MY.UAНовини
Медіапереселенці. Як видання, що виїхали з захоплених та прифронтових територій, працюють в нових містах
Медіапереселенці. Як видання, що виїхали з захоплених та прифронтових територій, працюють в нових містах

Медіапереселенці. Як видання, що виїхали з захоплених та прифронтових територій, працюють в нових містах

Редактори релокованих медіа поділились досвідом роботи «в екзилі», а організації, які їм допомагають, — міркуваннями про те, чому релокантів варто підтримувати.

З початком російської військової агресії в Україні з’явилась особлива категорія медіа. Їхні редакції виїхали з окупованих або прифронтових територій, але не втратили зв’язку із своєю аудиторією і продовжують працювати в нових містах. Якщо до 24 лютого 2022 року таких медіапереселенців було небагато, то після початку великої війни їхня кількість суттєво зросла. Щоправда, точної статистики «Детектору медіа» дізнатися не вдалось. Схоже на те, що її ніхто не веде.

Принаймні, жодна з медіаорганізацій, які опікуються релокантами, не змогла нам її надати. «Створення такого реєстру у відкритому доступі може поставити під загрозу безпеку самих медіа. Наразі лінія бойового зіткнення нестабільна і медіа, що продовжують свою роботу на прифронтових та тимчасово окупованих територіях, можуть постраждати від дій окупантів», — пояснив Андрій Кулаков, програмний директор громадської організації «Інтерньюз-Україна», яка за останні два з половиною роки допомогла понад тридцяти релокованим медіа. 

Водночас, на його думку, у закритому форматі подібний реєстр був би корисним для фіксації результатів співпраці таких медіа зі старими партнерами та для пошуку нових. 

«Реєстр — це така штука, що потребує не тільки складання, а й ведення та постійного уточнення. Медіа не стоять на місці — хтось приїжджає, хтось повертається, хтось змінює фокус чи тематику, закриває одне видання і засновує інше»,  вважає і А креативний директор Lviv Media Forum Отар Довженко

За його словами, набагато важливіше, щоб медіа, які були вимушені виїхати з окупованих або загрожених регіонів, на новому місці могли сформулювати свої потреби, спланувати своє життя на осяжну перспективу й відчували, що вони не покинуті напризволяще. 

«Детектор медіа» поспілкувався з трьома головними редакторами релокованих медіа, щоб дізнатись, як їм вдалось налаштувати роботу на новому місці, які виклики при цьому довелось долати, як редакціям-переселенцям вдається не втрачати зв'язок зі своєю аудиторією, зберігати дієздатні колективи, вирішувати фінансові питання та які в них плани на «після перемоги».       

«Локатор-Медіа», Бердянськ

Бердянське онлайн-видання «Локатор-Медіа» виникло в грудні 2020 року на базі однойменної громадської організації і напочатках займалось розслідувальною журналістикою, фокусуючи увагу на висвітленні діяльності місцевої влади. Після 22 лютого 2022 року редакція переключилась на фіксацію воєнних злочинів окупантів і викриття колаборантів. «Ми написали про першого колаборанта на окупованій території Запорізької області, коли це ще не було мейнстрімом, і я лише тепер розумію, як це було ризиковано», — стверджує головний редактор медіа Олександр Пилипенко. На сьогодні у внутрішній базі, яку журналісти сформували за останні два з половиною роки, міститься інформація про кілька сотень осіб, котрі помічені у співпраці з окупантами. Цю базу часто використовують вітчизняні правоохоронні органи. 

В умовах окупації медіа пропрацювало 37 днів, після чого його команда виїхала спочатку до Запоріжжя, а згодом — до Дніпра. Але роботу не припинила — ані медійну, ані громадську. Брала участь у проєкті зі створення та облаштування шелтера у Дніпрі для внутрішніх переселенців.

«На другому році великої війни ми зрозуміли, що рамки бердянського видання локального рівня нам затісні. Люди і громади перемішались, велика кілька людей з окупованих сіл і міст Запорізької області оселились в обласному центрі, а хтось поїхав в інші міста України чи за кордон. Ми вирішили масштабуватись до рівня обласного видання. Тій частині нашої аудиторії, яка залишається на окупованих територіях, цікаво, що відбувається у Запоріжжі, а запорожці цікавляться подіями на окупованих територіях та подробицями життя земляків, які виїхали за кордон», — говорить Пилипенко. 

Самостійно з цією задачею медіа впоратися не вдалося б. Але редакція «Локатору-Медіа» потрапила до програми Relaunch, яку для регіональних медіа організувала Media Development Foundation, завдяки якій отримала новий сучасний вебсайт, поповнила арсенал техніки, розширила колектив до шести співробітників та облаштувала офіс в Ужгороді. 

 

Олександр Пилипенко в ужгородській редакції видання «Локатор-Медіа» з прапором Бердянська за спиною. Фото з ФБ Пилипенка

Навіть перебуваючи на відстані півтори тисячі кілометрів від рідного міста, команда «Локатор-Медіа» продовжує тримати з ним міцний зв’язок. Видання робить ставку не на новинний формат, а на аналітичні та розслідувательські материали. І ефективність своєї роботи вимірює не стільки кількістю відвідувань сайту, числом підписників сторінок в соцмережах, скільки рівнем свого впливу на громаду і процеси, які там відбуваються. 

«Нам важливо, коли після наших публікацій продовжують працювати школи, які хотіли “оптимізувати”, звільняють директорів комунальних установ, яким ми присвятили викривальні матеріали, скеровують кошти громад на невідкладні потреби, а не забаганки місцевої влади і таке інше. Тобто прагнемо не лише розповідати про процеси, а й впливати на них», — говорить Пилипенко. І пояснює — мабуть, дається взнаки тісний зв’язок медіа з громадською організацію, з якої воно народилось і яка тепер є його засновницею. 

Багато уваги «Локатор-Медіа» приділяє протидії дезінформації. Два тижні тому видання запустило на своєму ютуб-каналі проєкт «Запорізький фактчек», у якому кожного тижня розбирає три-чотири найяскравіші приклади інформаційних вкидів, фейків і маніпуляцій, до яких вдаються окупанти.  

Також сайт багато пише про колаборантів, і на підставі публікацій в «Локаторі-Медіа» українські правоохоронні органи відкрили вже кілька проваджень проти тих, хто підозрюється у колабораційний діяльності. По деяких з них відбуваються судові процеси, каже головний редактор видання.  

Звідки журналісти «Локатора-Медіа» отримують інформацію про те, що відбувається в окупації? Переважно з відкритих джерел, говорить керівник видання. Нерідко поштовхом для викривальних та сенсаційних матеріалів слугують пости у соцмережах самих окупантів або їхніх посібників. Так, відео, на якому зафіксовано, як загарбники через Чонгар вивозять з окупованого Бердянська українське зерно, журналісти знайшли на сторінці ВКонтакте одного московського батюшки. Він проїздив повз колони російських зерновозів, зняв її і  виклав у соцмережу.    

Також чимало інформації для написання матеріалів можна знайти на сайтах окупаційних адміністрацій, в телеграм-каналах представників окупаційної влади. Іноді важливі повідомлення вдається отримати від жителів Бердянська. Але самі журналісти видання ніколи не просять своїх читачів про таке.  

«Ми знаємо, наскільки це небезпечно і не хотіли би бути причиною чиїхось величезних проблем. Самі ініціативу у цьому не проявляємо, однак якщо нам хтось щось передає звідти — вдячні. Хоча навіть у таких випадках працюємо через посередників, яким довіряємо. Тобто ми навіть не знаємо, хто передає нам ту чи іншу інформацію», — говорить Олександр Пилипенко.  

 

Олександр Пилипенко виступає на Форумі стійких медіа в Ужгороді. Липень 2024 року. Фото з ФБ Пилипенка

На окупованій частині Запорізької області, зауважує він, залишається чимало проукраїнськи налаштованих жителів, хоча більшість таких громадян давно виїхала на територію, підконтрольну Україні. У червні цього року окупанти влаштували на Бердянській косі пропагандистський туристичний форум, на який зібрались представники російської туристичної сфери. І журналісти «Локатора-Медіа» випадково знайшли у ВКонтакті коментар одного з учасників цього дійства, який написав, що, за його спостереженнями, більша частина жителів Бердянська чекають повернення міста до України. «Можливо, він дещо перебільшив, але значна доля правди у цьому є», — зауважує Олександр. 

На його думку, українці на підконтрольній території мають знати, що багато мешканців ТОТ щиро вірять у звільнення й чекають цього. Важливо, аби українці не втрачали зв’язок одне з одним. 

Сам він розглядає своє вимушене перебування за межами рідного міста, у якому народився і прожив усе життя, як відрядження. Але рано чи пізно, впевнений головний редактор «Локатора-Медіа», його медійна команда повернеться додому. Хтось же має там після деокупації відновлювати стан речей — інформаційний, гуманітарний та загальний, аргументує він. 

Сайт «0629.com.ua», Маріуполь

На початок повномасштабного вторгнення маріупольський міський сайт «0629.com.ua» був одним з найбільших за аудиторією видань Донеччини. На той час, за словами головної редакторки видання Анни Мурликіної, його відвідувало 3,5-4 млн читачів на місяць. За плечима колективу медіа був нелегкий шлях, який йому довелось пройти у 2013-2014 роках, коли «0629» був єдиним виданням в Маріуполі, що висвітлювало події Революції Гідності. Його співробітники робили це під загрозою фізичної розправи, і навіть були змушені якийсь час працювати з дому, оскільки до редакції періодично навідувались погромники. 

«Тож, коли настав ранок 24 лютого 2022 року, мої дві співробітниці, які пройшли через це все, сказали “Досить!”. Одна з них відразу переїхала до Ірландії, де перебуває до нині, інша — пережила блокаду Маріуполя, а потім перебралась до Польщі. Обидві пішли з журналістики», — розповіла «ДМ» Анна Мурликіна.  

 

Редакція сайту «0629» в Маріуполі 

Ще двоє членів команди «0629» — Олександр Гуділін та Марина Молошна — доєднались до війська. Олександр з квітня 2022 року перебуває у полоні, а Марина досі воює на фронті. Зараз в медіа працюють троє штатних співробітників — головна редакторка Анна Мурликіна, яка живе у Києві, та ще двоє журналісток, котрі працюють з-за кордону. Налагодити роботу в новому форматі виданню допомогли міжнародні донори та українські медіаорганізації, серед яких Празький громадянський центр, «Інтерньюз-Україна», IREX, «Детектор медіа», Інститут масової інформації. «Я дуже вдячна нашій професійній спільноті за підтримку, за те, що мені не довелось шукати допомоги. Усі самі телефонували і питали: “Чим вам можна допомогти?”», — ділиться редакторка.

З перших днів після початку вторгнення, за її словами, журналісти видання не припиняли роботу ні на день. Найбільшу допомогу у пошуку інформації їм надавали співробітники патрульної поліції Маріуполя. Коли місто залишилося без світла і зв’язку, з поліціянтами завжди можна було зв’язатися і отримати два-три абзаци важливої інформації про те, що відбувається в місті, де розташовані бомбосховища, які лікарні працюють, де можна взяти воду і таке інше. 

 

Головна редакторка маріупольського видання «0629» Анна Мурликіна, фото з ФБ Мурликіної

«А те, що відбулось після того, як редакція виїхала з Маріуполя, для мене досі є дивним. Оскільки я завжди була впевнена, що сайт міста не може жити без міста. Це така концепція — ти можеш писати про місто, лише відчуваючи його ритм, знаючи людей, які у ньому живуть, постійно перебуваючи у ньому. Однак життя довело, що бувають й інші формати роботи»,  — говорить Анна.  

Тематика публікацій медіа змінювалась в залежності від потреб його аудиторії. Коли люди почали виїжджати з міста, видання сконцентрувалося на їхніх історіях. «Ми хотіли, щоб світ дізнався про трагедію Маріуполя і кращим способом для цього вважали розповіді про трагедії конкретних сімей та окремих містян», — коментує Мурликіна. 

Пізніше в 0629 з’явилась рубрика «Складні питання», у якій журналісти допомагали маріупольцям, котрі залишились в окупації, розв’язувати складні життєві дилеми: чи варто віддавати дитину в школу в окупації, чи вважається зрадою робота по розчистці вулиць в окупованому місті, чи можна вести бізнес під окупацією тощо. 

Медіа також почало писати про жителів міста, які пішли на співпрацю з окупантами. А згодом ще з’явилась ідея створити меморіал загиблих маріупольців. Через обмеженість кадрових ресурсів справа просувається повільно, але не припиняється — у мартирологу зібрано вже понад тисячу історій маріупольців, яких вбила Росія. 

Чимало інформаційних приводів дають самі окупанти. Журналісти «0629» розвінчують міфи про так зване «маріупольське відродження», викриваючи брехню росіян та їхніх поплічників з числа місцевих колаборантів про «відбудову міста».  

«Отримувати інформацію нам допомагають люди, які залишаються в Маріуполі. Це не журналісти, а просто наші знайомі, знайомі знайомих, які чекають Україну і які попри ризики для себе допомагають нам з інформацією і періодично розповідають нам, що відбувається у місті, та передають нам фото й відео. Це найцінніший наш ресурс, який залишається в Маріуполі. Ми дбаємо про їхню безпеку. В нас є спеціальні канали комунікації — через певні соцмережі. Комунікуємо не напряму, а через контактних осіб. І я нікому не передаю ці контакти, навіть колегам, коли вони просять», — говорить Анна Мурликіна.

 

Анна Мурликіна із сином. Маріуполь, 28 серпня 2014 року, фото з ФБ Мурликіної 

Видання, яке до великої війни було повністю фінансово незалежним, оскільки доходи від реклами покривали усі видатки на його діяльність, сьогодні повністю залежить від грантової підтримки донорів. «До цього, якщо чесно, доводиться звикати, бо це зовсім інший ритм роботи, інші правила діяльності», — зізнається Анна Мурликіна, не припиняючи поза тим дякувати донорам.

Частина аудиторії, каже Мурликіна — жителі окупованого Маріуполя, частина — ті, хто виїхав з міста, але залишився в Україні. І є також ті, хто евакуювався з міста за кордон. Інтереси у цих трьох груп читачів, за словами головної редакторки «0629», абсолютно різні, тому працювати так, щоб задовольнити потреби усіх, журналістам надзвичайно важко. 

Найскладніше, звісно, з людьми в окупації. Левова частка їхніх інформаційних потреб зводиться до питань — як вижити, де знайти роботу, як полагодити дах і тому подібне. Релоковане медіа не в змозі їм з цим допомогти і тому втрачає аудиторію, оскільки люди переходять на ті ресурси, де можуть знайти відповіді на свої питання.

«Тем, які б об’єднували читачів з окупованих територій і тих, хто виїхав з Маріуполя, майже не залишилось. І все менше залишається віри у жителів міста на його звільнення. Чим більше минає часу, тим глибше пускають корені ті, хто виїхав з Маріуполя, на нових місцях проживання. Тож для мене питання, якою наша аудиторія буде, скажімо, через рік, — відкрите», — говорить Мурликіна.

Редакція готова до того, що рано чи пізно ті, хто покинув Маріупіль, можуть втратити інтерес до рідного міста, а видання — втратити їх як аудиторію. Однак поки у журналістів є підстави вважати, що їхня робота потрібна — медіа надає своїм читачам відчуття громади, можливість бути причетними до спільноти. 

«Наша аудиторія скоротилася втричі. Але вона все ще велика. І поки вона велика, ми будемо працювати. Я дуже мрію повернутися в місто і написати репортаж з площі біля міської ради. Мені здається, я навіть знаю слова, з яких його почну. І це мене тримає. Але все залежить від нашої аудиторії», — каже Анна.    

«Краматорськ пост», Донеччина

«Найбільшим викликом для нас після того, як пролунали перші звуки сирен і вибухів, було зберегти колектив медіа», — згадує головний редактор видання «Краматорськ пост» Дмитро Лук’яненко. Хтось з його співробітників тоді переймався питанням, як врятувати сім’ю, хтось — як допомогти Силам оборони, чи то доєднавшись до війська, чи то зайнявшись волонтерством. Працювати практично не було кому.

Але згодом редакція почала переналаштовувати роботу. Основний упор довелось зробити на соціальні мережі, де публікувалась оперативна інформація: як відбувається евакуація, де видають гуманітарну допомогу, які аптеки, крамниці, заправки, поштові відділення працюють тощо. На сайті ж в основному розміщували експлейнери, яких на той час потребували люди. Їм потрібно було пояснювати, як діяти у тій чи іншій ситуації, до кого звертатися по допомогу і так далі.

Перебудови потребувала і бізнес-модель видання, яку довелось докорінно змінювати. «Якраз напередодні 22 лютого 2022 року ми склали новий інвестиційний план, і один з наших нових співвласників виявив готовність вкласти в наш розвиток певні гроші. Згідно з цим планом видання майже за рік мало вийти на повну самоокупність. Але широкомасштабне вторгнення усі ці плани перекреслило», — розповідає головред «Краматорськ пост». 

Втім, завдяки допомозі медіаспільноти, закордонних компаній і міжнародних донорів виданню вдалося втриматись на плаву. «Нам телефонували не лише давні партнери, а й подекуди незнайомі люди, які пропонували фінансову підтримку. Причому навіть не вимагали підписання якихось документів. Просто казали “Дайте номер номер картки і назвіть суму, яка вам потрібно”. До того ж на початках видання підтримували і деякі з наших співзасновників, чий бізнес не постраждав через вторгнення такою великою мірою, як у інших», — каже Дмитро Лук’яненко. 

Згодом видання виграла конкурс Академії DW, отримавши від організації і менторську, і фінансову підтримку. Завдяки цьому в нього з’явився новий бізнес-план, який допоміг редакції адаптуватися до екстремальних умов роботи. 

На початку квітня 2022 року редакція всім складом виїхала з Краматорська на Прикарпаття, хоча бажання покидати місто в колективу не було. Наполягали родини і партнери. З того часу «Краматорськ пост» почав жити «на два доми» — його співробітники не припиняли їздити у прифронтове місто, де збирали матеріал для репортажів, знімали фото і відео, брали інтерв’ю, а потім поверталися до Коломиї готувати публікації.

 

Головний редактор Краматорськ Пост Дмитро Лук’яненко на Global media forum у Бонні, (Німеччина) у футболці з написом про те, що росіяни забрали в нього дім в окупованому нині Дебальцевому. Фото Віталія Улибіна 

Згодом географія перебування членів команди видання розширилась: головний редактор залишається на Прикарпатті, дві журналістки працюють у Львові, ще одна — в Одесі, проєктна менеджерка — у Києві, а кілька фрілансерів — у Краматорську. 

«Ми зберегли свою довоєнну аудиторію. Однак тепер вона розділилась на дві частини — на людей, які залишились в місті, і тих, хто виїхав з Краматорська або в інші міста України, або за її межі. Всі вони потребують контенту саме про Краматорськ, і ми як локальне медіа маємо їх ним забезпечити. Оскільки наше медіа не новинне, а тяжіє більше до аналітики, до журналістики рішень, до експлейнерів, до людських історій, нам потрібно бачити процеси із середини, відчувати, що відбувається в місті», — пояснює Лук’яненко.    

За його словами, медіа ретельно стежить за тим, що цікавить його читачів, час від часу проводить анкетування серед них, опитування у соцмережах. Це дає можливість краще розуміти інтереси аудиторії та адаптувати під них контент. 

Ворог намагається впливати на інформаційний простір, в якому перебуває читацька аудиторія видання, за допомогою російських анонімних телеграм-каналів, переповнених дезінформацією та ІПСО. Частина жителів Краматорську такому впливу, на жаль, піддаються, говорить Лук’яненко: «Але ми стараємось протиставити цьому якісний контент і більш цікаву та корисну інформацію, розвінчуємо фейки, прямо вказуємо на конкретні ресурси як такі, що транслюють ворожу пропаганду».

Крім того, медіа планує запустити проєкт про історичне минуле Донбасу, в якому спростовуватиме російські міфи про регіон та розповідатиме про історичні постаті, які вплинули на розвиток краю. «Ми бачимо, що у людей є попит на історичну правду, вони хочуть знати про український Донбас і про український Краматорськ», — каже Дмитро.

Завдяки грантовій підтримці від міжнародних донорів виданню вдалось вдвічі збільшити свій колектив — зараз у ньому працює вісім штатних співробітників та кілька фрілансерів. В планах редакції — зростати й далі. «Звичайно, ми розуміємо, що грантова підтримка не буде вічною, тому займаємось розробкою деяких проєктів, які, на нашу думку, могли б допомогти виданню отримувати додаткові фінанси», — розповідає головред. 

Що ж стосується планів колективу видання на «після перемоги», то поки, за словами Дмитра, горизонт планування діяльності медіа так далеко не простирається: «Сьогодні Краматорськ знаходиться дуже близько до лінії фронту. Обстріли міста почастішали. І нам необхідно будувати плани не на після перемоги, а на випадок, що ми будемо робити, якщо Україна втратить місто». 

Для цього редакція збирається провести консультації із представниками медіа, які релокувались з Бахмута, Маріуполя, Бердянська та інших окупованих міст, з тим, щоб вони поділились своїм досвідом. «Я щиро сподіваюсь, що нам цей досвід не знадобиться, але ми повинні мати план і на найгірший сценарій розвитку подій», — говорить Дмитро Лук’яненко.

Чому важливо підтримувати релоковані медіа та чи має у цьому брати участь держава

Підтримку релокованим медіа надають вітчизняні та міжнародні медіаорганізації. Серед них вже згадувані Празький громадянський центр, «Інтерньюз-Україна», IREX, Інститут масової інформації, Media Development Foundation, Lviv Media Forum, а також Міжнародний фонд «Відродження», «Репортери без кордонів»,  Агенція медійного росту «Або», «Детектор медіа» та інші. 

Розділилися думки медійників щодо гіпотетичної підтримки медіа з боку держави.  

«Хоча бодай часткове фінансування від держави було б доречним, аби зберегти ці видання. Зараз деякі з релокованих редакцій перебувають у критичному стані. Редакції не уповноважували мене називати їх і говорити про їхні проблеми, але вчора мала саме таку розмову», — розповіла «ДМ» представниця ІМІ у Луганській області Валентина Троян.

Водночас про бажання отримати фінансування з держбюджету від представників релокованих видань вона не чула. Всі розуміють, що в Україні є більш нагальні проблеми. 

 

Представниця ІМІ в Луганській області Валентина Троян, фото Максима Поліщука, «Детектор медіа»

Між тим, програмний директор «Інтерньюз-Україна» Андрій Кулаков звернув увагу на те, що держава вже зробила перші кроки у цьому напрямку. Так, згідно з пунктом 26 Плану заходів з виконання рекомендацій Єврокомісії Міністерство культури та інформаційної політики розробило і затвердило «Дорожню карту для підтримки відновлення плюралістичного, прозорого та незалежного післявоєнного медіа-простору після припинення чи скасування воєнного стану». Але це, за словами Кулакова, скоріш стратегічні плани, аніж дієві рішення зараз. 

«Частково вирішити проблему можна на рівні регіональної влади. Ми вже спостерігали приклад медіа “Вісник Куп'янщини”, де місцева адміністрація замовляла друковані наклади цього медіа та безплатно розповсюджувала на території громади. Звісно, такі заходи також упираються в питання наявності бюджетних коштів, оскільки гроші, перш за все, мають йти на підтримку Сил Оборони», — каже представник «Інтерньюз-Україна».

 

Програмний директор «Інтерньюз-Україна» Андрій Кулаков, фото з ФБ Кулакова

А ось креативний директор Lviv Media Forum Отар Довженко категорично проти навіть мінімальної бюджетної підтримки будь-яких медіа, крім Суспільного, іномовлення і армійських медіа. «Харчування з бюджету спричиняє в медіа невиліковні хвороби. Ідея створення касти медіа, які отримують дотації через те, що переїхали на нове місце, здається мені вкрай небезпечною для перспективи формування в Україні вільного, конкурентного і здорового медіаринку. Редакції, яким бракує ресурсів із традиційних джерел, можуть звертатись до міжнародних організацій по грантову підтримку», — каже Довженко.

Також проти залучення держави до підтримки релокованих медіа у розмові з «ДМ» висловився і проектний менеджер Media Development Foundation Олексій Хуторний. Зазвичай, пояснив він свою позицію, вкладаючи кудись кошти, держава хоче мати з цього свою вигоду. Тож існуватиме загроза, що в разі виділення фінансів на певну категорію медіа, держава вимагатиме, щоб вони транслювали потрібні їй меседжи. «Донори намагаються підтримувати медіа зі східних регіонів. Однак дуже великий виклик для них — досягти самоокупності без грантів. Наприклад, за рахунок спільнот. Мені здається, що для них це єдиний спосіб монетизації у разі, якщо підтримка донорів зменшиться», — говорить Хуторний.    

 

Проектний менеджер Media Development Foundation Олексій Хуторний, фото з ФБ Хуторного

Представники донорських організацій визнають: роль релокованих регіональних медіа в інформаційній війні з ворогом, а також у підтримці жителів окупованих та прифронтових територій, надзвичайно важлива. 

«Ворог кожного дня витрачає величезні ресурси на те, щоб відвернути цих людей від України та зробити їх лояльними до себе. Регіональні медіа, давно знайомі місцевим жителям, за відповідної підтримки здатні протистояти цим інформаційним атакам та щоразу збільшувати ту кількість ресурсів, які ворог щоденно витрачає на ведення інформаційної війни, таким чином відбираючи ресурси в російської армії та поглиблюючи соціальну кризу у самій Росії. Наприклад, медіа “Карачун”, газета “Вісті”, “Трибун”, “Краматорськ Пост” отримали таку підтримку від “Інтерньюз-Україна” на виготовлення матеріалів для мешканців прифронтових територій з фокусом на протидію дезінформації», — розповів Андрій Кулаков.

Крім того, за словами Отара Довженка, у майбутньому ці медіа мають стати «рекультиваторами» інформаційних пустель після того, як українська влада і правопорядок повернуться на ТОТ. Підтримка діяльності та спроможностей релокованих медіа зберігає та збільшує їхній потенціал для участі у майбутній реінтеграції деокупованих територій.

 

Креативний директор Lviv Media Forum Отар Довженко, фото з ФБ Довженка

Але при всьому цьому також не варто забувати, що медіа, як і будь-який бізнес і будь-які люди, які переїхали з окупованих і загрожених регіонів, вільні визначати своє майбутнє самі. «Не можна ставити їх у штучні рамки — наприклад, припускати, що маріупольське видання буде завжди тільки виданням про Маріуполь “в екзилі”, або що луганське видання зобов’язане повернутися в Луганськ, щойно місто буде звільнене. Варто бути реалістами: можливо, ми будемо чекати звільнення наших територій дуже довго. Колеги і редакційні команди можуть по-іншому розпорядитися своїм життям, ресурсом і талантом», — наголошує Довженко. 

Чимало журналістів-переселенців уже працюють у редакціях медіа інших регіонів і збагачують тамтешній медіапростір своїм досвідом і професіоналізмом. Ці люди, переконаний креативний директор Lviv Media Forum, мають розуміти і відчувати, що вони не в гостях, а в себе вдома — в Україні, і мають свободу обирати своє місце в українському медіапросторі.

Титульне фото: Getty Images

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
російська агресія
Поділитися
Поділитися сюжетом
Джерело матеріала
Згадувані персони
У Варшаві пройшла масова демонстранція проти міграції
Европейская правда
2025-07-19T13:13:56Z
Нардеп розповів, скільки людей Україна мобілізує щомісяця
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T13:06:28Z
Стефанчук зробив заяву про вибори в Україні
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T12:51:35Z
У Польщі стався серйозний збій системи управління повітряним рухом
Европейская правда
2025-07-19T12:19:46Z
Соратник розказав, чому Фаріон дивилися на війну оптимістично
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T12:12:48Z
Шмигаль заявив про масштабування антишахедних рішень в Україні
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T11:45:49Z
Сибіга поспілкувався із главою МЗС Молдови
Европейская правда
2025-07-19T11:43:52Z
Сибіга: Україна повертатиме в офіційний вжиток українські назви іноземних міст
Европейская правда
2025-07-19T11:25:11Z
Зеленський доручив синхронізувати санкції ЄС в українській юрисдикції
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T11:18:59Z
Найбільший український енергохолдинг заявив про великі плани на Європу
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T11:12:15Z
За півроку ДТЕК інвестував 4 млрд грн у ремонти ТЕС
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T10:48:46Z
Чехія легалізувала вирощування та зберігання канабісу
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T09:45:19Z
Prometey виставив на продаж діючий елеватор на Дніпропетровщині
AgroPortal
2025-07-19T09:00:56Z
Світові ціни на фундук зростуть: причина — погода в Туреччині
AgroPortal
2025-07-19T08:30:36Z
В Україні прогнозують 29,26 млн т урожаю кукурудзи
AgroPortal
2025-07-19T07:30:25Z
Cargill та PepsiCo об'єднують зусилля для розвитку сталого землеробства
AgroPortal
2025-07-19T06:00:52Z
Чеддер дешевшає, а сухе молоко дорожчає — підсумки липневих торгів GDT
Agravery
2025-07-19T05:21:49Z
Світовий ринок пшениці: в яких умовах доведеться торгувати Україні
AgroPortal
2025-07-19T05:00:34Z
На Закарпатті побудують сухий порт із базою для біоетанолу
AgroPortal
2025-07-19T13:00:54Z
Президент присвоїв двом воїнам звання Герой України
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T12:39:08Z
На Сумщині телятник пропонують в оренду за 75 грн
AgroPortal
2025-07-19T10:30:02Z
Конфлікт у столичному метро: поліція розшукала дівчину, яка схвалювала РФ
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T09:54:30Z
У клубі Києва під час вечірки вмикали російську музику
VGorode
2025-07-19T08:18:04Z
Російський командир наказав пристрелити власного пораненого бійця – перехоплення ГУР
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T08:12:41Z
«Атеш» виявив польовий госпіталь у бригаді морпіхів РФ в Севастополі
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T07:18:30Z
Суд відмовився арештувати «будинок розпусти» у центрі Києва, пов'язаний з Кличком
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T06:06:49Z
Виконував бойові завдання на рідній Лиманщині та в районі Авдіївки. Згадаймо Ярослава Труша
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T06:00:23Z
Ось якого розміру мають бути біцепси у вашому віці
24tv
2025-07-18T18:39:33Z
МОЗ отримало велику партію вакцини ПЕНТА-Hib для захисту дітей від п’яти хвороб
360ua.news
2025-07-18T18:21:51Z
Що таке медикаментозний сон: коли його застосовують та наскільки він безпечний
24tv
2025-07-18T18:09:32Z
Знижує стрес, відновлює гормональний фон та зміцнює волосся: дивовижні властивості звичайної липи
Знай
2025-07-18T17:51:40Z
Генетично відбірні діти: у США тестують ембріони на шизофренію, рак і IQ, серед клієнтів – Маск
24tv
2025-07-18T16:15:30Z
У Вінниці відкрився центр психологічного здоров’я «Відновлення»
УкраинФорм
2025-07-18T15:57:22Z
Дослідження на мільйонах дітей ще раз спростувало брехню, яку поширюються антивакцинатори
24tv
2025-07-18T14:39:20Z
Як захистити килим від вицвітання на сонці: поради для довговічності
24tv
2025-07-18T14:36:41Z
У Трампа діагностували хронічну венозну недостатність - що відомо про цю хворобу
Gazeta UA
2025-07-18T14:33:20Z
Більшість німців не підтримують заборону ультраправої "АдН"
Европейская правда
2025-07-19T11:01:10Z
Кажани дедалі частіше оселяються у багатоповерхівках: пояснення науковиці
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T11:00:00Z
Рік без Ірини Фаріон. Спогади найкращої подруги
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T09:03:45Z
У Фінляндії можна безкоштовно отримати житло: як працює програма
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T09:03:44Z
Вступна кампанія 2025: майже 400 тис абітурієнтів вже готові до вступу
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T08:54:42Z
Україна повернула з окупації 11 дітей
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T08:45:41Z
Літературознавиця, що викладає в західних університетах: Міф про «велику російську культуру» досі живий
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T08:00:38Z
Рік після загибелі Ірини Фаріон: Львів вшановує пам'ять
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T07:06:07Z
Чи правильно казати «зеесушник», «есбеушник»? 10 запитань до мовознавиці
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T06:15:26Z
В Іспанії на аукціоні продали найдорожчий сир у світі
AgroPortal
2025-07-19T06:30:18Z
Цей секрет змінює все: варена картопля буде смачної як ніколи – хитрість із сіллю
24tv
2025-07-18T19:24:53Z
Всі здивуються, що це з "Мівіни": простий і смачний салат з вермішелі
Telegraf
2025-07-18T19:24:51Z
Гороскоп на 19 липня: Овнам - зустрічі, Тельцям - пропозиція на співпрацю
FaceNews
2025-07-18T19:15:39Z
Несподіване місце, що приваблює комах у ванну кімнату: як цьому покласти край
24tv
2025-07-18T19:00:12Z
У мережі показали європейський острів, який з висоти нагадує відбиток пальця: у чому феномен
24tv
2025-07-18T18:39:34Z
Для чого насправді потрібна "Х" на спині піджака - стиліст розкрив таємницю
GlavRed
2025-07-18T18:27:46Z
Більше не треба гнути спину. Як зробити своїми руками крапельний полив
Telegraf
2025-07-18T18:06:20Z
Ці речі в секонд-хенді краще не купувати: тільки витратите гроші дарма
24tv
2025-07-18T17:57:47Z
Донька Полякової після весілля показалася з чоловіком у лікарняній палаті
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T12:24:57Z
Собака-художник на ім'я Далі став зіркою соцмереж в Індії
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T02:00:29Z
YAKTAK – "Цілую малинові" – 6 місце чарту FM-TV минулого тижня.
FM-TV
2025-07-18T22:57:11Z
Правила стилю Пріянки Чопри: як одягається відома модель
24tv
2025-07-18T19:51:48Z
Хороших новин немає: Симоньян розповіла про стан Кеосаяна
GlavRed
2025-07-18T19:27:38Z
Вилитий Кіркоров: син Стоцької пішов ще й на зріст
GlavRed
2025-07-18T19:27:29Z
Руйнування будівлі в Буенос-Айресі: Netflix використав штучний інтелект у серіалі
ГЛАВКОМ NET
2025-07-18T18:54:18Z
Батіг Індіани Джонса, подарунок від Гаррісона Форда, продали за шалені гроші: сума вражає
Фокус
2025-07-18T18:27:32Z
Після скандалу зі зрадою на концерті Coldplay Федоров анонсував цікаву послугу в Дії
24tv
2025-07-18T18:03:05Z
У Фінляндії розбився невеликий літак
Европейская правда
2025-07-19T12:42:03Z
В Австрії загинув німецький альпініст, зірвавшись зі скелі
Европейская правда
2025-07-19T12:31:57Z
У Києві мати-ґвалтівниця та її спільник отримали вирок за сексуальне насильство над дитиною
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T12:00:26Z
На Київщині потяг збив чоловіка
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T11:30:26Z
Вдарила чоловіка шампурем: поліція на Черкащині розслідує вбивство під час відпочинку
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T10:39:23Z
У Німеччині через інцидент з феєрверками на ярмарку постраждали 19 осіб
Европейская правда
2025-07-19T08:37:27Z
Українські військові ліквідували міну, прибиту хвилями до узбережжя
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T07:27:05Z
Атака на Павлоград: пошкоджено пожежну частину, підприємства, п’ятиповерхівку
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T06:45:18Z
Південна Корея бореться з паводками: понад сім тис людей покинули свої домівки
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T05:48:58Z
Головний бій року. Все, що потрібно знати про протистояння між Усиком та Дюбуа
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T07:42:05Z
Продовження "дружби": Ноттінгем продав гравця за 23 млн євро до Ботафогу – той має 276 хвилин за сезон АПЛ
Football.ua
2025-07-18T20:00:47Z
Кохання, перевірене часом: найкращі романтичні фото Олександра Усика з дружиною Катериною
24tv
2025-07-18T19:51:56Z
Ювентус може підписати Васкеса – журналіст
Football.ua
2025-07-18T19:42:35Z
Легендарний Леннокс Льюїс розповів, коли Усик має завершити кар'єру
24tv
2025-07-18T19:36:42Z
Спортсмени закликають FIE переглянути спрощений допуск росіян до змагань
iPress
2025-07-18T19:30:51Z
Штутгарт не планує продавати Вольтемаде до Баварії навіть за 60 млн євро — Плеттенберг
Football.ua
2025-07-18T19:30:05Z
Усик показав рекордну вагу в кар'єрі перед реваншем проти Дюбуа
ГЛАВКОМ NET
2025-07-18T19:24:39Z
Слава Україні! Усик потужно завершив останню дуель поглядів із Дюбуа
Telegraf
2025-07-18T19:09:21Z
В Туреччині розпочали перевірки Visa та Mastercard
Европейская правда
2025-07-19T07:13:58Z
Прогноз магнітних бур на 19-21 липня: якою буде сонячна активність
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T04:03:11Z
ChatGPT забирає читачів у Google: що буде з новинами?
ГЛАВКОМ NET
2025-07-18T20:03:36Z
Чим відрізняються 2 дідусі: із загадкою впораються лише справжні інтелектуали
GlavRed
2025-07-18T19:27:38Z
Жодних вологих серветок. Як правильно чистити екран смартфона
InternetUA
2025-07-18T19:13:19Z
Новий інструмент ChatGPT може виконувати доручення та керувати комп’ютером
360ua.news
2025-07-18T19:12:45Z
Монітори пишуть, що могли злетіти Ту: в ЦПД закликали бути уважними до тривог
24tv
2025-07-18T19:09:35Z
Американські розробники представили новітній дрон Z1 класу Group II, що працює на водні
InternetUA
2025-07-18T18:28:22Z
У ChatGPT додалися функції агента-помічника
ZN UA
2025-07-18T18:24:40Z
Липневі тарифи: скільки коштує зарядити електрокар в Україні
ГЛАВКОМ NET
2025-07-19T10:00:44Z
Феєрійний мотоцикл з двигуном Ferrari V8 стає загрозою для суперкарів
Топ Жир
2025-07-18T19:18:46Z
Наступний електричний позашляховик від Porsche може викликати найбільше суперечок
Топ Жир
2025-07-18T18:48:28Z
Прощання з трасою: чемпіон «Формули-1» Дженсон Баттон завершить гоночну кар’єру після сезону 2025 року
ITC
2025-07-18T18:19:04Z
Плани Jaguar та Range Rover щодо випуску електромобілів несподівано відклали, повідомляють джерела
Топ Жир
2025-07-18T18:03:03Z
Цей легкий двигун видає потужність, яка перевершує більшість суперкарів
Топ Жир
2025-07-18T17:33:52Z
Бензин, гібрид або електро: General Motors показали семимісний кросовер за $10 000
Фокус
2025-07-18T16:57:42Z
Цей GR Corolla спочатку намагався наздогнати Porsche 911, а потім згорів у вогні
Топ Жир
2025-07-18T16:48:13Z
Subaru представила електрокросовер Uncharted — з розгоном до «сотні» за 5 секунд і запасом ходу 492 км
ITC
2025-07-18T16:28:32Z