Касьянов: У світі не існує ракето-дронів. "Паляниця" — чергова крилата ракета вартість 160 тисяч доларів
Президент Володимир Зеленський розповів, що 24 серпня, на День Незалежності, Україна вперше застосувала нову вітчизняну розробку — ракету-дрон "Паляниця". Та офіцер ЗСУ та експерт в галузі БпЛА Юрій Касьянов на своїй сторінці у Facebook наголосив, що такого озброєння не існує і ніколи не існувало, а те, що винайшли в нашій країні — не що інше, як крилата ракета.
Прототип "Паляниці" першими винайшли німці, створивши так званий "літак-сняряд" Фау-1, який вони використовували під час Другої світової війни. Ця перша у світі серійна КР мала реактивний двигун, автопілот, стартувала з катапульти, летіла на дальність 280 км (згодом вона зросла до 500 км) і несла бойову частину вагою від 500 кг до 1 тонни. Вартість Фау-1 була низькою — приблизно 160 тисяч доларів на сьогодні, що цілком притомна ціна для крилатої ракети.
"Дуже тонка грань між літаками-дронами і крилатими ракетами — постав на літак реактивний двигун, і ось тобі вже крилата ракета, або "ракета-дрон", — наголосив Касьянов.
Такі ракети, якщо порівнювати їх з дронами-камікадзе, мають високу швидкість, супротивник може не встигнути вжити заходів протидії. Також вони можуть нести більш потужну бойову частину, їх складніше збити, а кулеметні ловці БпЛА у такому випадку є малоефективними.
До недоліків Касьянов відніс те, що цю ракету можна ліквідувати зенітною ракетою з тепловою головкою наведення, а також складність конструкції та вартість. За даними очільника Мінцифри Михайла Федорова, ціна "Паляниці" становить менш як 1 млн доларів. Касьянов погоджується з цим твердженням, назвавши не просто меншу, а в рази меншу ціну — 160 тисяч доларів. Він пояснив, як дійшов такого висновку:
- вартість електроніки — від 3 тисячі доларів у бюджетному варіанті до 50 тисяч доларів з CRPA-антеною, резервуванням, супутниковим модемом, та модулем оптичної навігації;
- планер-фюзеляж, крила, оперення — 3-10 тисяч доларів, залежно від конструкції та застосовуваних технологій;
- турбореактивний двигун — найдорожча деталь — із тягою близько 100 кг можна купити на AliExpress за 50-70 тисяч доларів.
"Накинемо ще тисяч двадцять на вартість робіт, оренду приміщень, компенсацію вартості розробки і приплюсуємо законні 25% прибутковості, встановлені державою", — підсумував Касьянов, додаючи, що в кінцевому результаті виходить 160 тисяч доларів.