"Гавайський Марс" здійснив свій перший політ ще 1942 року. А всього було побудовано сім таких літаків.
Водний бомбардувальник Martin Mars здійснив останній політ після 50 років боротьби з лісовими пожежами. Унікальний літак експлуатувався з 1942 року. Під час Другої світової війни він використовувався для перевезення вантажів, а потім був перероблений на повітряний танкер і гасив лісові пожежі. Martin JRM Mars, або як його називали Hawaii Mars II, був єдиним літаком цього типу, який перебував в експлуатації. Про це пише Aerotime.
Тисячі людей зібралися в парку Патрісія-Бей на півострові Сааніч у Британській Колумбії, Канада, щоб побачити останній історичний політ літака, відомого як Hawaii Mars.
Літак вилетів зі своєї звичайної бази в Спроут-Лейк у Порт-Алберні і приземлився в затоці Сааніч. Дев'ять літаків Snowbird канадських збройних сил супроводжували його під час останнього польоту і влаштували виставу для глядачів.
Досвідчений пілот Пітер Кіллін, який востаннє злетів на Hawaii Martin Mars, розповів, що познайомився з цим літаком ще 2000 року.
"Досить сумно, що це кінець історії. Настає нова глава для літака. І це добре, що люди зможуть побачити його в музеї", — зазначив він.
Компанія Coulson Aviation, яка купила літак у 2007 році, оголосила про плани передати літак Музею авіації Британської Колумбії в Норт-Сааніче, острів Ванкувер. Літак буде додано до постійної експозиції, отримавши звання "Королівської перлини". Початок роботи виставки заплановано на 28 вересня 2024 року.
Що відомо про літак Martin Mars
Це надзвичайно великий літак завдовжки майже в 37 метрів, з розмахом крил 60 метрів. Бомбардувальник може скинути 25 000 літрів води за один захід. Він здійснив свій перший політ 23 червня 1942 року.
Розроблений і побудований компанією Martin Company, Hawaii Mars II (оригінальний Hawaii Mars затонув 1945 року) спочатку поставили ВМС США як дальній транспортний літак 1946 року.
Фактично, це був найбільший літаючий човен до 1947 року, коли його перевершив недовго проіснував Spruce Goose Говарда Г'юза.
Його продали і переобладнали на повітряний танкер 1959 року. Він був єдиним літаком цього типу, який все ще перебуває в експлуатації.
Водяний бомбардувальник "Гавайський Марс" скинув близько 190 мільйонів літрів води на лісові пожежі за час своєї експлуатації. Останній пожежний сезон Hawaii Mars пройшов у Британській Колумбії 2015 року.
"Марс" призначався для виконання далеких розвідувальних, транспортних і бомбардувальних місій для ВМС США. Однак час, який знадобився на розробку, і невдачі, яких він зазнав, в кінцевому підсумку прирекли його на провал. Другий літак, Hawaii Mars, здійснив свій перший політ 21 липня 1945 року і затонув кілька днів по тому, 5 серпня, у Чесапікській затоці, штат Вірджинія. На той час, коли третій літак, Philippine Mars, був доставлений ВМС США 26 червня 1946 року, Друга світова війна вже закінчилася", — зазначають історики авіації.
Зрештою контракт на 20 літаків для ВМС США був анульований, і було побудовано тільки сім Martin Mars. Після війни їх продали компаніям, що експлуатують пожежні літаки, і їх використовували для гасіння лісових пожеж у Сполучених Штатах і Канаді.
Наразі збереглося всього два літаки Martin Mars: Philippine Mars (третій побудований Mars, який незабаром буде виставлено в Музеї авіації і космонавтики Піма в Арізоні) і Hawaii Mars II, який було поставлено 1946 року і який став шостим і передостаннім Mars із семи побудованих. Але він уже здійснив свій останній політ.
Нагадаємо, в рамках навчань "Northern Strike 24-2" у штаті Мічиган, ВПС США показали мікролітаки, які імітували повітряні загрози умовного противника. Це унікальні одномісні літаки JSX-2, які завдяки своїй малій величині та маневреності ідеально підходять для імітації крилатих ракет і безпілотників.