Архітектори та відбудова. Як влада маніпулює й чому реально не прибирає корупційних ризиків?
Великим забудовникам, які стоять за спинами лобістів у владі так званої містобудівної реформи, протидіють одразу декілька спільнот — громадський сектор, Асоціація міст України та, звісно ж, Національна спілка архітекторів України.
Водночас влада й далі активно формує інформаційне поле псевдореформи. Якщо спершу лобісти законопроєкту №5655 зробили головними корупціонерами органи місцевого самоврядування, які начебто допоможе приборкати містобудівна реформа, то згодом їхньою мішенню стали й архітектори та відсутність «відповідного регулювання» цієї сфери. Але ні в першому, ні в другому випадку відомий законопроєкт аж ніяк не вирішує проблеми корупції ні на місцях, ні серед архітекторів. Яка справді є.
За кожним скандалом із забудовою обов’язково стоїть архітектор або інженер-проєктувальник, який поставив свій підпис там, де цього не можна було робити. Щоб таких порушень не було, за такі витівки винних треба позбавляти кваліфікаційних сертифікатів. Наразі видавати архітекторам сертифікати й позбавляти їх може виключно Мінінфраструктури. А воно за цим не просто не стежить, а ще й блокує проведення необхідних перевірок під час воєнного стану. Чи потрібно нагадувати, що це вигідно великим забудовникам, які й оплачують «послуги» архітекторів?
Громадська ініціатива «Голка» вирішила дослідити, як маніпулюють питанням саме ролі архітекторів у відновленні та як Мінінфраструктури свідомо не напрацьовує необхідних для прозорої відбудови політик.
Архітектор — зручний цап-відбувайло. І ось чому
В Україні нині — близько 4 тисяч атестованих архітекторів. Із них 15% спеціалізуються на розробленні містобудівної документації, решта — на проєктуванні об’єктів будівництва. Це дані Мінінфраструктури.
Коли будують із порушеннями, то від цього виграють забудовник і чиновник, який не просто так заплющив очі на порушення. Але будь-яка оборудка неможлива без підпису атестованого архітектора. Саме він ручається своїм кваліфікаційним сертифікатом, що в проєкті дотримано всіх вимог. Нині проблеми з порушеннями архітекторів вийшли за місцеві межі хаотичної забудови та перетворилися на реальний ризик для успішного відновлення всієї держави.
На початку року відбулася подія «Діалог із ринком». Це була розмова забудовників із Оленою Шуляк і чиновниками, під час якої всі наголошували на тому, що саме якість проєктної документації і є найбільшою проблемою в процесі відбудови.
А в серпні вже й Мінінфраструктури заявило, що почастішали випадки розроблення проєктної документації з недотриманням законодавства та будівельних норм. Профільна заступниця міністра Наталія Козловська прямо каже, що від цього залежить не лише якість майбутніх об’єктів будівництва, а й репутація України на міжнародній арені.
Але архітектор-порушник — це не водій, який може втекти з місця ДТП і заявити, що за кермом був не він. Знайти відповідального можна елементарно. Достатньо відкрити, наприклад, скандальний детальний план території, що передбачає будівництво магістралі на місті історичної річки Либеді в Києві, й ви відразу дізнаєтесь, хто був головним архітектором.
Із будівництвом окремих об’єктів іще простіше — вся інформація доступна в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва.
Тож постає запитання: якщо є прізвище винної особи, хто і як може притягнути її до відповідальності?
Відповідальність архітекторів і монополія Мінінфраструктури
Рішення про позбавлення архітектора-виконавця кваліфікаційного сертифіката може ухвалити Мінінфраструктури або саморегулівна організація (якщо вона набула делегованих повноважень). Про це йдеться в затвердженому урядом Порядку проведення професійної атестації (пункт 17).
Єдиною самоврядною організацією для архітекторів є Національна спілка архітекторів України. Проте Мінінфраструктури вважає, що повноваження Спілки автоматично припинилися ще 2022 року у зв’язку із закінченням дворічного терміну делегування. Як наслідок, їй заблокували доступ до Єдиної державної електронної системи в сфері будівництва, що теоретично унеможливлює як проведення нею атестації архітекторів, так і позбавлення їх сертифікатів. Спілка трактує це як політичний тиск за свою позицію в кейсі щодо 5655.
Отже, позбавляти кваліфікаційних сертифікатів останні два роки може виключно Мінінфраструктури.
Є дві підстави для позбавлення сертифікату в разі вчинення архітектором порушень (це передбачає той-таки пункт 17 Порядку):
- якщо виконавця притягнуто до відповідальності рішенням суду через неналежне виконання робіт (послуг);
- якщо архітектурно-будівельний контроль виявив два й більше порушення закону, будівельних норм, нормативно-правових актів і нормативних документів у сфері містобудування з боку архітектора.
За таких підстав найбільше пощастило архітекторам, які розробляють містобудівну документацію. Їх можуть позбавити кваліфікаційного сертифіката хіба що в разі, коли підловлять на отриманні хабара, й лише після того, як вирок суду набере чинності.
А якщо архітектор на хабарі не попадеться, то може собі дозволити як завгодно порушувати вимоги законодавства та будівельних норм у містобудівній документації — її перевірки шляхом здійснення архітектурно-будівельного контролю законодавством не передбачено.
З державним архітектурно-будівельним контролем об’єктів будівництва протягом останніх років ситуація не набагато краща.
Кабмін у межах реформи містобудування й задля «боротьби з корупцією» заборонив проводити перевірки будівництва ще чотири роки тому. Повна заборона діяла фактично рік, потім перевірки частково відновили, але лише для невеликих об’єктів у частині населених пунктів, де повноваження були в місцевого самоврядування.
Заборона на перевірки більшої частини будівництва Державною архітектурно-будівельною інспекцією діяла півтора року — до вересня 2021-го, поки не почала працювати новостворена Державна інспекція містобудування та архітектури. Держінспекція спочатку просто не проводила перевірок, бо лише розпочинала роботу, а потім Кабмін обмежив проведення перевірок на час воєнного стану.
Наразі планові перевірки повністю заборонені, а позапланові дозволені «за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань» на підставі рішення Мінінфраструктури щодо кожної перевірки.
А міністерство здебільшого в наданні необхідного дозволу відмовляє. Наприклад, воно не дозволило провести перевірку навіть у дуже резонансній історії зі скандальним знищенням «садиби Зеленських» у Києві.
Як наслідок такої позиції Мінінфраструктури, за рік по всій країні проводяться лише кілька десятків перевірок. І на цю проблему звернула увагу навіть Рахункова палата в своєму звіті.
Мінінфраструктури зобов’язане позбавляти кваліфікаційних сертифікатів непорядних і некомпетентних архітекторів, аби забезпечити належну якість будівельного проєктування в країні. Але для позбавлення сертифікату необхідно спочатку провести перевірки й щонайменше двічі встановити факт скоєння архітектором порушень. Але міністерство власноруч блокує проведення таких перевірок під час воєнного стану.
І як наслідок інформує, що збільшилася кількість випадків розроблення проєктної документації з недотриманням законодавства та будівельних норм, що вже становить загрозу для успішної відбудови.
Кому й чому це вигідно?
Є система моніторингу стану виконання Державної антикорупційної програми, яку запустило Національне агентство з питань запобігання корупції.
Державна антикорупційна програма містить одразу два заходи, спрямовані на врегулювання питання позбавлення кваліфікаційних сертифікатів.
Перший захід (2.5.3.1.1) передбачає розроблення законопроєкту, що встановлює перелік найістотніших порушень, за вчинення яких передбачено обов’язкове позбавлення сертифіката щонайменше на три роки.
Мінінфраструктури зазначеного заходу не виконало, а на виправдання надало НАЗК роз’яснення, що заклало аналогічні норми в проєкт постанови Кабміну «Про реалізацію експериментального проєкту щодо розроблення, погодження та проведення експертизи проєктної документації на будівництво».
А цей «експеримент» є частиною постанови-клону скандального законопроєкту №5655, який із грудня минулого року намагався провести через уряд тодішній віцепрем’єр із відновлення — міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков. Як бачимо, наміри Мінінфраструктури після відставки Кубракова не змінилися.
Другий захід (2.5.3.1.2) передбачає розроблення проєкту постанови Кабміну, що встановлює розгорнутий перелік просто грубих порушень, за вчинення яких передбачено обов’язкове позбавлення сертифіката менш як на три роки.
Мінінфраструктури зазначеного заходу також не виконало, а на своє виправдання повідомило, що це можливо лише після підписання скандальної містобудівної «реформи 5655» (Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності»).
Важливо закцентувати увагу на тому, що Мінінфраструктури пояснює невиконання заходу відсутністю законодавчих підстав для розроблення відповідної постанови Кабміну. Але це свідоме надання НАЗК недостовірної інформації.
Закон «Про архітектурну діяльність» прямо наділяє Кабмін повноваженнями визначати порядок позбавлення кваліфікаційного сертифіката в Порядку професійної атестації (стаття 17). Відповідні зміни було внесено в межах реформи сфери містобудування, яку проводить чинне скликання Верховної Ради, а саме Законом №199-IX, яким, зокрема, передбачено створення Єдиної державної електронної системи в сфері будівництва.
Тож уряд уже має повне право встановити перелік порушень, за вчинення яких передбачено обов’язкове позбавлення сертифікату на певний термін. І ні підписання президентом скандального законопроєкту №5655, ні «експериментальні проєкти» Кубракова для цього не потрібні.
Мінінфраструктури взяло країну в заручники
Під керівництвом Олександра Кубракова, а після його відставки — профільної заступниці міністра Наталії Козловської міністерство не просто блокує проведення потрібних для успішної відбудови реформ, а свідомо поглиблює наявні проблеми у сфері будівництва. Й позбавлення кваліфікаційних сертифікатів — лише один із прикладів таких дій.
Робиться все це заради того, щоб примусити Володимира Зеленського підписати вигідний будівельному лобі корупційний проєкт 5655 як начебто єдину можливість виправити катастрофічну ситуацію. Й це, до речі, стане досить красномовним маркером для нового очільника Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури Олексія Кулеби.