Більшість людей сприймають підвищення акцизів лінійно: вони впевнені, що якщо зросте акциз — зросте і ціна на пальне. Але це не зовсім так.
Про це розповів Олексій Кущ, економіст і експерт аналітичного центру «Об’єднана Україна».
Експерт пояснює, що справа в тому, що пальне має специфічну еластичність попиту. Наприклад, якщо ціна на гречку чи олію зросте на 5 гривень, люди почнуть скуповувати ці товари в значно більших обсягах. А от із пальним ситуація інша: навіть якщо ціна зросте на ті ж 5 гривень, попит на нього залишиться майже незмінним, бо автомобілісти, як їздили, так і продовжуватимуть їздити.
Кущ наголошує, що енерготрейдери завжди продають пальне за максимально можливою ціною. Якщо собівартість літра пального складає 50 грн, то саме за цією ціною його і продаватимуть, незалежно від підвищення акцизу. Податки впливають не стільки на кінцеву ціну, скільки на рівень прибутку трейдерів. Так, при підвищенні акцизу маржа трейдерів може зменшитися з 10 до 8 грн, але ціна залишиться на тому ж рівні.
На початку війни Україна зменшила акцизи та ПДВ на пальне, але це не привело до значного зниження цін, лише до бюджетних втрат, які, за словами експерта, досягали десятків мільярдів гривень. Ці кошти осіли в кишенях енерготрейдерів. Натомість, коли держава почала повертати податки до попередніх рівнів, не відбулося ані космічного зростання цін, ані обвалу попиту.
Однак є певна межа — "червона лінія", яку не можна перетинати. Згідно з словами експерта, Україна вже близько до цієї межі. Якщо акцизи будуть продовжувати зростати, це зрештою призведе до підвищення цін, що вдарить по споживачам та економіці загалом.
Джерело: Економічні новини
Останні новини України:
Також Politeka писала, що буде з гривнею у 2025 році, якщо триватимуть активні бої.