, у якому поліпшили все, що було в оригіналі. Як і Command & Conquer гра стала справжнім хітом, за перші три місяці гравці розкупили 500 000 копій гри, а менш ніж за рік ця цифра перевищила 1,2 млн проданих копій.

У 1997 році виходять дві знакові ігри. У Total Annihilation вперше в жанрі з’являються справжні 3D-моделі персонажів і простору, а розмах дії набуває планетарних масштабів.

А ось Age of Empires зробила акцент на розвиток поселення, але і про військове ремесло розробники теж не забули. До того ж розвиток епох прямо впливає на геймплей, по суті, це таке древо талантів. Що швидше гравець розвивається, то більше переваги він отримує над супротивником. У пресі гру називали позашлюбною дитиною Civilization і Warcraft. За перші чотири місяці гру купили 850 000 разів.

Гучне повернення Blizzard Entertainment сталося 1998 року. Звичайно ж ідеться про StarCraft. Розробники представили три абсолютно різні сторони конфлікту, кожна з яких зі своїм геймплеєм. Такого в жанрі досі не було. Годі згадати мультиплеер, у нього досі грають, через понад двадцять років після виходу.

StarCraft стала найбільш продаваною ПК-грою в 1998 році, її тираж склав понад 1,5 млн проданих копій, а оновлення до гри виходили аж до 2017 року. Половина всіх проданих копій гри припадає на Південну Корею.

У 1999 році компанія Relic Entertainment, у майбутньому автори Warhammer 40,000: Dawn of War і Company of Heroes випускають космічну стратегію Homeworld. На відміну від інших ігор жанру, події відбуваються у відкритому космосі, а юніти переміщуються в повністю тривимірному просторі. Гра не стала таким же хітом як попередні ігри, але отримала високі оцінки серед критиків, та й продажі в 500 000 копій за перші пів року з моменту релізу важко назвати поганими.

Окремо хочеться відзначити одну українську гру, звісно ж ідеться про Cossacks: European Wars, яких компанія GSC Game World випустила у 2000 році. Гра навряд чи помітно вплинула на жанр стратегій, але могла похвалитися величезними арміями на одному екрані, і що більш важливо, вона несла в собі частинку української історії та культури.

Homeword, Command & Conquer, Ground Control і навіть WarCraft, усі ці ігри додавали щось нове в жанр, але ці зміни були скоріше експериментами, такими собі паростками на міцному стовбурі вирощеного в стінах Westwood Studios під назвою Dune II.

У другій частині матеріалу поговоримо про головну гру початку нульових (ви напевно знаєте, про що я) і подивимося, як розробники намагалися експериментувати з уже усталеним жанром. І звичайно ж, згадаємо про останній блокбастер і згасання популярності RTS.

Теги за темою
Игры
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Іглесіас і Курнікова стали батьками вчетверте і показали фото
GlavRed
2025-12-23T06:12:01Z
Забудьте про "Іронію долі": 3 старі новорічні фільми, які треба побачити хоч раз у житті
24tv
2025-12-23T04:33:59Z
4 мінісеріали, які ви подивитесь за кілька вечорів
24tv
2025-12-22T22:48:14Z
Булгаков на Андріївському узвозі: демонтаж пам’ятника спровокував палку дискусію в мережі
ГЛАВКОМ NET
2025-12-22T22:06:19Z
Помер британський співак Кріс Рі у віці 74 років
iPress
2025-12-22T22:03:14Z
5 легендарних пісень Василя Зінкевича, на яких виросли цілі покоління
24tv
2025-12-22T21:39:21Z
Продюсер "Танців з зірками" відповів на чутки про конфлікт з Кароль, якої не буде у спецвипуску
24tv
2025-12-22T20:51:55Z
Продюсер "Танців з зірками" відповів на чутки про конфлікт з Кароль, якої не буде у спецвипуску
24tv
2025-12-22T20:51:54Z
Продюсер "Танців з зірками" відповів на чутки про конфлікт з Кароль, якої не буде у спецвипуску
24tv
2025-12-22T20:51:51Z
Економіка Росії може зазнати краху: аналіз WP
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T08:06:45Z
Укрпродукт збільшив продажі вершкового масла на 26% завдяки зростанню експорту
Agravery
2025-12-23T06:21:22Z
Туреччина домовляється з Азербайджаном про додаткові обсяги постачання газу
УкраинФорм
2025-12-23T06:18:30Z
Росіяни скорочують витрати на їжу через кредити
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T06:15:01Z
В Україні почалися екстрені відключення через масовані російські удари по енергетиці
Лига
2025-12-23T06:00:51Z
Міненерго заявило про атаку на енергетичну інфраструктуру
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T05:57:42Z
РФ вдарила по об'єктах енергетики: що відомо
TSN
2025-12-23T05:48:37Z
Подорожчання продуктів у Київській області: магазини різко змінили цінники на базові товари
Политека
2025-12-23T05:30:56Z
Пенсії в Україні: хто отримує 390 тисяч на місяць і чому ліміт у 23 тисячі діє не для всіх
TSN
2025-12-23T05:18:30Z
Доповіді генералів переконують Путіна, що він скоро виграє війну - FT
GlavRed
2025-12-23T07:24:15Z
Росія здійснює експансію в зоні Суецького каналу під виглядом «інвестицій» - ЦПД
УкраинФорм
2025-12-23T07:18:28Z
Трамп анонсував будівництво нового класу військових суден, названого на честь себе
Европейская правда
2025-12-23T06:51:55Z
Черговий терор росіян: які наслідки масованої атаки на Україну 23 грудня
24tv
2025-12-23T06:36:52Z
США заявили про безпрецедентні темпи ядерного озброєння Китаю
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T06:33:39Z
Атака по енергетиці, екстрені відключення світла, росія масовано запустила дрони й ракети – трансляція
5 UA
2025-12-23T06:30:47Z
Військові США атакували в Тихому океані ще одне судно наркоторговців
УкраинФорм
2025-12-23T06:27:33Z
Провокація, фальсифікація, хаотизація: до чого призведуть вигадані Росією вибори президента України
Фокус
2025-12-23T06:15:03Z
Війна-2026: експерт назвав стратегічну ціль Путіна та проаналізував, які міста під загрозою
TSN
2025-12-23T06:06:21Z
Атака на Рівненщину: влада повідомила наслідки
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T08:12:14Z
РФ атакує Івано-Франківську область: сталися вибухи, що відомо
TSN
2025-12-23T06:48:45Z
Хотів придбати сільськогосподарське обладнання: на Миколаївщині чоловік втратив більш ніж 80 тисяч гривень
InternetUA
2025-12-23T06:27:51Z
На Херсонщині внаслідок російських атак поранені дев’ятеро людей
УкраинФорм
2025-12-23T06:24:55Z
Загарбники ввечері атакувала дронами Нікопольський район - пошкоджені будинки
УкраинФорм
2025-12-23T06:21:57Z
У Хмельницькому лунають вибухи
TSN
2025-12-23T06:18:23Z
ЗМІ: Під час обшуків у Піскуна у Франції вилучили €90 тис., 3 кг золота й 18 елітних годинників
Украинская правда
2025-12-23T06:03:24Z
У Нідерландах авто в’їхало у натовп під час святкувань: майже 10 постраждалих
Европейская правда
2025-12-23T05:45:45Z
У Польщі внаслідок витоку метану у шахті загинули двоє гірників
Европейская правда
2025-12-23T05:24:59Z
Дрони уразили нафтохімічний завод у Ставропольському краї
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T06:42:50Z
Дрони дісталися глибокого тилу рф: у Будьонновську палає промисловий об'єкт
5 UA
2025-12-23T06:21:56Z
Мобілізація зазнає важливих змін: чого чекати чоловікам
Знай
2025-12-23T06:12:01Z
24 грудня — яке церковне свято, який одяг цього дня не слід носити
TSN
2025-12-23T06:06:40Z
Понад тисяча окупантів за добу: Генштаб повідомив про нові втрати армії рф
5 UA
2025-12-23T06:00:43Z
Українці втратять броню через зарплату: які ліміти встановили із січня
Хвиля
2025-12-23T06:00:03Z
Грошова допомога для ВПО та пенсіонерів у Полтавській області: як оформити виплату зимової підтримки
Политека
2025-12-23T06:00:00Z
Школи масово переходять на змішаний формат навчання
Знай
2025-12-23T05:33:28Z
На Чернігівщині знешкодили збитий російський дрон з касетними боєприпасами
УкраинФорм
2025-12-23T05:27:34Z
Спатимете як немовля: лікарі назвали дві звички, які допоможуть налагодити сон
Знай
2025-12-22T19:58:50Z
Чому з'являються задирки та як їх позбутися: поради професіонала
GlavRed
2025-12-22T19:58:47Z
Забудете про всі хвороби: вчені назвали суперфуд для підвищення імунітету
Знай
2025-12-22T19:58:41Z
"Забирають" не один рік: названо чотири продукти, які скорочують життя
Знай
2025-12-22T19:58:37Z
Мед та сода проти раку? Чому "диво-рецепт" знову підірвав інтернет - і що в ньому не так
Знай
2025-12-22T19:58:29Z
Кефір як засіб проти вікових змін організму
360ua.news
2025-12-22T19:57:58Z
Рослинний гороскоп друїдів на 22 грудня: Овнам — зосередженість, Ракам — ромашка для внутрішнього тепла
TSN
2025-12-22T19:55:55Z
Чому не можна взимку посипати город крупою: які можуть бути наслідки
TSN
2025-12-22T19:55:43Z
Чи можна вводити вакцину в ділянку, де є татуювання
TSN
2025-12-22T19:55:38Z
Пастка в електрокарі: скільки життів забрали заблоковані двері Tesla в аваріях з пожежами
24tv
2025-12-23T06:06:49Z
Цей звичайний зовні Nissan R34 GT-R має таку ціну, що перевищує 600 тисяч доларів
Топ Жир
2025-12-23T02:27:28Z
Скандал з дизельними двигунами Mercedes коштував компанії додатково 150 мільйонів доларів
Топ Жир
2025-12-23T01:45:44Z
Що сталося з безпілотними таксі під час міського блекауту, викликає легку тривогу
Топ Жир
2025-12-23T00:57:14Z
Техасці висміюють новий “сміттєвий бак” поліції — електрогрузовик Cybertruck
Топ Жир
2025-12-22T23:27:13Z
Камери фіксували всі дані про ваш автомобіль та робили їх загальнодоступними
Топ Жир
2025-12-22T22:57:52Z
Nissan підвищив вартість Pathfinder та додав кілька несподіванок
Топ Жир
2025-12-22T22:12:51Z
Остання нагода придбати новий універсал Volvo в Америці
Топ Жир
2025-12-22T21:27:58Z
Остання нагода придбати новий універсал Volvo в Америці
Топ Жир
2025-12-22T21:27:55Z
У кількох областях 23 грудня 2025 року застосовано аварійні відключення світла
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T08:06:21Z
Скільки окупантів потрапили до пекла минулої доби: цифра вражає
TSN
2025-12-23T07:06:42Z
Нова система оплати проїзду в Тернопільській області: які зміни діятимуть
Политека
2025-12-23T06:30:22Z
На тлі атаки Росії у Львові можливі тимчасові зміни в русі транспорту
24tv
2025-12-23T06:30:15Z
На Воскресенці 23 грудня змінено маршрут двох автобусів
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T06:24:05Z
Карта бойових дій в Україні станом на 23 грудня 2025 року
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T06:18:58Z
Оператори дронів знищили на Херсонщині ворожу установку «Нона-С» та ЗРК «Стріла-10»
УкраинФорм
2025-12-23T06:12:28Z
Чи почнеться метеорологічна зима в Україні до Різдва і Нового року
24tv
2025-12-23T06:06:56Z
Україну накриє мокрий сніг: погода на 23 грудня 2025
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T05:48:41Z
Мільярдери будують підземні бункери з басейнами і гольфом
ГЛАВКОМ NET
2025-12-23T05:57:24Z
Помилки у святковому декорі, які роблять будинок незатишним
Знай
2025-12-23T03:51:54Z
Де насправді народився Іван Франко та до чого тут Івано-Франківськ
24tv
2025-12-23T03:33:24Z
Як зрозуміти, що собака втомився від гостей: сигнали, які не можна ігнорувати
GlavRed
2025-12-23T03:27:49Z
Як зняти гель-лак в домашніх умовах: перевірений метод
GlavRed
2025-12-23T02:33:15Z
Секрет щастя: 11 речей, які роблять нас нещасними й заганяють у негатив
Фокус
2025-12-23T02:00:40Z
Салат-сенсація з трьох інгредієнтів: на Новий рік зникне зі столу за хвилину
GlavRed
2025-12-23T01:24:24Z
Відпочинок 2026: чому "дешеве море" стало розкішшю та як українці планують відпустки
Хвиля
2025-12-23T00:30:52Z
Навіщо потрібно насипати соду на матрац: хитрий трюк від господинь
GlavRed
2025-12-23T00:21:22Z
Шведський технологічний стартап представив дрони Kreuger 100, які можуть збивати БПЛА Shahed
InternetUA
2025-12-23T06:21:19Z
Як видалити вірус на Android: швидка покрокова інструкція
InternetUA
2025-12-23T06:03:29Z
Більше, ніж просто десерт: справжній шедевр на новорічний стіл
GlavRed
2025-12-23T04:27:58Z
Apple планує перейти на OLED-дисплеї у MacBook та iMac
InternetUA
2025-12-23T04:03:49Z
В Україні цьогоріч заблокували 20 онлайн-книгарень, які продавали російські видання
InternetUA
2025-12-23T03:03:12Z
Чи можна пробурити Землю наскрізь: учені вразили несподіваною відповіддю
GlavRed
2025-12-23T02:03:30Z
Кібератака паралізувала поштову службу Франції напередодні Різдва, заблокувавши доставку та онлайн-платежі
InternetUA
2025-12-23T01:03:46Z
Google масово повертає колишніх працівників для розвитку штучного інтелекту
InternetUA
2025-12-22T23:12:11Z
Низка дронів атакує Україну: названа траєкторія польоту
TSN
2025-12-22T23:06:02Z
Фулгем — Ноттінгем Форест 1:0 Відео гола та огляд матчу АПЛ
Football.ua
2025-12-23T06:27:12Z
Арсенал – Крістал Пелес: прогноз на чвертьфінал Кубка ліги
24tv
2025-12-23T06:15:13Z
Арсенал — Крістал Пелес. Напередодні
Football.ua
2025-12-23T06:00:41Z
Рафінья Алькантара завершив карʼєру у 32 роки
Football.ua
2025-12-23T05:42:42Z
Ф'юрі – Джошуа: що відомо про можливу британську битву, яка перепише історію боксу
24tv
2025-12-23T05:36:04Z
Наполі — Болонья 2:0 Відео голів та огляд матчу Суперкубку Італії
Football.ua
2025-12-23T05:24:26Z
Маккенні висловився про майбутнє в Ювентусі та роботу зі Спаллетті
Football.ua
2025-12-22T22:39:22Z
Фулгем втримав перемогу проти Ноттінгем Форест та Зінченка
Football.ua
2025-12-22T22:09:48Z
Наполі — володар Суперкубка Італії-2025
Football.ua
2025-12-22T22:00:36Z