В Україну нарешті прибули перші літаки F-16. Наразі про першу партію відомо небагато. Зокрема, достеменно невідомо, скільки їх насправді, яке саме озброєння вони мають у комплекті, а також які завдання і де вони будуть виконувати. Проте можна сказати, що ці винищувачі дозволять Силам оборони щонайменше втриматися в умовах, коли російська окупаційна армія має перевагу в авіації.
Чи зможуть F-16 працювати в окупованому Криму чи на території Росії? Поки що це досить проблематично, адже спочатку треба вирішити питання протиповітряної оборони ворога. Але не варто забувати, що цей винищувач може виконувати безліч завдань і на території України, адже це багатофункціональний літак, який, зокрема, здатен знищувати ворожі літаки.
Таку думку в ексклюзивному інтерв'ю OBOZ.UA висловив співдиректор програм зовнішньої політики, координатор міжнародних проєктів Центру Разумкова, військовий експерт Олексій Мельник.
– В Україну нарешті прибули перші літаки F-16. Їхня точна кількість офіційно не повідомляється, натомість у мережі кажуть про десяток цих винищувачів. Наскільки це суттєва допомога для нас? Куди ці F-16 можуть бути спрямовані просто зараз?
– Дійсно, озвучуються різні цифри – і шість, і десять. Але все одно це навіть менше однієї ескадрильї. Найімовірніше, на цьому етапі це можна розглядати як часткову компенсацію втрати спроможностей, яких зазнала Україна з різних причин. Отже, не можна казати, що це нічого, але ці кілька літаків допоможуть нам витримати ту різницю у балансах, щоб перевага Росії в авіації не ставала ще більшою.
Які завдання будуть виконувати ці літаки? Наразі ми цього не знаємо. Можливо, це навіть добре, незважаючи на те, що інтерес до F-16 дуже великий. Проте з міркувань безпеки в умовах війни не можна розкривати всю інформацію.
З офіційних повідомлень, які були, з перших офіційних відео можна припустити, що ці літаки оснащені засобами повітряного ураження, ракетами "повітря – повітря" малої дальності з різними головками наведення – радіолокаційними, інфрачервоними, – і системами, які підвищують безпеку самого літака та екіпажу від збиття ворожими ракетами.
Це свідчить про те, що принаймні в тому оснащенні, у якому було продемонстровано, цей літак може застосовуватися для збиття повітряних цілей типу крилатих ракет, "Шахедів", а за умов вмілого застосування та відповідного планування ракета дозволяє збивати цілі на відстані до 70 кілометрів.
При цьому я припускаю, що та інформація, яка була оприлюднена для широкого загалу, могла переслідувати кілька цілей. Одна з них – не допомагати противнику вже на цьому етапі зрозуміти, до чого готуватися.
– Чи можуть F-16 саме в тому комплекті, про який ви сказали, знищувати ворожі літаки? У ВМС повідомили, що на території окупованого Криму залишилося п’ять військових аеродромів, два з яких вже без літаків. Чи припускаєте ви, що F-16 могли б допомагати звільняти Крим?
– На цьому етапі це якщо не нереалістично, то надзвичайно проблематично. Але як ми знаємо, Сили оборони України інтенсивно працюють над знищенням протиповітряної оборони Криму як за допомогою наземних комплексів, так і авіації.
Тому теоретично можна припустити, що в певний момент F-16 зможуть спочатку наблизитися до півострова, а потім виконувати завдання вже над самим півостровом. Але, найімовірніше, це перспектива не сьогоднішня і не завтрашня.
Що стосується технічних спроможностей F-16 збивати літаки, то я вже згадав про повітряні цілі. Такі цілі можуть бути різні, зокрема пілотовані літаки. Тому все залежатиме від того, яким буде озброєння, чи будуть ракети з більшою дальністю, чи буде відповідний супровід таких операцій. Тобто щоб цей літак отримував цілевказівки від іншого джерела, не включаючи свого радара, щоб не виявити себе передчасно. Ще один фактор – насиченість засобами ППО тієї чи іншої ділянки, де буде застосовуватись F-16.
Але F-16 – це літак багатоцільового призначення, для роботи як по наземних цілях, так і в ролі винищувача. Знищення повітряних цілей – це одне з його призначень.
– Наразі не передбачено застосування F-16 на території країни-агресора?
– На мою думку, це найлегше західне обмеження, яке поки ні на що не впливає, тому що, так само, як з Кримом, так само і з територією Росії – посилати туди зараз F-16 було б дуже безрозсудно. Ймовірність того, що F-16 буде там збитий чи уражений, дуже висока. Для таких місій краще застосовувати безпілотні літальні апарати, дрони чи ракети, які в України є. Отже, я вважаю, що до такого обмеження нам треба ставитися абсолютно спокійно.
– З’явилася інформація про те, що Росія потайки вже запустила залізницю з Ростова-на-Дону до Маріуполя. Цією залізницею вже поїхали вантажні вагони з невідомим вмістом. Чи вважаєте ви, що цей крок мав певну цілком конкретну мету? Чи йдеться лише про виконання чергового завдання?
– Мета там абсолютно зрозуміла. Логістика була проблематичною через Крим, особливо після завдання ударів по мосту і по паромній переправі. Отже, тут було досягнуто суто утилітарну ціль.
Про цю залізницю не стало відомо лише вчора. Стало відомо лише про те, що її введено в експлуатацію. Це не було сюрпризом. По цій залізниці завдавалися удари на етапі будівництва, тому логічно припустити, що українські Сили оборони робитимуть усе можливе, аби ця залізниця була щонайменше обмежено придатною.
Я також не виключаю, що під час завдання ударів буде також враховуватися такий нюанс, як можливість завдання шкоди, яка б дозволила швидко відновити цю залізницю і використовувати вже в цілях української оборони.